Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Bröderna Grimms underbara värld

Startat av Anders M Olsson, 29 oktober 2021 kl. 08:47:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juni 2022 kl. 10:37:06
Ja, för den filmen är det ingen fara. Den andra filmen i samma paket är det dock värre med, som sedan dess har utgått från distributören och inte finns kvar hos Amazon; inte ens hos privatsäljare... :(
Har du kollat på ebay om det kan finnas något eller några exemplar av den utgångna filmen till salu där?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juni 2022 kl. 10:37:06
Ja, det är väldigt skumt att jag inte fått någon avisering för vare sig det "försvunna" paketet (som någon annan hämtat ut) eller det senaste paketet, när det alltid fungerat förut.
Kanske en dum fråga, men har du kollat så att ditt mobilnummer är rätt angivet på Amazon under Your Account / Login & Security?

Det ska vara på formen +467054... osv.

Jag fick själv nyss två SMS från Bring med förhandsinformation om paket på väg:
CitatDin leverans från Amazon.com Services, Inc förbereds hos avsändaren. Info, leveransavtal m.m:
(länk)
/ Bring

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 juni 2022 kl. 11:08:41
Kanske en dum fråga, men har du kollat så att ditt mobilnummer är rätt angivet på Amazon under Your Account / Login & Security?

Det ska vara på formen +467054... osv.
Jag har dubbelkollat, och mobilnumret stämmer och är i den formen. Och jag får fortfarande SMSen med verifieringslänk när jag loggar in på någon enhet där jag inte varit inloggad på ett tag.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 juni 2022 kl. 10:42:29
Har du kollat på ebay om det kan finnas något eller några exemplar av den utgångna filmen till salu där?
Det fanns ett enda exemplar till överpris, och framförallt en saftig fraktkostnad på 250 kr. Med varans pris, moms och frakt gick det på drygt 500 svenska kronor, men jag har beställt den i alla fall då det inte verkar finnas så mycket till val... :(

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 juni 2022 kl. 10:09:50
Det var ett intressant och mycket användbart fynd. Märkligt att Pitney Bowes har två olika tracking-sidor där den ena ger betydligt mer information än den andra.

Jag hoppas att den informationen ska vara tillräcklig så att du kan hämta ut ditt paket.
Jag har nu varit hos Brings närmaste ombud, och de kunde inte hitta åt paketet alls via kollinumret eller övrig spårningsinformation på sidan - det dök inte upp alls i deras databas. Men när jag istället gick till Brings webbsida i mobilen, knappade in kollinumret där och använde länken "Legitimera med BankID", så fungerade det - då fick jag en QR-kod, som ombudet kunde scanna och då hittade de åt paketet. :)

Lite bökigt med andra ord, men bra att veta ifall någon annan här får samma problem som jag med att de inte får SMS eller e-post med avisering, och bara har kollinumret att tillgå.

Jag förstår dock inte riktigt varför de inte kunde hitta åt paketet via kollinumret - i min enfald trodde jag att kollinumret är samma nummer som det som brukar stå på SMS-aviseringen...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 juni 2022 kl. 20:58:38
Jag förstår dock inte riktigt varför de inte kunde hitta åt paketet via kollinumret - i min enfald trodde jag att kollinumret är samma nummer som det som brukar stå på SMS-aviseringen...
Ja, kollinumret är utan tvekan samma som på SMS-aviseringen.

Dessutom finns det i SMSet en kod på två bokstäver och två siffror, t.ex AB12, som man anger hos ombudet för att få ut paketet om man visar legg.

Men jag tycker spontant att det borde gå lika bra med det fullständiga kollinumret som med den fyrställiga koden.

Varianten där man legitimerar sig med mobilt bank-id och får en QR-kod i telefonen har jag själv aldrig testat.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 juni 2022 kl. 21:34:04
Varianten där man legitimerar sig med mobilt bank-id och får en QR-kod i telefonen har jag själv aldrig testat.
Inte jag heller fram tills nu. Men när jag nu hade cyklat 8 km till närmaste ombud enkom för att hämta ut paketet ville jag ogärna ha gjort det i onödan, så som en sista utväg då ingenting annat hade funkat testade jag det när jag såg att "Legitimera med BankID" fanns som alternativ på Brings spårningssida.

Lite bökigt dock att hitta åt allting och knappa in kollinumret på Brings söksida via mobilen, så om man hade varit förberedd borde man ha lagt till Brings spårningssida för det aktuella paketet som bokmärke i mobilens webbläsare innan man kom till ombudet, så att man snabbt och enkelt hade kunnat komma till den sidan. Men nu vet jag i alla fall det till nästa gång, ifall det händer fler gånger att SMS-aviseringen inte kommer fram - och bra att veta om någon annan här också råkar ut för samma sak framöver.

Anders M Olsson

Hur gick det, Daniel? Fick du någonsin tag på ett exemplar av The Wonderful World of the Brothers Grimm på Blu-ray?

Den kommer nu för övrigt även på Blu-ray i Tyskland den 23 november:
https://www.amazon.de/dp/B0CG32DDMZ

Inte helt förvånande, eftersom den till allra största delen är inspelad i Tyskland!