Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Varför vägrar George Lucas?

Startat av Mathilda Gustafsson, 28 maj 2022 kl. 21:04:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Varför vägrar George Lucas släppa Star Wars triologin i sitt originalskick alltså utan alla hans efterkonstruktioner? Jag vill inte ha A New Hope jag vill ha Stjärnornas Krig!

Daniel Hofverberg

Jag instämmer fullständigt. Jag hade också önskat att den ursprungliga trilogin kunnat släppas på DVD och Blu-Ray i sitt originalutförande, innan George Lucas började lägga till datoreffekter, klippa om, o.s.v. Mycket irriterande att allt som går att få tag i officiellt är mer eller mindre kraftigt efterbearbetat, och inte alls motsvarar hur det såg ut på bio... :(

adro

Ja det har man väntat ett tag på nu att han skulle göra. Men jag tror inte att den främsta anledningen till att han inte släpper originalversionerna är på grund att det hade fått hans efterkonstruktion-arbete att verka vara i onödan, utan mer att det hade sårat hans nuvarande ego, och tvivla på om han fortfarande "har det" lika mycket som när han var i sitt esse inom filmskapandet. Att han är så framgångsrik (med filmer som varit bland de 100 högst inkomstbringande filmerna i Nordamerika) gör inte att hans status förminskas precis (såklart ska han vara stolt över det han gjort filmmässigt, men ibland inse att inte alla beslut han tar är "rätt" eller så "optimala", oberoendes ens status.)
Han har gjort mycket rätt med ska påpekas, men med det här, nja. Ibland är mindre mer.

Nedan är lite övrig fakta jag hittade (som inte har helt med tråden att göra, så hoppa över detta om det inte finns någon tid över)
Hur som, intressant att han skrev manuset och var exekutiv producent till de första tre original-filmerna (IV V VI) , men inte regisserade dem, utan det var först den nyare triologin som han även började regissera. Jag har alltid gillat de första (första) 3 något mer, men jag respekterar de som gillar de nyare med :P De är alla bra filmer. Är nog bäst att inte låta oss starta någon intensiv debatt här

Jösses, många tunga namn bakom första filmen i filmserien Landet för länge sedan - regissör och producent: Don Bluth, exekutive producenter: Steven Spielberg, George Lucas, Katheleen Kennedy och Frank Marshal. Så många amerikanska giganter på ett och samma ställe. Där hade man velat vara mitt i smeten och prata filmminnen - om deras filmer (t.ex. E.T) - om man hade fått chansen då, vilken förmodligen hade varit försvinnande liten för majoriteten av jordens invånare att få

Steffan Rudvall

#3
Jag har hört att originalnegativen för Stjärnornas krig och dess uppföljare förstördes när han gjorde sina specialversioner... men det har jag aldrig trott på då ett företag som Lucasfilm bör veta hur man gör backup på det som man har skannat in och om inte en sådan backup finns så har de väl ett positiv eller något...

adro

Ja, om de verkligen velat få fram originalversionerna så hade de sannolikt kunnat fixa fram dem på något sätt

Steffan Rudvall

Även om de bara digitaliserat någon gammal 35 mm kopia skulle det ju vara bättre än de vi har nu.

Grimner

Jag har faktiskt tillgång till Star Wars-originaltrilogin i sitt ursprungsskick och kan dela filerna om någon skulle vara intresserad. :) Förutsatt att det faller inom forumets regler, såklart - eftersom att dessa filmer som sagt aldrig släppts officiellt så hoppas jag att det inte är något problem?
Piratkopiering är inte stöld - det är bevarande!
Stöld innebär förstörelse och förlust. Digital duplicering är skapande, och möjliggör för alla, oavsett bakgrund eller resurser, att ta del av livets mångfald. Det är inte bara etiskt, utan en ren dygd.
Tack till alla som fildelar. Ni är hjältar.

Steffan Rudvall

Citat från: Grimner skrivet 29 maj 2022 kl. 22:15:23
Jag har faktiskt tillgång till Star Wars-originaltrilogin i sitt ursprungsskick och kan dela filerna om någon skulle vara intresserad. :) Förutsatt att det faller inom forumets regler, såklart - eftersom att dessa filmer som sagt aldrig släppts officiellt så hoppas jag att det inte är något problem?
Jag antar att det är någon slags fanrestauration eller? Eller kommer de ifrån de där dvd-utgåvorna som släpptes i mitten av 2000-talet?

Gustav Jonsson


Lillefot

Min gissning är att då Lucas har uttalat sig att filmernas Special Editions är hur han föreställde sig att filmerna skulle se ut, så vill han att de enbart är de versionerna som ska finnas gå att köpa/betala för. Vilket han har all rätt att tycka, men det är väl inte fel att ge konsumenterna möjlighet att välja vilken version av Star Wars de vill se? Det är ungefär samma argument som man kan föra mot Disney och deras policy med originaldubbningar. Och på tal om det, inte ens Disney verkar vara intresserade av att göra de tillgängliga.

Faktum är att på grund av att originalversionerna har varit otillgängliga, så har inte jag velat se Episod 4-6 av Star Wars. Det kan låta pedantiskt, men sån är jag. Jag har ingen lust att få mitt första, riktiga intryck av filmerna via en kraftigt redigerad version med opassande CGI eller ologiska dialoger.

Vilket gör inläggen som både Grimner och Gustav Jonsson postat mycket intressanta, för många.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

gstone

Jag har bara sett dom nyare versionerna.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Scoobydoofan1

Här är Star Wars filmerna tillbaka.

https://archive.org/details/@terence_monagle

Det är samma användare som gjorde dom andra filmerna tillgängliga i samma skick från när dom visades i biograferna, det är bara under ett annat namn om nån av er är förvirrade.