Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Olsen Banden vs. Jönssonligan

Startat av Lilla My, 1 juli 2011 kl. 22:01:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lilla My

Om vi bortser från att Jönssonligan är nostalgi och svensk kult och glor lite närmare, vad anser ni då om Jönssonligan kontra orginalet Olsen Banden från Danmark? Danskarna anser ju att den danska är bäst och svenskarna dyrkar den svenska versionen, så jag skulle vilja höra era åsikter från en mer mogen synvinkel ::)

Själv föredrar jag den danska med hästlängder. Dock tror jag det enbart beror på att jag föredrar de danska karaktärerna. Egon är en mycket mer intressant kille än Sickan i mina ögon, och likadant föredrar jag Benny än Vanheden av samma anledning. (En liten sidnotis; Ulf har sagt i en intervju att Vandheden är helt hans egna påhitt, men det tycker jag är väldigt skumt att denne skiljer sig bara med några få undantag emot den danska. Ljuger han tro, eller fick han bara information om att "kom på en karaktär som är såhär" och så blev det som det blev?)

Dock är den danska inte felfri, då jag stör mig extremt på Yvonne och hennes extremt gälla röst! Dessutom är den svenska mycket allvarligare, mörkare och mer verklighetstrogen än den danska, då den är mer av komedi åt slapstick-hållet. Men det är också en anledning till att jag gillar den danska mer, då jag bara mår dåligt om det blir jobbigt på andras bekostnad och det dessutom verkar äkta.

Så, vad anser ni? Skickar några youtube-videor så ni som inte sett dem danska så ni troligtvis kan se de största skillnaderna;

En av de populäraste scenerna i Olsen Banden ser Rødt;

http://www.youtube.com/watch?v=4sLO8bWTfGs
Kjeld har fått ett slag i huvudet;

http://www.youtube.com/watch?v=NLMUtRclmZk
Egon räddas från klocktornet;

http://www.youtube.com/watch?v=lFrE_Xkf6UE
Sickan räddas från klocktornet;

http://www.youtube.com/watch?v=KNw7sripEn0
Olsen Banden vs. Jönssonligan (Samt Olsenbanden, den norska alltså);

http://www.youtube.com/watch?v=pjWWUgpFacc

Sedan får ni kanske också tänka på att Olsen Banden var gjort genom hela 70-talet (den första filmen hade premiär 1968, den sista gjordes 1981, plus en "flera år senare"-film som gjordes 1998) medan Jönssonligan varade från 1981 -  2000.

Och om ni frågar vad jag tycker om den norska så kan jag inte utrycka mig där då jag aldrig sett någon film med den ännu, men att den verkar väldigt tam och fattig om man jämför med de andra, och att den rentav enbart kopierar den danska utan att ha några egna ideér (vilket den svenska faktiskt har)

Tack på förhand!

Sven

Jag är svensk och uppvuxen med jönssonligan, men jag håller med. Olsen-banden vinner med hästlängder.


http://www.youtube.com/watch?v=UT83lL4ReCc


Lilla My

Det var ju kul att höra ;D

Åh alla jakt-scener som finns med bilar är ju underbara :D


http://www.youtube.com/watch?v=TXM9lxjj4FM

Joakim95

Återupplivar denna gamla tråd.

Har sett alla norska Olsenbanden filmerna och jag gillar dem, sista filmen från 1999 är den sämsta.

Måste säga att allt i dem norska filmerna är inte kopierade efter dem danska filmerna, tex så blir Egon fastbunden i en lift på ett hotelltak i den norska och i den danska blir Egon fastbunden i ett klocktorn.

När det gäller skådespelarna så är dem norska mer kända för den svenska publiken än dem danska.
Arve Opsahl som spelar Egon Olsen har varit med i svenska humorprogram under 70 talet, Aud Schønemann som spelar Valborg har spelat Fleksnes mamma och även Fleksnes stjälv Rolv Wesenlund har en roll i en Olsenbanden film. Jon Skolmen som vi känner igen från Sällskapsresan är också med i en film.

Samlaren

Finns de danska Olsen Banden att köpa med swesub ngnstans?

Joakim95

Citat från: NoID skrivet 11 januari 2017 kl. 15:47:22
Finns de danska Olsen Banden att köpa med swesub ngnstans?
Tror inte det men det är lite konstigt att inte dem finns på DVD med svensk text det är ju ändå Nordisk Film som har gjort filmerna.
Lite synd att danska Olsenbanden inte visas på tv här i Sverige, jag tror den danska aldrig gått på svensk tv bara någon av dem norska filmerna vet jag har visats på Viasat Film för något år sedan.

Samlaren

Svt borde ju visa dem den har ju visat en annan gamal dansk film ngn gång om jag inte kommer ihåg fel.

Lilla My

Man skulle ju kunna sätta svensk text under dem själv, vi som kan danska ;)

Citat från: Joakim95 skrivet  3 januari 2017 kl. 22:18:03
sista filmen från 1999 är den sämsta.

Är den verkligen det? :( Den är en av de jag inte har lyckats få tag i och se ännu, var orolig för hur bra den faktiskt var.

TVARK Sweden

Citat från: Lilla My skrivet 10 juni 2017 kl. 23:34:59
Man skulle ju kunna sätta svensk text under dem själv, vi som kan danska ;)

Är den verkligen det? :( Den är en av de jag inte har lyckats få tag i och se ännu, var orolig för hur bra den faktiskt var.
Jag har bara sett dem norska filmerna och "Olsenbandens siste stikk" tycker jag var sämst av den anledningen att tempot var rätt segt och ligamedlemmen Kjell var inte med eftersom Carsten Byhring dog 1990, så det hela filmen kändes som pensionärs Olsenbanden.

Danska filmen är kanske bättre men jag tål inte det danska språket :)

TV och filmsamlare.
Har över 600 timmar digitaliserat material från VHS samt över 1000 DVD skivor med inspelningar.

Elios

Kan man få tag i Olsen Banden filmerna med svensk text? ^^

Anders M Olsson

Citat från: Elios skrivet 16 juni 2022 kl. 23:50:31
Kan man få tag i Olsen Banden filmerna med svensk text? ^^
Inte såvitt jag vet. Men alla filmerna finns på danska med dansk text. Även om en del svenskar kan ha lite svårt att förstå talad danska brukar det sällan vara problem om det bara finns dansk text. Försök titta på någon av filmerna, så ska du säkert se att det går bra och att du förstår det mesta!

Det finns för övrigt mycket prisvärda DVD- och Blu-rayboxar med alla 14 filmerna. Säljs bl.a. av CDON.

Sabelöga

Några av dom verkar väll ändå ha givits ut på något sätt i Sverige, men i vilken utsträckning det är och om det går att få tag vet jag inte.
Houba !

Anders M Olsson

Citat från: Sabelöga skrivet 17 juni 2022 kl. 13:12:33
Några av dom verkar väll ändå ha givits ut på något sätt i Sverige, men i vilken utsträckning det är och om det går att få tag vet jag inte.
Berätta gärna vad du har för indicier.

Några av filmerna har i alla fall visats på bio i Sverige. Om de även har funnits att hyra på 16mm vet jag inte, men det kan inte helt uteslutas.

Jag hittar inga spår av några svenska video- eller DVD-utgåvor. SMDB tar upp en del TV-visningar på Filmnet och TV1000, men med vissa undantag handlar det då om de norska versionerna.

Sabelöga

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 juni 2022 kl. 16:53:17
Berätta gärna vad du har för indicier.

Några av filmerna har i alla fall visats på bio i Sverige. Om de även har funnits att hyra på 16mm vet jag inte, men det kan inte helt uteslutas.

Jag hittar inga spår av några svenska video- eller DVD-utgåvor. SMDB tar upp en del TV-visningar på Filmnet och TV1000, men med vissa undantag handlar det då om de norska versionerna.
SFDb listar några med svensk titel men som du säjer kanske dom bara visats på bio och aldrig getts ut på DVD/VHS.
Houba !

Anders M Olsson

Här är en svensk premiärannons för Olsenbandet slår till! (Olsenbanden går amok) från den 5 januari 1974.

Formuleringarna i annonsen behöver kanske förklaras eftersom de säkert låter lite märkliga för dem som inte var med på 1970-talet.

På 70-talet var det populärt att gå och se "gladporr" på bio. Det var danska komedier som för varje ny film blev mer och mer erotiskt vågad. Den första, den som startade genren, hette Mazurka på sängkanten.

Därav formuleringarna "dansk gladfilm" som anspelar på "gladporr" och "gangstermazurka" som anspelar på "Mazurka på sängkanten".


Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 juni 2022 kl. 16:53:17
Några av filmerna har i alla fall visats på bio i Sverige. Om de även har funnits att hyra på 16mm vet jag inte, men det kan inte helt uteslutas.

Jag hittar inga spår av några svenska video- eller DVD-utgåvor. SMDB tar upp en del TV-visningar på Filmnet och TV1000, men med vissa undantag handlar det då om de norska versionerna.
Jag hittar heller inga tecken på att vare sig danska eller norska Olsenbanden skulle ha släppts på VHS eller DVD i Sverige överhuvudtaget, tyvärr. :(

Någon enstaka av de danska filmerna och flertalet av de norska filmerna har som sagt visats på TV (främst under 1990-talet), men förutom det verkar det väldigt ont om releaser i Sverige. Det är väl mycket möjligt att i alla fall vissa av filmerna funnits på 16 mm-film en gång i tiden, men förutom det verkar de flesta filmer i serien helt ha lyst med sin frånvaro med svensk text efter biovisningarna.

Tråkigt, då jag gärna hade velat se danska Olsenbanden med svensk text. Nu klarar man sig väl kanske hyfsat med dansk text, men jag brukar ändå ha vissa svårigheter att förstå en del ord och uttryck vid danska filmer/serier även med dansk text (och utan dansk text är jag helt chanslös)...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 juni 2022 kl. 21:07:11
Tråkigt, då jag gärna hade velat se danska Olsenbanden med svensk text. Nu klarar man sig väl kanske hyfsat med dansk text, men jag brukar ändå ha vissa svårigheter att förstå en del ord och uttryck vid danska filmer/serier även med dansk text (och utan dansk text är jag helt chanslös)...
Det hade såklart inte suttit i vägen med svensk text, men nu är det som det är. Filmerna gick antagligen inte hem hos den svenska publiken, annars hade läget nog varit ett annat. Efter vad jag har kunnat få fram är det bara tre av de danska och en av de norska som har visats på svenska biografer.

Jag har i alla fall beställt Blu-rayboxen, så det ska bli trevligt att återse filmerna. Det var längesen sist, och jag har inte sett alla. Dem jag har sett måste jag i så fall ha sett på dansk TV.

Liksom Lilla My tycker jag att de danska är väldigt mycket bättre än de svenska. De norska har jag inte sett alls.

För mig känns det underligt att tre nordiska länder med så mycket gemensamt i bakgrund, språk och kultur måste koka egna soppor baserade på samma spik.

Elios

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 juni 2022 kl. 09:25:43
Inte såvitt jag vet. Men alla filmerna finns på danska med dansk text. Även om en del svenskar kan ha lite svårt att förstå talad danska brukar det sällan vara problem om det bara finns dansk text. Försök titta på någon av filmerna, så ska du säkert se att det går bra och att du förstår det mesta!

Det finns för övrigt mycket prisvärda DVD- och Blu-rayboxar med alla 14 filmerna. Säljs bl.a. av CDON.

Det skulle säkert kunna gå. Har ibland kollat hos min mormor som tittar på dansk tv ibland.  :o :o

Elios

Kan man även få tag i dem norska filmerna någonstans?

Zebastian

Om jag ska svara på den första frågan så föredrar jag de svenska eftersom att det är komedier och inte porr