Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Olsen Banden vs. Jönssonligan

Startat av Lilla My, 1 juli 2011 kl. 22:01:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 juni 2022 kl. 16:53:17
Några av filmerna har i alla fall visats på bio i Sverige. Om de även har funnits att hyra på 16mm vet jag inte, men det kan inte helt uteslutas.

Jag hittar inga spår av några svenska video- eller DVD-utgåvor. SMDB tar upp en del TV-visningar på Filmnet och TV1000, men med vissa undantag handlar det då om de norska versionerna.
Jag hittar heller inga tecken på att vare sig danska eller norska Olsenbanden skulle ha släppts på VHS eller DVD i Sverige överhuvudtaget, tyvärr. :(

Någon enstaka av de danska filmerna och flertalet av de norska filmerna har som sagt visats på TV (främst under 1990-talet), men förutom det verkar det väldigt ont om releaser i Sverige. Det är väl mycket möjligt att i alla fall vissa av filmerna funnits på 16 mm-film en gång i tiden, men förutom det verkar de flesta filmer i serien helt ha lyst med sin frånvaro med svensk text efter biovisningarna.

Tråkigt, då jag gärna hade velat se danska Olsenbanden med svensk text. Nu klarar man sig väl kanske hyfsat med dansk text, men jag brukar ändå ha vissa svårigheter att förstå en del ord och uttryck vid danska filmer/serier även med dansk text (och utan dansk text är jag helt chanslös)...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 juni 2022 kl. 21:07:11
Tråkigt, då jag gärna hade velat se danska Olsenbanden med svensk text. Nu klarar man sig väl kanske hyfsat med dansk text, men jag brukar ändå ha vissa svårigheter att förstå en del ord och uttryck vid danska filmer/serier även med dansk text (och utan dansk text är jag helt chanslös)...
Det hade såklart inte suttit i vägen med svensk text, men nu är det som det är. Filmerna gick antagligen inte hem hos den svenska publiken, annars hade läget nog varit ett annat. Efter vad jag har kunnat få fram är det bara tre av de danska och en av de norska som har visats på svenska biografer.

Jag har i alla fall beställt Blu-rayboxen, så det ska bli trevligt att återse filmerna. Det var längesen sist, och jag har inte sett alla. Dem jag har sett måste jag i så fall ha sett på dansk TV.

Liksom Lilla My tycker jag att de danska är väldigt mycket bättre än de svenska. De norska har jag inte sett alls.

För mig känns det underligt att tre nordiska länder med så mycket gemensamt i bakgrund, språk och kultur måste koka egna soppor baserade på samma spik.

Elios

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 juni 2022 kl. 09:25:43
Inte såvitt jag vet. Men alla filmerna finns på danska med dansk text. Även om en del svenskar kan ha lite svårt att förstå talad danska brukar det sällan vara problem om det bara finns dansk text. Försök titta på någon av filmerna, så ska du säkert se att det går bra och att du förstår det mesta!

Det finns för övrigt mycket prisvärda DVD- och Blu-rayboxar med alla 14 filmerna. Säljs bl.a. av CDON.

Det skulle säkert kunna gå. Har ibland kollat hos min mormor som tittar på dansk tv ibland.  :o :o

Elios

Kan man även få tag i dem norska filmerna någonstans?

Zebastian

Om jag ska svara på den första frågan så föredrar jag de svenska eftersom att det är komedier och inte porr