Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Delfy och hans vänner (Delfy y sus amigos)

Startat av TonyTonka, 29 augusti 2008 kl. 23:08:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Vilka gör rösterna?

Fievel på Manhattan
Fievel i wilda westen
Delfy den stora kaplöpningen.


Jag döper om tråden, så att den framöver kan användas för just Delfy och hans vänner. /Daniel
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Soscla

åh fievel är jättebra filmer! angående din fråga så vet jag inte, har bara sett engelsk version (sorry)
It's so fluffy I'm gonna die!

Daniel Hofverberg

Credits för Resan till Amerika 2 - Fievel i Vilda Västern finns här:
http://www.dubbningshemsidan.se/credits/fievelivildavastern/

Om du med "Fievel på Manhattan" syftar på Resan till Amerika 3 - Fievel och skatten på Manhattan, så hittar du credits här:
http://www.dubbningshemsidan.se/credits/fievel-skattenpamanhattan/

I fortsättningen vore det kanske en idé om du söker på Svenska röster och credits innan du frågar om röster - det tar bara onödig tid och onödiga inlägg om det du frågar om redan ligger ute på sajten.

Delfy vet jag tyvärr ingenting om, förutom att den gjordes av det numera nedlagda dubbningsbolaget Soundstation.

Elios

Delfy. Handlar den om delfinen och hans vänner en tecknad 80-tals serie?
Sen tycker jag också väldigt mycket om Fievel och Resan till Amerika filmerna. Klassiska och hoppas det skulle kunna komma fler i framtiden.

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  3 mars 2020 kl. 18:06:24
Delfy. Handlar den om delfinen och hans vänner en tecknad 80-tals serie?
Delfy och hans vänner (Delfy y sus amigos) är en spansk tecknad serie från 1992 om en delfin och hans vänner i och kring havet. Den producerades i hela 91 avsnitt, som samtliga hann sändas i Spanien under 1992. En ganska trevlig och charmig serie, faktiskt.

Det finns två olika svenska dubbningar av serien. Den gick på TV på FilmNet mellan 1992 och 1994 och senare på Kanal 5 1996 - 1999, och var där dubbad av Adaptor D&D i Köpenhamn. Den regisserades av Håkan Mohede och översattes av honom, Larsivar Mohede och Christer Jönsson. Såvitt jag vet dubbades samtliga 91 avsnitt av serien i den dubbningen. Tyvärr har serien såvitt jag vet inte sänts alls i Skandinavien sedan 1999.

Sen har några avsnitt släppts på VHS och DVD i Sverige med en helt annan dubbning, som gjordes hos Sound Station i Stockholm med Tomas Arwe som regissör och Gunnar Ernblad som översättare.

Elios

Jaha okej men på dem vhs:erna stod det inte utsatt credits då antar jag.  ::) :P :-[

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  4 mars 2020 kl. 00:24:16
Jaha okej men på dem vhs:erna stod det inte utsatt credits då antar jag.  ::) :P :-[
DVD-utgåvorna av Delfy och hans vänner saknar tyvärr alla former av dubbcredits. :( VHS-utgåvorna har jag tyvärr inte tillgång till, men ärligt talat skulle jag blir förvånad om de hade utsatta credits...

Däremot har jag credits till TV-dubben, genom en kombination av röstidentifiering (huvudsakligen av Erika) och uppgifter från ett par olika skådespelare samt regissören Håkan Mohede. :)

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 mars 2020 kl. 21:15:40
Delfy och hans vänner (Delfy y sus amigos) är en spansk tecknad serie från 1992 om en delfin och hans vänner i och kring havet. Den producerades i hela 91 avsnitt, som samtliga hann sändas i Spanien under 1992. En ganska trevlig och charmig serie, faktiskt.

Det finns två olika svenska dubbningar av serien. Den gick på TV på FilmNet mellan 1992 och 1994 och senare på Kanal 5 1996 - 1999, och var där dubbad av Adaptor D&D i Köpenhamn. Den regisserades av Håkan Mohede och översattes av honom, Larsivar Mohede och Christer Jönsson. Såvitt jag vet dubbades samtliga 91 avsnitt av serien i den dubbningen. Tyvärr har serien såvitt jag vet inte sänts alls i Skandinavien sedan 1999.

Sen har några avsnitt släppts på VHS och DVD i Sverige med en helt annan dubbning, som gjordes hos Sound Station i Stockholm med Tomas Arwe som regissör och Gunnar Ernblad som översättare.

I vilken av dubbningarna spelas Delfy av Kenneth Milldoff?  :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Citat från: TonyTonka skrivet  4 mars 2020 kl. 06:50:53
I vilken av dubbningarna spelas Delfy av Kenneth Milldoff?  :)

Är det inte den med Håkan Mohede som regissör?  ???

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  4 mars 2020 kl. 06:50:53
I vilken av dubbningarna spelas Delfy av Kenneth Milldoff?  :)
TV-dubben av Adaptor D&D i Köpenhamn.

Daniel Hofverberg

Ett litet förtydligande: Jag skrev tidigare att "några" avsnitt släppts på VHS och DVD med Soundstation-dubben - efter undersökning visade det sig vara 10 avsnitt, så lite mer än jag fick det att låta som.

De utgåvor jag känner till är i alla fall:

På VHS och DVD:

En olydig val:
1. En olydig val = El bebé de la discordia
2. Den dumma roboten = La maquina de fuego

Den stora kapplöpningen:
1. Den stora kapplöpningen = La gran carrera
2. Kapten Ättika jagar val = Los amigos del mar


Endast på VHS (tror jag):

Den mystiska grottan:
1. Den mystiska grottan (Spökgrottan) = La gruta siniestra
2. Paddis blir kär (Paddan blir kär) = Carasapo se enamora

Miljöboven:
1. Miljöboven (Nationalparken) = Por fin parque nacional
2. Skeppsbrott (Leka Robinson Crusoe) = Los Robinsones

Rädda vår kust:
1. Rädda vår kust = Villavinagre 2002
2. Skolan är toppen = La escapada de baby whale


Jag hittar inget som tyder på att dessa tre volymer släppts på DVD, men helt säker är jag inte - jag har inte ens lyckats få tag i dem på VHS, utan bara hittat åt uppgifterna i Svensk Mediedatabas register. Såvitt jag förstår ska alla dessa 5 volymer (10 avsnitt) alltså ha samma dubbning av Soundstation och Tomas Arwe.

Av TV-dubben har jag för övrigt runt 20 avsnitt inspelade från FilmNet eller Kanal 5.

Elios

Har på nåt skumt sätt ibland haft lätt att råka blanda ihop denna med Denver.  ::)

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  4 mars 2020 kl. 06:50:53
I vilken av dubbningarna spelas Delfy av Kenneth Milldoff?  :)
Vänta nu lite... Enligt mina noteringar om TV-dubben spelas Delfy av Mats Qviström, och inte Kenneth Milldoff. Kenneth spelar däremot bl.a. Kapten Ättika, Käftis, Dan och Braxen.

Förutom de två medverkar också Håkan Mohede och Nina Gunke.

Alexander

På mina DVDer är det Mats Qviström som Delfy på en volym, och jag tror Fredrik Dolk som Delfy på en annan volym

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 mars 2020 kl. 15:07:38
Vänta nu lite... Enligt mina noteringar om TV-dubben spelas Delfy av Mats Qviström, och inte Kenneth Milldoff. Kenneth spelar däremot bl.a. Kapten Ättika, Käftis, Dan och Braxen.

Förutom de två medverkar också Håkan Mohede och Nina Gunke.

Vet du om någon mer medverkar?  ???