Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Senaste inlägg

Off-topic / SV: Djur stereotyper
Senaste inlägg av Skokaka - Idag kl. 01:24:41
Eftersom i tråden om "sago-stereotyper" så tog jag upp karaktärer från WarioWare och Cuphead (Båda är spel) så tänkte jag lägga till de här också då det finns djur i dom också...

I det förra så har jag väl bara att tillägga Dribble och Spitz (En hund, rasen bulldogg, och en katt, respektive). Precis som med de andra karaktärerna så är de snälla, då det egentligen inte ens finns någon skurk i dom. (Förutom om man faktiskt räknar Wario som en skurk, han är dock mer av en anti-hjälte...) Karaktärerna är ändå vänner... 

I det andra spelet så finns det en hel del, karaktärerna är mest neutrala, förresten:... 

Kräk och Koack (Grodor... Eller kanske paddor...). 

Grim Matchstick (En drake). 

Rumor Honeybottoms och de andra bina (Bin). 

Werner Werman (En råtta). (Det är också en katt med i hans boss fight, men den visar sig ändå va' en robot i hela fall, så...) 

Hopus Pocus (En kanin). 

Phear Lap (En häst... Som är ett skelett...). 

Mr. Chimes (En apa). 

Nöffsson (En gris). 

Hackspetten (En hackspett).

Pingvinerna (Pingviner). (Dessa är dock i serien, och de är i hela fall onda...) 

Finns väl mer, men det skulle vara lite för långt också att ta upp alla, yes. Men okej...
Chelsea Van Der Zee.
Om Dubbningshemsidan / SV: Önska creditlistor
Senaste inlägg av Daniel Hofverberg - Idag kl. 01:00:46
Citat från: gstone skrivet Igår kl. 22:40:36Kan du skiv av credits till dom 6 Ant-man Kortfilmerna på Disney Plus ?

Dom 2 minuter var ;)
Självklart. :)

Innan nästa uppdatering ska jag också försöka att skriva av dubbcreditsen till de nytillkomna Snobben-filmerna på Apple TV+, som jag precis upptäckte har kommit.
Filmer och TV-serier / SV: Värsta anmerad filmer ?
Senaste inlägg av Skokaka - Idag kl. 00:59:28
Citat från: Skokaka skrivet 28 mars 2023 kl. 21:59:32Jag tänkte för länge sedan först nämna några exempel i tråden om ett liknande ämne, men eftersom den här tråden handlar om tecknade filmer... Visst älskar jag tecknade filmer, men här är en lista över några tecknade filmer som jag tyvärr är inte så galen i:...

The Emoji Movie
En Isbjörn i New York
Blixten och det magiska huset
Lilla Kycklingen
Skönheten och Odjuret - Belles magiska värld
Ringaren i Notre Dame II
Atlantis - Milos återkomst
Milo mot Mars
Bee Movie
Önskedraken
Sammys äventyr
Happy Feet 2
Teen Titans Go! Filmen
The Adventures of Tom Thumb and Thumbelina
Gnomeo och Julia

Yogi Björn (Spelfilmen)
Hacke Hackspett (Spelfilmen)
Sausage Party
Vídeo Brinquedos Filmer
Och...🤢 Foodfight! (Usch!)

Det finns visst många andra filmer, men jag tog dessa för att jag inte ville ta upp förmodligen ännu sämre filmer med värre animation, så de flesta av de filmerna som jag nämnde (nåja, förutom de två sista förstås) har i hela fall okej animation...
Okej, jag vet att detta ämnet egentligen är till för filmer som ses som de värsta. Jag menar, EN DEL i denna listan jag gjorde tillhör nog tråden, en del är egentligen bara i min åsikt dåliga. Skulle inte säga att alla är de "värsta" men eftersom tråden handlar om animerade filmer så tyckte jag att det var perfekt nog att ta upp det här...

Ett till tillägg, bara min åsikt, förstås: Ruby - Havsmonstret

Förresten, jag kunde lika gärna ha hoppat över Vídeo Brinquedos Filmer och Foodfight! för de är FÖR dåliga, men de hör ju ändå här... Dock så tänkte jag ta filmer som inte är för dåliga för jag ville helst slippa att snacka om dessa två... Jag kom på två filmer som jag nog egentligen skulle ta upp men glömt bort, jag kunde ha pratat om de istället för de jag just nämnde... Nämligen: Myrmobbaren och Den fantastiska räven. De är nog inte bland de "värsta" men, men, det är som sagt bara min åsikt för de är inte direkt mina typer av filmer... :-\
Off-topic / SV: Karaktärer som vi INTE gil...
Senaste inlägg av Skokaka - Idag kl. 00:45:26
Försöker att göra en lite lång lista över många dåliga karaktärer, enligt mig:... 

Helveterossen (Valrossen från Pingu), Mr. Pickles, Bubsy, Wabuu, Octavus Bläckenberg, Djurplågaren, Sara och Kevin (Från Ed, Edd & Eddy), Bendy (Från Fosters hem för påhittade vänner), Nermal (Varianten från The Garfield Show), Monika, Penelope Guy, Lille Sköldis & hans mamma, Tokkori, John Rogers & Alec Craig, Lollo Listig, Killen som retar Dumbo, Mjölkbilschauffören (Från Aristocats), Grävlingen (Från Micke och Molle), Prins Achmed, Chi Fu, Mertle Edmonds, Johnny Worthington, Djurungarna som mobbade Nick Wilde, Bäverbossens Son, Monti (Från Trassel TV-serien), De röda papegojorna (Från Rio 2 - Prövar vingarna i Amazonas), Lou (Från UglyDolls), Pingvinens Fru, Den fnissande patienten, Stanley Livingston, Connie D'Amico, Terry Delgado, Dee Dee, och förmodligen många mer... 

Kan ju säga att det är lite komplicerat med att tänka men, öh, nåja...
Off-topic / SV: Sago-stereotyper
Senaste inlägg av Skokaka - Idag kl. 00:17:34
Citat från: Skokaka skrivet  1 februari 2023 kl. 16:48:24Jo, jag syftade på Shantae. Var osäker på om någon annan var bekant med henne, dock...
Förresten, Risky Boots som är antagonisten i hennes spel är även en ond pirat. 

Monika är också en demon. (Ond, förstås...) 

Och nu när jag förresten talar om spel...

Några karaktärer i WarioWare spelen tycker jag passar in här. Eftersom karaktärerna är vänner med varandra så är väl de alla goda. Så: 

Ashley (En häxa).

Red (En demon... Nämen, ser man på, det verkar som att det finns goda demoner trots allt).

Mike (En robot).

Orbulon (En utomjording).

Tycker också att många karaktärer från Cuphead (Inklusive serien) passar med här också... Jag skulle dock se karaktärerna i denna som neutrala då de har ju sina anledningar till varför de slåss... Tyvärr så vet jag inte alla Svenska namn, då några namn har försvenskats i serien... Men i hela fall:

Djimmi (En ande). 

Captain Brineybeard (En pirat). 

Dr. Kahl's Robot (En robot). 

Cala Maria (En sjöjungfru). 

Spökena i "Phantom Express" nivån och de tre spökena i ett avsnitt (Spöken).

Henchman, Stickler och de andra demonerna. (Demoner. Dessa är dock onda... Tja, Henchman kanske inte är "ond" men han är ju bokstavligen Djävulens assistent...)

Cyklopen (En cyklop). (Osäker på om cyklopen i serien är samma eller inte...)
Senaste inlägg av Skokaka - Igår kl. 23:43:24
Citat från: Soscla skrivet  4 mars 2023 kl. 22:59:00Det här är en klurig indelning, då de grekiska gudarna har en så lång historia av att porträtteras med allehanda mänskliga drag och de bråkar, slåss, är otrogna till höger och vänster, så jag vet inte om man kan rita upp en så här skarp linje mellan "goda" och "onda". Om man utgår från Disney-filmen, ja absolut, men du skrev i första inlägget "varelser som *brukar* vara hjältar" och Hera beskrivs sällan i goda ordalag haha! I grekisk mytologi är väl Hades oftast en knegare som försöker hålla ordning i sin underjord? Fast jo, då blir han oftast en stand-in för en djävulsfigur, inte den bästa looken för honom...

Jag tycker också ordvalet med "varelser" är lite konstigt, då du har tagit med cowboys, detektiver, SAMER OCH INUITER. Det ena är en yrkesroll och det andra är folkgrupper. Varför skriver du inte lika gärna upp läkare, poliser och amerikaner (goda) och tjuvar, mördare och ryssar (onda)?

Men jag visste inte att Ursula var en cacaelia, så då fick jag lära mig nåt nytt, tackar tackar!  ;D ;D
Nja, läkare är egentligen onda.
Senaste inlägg av Skokaka - Igår kl. 23:42:28
Chelsea från Ruby - Havsmonstret är (oturligt nog) en ond sjöjungfru... :(
Om Dubbningshemsidan / SV: Önska creditlistor
Senaste inlägg av gstone - Igår kl. 22:40:36
Kan du skiv av credits till dom 6 Ant-man Kortfilmerna på Disney Plus ?

Dom 2 minuter var ;)
Off-topic / SV: Diverse frågor
Senaste inlägg av Daniel Hofverberg - Igår kl. 22:23:48
Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet Igår kl. 20:57:56Det finns två animerade Olsen-banden filmer som är Danmarks Jönssonligan.

Olsen-banden på de bonede gulve

Olsen Banden på dybt vand

Har dessa dubbats till svenska? Släpptes de i Sverige som Jönssonligan filmer?
Med reservation för att jag inte hittar några 100% verifierade källor verkar det som att båda filmerna har släppts i Sverige - den förstnämnda under originaltiteln (enligt IMDb släppt 2015) och den sistnämnda under titeln Olsen-banden på djupt vatten (enligt IMDb släppt 2018). De verkar bara ha funnits ute som digital hyr- och köpfilm, åtminstone på SF Anytime, och jag hittar inget som tyder på att de släppts på DVD eller Blu-Ray i Sverige. Numera verkar de inte finnas alls att få tag på i Sverige (och högst oklart om de som köpte filmerna digitalt när det gick fortfarande har tillgång till dessa...). :(

Enligt SF Anytimes gamla sidor för filmerna verkar båda två ha släppts med danskt ljudspår och svensk text i Sverige; ingen dubbning:
https://www.sfanytime.com/sv/movie/olsen-banden-pa-dybt-vand
https://www.sfanytime.com/sv/movie/olsen-banden-pa-de-bonede-gulve

Olsen-Banden på de bonede gulve verkar dock ha släppts på DVD i Danmark med svensk text (liksom dansk, norsk, finsk och engelsk text), men den utgåvan är utgången och antagligen inte helt lätt att få tag i nuförtiden. Den danska DVD-utgåvan av Olsen-banden på djupt vatten verkar dock tyvärr bara ha danskt tal och dansk text.