Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Aladdin (Disney)

Startat av Erika, 17 oktober 2004 kl. 11:56:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.

Erika

Jag har hört "jordäpple" lite då och då, men det är inte särskilt ofta.

Disneyfantasten

Jag har funderat och tror att vakten med replikerna "stoppa tjuven", "här är jag, tro inte att du kommer undan så lätt" skulle kunna vara Tommy Nilsson, helt säker är jag dock inte...

Jag tror också att vakten med repliken "han har ett svärd" skulle kunna vara Andreas Nilsson, men min kommentar är detsamma som ovan...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 september 2021 kl. 13:21:50
Jag har funderat och tror att vakten med replikerna "stoppa tjuven", "här är jag, tro inte att du kommer undan så lätt" skulle kunna vara Tommy Nilsson, helt säker är jag dock inte...

Jag tror också att vakten med repliken "han har ett svärd" skulle kunna vara Andreas Nilsson, men min kommentar är detsamma som ovan...
I Aladdin finns det inte så många "vanliga" dubbare så jag är osäker på Andreas Nilsson.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 september 2021 kl. 13:34:33
I Aladdin finns det inte så många "vanliga" dubbare så jag är osäker på Andreas Nilsson.

Dock testade Andreas Nilsson för Anden (innan den rollen gick till Dan Ekborg) så helt omöjligt är det inte...

Hur kan du förresten veta att det inte är så många "vanliga" dubbare i den?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 september 2021 kl. 13:36:54
Dock testade Andreas Nilsson för Anden (innan den rollen gick till Dan Ekborg) så helt omöjligt är det inte...

Hur kan du förresten veta att det inte är så många "vanliga" dubbare i den?
Den är inte gjord av ett dubbningsbolag så de har inte lika många kontakter i dubbningsbranchen.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 september 2021 kl. 13:43:19
Den är inte gjord av ett dubbningsbolag så de har inte lika många kontakter i dubbningsbranchen.

Den är gjord av Eddie Axberg och FilmMixarna!  ;)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 september 2021 kl. 13:47:07
Den är gjord av Eddie Axberg och FilmMixarna!  ;)
Jag vet det, det är ju därför jag säger att den inte är gjord av ett Dubbningsbolag.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 september 2021 kl. 14:26:18
Jag vet det, det är ju därför jag säger att den inte är gjord av ett Dubbningsbolag.

Det är klart att den är, tänk vad konstigt det hade varit om en dubbning inte var gjord av ett dubbningsbolag!  ;)

Dessutom är FilmMixarna exakt samma studio som CinePost (till vilket den döptes om under 1996), som dubbade bl.a. Pippi Långstrump, där medverkar flera personer som medverkat i en del andra dubbningar; Jasmine Heikura, Wallis Grahn, Börje Ahlstedt, Pontus Gustafsson, Tomas Bolme, Maria Bolme, Anders Beckman, Leif Andrée, Johan Ulveson, Pierre Lindstedt, Pia Johansson, Charlie Elvegård, Margreth Weivers, Magnus Mark, Ellen Fjästad, Eddie Axberg, m.fl. (kanske att några av de i tecknade Pippi Långstrump är inblandade i Aladdin)

Vill även påpeka att flera av de som medverkar i Aladdin är relativt vanliga i dubbningar; Myrra Malmberg, Dan Ekborg, Anders Öjebo, Nils Eklund, Per Eggers, Torsten Wahlund... (Peter Jöback och Stefan Persson är däremot inte lika vanliga har jag för mig)

Några av körmedlemmarna är också ganska vanliga i dubbningar; Sussie Eriksson, Joakim Jennefors, Fred Johansson, Anders Jalkéus (dock endast i Sofia Den Första som en av drakarna), Peter Torgner-Getz, Johan Schinkler, Monica Silverstrand, m.fl.

Zebastian


gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 september 2021 kl. 13:21:50
Jag har funderat och tror att vakten med replikerna "stoppa tjuven", "här är jag, tro inte att du kommer undan så lätt" skulle kunna vara Tommy Nilsson, helt säker är jag dock inte...

Jag tror också att vakten med repliken "han har ett svärd" skulle kunna vara Andreas Nilsson, men min kommentar är detsamma som ovan...

Han står inte med under överiga röster.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 12 maj 2022 kl. 15:07:01
Han står inte med under överiga röster.

Det kan aldrig skada att fråga dem!  ;) (eller kanske regissören Eddie Axberg)

gstone

Jag tror alla överiga roller görs av Ulf Friberg
Stefan Persson och Eddie Axberg  ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 september 2021 kl. 15:02:17
Det är klart att den är, tänk vad konstigt det hade varit om en dubbning inte var gjord av ett dubbningsbolag!  ;)

Dessutom är FilmMixarna exakt samma studio som CinePost (till vilket den döptes om under 1996), som dubbade bl.a. Pippi Långstrump, där medverkar flera personer som medverkat i en del andra dubbningar; Jasmine Heikura, Wallis Grahn, Börje Ahlstedt, Pontus Gustafsson, Tomas Bolme, Maria Bolme, Anders Beckman, Leif Andrée, Johan Ulveson, Pierre Lindstedt, Pia Johansson, Charlie Elvegård, Margreth Weivers, Magnus Mark, Ellen Fjästad, Eddie Axberg, m.fl. (kanske att några av de i tecknade Pippi Långstrump är inblandade i Aladdin)

Vill även påpeka att flera av de som medverkar i Aladdin är relativt vanliga i dubbningar; Myrra Malmberg, Dan Ekborg, Anders Öjebo, Nils Eklund, Per Eggers, Torsten Wahlund... (Peter Jöback och Stefan Persson är däremot inte lika vanliga har jag för mig)

Några av körmedlemmarna är också ganska vanliga i dubbningar; Sussie Eriksson, Joakim Jennefors, Fred Johansson, Anders Jalkéus (dock endast i Sofia Den Första som en av drakarna), Peter Torgner-Getz, Johan Schinkler, Monica Silverstrand, m.fl.

Wallis Grahn, Börje Ahlstedt och, Maria Bolme har inte varit med i många andar dubbar.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 12 maj 2022 kl. 15:08:48
Jag tror alla överiga roller görs av Ulf Friberg
Stefan Persson och Eddie Axberg  ;)

Det stod faktiskt "m.fl." också, vilket betyder att det KAN finnas fler!  ;)

Förresten så är det en kvinna som säger "hamnat i klistret lite tidigt idag, eller hur Aladdin", och det kan definitivt inte vara någon av de tre männen!  ;)

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 12 maj 2022 kl. 15:09:53
Wallis Grahn, Börje Ahlstedt och, Maria Bolme har inte varit med i många andar dubbar.

Börje har, han medverkade som övrig röst i Asterix och Hans Tappra Galler, han spelade Obelix i Asterix 12 Stordåd, han spelade Kapten Efraim Långstrump i tecknade Pippi Långstrump, han spelade titelrollen i den tecknade norsk-svenska filmen Karlsson På Taket, han spelade Gammelsmurfen i tidiga 1980-talsdubbningar av Smurfarna, sen medverkade han också i Den Oändliga Historien 1 & 2.