Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Törnrosa

Startat av TonyTonka, 3 november 2008 kl. 21:44:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 februari 2019 kl. 16:59:31
Nu är även sidan om Bambi uppdaterad med korrekt datum för nypremiären som var den 21 mars 1986.
https://www.d-zine.se/filmer/bambi.htm

Tack Anders!  :)

PS: Du kan nog fortsätta i tråden "Svenska premiärer för Disneys långfilmer" DS

moviefan

Är nyare dvd utgåvan också i widescreen som 2 disc utgåvan ?

Alexander

Citat från: moviefan skrivet 27 oktober 2019 kl. 15:24:50
Är nyare dvd utgåvan också i widescreen som 2 disc utgåvan ?

Ja, det är den.

Disneyfantasten

Det verkar som att trailern till 2008-års utgåvor av filmen har nyinspelade repliker från karaktärerna då replikerna i trailern inte verkar komma från filmen... (exempelvis att Onda Fen i slutet säger "ett äventyr för magiskt för att missa")

Disneyfantasten

Vilka har producerat omdubbningen?

Svensk Filmindustri producerade Bernard och Bianca, Peter och Draken Elliot, Taran och Den Magiska Kitteln (originaldubbningen) och Bambi (omdubbningen)

Barrefelt Produktion producerade Micke och Molle, Snövit och De Sju Dvärgarna (omdubbningen), Mästerdetektiven Basil Mus, Oliver och Gänget (originaldubbningen), Den Lilla Sjöjungfrun, Bernard och Bianca i Australien och Skönheten och Odjuret

Jag skulle tippa på någon av dessa två, men jag frågar för att vara extra säker...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 april 2020 kl. 22:30:57
Vilka har producerat omdubbningen?

Svensk Filmindustri producerade Bernard och Bianca, Peter och Draken Elliot, Taran och Den Magiska Kitteln (originaldubbningen) och Bambi (omdubbningen)

Barrefelt Produktion producerade Micke och Molle, Snövit och De Sju Dvärgarna (omdubbningen), Mästerdetektiven Basil Mus, Oliver och Gänget (originaldubbningen), Den Lilla Sjöjungfrun, Bernard och Bianca i Australien och Skönheten och Odjuret

Jag skulle tippa på någon av dessa två, men jag frågar för att vara extra säker...
Mari-Anne Barrefelt (Barrefelt Produktion) har producerat den.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 april 2020 kl. 23:00:54
Mari-Anne Barrefelt (Barrefelt Produktion) har producerad den.

Jo, jag vet det, men jag menade mer "Svensk version producerad av", jag borde ha sagt det...

Mari-Anne Barrefelt producerade samtliga dessa nämnda filmer, som person, medan Doreen Denning regisserade allihopa (vid Lady och Lufsen var det iallafall Filmmixarna som stod för produktionen)

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 april 2020 kl. 22:30:57
Vilka har producerat omdubbningen?

Svensk Filmindustri producerade Bernard och Bianca, Peter och Draken Elliot, Taran och Den Magiska Kitteln (originaldubbningen) och Bambi (omdubbningen)

Barrefelt Produktion producerade Micke och Molle, Snövit och De Sju Dvärgarna (omdubbningen), Mästerdetektiven Basil Mus, Oliver och Gänget (originaldubbningen), Den Lilla Sjöjungfrun, Bernard och Bianca i Australien och Skönheten och Odjuret

Jag skulle tippa på någon av dessa två, men jag frågar för att vara extra säker...

Med tanke på att större delen av omdubbningen gjordes 1979 så skulle jag nog tippa på Svensk Filmindustri, tyvärr har jag dock inte lyckats få fram exakt vilka det var trots att jag söks på många ställen på internet som bara den...

clara liljeberg

jag vet att i djurversionen så var briar beauty en sköldpadda för hon är törnrosas dotter.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 april 2020 kl. 22:30:57
Vilka har producerat omdubbningen?

Svensk Filmindustri producerade Bernard och Bianca, Peter och Draken Elliot, Taran och Den Magiska Kitteln (originaldubbningen) och Bambi (omdubbningen)

Barrefelt Produktion producerade Micke och Molle, Snövit och De Sju Dvärgarna (omdubbningen), Mästerdetektiven Basil Mus, Oliver och Gänget (originaldubbningen), Den Lilla Sjöjungfrun, Bernard och Bianca i Australien och Skönheten och Odjuret

Jag skulle tippa på någon av dessa två, men jag frågar för att vara extra säker...
Omdubben av Törnrosa från 1980 producerades av Svensk Filmindustri - på den tiden fanns ännu inte Barrefelt Produktion.

Om jag inte minns fel vill jag minnas att Barrefelt Produktion grundades runt 1985 eller 1986, som Mari-Anne Barrefelt startade då hon blev uppsagd i samband med att SF lade ner sin dubbningsavdelning (där hon jobbade fram tills dess).

Alla dubbningar där Mari-Anne Barrefelt var producent fram tills ca. 1985 - 1986 är alltså producerad av Svensk Filmindustri, så av Disneys filmer borde det innebära Bernard och Bianca, Peter och draken Elliott, Törnrosa (omdubben), Micke och Molle, Snövit och de sju dvärgarna (omdubben) och Taran och den magiska kitteln. Fantasia (den andra omdubben) är jag på rak arm faktiskt inte säker på vilken av de två företagen som producerade (då det borde vara precis i de krokarna som SF lade ner sin dubbningsverksamhet), medan det fr.o.m. Mästerdetektiven Basil Mus bör vara Barrefelt Produktion.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 maj 2020 kl. 06:08:48
Omdubben av Törnrosa från 1980 producerades av Svensk Filmindustri - på den tiden fanns ännu inte Barrefelt Produktion.

Om jag inte minns fel vill jag minnas att Barrefelt Produktion grundades runt 1985 eller 1986, som Mari-Anne Barrefelt startade då hon blev uppsagd i samband med att SF lade ner sin dubbningsavdelning (där hon jobbade fram tills dess).

Alla dubbningar där Mari-Anne Barrefelt var producent fram tills ca. 1985 - 1986 är alltså producerad av Svensk Filmindustri, så av Disneys filmer borde det innebära Bernard och Bianca, Peter och draken Elliott, Törnrosa (omdubben), Micke och Molle, Snövit och de sju dvärgarna (omdubben) och Taran och den magiska kitteln. Fantasia (den andra omdubben) är jag på rak arm faktiskt inte säker på vilken av de två företagen som producerade (då det borde vara precis i de krokarna som SF lade ner sin dubbningsverksamhet), medan det fr.o.m. Mästerdetektiven Basil Mus bör vara Barrefelt Produktion.

Är du säker? För hos både Micke och Molle och Snövit och De Sju Dvärgarna så står det "Svensk version producerad av: Barrefelt Produktion AB" på dubbningslistorna;

www.dubbningshemsidan.se/credits/micke/

www.dubbningshemsidan.se/credits/snovit/

Kanske att du vid bägge tillfällena skrev fel i hastigheten, kanske samma med Musse Piggs Julsaga (där det också står Barrefelt Produktion);

www.dubbningshemsidan.se/credits/mussepiggsjulsaga/

Du nämnde inte Bambi (omdubbningen) bland filmerna, så då är min fråga; producerades den av Svensk Filmindustri eller Barrefelt Produktion? (på creditlistan står det visserligen att det är Svensk Filmindustri men jag frågar för att bara säker, du nämnde nämligen att Barrefelt Produktion grundades 1985-1986 och Bambis omdubbning användes först vid nypremiären på bio 21 mars 1986, vilket innebär att den bör vara gjord ca 1985-1986)

Lustigt att varken Mari-Anne Barrefelt eller Svensk Filmindustri står med hos "Min Lilla Åsna" 1979 här på dubbningshemsidan, trots att det att döma av årtalet bör vara just det...

Daniel Hofverberg

Ja, tyvärr står det fel på creditlistorna till både Micke och Molle och Snövit och de sju dvärgarna; sannolikt även Musse Piggs julsaga. Dessa skrevs innan jag hade fått klart för mig när Barrefelt Produktion grundades, då Mari-Anne Barrefelt inte var helt tydlig om det när jag första gången pratade med henne. :( Jag ska höra med Mari-Anne för säkerhets skull, men jag är ganska säker på att alla dessa tre producerades av Svensk Filmindustri.

Om jag inte minns fel producerades den svenska versionen av Bambi (omdubben) av Svensk Filmindustri, så det kan mycket väl ha varit den sista dubbningen (eller åtminstone en av de sista) som SF låg bakom innan de lade ner sin dubbningsverksamhet. Jag ska höra mig för om det också, för säkerhets skull dock.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 maj 2020 kl. 10:21:30
Ja, tyvärr står det fel på creditlistorna till både Micke och Molle och Snövit och de sju dvärgarna; sannolikt även Musse Piggs julsaga. Dessa skrevs innan jag hade fått klart för mig när Barrefelt Produktion grundades, då Mari-Anne Barrefelt inte var helt tydlig om det när jag första gången pratade med henne. :( Jag ska höra med Mari-Anne för säkerhets skull, men jag är ganska säker på att alla dessa tre producerades av Svensk Filmindustri.

Om jag inte minns fel producerades den svenska versionen av Bambi (omdubben) av Svensk Filmindustri, så det kan mycket väl ha varit den sista dubbningen (eller åtminstone en av de sista) som SF låg bakom innan de lade ner sin dubbningsverksamhet. Jag ska höra mig för om det också, för säkerhets skull dock.

Ursäkta sent svar, men hur har det gått?

Disneyfantasten

Jag har postat ett gäng personers namn till min DV-personal, så jag ska försöka få kontakt med Bert-Åke Varg och fråga om det är han som spelar gris-figuren i filmen.

Will Siv

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 16 augusti 2012 kl. 15:22:13Vad jag har hört så är den bevarade slutmixen både i mono och stereo men jag vet inte om Sverige kunde utnyttja denna ljudkapacitet till fullo i slutet 50-talet.

Förövrigt var det AGA-Baltic som på 40 och 50-talet monterade upp de flesta högtalare på biografer i Sverige.
Det är väl bara musiken som är i stereo då.

Om ni lyssnar på original versionen så märker ni kanske att dialogen inte har så jättebra ljudkvalite i jämförelse.
 
Det är för att rösterna spelades in i mono ( ca 1953 - 1954 ).

( Den svenska ) Omdubbningen är då faktiskt mer "optimal" eftersom ljudet är jämt balanserad.