Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 24 december 2022 kl. 22:12:37Nästa år hoppas jag att dom visar ett klipp fråm Mufasa.

Inte jag...

Hursomhelst så tror jag att sannolikheten är väldigt liten, dels tror jag inte att de visar spelfilmer eller fotorealistiska datoranimerade filmer och dels tror jag inte att den är färdigdubbad då.

Disneyfantasten

Man kan på goda grunder anta att Wish blir nästa års Surprise Gift, troligen också Elio

TonyTonka

En annourlunda värld var intressant att se ett klipp från, men är det bara jag som tycker det var rätt så trist att "Bilar på väg" var årets andra suprise gift? Det känns som att de har en förkärlek att antingen stoppa in ett klipp med Frost eller ett med Bilar varje jul.  :-\

Sedan reagerade jag på att inte alla repliker i te.x Musses Husvagn och Kalle Anka i djungeln är upplästa av Bengt Feldrich, och några av dem är inte ens textade?

Förresten, någon i min släkt påstod att Bengt Feldrich inte sjöng med i Ser du stjärnan i det blå i år, men jag hade inte fokuset på tv:n just då, någon som vet om det stämmer eller inte?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 24 december 2022 kl. 22:28:01En annourlunda värld var intressant att se ett klipp från, men är det bara jag som tycker det var rätt så trist att "Bilar på väg" var årets andra suprise gift? Det känns som att de har en förkärlek att antingen stoppa in ett klipp med Frost eller ett med Bilar varje jul.  :-\

Sedan reagerade jag på att inte alla repliker i te.x Musses Husvagn och Kalle Anka i djungeln är upplästa av Bengt Feldrich, och några av dem är inte ens textade?

Förresten, någon i min släkt påstod att Bengt Feldrich inte sjöng med i Ser du stjärnan i det blå i år, men jag hade inte fokuset på tv:n just då, någon som vet om det stämmer eller inte?  ???

Det förefaller som att de senaste tre åren så har de använt Disney+-serier som "nödlösning" för att det inte verkar finnas något färdigdubbat till att visa efter programmet, nuförtiden verkar det som att Disney (och andra bolag) helst vill ge ut sina filmer samtidigt världen över istället för senare som förr i tiden...

Goliat

Citat från: TonyTonka skrivet 24 december 2022 kl. 22:28:01En annourlunda värld var intressant att se ett klipp från, men är det bara jag som tycker det var rätt så trist att "Bilar på väg" var årets andra suprise gift? Det känns som att de har en förkärlek att antingen stoppa in ett klipp med Frost eller ett med Bilar varje jul.  :-\

Sedan reagerade jag på att inte alla repliker i te.x Musses Husvagn och Kalle Anka i djungeln är upplästa av Bengt Feldrich, och några av dem är inte ens textade?

Förresten, någon i min släkt påstod att Bengt Feldrich inte sjöng med i Ser du stjärnan i det blå i år, men jag hade inte fokuset på tv:n just då, någon som vet om det stämmer eller inte?  ???
Visst sjöng han, men han sjunger bara i början, inte hela låten (vilket han aldrig gjort?, Iaf inte sedan 2011 då det är samma sång på slutet)

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet 24 december 2022 kl. 22:38:21Visst sjöng han, men han sjunger bara i början, inte hela låten (vilket han aldrig gjort?, Iaf inte sedan 2011 då det är samma sång på slutet)
Det kanske finns en inspelning där han sjunger med i hela men i sådana fall har den aldrig använts...

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 24 december 2022 kl. 22:28:01En annourlunda värld var intressant att se ett klipp från, men är det bara jag som tycker det var rätt så trist att "Bilar på väg" var årets andra suprise gift? Det känns som att de har en förkärlek att antingen stoppa in ett klipp med Frost eller ett med Bilar varje jul.  :-\
Ja, det känns helt klart lite fantasilöst och märkligt att ännu en gång smyga in regelrätt reklam för Disney+ som Surprise Gift... Något mer passande än så borde ha gått att hitta åt, och det här rör ju sig till råga på allt om en TV-serie och inte en film - något som förr i tiden hade varit otänkbart att klippa in som nyhet i julprogrammet.

Fast till Disneys försvar så är det ju inte lika enkelt att komma på Surprise Gifts nuförtiden som förut, nu när det sällan släpps nyutgåvor av klassiker på DVD så att det ofta inte finns någon riktigt uppenbar andra kandidat som Surprise Gift. Och så verkar ju Disney nuförtiden ha som policy att det alltid ska vara två Surprise Gifts, medan det förr i tiden hände att de bara visade en om det inte fanns någon logisk andra kandidat.

Citat från: TonyTonka skrivet 24 december 2022 kl. 22:28:01Sedan reagerade jag på att inte alla repliker i te.x Musses Husvagn och Kalle Anka i djungeln är upplästa av Bengt Feldrich, och några av dem är inte ens textade?

Förresten, någon i min släkt påstod att Bengt Feldrich inte sjöng med i Ser du stjärnan i det blå i år, men jag hade inte fokuset på tv:n just då, någon som vet om det stämmer eller inte?  ???
Det var som det "alltid" har varit, på båda punkterna.

Däremot känner jag mig ganska säker på att hela den svenska texten för hörselskadade i år var nyproducerad och nytextad, trots att det ju bara är några minuter som faktiskt är nytt - det känns väldigt märkligt att beställa ny textning att helt program på grund av några minuter nytt material, men jag kände i alla fall inte igen texten så jag tror att den var ny...

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 december 2022 kl. 02:27:11Ja, det känns helt klart lite fantasilöst och märkligt att ännu en gång smyga in regelrätt reklam för Disney+ som Surprise Gift... Något mer passande än så borde ha gått att hitta åt, och det här rör ju sig till råga på allt om en TV-serie och inte en film - något som förr i tiden hade varit otänkbart att klippa in som nyhet i julprogrammet.

Fast till Disneys försvar så är det ju inte lika enkelt att komma på Surprise Gifts nuförtiden som förut, nu när det sällan släpps nyutgåvor av klassiker på DVD så att det ofta inte finns någon riktigt uppenbar andra kandidat som Surprise Gift. Och så verkar ju Disney nuförtiden ha som policy att det alltid ska vara två Surprise Gifts, medan det förr i tiden hände att de bara visade en om det inte fanns någon logisk andra kandidat.
Det var som det "alltid" har varit, på båda punkterna.

Däremot känner jag mig ganska säker på att hela den svenska texten för hörselskadade i år var nyproducerad och nytextad, trots att det ju bara är några minuter som faktiskt är nytt - det känns väldigt märkligt att beställa ny textning att helt program på grund av några minuter nytt material, men jag kände i alla fall inte igen texten så jag tror att den var ny...

Men, brukade inte Disney alltid stoppa in klipp från filmer som skulle komma ut i framtiden? De senaste åren tycker jag att överraskningarna har varit filmer som redan kommit ut, och som i vissa fall redan kommit ut på DVD/Blu-Ray/Streamingtjänster.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet 25 december 2022 kl. 02:36:46Men, brukade inte Disney alltid stoppa in klipp från filmer som skulle komma ut i framtiden? De senaste åren tycker jag att överraskningarna har varit filmer som redan kommit ut, och som i vissa fall redan kommit ut på DVD/Blu-Ray/Streamingtjänster.
Det tog längre tid för filmer att komma upp på bio i Sverige för, men nu mera kommer ju filmen upp nästan samtidigt i alla länder kanske kan det ha något med den sakerna att göra.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 25 december 2022 kl. 02:36:46Men, brukade inte Disney alltid stoppa in klipp från filmer som skulle komma ut i framtiden? De senaste åren tycker jag att överraskningarna har varit filmer som redan kommit ut, och som i vissa fall redan kommit ut på DVD/Blu-Ray/Streamingtjänster.
Ja, men ganska nära inpå framtiden - det har väl oftast rört sig om filmer som ska få premiär inom 1 - 2 månader från julen, och det har på sistone inte funnits några sådana filmer då alla planerade filmer varit längre bort än så...

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 december 2022 kl. 02:47:35Det tog längre tid för filmer att komma upp på bio i Sverige för, men nu mera kommer ju filmen upp nästan samtidigt i alla länder kanske kan det ha något med den sakerna att göra.
Ja, det gör säkert sitt till - nuförtiden har ju de flesta filmer premiär ungefär samtidigt i alla länder, vilket ju också betyder att de flesta dubbningar i världen lär göras någorlunda samtidigt och relativt kort tid innan premiärerna. Trots allt lär väl Disney i USA inte vilja släppa ut färdiganimerat material till dubbningsstudiorna alltför lång tid innan de amerikanska premiärerna (för att inte riskera att det hamnar i orätta händer), varför dubbningarna lär ske på relativt kort tid och ganska nära inpå premiärerna.

Förr i tiden var det ju vanligt att premiärer i Europa kunde ske åtskilliga månader eller halvår efter den amerikanska premiären, och då fanns det ju mycket mer tid att spela på för dubbningarna. Jag menar: dröjer de europeiska premiärerna några månader efter den amerikanska, så är ju chansen mycket större att det finns färdigdubbat material till alla länder ett bra tag innan premiären, vilket sällan är fallet nu.

Steffan Rudvall

Att de dubbar mot färdigt material det stämmer inte i alla fall inte som regel.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 december 2022 kl. 03:05:41Att de dubbar mot färdigt material det stämmer inte i alla fall inte som regel.
Nej, men Disney lär hursomhelst inte vilja släppa ut ens halvfärdigt material alltför fort.

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 25 december 2022 kl. 04:09:51https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalle_Anka_och_hans_v%C3%A4nner_%C3%B6nskar_God_Jul#Programmet_i_Sveriges_Television

Vad är det som blivit nedklippt från Askungen på "senare år" ?
Beror väl på vad som avses med "senare år", men om man syftar på några decennier tid så är scenen då Jack och Gus skaffar (snor) smycken från Lucifer klippts bort. I 1958 års originalprogram fanns det alltså med scenen efter repliken "Du ska skaffa smycken", då vi får se hur Jack och Gus sticker iväg, hittar åt halsbandet som Lucifer övertagit från styvsystrarna och lyckas ta det från dem (fast en del av scenen, där vi faktiskt får se styvsystrarna som slänger ifrån sig halsbandet, har alltid saknats). En rolig och trevlig scen, så jag har alltid föredragit att ha den kvar i julprogrammet.

Det är lite oklart exakt hur länge det har saknats i SVTs program, men troligen sedan 1976 då inslaget kom tillbaka efter ett antal års uppehåll. Även i USAs originalprogram klipptes samma scen bort någon gång mellan 1963 och 1970 - även där inte klart exakt när, men jag skulle gissa på 1967 för att få plats för en längre Surprise Gift (då allting tyder på att Surprise Gift-inslaget från Djungelboken var väldigt långt 1967, och var betydligt längre än inslaget som SVT visar).

Några senare redigeringar än så känner jag inte till av Askungen-inslaget.

Steffan Rudvall

Jag reagerade på att i SVTs version finns det ingen engelsk röst när Djungelboken presenteras utan bara Bengt Feldreich men i den norska versionen säger Benjamin "Alright, Baloo your up!"