Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 november 2022 kl. 17:20:48Efter årsskiftet lägger DR ner Disney Sjov, Danmarks motsvarighet till Disneydags:
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/disney-sjov-lukker-efter-31-aar
Tråkigt, även om det kanske inte är så jätteförvånande - att sända Disneys program är förmodligen allt annat än billigt, och det lär säkert också ha blivit tuffa förhandlingar mellan DR och Disney i och med att DR (till skillnad från SVT) kräver att deras redaktör Jakob Stegelmann ska ha full kreativ kontroll och själv bestämma allt innehåll och välja ut varenda serie och varenda liten kortfilm...

Och ju längre tiden går, desto fler tittare lär väl gå över till Disney+ istället för att vara begränsad till bara en timme i veckan på linjär TV (Disney Sjov går ju heller inte att spela på DRs Play-tjänst). Även om inte allt finns på Disney+ än, så gissar jag att det lär bli ett mindre problem ju längre tiden går.

moviefan

Hoppas inte disneydags läggs ner  ;)

Disneyfantasten


Kloppstock

#993
Frustrationen över att  dom kör  samma få korta-klassiker om & om igen. Pluto gravt överrepresenterad.
(edit) Kul att se att Anders i tråden hade belyst det här toxiska mönstret, om klassiker jag har inspelat på VHS (och det är inte få) har aldrig visats
om på 2000-talet

Kul att Aladdin tog ordet Lodis i sin mun i dagens ganska usla Odörien avsnitt

Kloppstock

Citat från: Racnar skrivet 28 augusti 2022 kl. 20:45:11Varför har de tänkt att just Aladdin ska få en ny master när andra kändare serier från Disney också borde gå att remastra i HD men inte fått någon remaster? Tänker på DuckTales.
Vem fan bryr sig, det är manus som spelar roll, inte det visuella, såtillvida man håller sig till klassisk tecknad stil

Kloppstock

#995
Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 maj 2022 kl. 09:36:17Veckans kortfilmer:



Baggage Buster (1941) - visad inte mindre än tre gånger(!) i fjol (2021), senast i november-december. Fyra gånger om man även räknar in en sommarrepris.
Här ha du den värsta recyclen, kördes förra eller förrförra veckan.

Har du någon statistik :) över Musses, Pluto räddar katt ur brunn? så  jävla le på den är jag.
Pluto är gravt överrepresenterad i urvalet, jag hatar Pluto, och dom går runt på ca 5 stycken känns det som.

Dom klassiker jag har inspelat på VHS (och det är inte få) har aldrig visats om på 2000-talet
Det här usla nutida urvalen till nya Disneydags kanske har med begränsade rättigheter att göra? eller vad tror ni som vet?
ty får jag påminna om att Disneydags fram till 2020 var obegripligt (numera desto mer begripligt  ;)) förkortat ner till 50 minuter pga av att enbart 1 klassiker skulle visas

Kul förresten att Aladdin tog ordet Lodis i sin mun i dagens ganska usla Odörien avsnitt


Kloppstock

#996
Maka på dig Anders M Olsson här är det jag som tar över ditt jobb :P
(eller som Reinfe Brynolfssons präst sa i Änglagård 3 "Han vill ha mitt jobb, jag vet att han vill det"

Idag bjussade svenska Disney på Pluto möter bubbelgums-bit (bumbel-bee, så blev manuset till, genom semantik) vilket visats 5 gånger
per år dom senate 5 åren

Samma mönster i andra klassikern, med den onödigt dubbade versionen av postman Pluto möter kanin

Bedrövligt

Elios

Citat från: Kloppstock skrivet  7 januari 2023 kl. 11:59:44Maka på dig Anders M Olsson här är det jag som tar över ditt jobb :P
(eller som Reinfe Brymolfssons präst sa i Änglagård 3 "Han vill ha mitt jobb, jag vet att  han vill det"

Idag bjussade svenska Disney på Pluto möter bubbelgums-bit (bumbel-bee, så blev manuse till, genom heuverstik) vilket visats 5 gånger
per år dom senate 5 åren

Samam mönster i andra klassikern, med den onödigt dubbade versionen av postman Pluto möter kanin

Bedrövligt
Mm bedrövligt.  >:( >:(

Disneyfantasten

Frågor;

- vem spelar kvinnan som förvandlas till delvis fågel?

- vem spelar mannen som förvandlas till delvis buffel?

- vem spelar den där ljusgröna onda varelsen som förtrollar ovannämnda? (jag tyckte att rösten lät bekant, rösten påminner till viss del om Bertil Engh vilket inte kan stämma då serien är dubbad av Eurotroll)

Erika

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 januari 2023 kl. 12:21:33Frågor;

- vem spelar kvinnan som förvandlas till delvis fågel?

- vem spelar mannen som förvandlas till delvis buffel?

- vem spelar den där ljusgröna onda varelsen som förtrollar ovannämnda? (jag tyckte att rösten lät bekant, rösten påminner till viss del om Bertil Engh vilket inte kan stämma då serien är dubbad av Eurotroll)
Om jag inte minns helt fel så spelas de av Jasmine Wigartz, Mattias Knave och Niclas Wahlgren.

Disneyfantasten

Citat från: Erika skrivet 12 januari 2023 kl. 12:40:11Om jag inte minns helt fel så spelas de av Jasmine Wigartz, Mattias Knave och Niclas Wahlgren.
Jasmine Wigartz kan nog stämma eftersom hon också medverkade i Batman Animated Series och Spiderman Animated Serien, som båda dubbades av Eurotroll, annars har hon mest dubbat hos KM Studio, å andra sidan är hon bosatt i Stockholm...

Nåja, men tack för infon iallafall.

Anders M Olsson

Efter DRs besked om nerläggning av Disney Sjov var det väl en del som var oroliga för att SVT skulle följa efter och lägga ner Disneydags efter den innevarande säsongen som slutar den 25 februari.

Men nu ser jag att SVT har lagt upp platshållare för 38 nya program på SVT Play ända fram till den 27 januari nästa år.
https://www.svtplay.se/disneydags

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 januari 2023 kl. 09:19:33Efter DRs besked om nerläggning av Disney Sjov var det väl en del som var oroliga för att SVT skulle följa efter och lägga ner Disneydags efter den innevarande säsongen som slutar den 25 februari.

Men nu ser jag att SVT har lagt upp platshållare för 38 nya program på SVT Play ända fram till den 27 januari nästa år.
https://www.svtplay.se/disneydags
Det var skönt att höra, även fast jag önskar att SVT kunde göra något åt deras usla hantering av kortfilmer; med samma lilla skara kortfilmer som upprepas in absurdum...

Men ska vi vara ärliga är det förmodligen bara en tidsfråga innan SVT också lägger ner Disneydags, då ju alltmer går över till Disney+. Men med danska DR gick det förmodligen snabbare, då jag gissar att det genom åren lär ha varit väldigt tuffa förhandlingar mellan DR och Disney; då ju DR till skillnad från SVT alltid haft som krav att deras redaktör ska få 100-procentig kreativ kontroll och själv få välja ut alla serier och varenda kortfilm som ska visas (krav som jag gissar att Disney inte lär ha varit överlyckliga över)...

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 januari 2023 kl. 09:43:30Det var skönt att höra, även fast jag önskar att SVT kunde göra något åt deras usla hantering av kortfilmer; med samma lilla skara kortfilmer som upprepas in absurdum...

Men ska vi vara ärliga är det förmodligen bara en tidsfråga innan SVT också lägger ner Disneydags, då ju alltmer går över till Disney+. Men med danska DR gick det förmodligen snabbare, då jag gissar att det genom åren lär ha varit väldigt tuffa förhandlingar mellan DR och Disney; då ju DR till skillnad från SVT alltid haft som krav att deras redaktör ska få 100-procentig kreativ kontroll och själv få välja ut alla serier och varenda kortfilm som ska visas (krav som jag gissar att Disney inte lär ha varit överlyckliga över)...
Jag har inte fått svar på två senaste frågorna, tänkte vänta innan nästa fråga, vilket är om de kommer visa hela Aladdin-serien.

Mathilda Gustafsson

När är nästa gång när det byter ut programmen? Börjar tröttna på Aladdin och Trassel