Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Jag undrar om de går & ladda upp Pelle Pingvin och Samson & Sally,dom e säkert ovanliga nog för att förtjäna en plats där.

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet  8 februari 2023 kl. 19:59:45Jag undrar om de går & ladda upp Pelle Pingvin och Samson & Sally,dom e säkert ovanliga nog för att förtjäna en plats där.

Jag har aldrig varit särskilt intresserad av att se Pelle Pingvin och har därför aldrig sett den, men Samson och Sally såg jag när jag var liten då jag minns två dansande valrossar, men när jag såg den på Felix Recenserar förra året så tyckte jag att den var riktigt förfärlig.

Disneyfantasten

Okej, mina önskemål för Archive.org är följande;

- Dumbo med 1972-års svenska dubbning
- Pinocchio med svenska originaldubbningen
- Peter Pan med svenska originaldubbningen
- Lady och Lufsen med svenska originaldubbningen
- Törrnosa med svenska originaldubbningen
- De 101 Dalmatinerna med svenska originaldubbningen
- Timmys Färd Till NIMH (tycker den verkar kass att döma av klipp och recensioner men vill gärna bilda mig en rättvis uppfattning om den)
- Änglahund
- Änglahund 2
- Ferngully Den Sista Regnskogen

- Ferngully 2 Djuren i Fara
- Pagemaster Den Magiska Resan
- Cheetah På Äventyr
- Den Lilla Prinsessan (1995)
- Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot
- Järnjätten
- Den Lilla Pandan
- Lilla Djungelboken: Född Att Vara Fri
- Lilla Djungelboken: Det Var En Gång i Djungeln
- Lilla Djungelboken: Monkey Business

- Wuzzlarna
- Gordy
- Lånarna (1997)
- Disneys Oscarskavalkad
- Grattis Kalle
- Sing Along Songs volymerna
- Kul Med Engelska
- Musse Piggs Bästa
- Kalle Ankas Bästa
- Mimmis Bästa

- Plutos Bästa
- Familjen Flinta Vova Rock Vegas
- Grinchen Julen Är Stulen
- Piff & Puff Räddningspatrullen med MediaDubb
- DuckTales med originaldubbningarna av alla omdubbade avsnitt samt alla avsnitt som saknas på Disney+
- Darkwing Duck med originaldubbningarna av alla omdubbade avsnitt
- Luftens Hjältar med avsnitten som saknas på Disney+

(kommer kanske på fler senare...)

Och för grannländernas skull;

- Aristocats med danska, norska och finska originaldubbningarna
- Djungelboken med finska originaldubbningen
- Svärdet i Stenen med finska originaldubbningen
- Den Lilla Sjöjungfrun med danska och finska originaldubbningarna

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 februari 2023 kl. 20:16:09Okej, mina önskemål för Archive.org är följande;

- Dumbo med 1972-års svenska dubbning
- Pinocchio med svenska originaldubbningen
- Peter Pan med svenska originaldubbningen
- Lady och Lufsen med svenska originaldubbningen
- Törrnosa med svenska originaldubbningen
- De 101 Dalmatinerna med svenska originaldubbningen
- Timmys Färd Till NIMH (tycker den verkar kass att döma av klipp och recensioner men vill gärna bilda mig en rättvis uppfattning om den)
- Änglahund
- Änglahund 2
- Ferngully Den Sista Regnskogen

- Ferngully 2 Djuren i Fara
- Pagemaster Den Magiska Resan
- Cheetah På Äventyr
- Den Lilla Prinsessan (1995)
- Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot
- Järnjätten
- Den Lilla Pandan
- Lilla Djungelboken: Född Att Vara Fri
- Lilla Djungelboken: Det Var En Gång i Djungeln
- Lilla Djungelboken: Monkey Business

- Wuzzlarna
- Gordy
- Lånarna (1997)
- Disneys Oscarskavalkad
- Grattis Kalle
- Sing Along Songs volymerna
- Kul Med Engelska
- Musse Piggs Bästa
- Kalle Ankas Bästa
- Mimmis Bästa

- Plutos Bästa
- Familjen Flinta Vova Rock Vegas
- Grinchen Julen Är Stulen
- Piff & Puff Räddningspatrullen med MediaDubb
- DuckTales med originaldubbningarna av alla omdubbade avsnitt samt alla avsnitt som saknas på Disney+
- Darkwing Duck med originaldubbningarna av alla omdubbade avsnitt
- Luftens Hjältar med avsnitten som saknas på Disney+

(kommer kanske på fler senare...)

Och för grannländernas skull;

- Aristocats med danska, norska och finska originaldubbningarna
- Djungelboken med finska originaldubbningen
- Svärdet i Stenen med finska originaldubbningen
- Den Lilla Sjöjungfrun med danska och finska originaldubbningarna
Bra önskemål Disneyfantasten
Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 februari 2023 kl. 20:07:03Jag har aldrig varit särskilt intresserad av att se Pelle Pingvin och har därför aldrig sett den, men Samson och Sally såg jag när jag var liten då jag minns två dansande valrossar, men när jag såg den på Felix Recenserar förra året så tyckte jag att den var riktigt förfärlig.
Dom dansande valrossarna var roliga men jag kan int säga nåt innan jag sett filmen i helhet.Pelle Pingvin var helt okej, den hade varit bättre om den dubbades från ryska originalet

Will Siv

#1369
Jag håller också på med en egen "önskelista" ( som jag ska kicka via PM )

 Men jag kan nämna att det mest är tv serier från 2000-talet ( främst Jetix serier ).

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 februari 2023 kl. 20:16:09Okej, mina önskemål för Archive.org är följande;

- Dumbo med 1972-års svenska dubbning
- Pinocchio med svenska originaldubbningen
- Peter Pan med svenska originaldubbningen
- Lady och Lufsen med svenska originaldubbningen
- Törrnosa med svenska originaldubbningen
- De 101 Dalmatinerna med svenska originaldubbningen
- Timmys Färd Till NIMH (tycker den verkar kass att döma av klipp och recensioner men vill gärna bilda mig en rättvis uppfattning om den)
- Änglahund
- Änglahund 2
- Ferngully Den Sista Regnskogen

- Ferngully 2 Djuren i Fara
- Pagemaster Den Magiska Resan
- Cheetah På Äventyr
- Den Lilla Prinsessan (1995)
- Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot
- Järnjätten
- Den Lilla Pandan
- Lilla Djungelboken: Född Att Vara Fri
- Lilla Djungelboken: Det Var En Gång i Djungeln
- Lilla Djungelboken: Monkey Business

- Wuzzlarna
- Gordy
- Lånarna (1997)
- Disneys Oscarskavalkad
- Grattis Kalle
- Sing Along Songs volymerna
- Kul Med Engelska
- Musse Piggs Bästa
- Kalle Ankas Bästa
- Mimmis Bästa

- Plutos Bästa
- Familjen Flinta Vova Rock Vegas
- Grinchen Julen Är Stulen
- Piff & Puff Räddningspatrullen med MediaDubb
- DuckTales med originaldubbningarna av alla omdubbade avsnitt samt alla avsnitt som saknas på Disney+
- Darkwing Duck med originaldubbningarna av alla omdubbade avsnitt
- Luftens Hjältar med avsnitten som saknas på Disney+

(kommer kanske på fler senare...)
Originaldubbningarna överlåter jag med varm hand till @Ovanliga dubbningar - hon har ju tyvärr datorproblem just nu, men jag räknar med att hon kommer ordna allt hon kan så fort hennes dator funkar igen. :)

Jag är ganska säker på att jag ska ha Brisby och NIMHs hemlighet 2: Timmys färd till NIMH; jag ska ta och leta.

Ferngully - Den sista regnskogen och Ferngully 2 - Djuren i fara tror jag redan att jag ska ha digitaliserat, men det finns nog på hårddisken till den havererade datorn; så de kommer jag inte åt just nu. Änglahund och Änglahund 2 har jag, men den första filmen har jag tyvärr bara i icke-HiFi monoljud och har tyvärr inte lyckats få tag i HiFi-versionen (som jag är ganska säker har släppts på VHS).

Den lilla prinsessan ska nog vara färdigdigitaliserad nu, men finns just nu bara på DVD-recorderns hårddisk och jag har inte fört över det än. Men det kommer, och jag kommer lägga upp den så fort tillfälle ges. :)

PageMaster - Den magiska resan tror jag att jag ska ha, men är inte helt säker.

Järnjätten finns som digital hyr- och köpfilm på Viaplay och Rakuten TV med svenskt tal, så den kan och bör inte läggas upp på Archive (filmen finns även på Apple iTunes, SF Anytime, m.fl.; men där verkar den bara ha engelskt ljudspår).

Det magiska svärdet - Kampen om Camelot är inte tillräckligt ovanlig för att jag ska känna mig bekväm att lägga upp den på Archive - men DVD-utgåvan är ju utgången och som digital hyr- och köpfilm verkar den bara ha engelskt ljudspår, så vill någon annan lägga upp den kan jag med viss tvekan ändå tillåta länkar dit.

Grinchen - Julen är stulen finns på Netflix och Viaplay. På Netflix har den bara textad originalversion, men på Viaplay finns den svenska dubbningen med. :)
https://viaplay.se/film/grinchen-julen-ar-stulen-2000
(Så den kan och behöver alltså inte läggas upp på Archive är kontentan, och skulle någon ändå lägga upp den kommer jag inte tillåta länkar dit)

Jag trodde att jag skulle ha Den lilla pandan, men jag lyckas inte hitta åt VHS-filmen här och nu - men jag ser att jag har recenserat filmen för en herrans massa år sedan, så tydligen måste jag åtminstone då ha haft tillgång till den...

Gordy och Familjen Flinta - Viva Rock Vegas har jag redan digitaliserat, men jag tror att de är utbrända på DVD - jag ska försöka hitta åt skivorna, men har ingen aning hur lång tid det kan ta.

Wuzzlarna (alla fyra volymer), Lånarna, Disneys Oscarskavalkad, Grattis Kalle, Sing-Along Songs (4 volymer), Kul med engelska (3 volymer), Kalle Ankas bästa, Musse Piggs bästa, Mimmis bästa och Plutos bästa har jag på VHS, men kan tyvärr inte digitalisera just nu på grund av problem med min "bildförbättrare" (Macrovision-eliminator); då alla dessa med all säkerhet är kopieringsskyddade på VHS. Jag har beställt en ny S-Video-kabel till Macrovision-eliminatorn, som jag hoppas ska lösa problemet, men det återstår att se. Men så fort jag har möjlighet ska jag absolut digitalisera och lägga ut dessa.
(Några av VHS-filmerna har jag även i norskdubbad version, om intresse finns)

Lilla Djungelboken-VHS:erna har jag inte, men däremot har jag alla avsnitt av serien Lilla Djungelboken inspelat från Disney Channel; som jag kan lägga upp om intresse finns. :)

Piff & Puff - Räddningspatrullen med Media Dubbs dubbning har jag tyvärr inte. DuckTales, Darkwing Duck och Luftens hjältar bör jag ha helt eller delvis med de ursprungliga dubbningarna, men känner mig inte helt bekväm med att lägga upp dessa av juridiska skäl. Men när jag letat fram allt kan jag säkert hitta någon annan som kan lägga upp dessa från eget konto; någon som är lite mer anonym än jag (jag är ju lite utsatt, då det mig veterligen bara finns en enda Daniel Hofverberg i landet)...

VHS-utgåvan av Cheetah på äventyr har jag tyvärr inte lyckats få tag i - jag försökte köpa den från Boavideo för några månader sedan (då den fanns med i deras nätbutik), men de kunde tyvärr inte hitta åt kassetten... Och på Disney+ har den ju tyvärr bara engelskt tal och bl.a. nordiska undertexter - inte svenskt tal. :( Men jag vill minnas att någon jag haft kontakt med har sagt att hen har Cheetah på äventyr - jag minns tyvärr inte vem på rak arm, men kan det kanske ha varit @Ovanliga dubbningar...?

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 februari 2023 kl. 01:49:19(Några av VHS-filmerna har jag även i norskdubbad version, om intresse finns)
För de norska medborgarnas skull tror jag att det vore ett intresse, så absolut.

På tal om det, såg du detta?;

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 februari 2023 kl. 20:16:09Och för grannländernas skull;

- Aristocats med danska, norska och finska originaldubbningarna
- Djungelboken med finska originaldubbningen
- Svärdet i Stenen med finska originaldubbningen
- Den Lilla Sjöjungfrun med danska och finska originaldubbningarna
Saken är nämligen den att Aristocats dubbades om i samband med nypremiären på bio våren 1994 i både Danmark, Norge och Finland och originaldubbningen har aldrig getts ut på varken VHS, DVD eller Bluray.

Djungelboken dubbades om i Finland i samband med nypremiären på bio våren 1993 i Finland och originaldubbningen har aldrig getts ut på varken VHS, DVD eller Bluray.

Svärdet i Stenen dubbades om i Finland i samband med VHS-releasen våren 1993 och det är den som används på VHS, DVD & Bluray, medans originaldubbningen endast givits ut på en hyr-VHS-utgåva under 1980-talet.

Den Lilla Sjöjungfrun blev omdubbad både i Danmark och Finland i samband med nypremiären på bio tidigt 1998, och det är den som använts på 1998-års VHS-utgåva samt alla DVD & Bluray-utgåvor medans originaldubbningen från 1990 används på 1991-års VHS-utgåva.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 februari 2023 kl. 01:49:19Lilla Djungelboken-VHS:erna har jag inte, men däremot har jag alla avsnitt av serien Lilla Djungelboken inspelat från Disney Channel; som jag kan lägga upp om intresse finns. :)
Förlåt men ska vi inte överlåta det till Disney+?

Min poäng är att ramberättelsen aldrig använts någon annanstans än på VHS (och i vissa fall även på DVD).

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 februari 2023 kl. 20:16:09Och för grannländernas skull;

- Aristocats med danska, norska och finska originaldubbningarna
- Djungelboken med finska originaldubbningen
- Svärdet i Stenen med finska originaldubbningen
- Den Lilla Sjöjungfrun med danska och finska originaldubbningarna
Tyvärr har jag ingen av dessa. Jag har ett fåtal norska originaldubbningar, men såvitt jag kommer ihåg inga danska eller finska. :(

Kanske någon av våra danska medlemmar har någon av dessa...? Exempelvis @Artan1528, men han har tyvärr inte varit online på ett halvårs tid...

Det borde väl finnas någon från Finland här också, men där kommer jag inte på någon på rak arm.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 februari 2023 kl. 10:34:36Förlåt men ska vi inte överlåta det till Disney+?
Om jag trodde att det faktiskt skulle komma inom rimlig tid, ja. Men då Lilla Djungelboken inte finns någonstans i världen på Disney+ just nu är det nog tyvärr inte särskilt troligt att det skulle släppas i Sverige inom den närmaste tiden (ofta har det ju tagit något halvår eller år från det att serier släpps på Disney+ i USA tills de kommer hit). :(

Möjligtvis skulle det kunna bero på rättighetsskäl, då Lilla Djungelboken finns tillgänglig att hyra och köpa på Amazon och iTunes i USA (men där finns förstås bara engelskt tal och text) - det känns inte helt otroligt att Disneys kontrakt med Amazon och Apple inte tillåter att serien också finns tillgänglig via streaming på Disney+, så att det kommer dröja tills avtalen med dessa parter går ut och serien försvinner därifrån.

Men det är förstås bara en teori, men kontentan är i alla fall att den i dagsläget inte funnits med på någon lista över kommande släpp på Disney+ - så det kan dröja alltifrån nästa månad till åtskilliga år; eller i värsta fall aldrig...
(Men lägger jag upp serien på Archive kommer jag i så fall givetvis ta bort den om och när som serien släpps på Disney+)

Historielektions Soveren

Ja kollade på Youtube och kom över det här klippet
Så det väckte lite minnen så jag undrar var man kan se avsnitt på svenska. Har någon kanske spelat in och kan lägga upp någonstans? Kanske archive.org?
En kille som ångrar att han sov på lektionerna

Will Siv

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 10 februari 2023 kl. 19:43:15Ja kollade på Youtube och kom över det här klippet
Så det väckte lite minnen så jag undrar var man kan se avsnitt på svenska. Har någon kanske spelat in och kan lägga upp någonstans? Kanske archive.org?
Jag letar också efter serier som gick på Barnkanalen för "länge sen".

MOA

Citat från: Will Siv skrivet 10 februari 2023 kl. 21:25:08Jag letar också efter serier som gick på Barnkanalen för "länge sen".
För 20 år sen eller?


Hey Arnold på svenska

Citat från: Historielektions Soveren skrivet 10 februari 2023 kl. 19:43:15Ja kollade på Youtube och kom över det här klippet
Så det väckte lite minnen så jag undrar var man kan se avsnitt på svenska. Har någon kanske spelat in och kan lägga upp någonstans? Kanske archive.org?
Trevligt att du hittade min Youtube kanal.
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Scoobydoofan1

så vad är det som pågår över Doug säsong 3 med mediadubb? 

Scoobydoofan1

#1379
Undrar också om det är nån som gör nånting när det gäller The Scooby Doo Show säsong 1 med mediadubb? Vad är situationen och hur är läget när det gäller den första säsongen av The Scooby Doo Show? Hur ser det ut med dom saknade avsnitten från säsong 1? fick nån tillgång till dom saknade avsnitten?