Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Första dagen (First Day, 2020)

Startat av Daniel Hofverberg, 21 februari 2023 kl. 00:56:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Är det någon mer än jag som upptäckt den suveräna australiensiska barn- och ungdomsserien Första dagen (First Day) från 2020 - 2022, som sänds på SVT Barn? Den första säsongen har sänts runt ett halvt dussin gånger sedan hösten 2021, medan den andra säsongen precis sänts klart för (såvitt jag kunnat utröna) första gången.
https://www.svtplay.se/forsta-dagen

Jag brukar försöka se alla australiensiska serier som sänds, just för att serier från Australien generellt sett brukar hålla lite högre klass än serier från USA och andra länder, men trots det har jag totalt missat den här serien fram tills nu - jag har sett den i tablåerna, men har misstagit den för att vara en svensk serie, då den svenska titeln ärligt talat skriker utbildningsprogram för de allra yngsta från Utbildningsradion långa vägar...
(Inte för att det skulle vara något fel på sådana, men som vuxen är ju program för de allra yngsta inte direkt det man brukar prioritera att se...)

Nåja, jag är väldigt glad att jag nu äntligen upptäckte och gav serien en chans, för det här är faktiskt en av de bästa serier jag sett på många års tid. Jag är helt tagen efter att nu ha sett det sista avsnittet, så serien kan varmt rekommenderas. :)

Men tyvärr en alltför kort serie - två säsonger på fyra avsnitt vardera är inte speciellt mycket, när det funnits material till minst det dubbla...


I vanlig ordning har SVT Play tyvärr bara serien i dubbad form, och någon textad originalversion finns inte. Visserligen är dubbningen välgjord, men när det gäller live-action känns det inte för mycket begärt att även tillhandahålla textad originalversion - och jag hade gärna sett serien även i originalversion, som jag tyvärr inte lyckas hitta åt någonstans...

Dubbningen är gjord av Cineast Dub, och efter sluttexterna listar SVT en ofullständig lista på röster; som för en gångs skull åtminstone inte listar skådespelarna i grupp men som icke desto mindre saknar ett stort antal rollfigurer. Då ju Cineast Dub numera inte brukar lämna ut uppgifter till andra än kunder blir det också svårt att få fram mer detaljerade credits... :(

Så är det någon som känner igen fler röster än de som crediterats i den svenska creditlistan? Creditlistan har med 9 rollfigurer i säsong 1 och 10 rollfigurer i säsong 2, och de allra flesta verkar spelas av samma skådespelare i båda säsongerna. Men det är flertalet relativt stora och viktiga rollfigurer som trots allt saknas - bland annat rektorn (olika rektorer i säsong 1 och 2), Sanna (den andra mobbaren utöver Isabella), Sara/Johan och säkert ett flertal andra som jag glömt bort just nu. Någon enstaka känner jag igen, men kan inte placera in, men de flesta känner jag inte alls igen.

Någon annan som känner igen fler skådespelare än de som crediterats?

Det här är de utsatta dubbcreditsen för de båda säsongerna:

Säsong 1:
Dubbcredits Första dagen - Säsong 1 (1).jpg
Dubbcredits Första dagen - Säsong 1 (2).jpg

Säsong 2:
Dubbcredits Första dagen - Säsong 2 (1).jpg
Dubbcredits Första dagen - Säsong 2 (2).jpg

Säsong 1 finns kvar på SVT Play till den 5 maj, men säsong 2 försvinner märkligt nog redan om en knapp månad.

Elios

Dem ända av namnen jag kände igen var Ida Hedlund Stenmarck men kan nog tänka mig att det är många unga barnskådespelare med som man inte vet särskilt mycket om för den delen heller.  ::) ::)

Erika

Har tyvärr haft migrän på sistone (mår lite bättre nu), men nu har jag orkat kollat igenom Första dagen (håller med om den är bra!). Det var en del röster jag kände igen under främst andra säsongen, tyckte det lät som Anders Öjebo gjorde rösten till Mikael Renström (tror den nye rektorn hette så) och tyckte mig även höra Nick Atkinson i förbifarten.  

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  1 mars 2023 kl. 18:05:11Har tyvärr haft migrän på sistone (mår lite bättre nu), men nu har jag orkat kollat igenom Första dagen (håller med om den är bra!). Det var en del röster jag kände igen under främst andra säsongen, tyckte det lät som Anders Öjebo gjorde rösten till Mikael Renström (tror den nye rektorn hette så) och tyckte mig även höra Nick Atkinson i förbifarten. 
Tack så mycket för hjälpen. Vem spelade Nick Atkinson?

Känner du igen rektorn i den första säsongen (vad han nu hette?)? Någon aning vem som spelar honom? Jag tycker att rösten lät bekant, men kan inte placera in honom...

Erika

#4
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 mars 2023 kl. 03:50:18Tack så mycket för hjälpen. Vem spelade Nick Atkinson?

Känner du igen rektorn i den första säsongen (vad han nu hette?)? Någon aning vem som spelar honom? Jag tycker att rösten lät bekant, men kan inte placera in honom...
Om jag inte minns fel så var det en danslärare, ska kolla upp det igen senare idag. Har nu kollat en gång till, rösten är lite förställd men den är ganska lik hans röst.

Håller med om den förste rektorn (tror han hette John) lät bekant.

Daniel Hofverberg

Om någon inte har sett serien än, eller vill se om den, så är det på sin plats med en varning: säsong 2 försvinner från SVT Play om bara två dagar (söndag kl. 23:59) - så se till att spara ner alla avsnitt från SVT Play innan dess. :)
https://www.svtplay.se/forsta-dagen
(Säsong 1 finns dock märkligt nog kvar i nästan två månader till, trots att säsong 2 sändes senare, så den är inte alls lika bråttom med)

Jag skulle fortfarande vilja komma på vem som spelar rektorn i den första säsongen, men kan inte placera in rösten...

Jag är också nyfiken på vem/vilka som spelar Sara/Johan. Jag tror att hen bytt röst till den andra säsongen, då rösten låter lite mer maskulin i den andra säsongen än den första. Jag känner dock inte igen någon av rösterna, även om skådisen i säsong 1 låter en aning bekant.

Av medlemmarna i HBTQ-gruppen, som mycket av handlingen kretsar kring under de två sista avsnitten i säsong 2, känner jag igen åtminstone ett par röster; varav en låter oerhört bekant - men jag lyckas tyvärr inte placera in dem här och nu... :(

Det är i alla fall en riktigt bra dubbning, och Maja-Camille Wall är väldigt bra i huvudrollen. Men jag hade helt klart gärna även velat se serien i originalversion; som SVT Play tyvärr inte erbjuder.