Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

I brist på andra trådar lånar jag den här tråden för lite skamlös "egenreklam" (*)... ;) På Dubbningshemsidans sparsamt använda konto på Archive.org har jag nu lagt upp två relativt sällsynta VHS-filmer med svenskt tal - det är inte alls lika ovanligt som merparten av det som "Ovanliga dubbningar" lagt upp, men icke desto mindre filmer som endast släppts på VHS och sista gången 1991 - 1993, varför man kan förmoda att långt ifrån alla i dagens läge har sett dessa filmer. :)

Den mexikansk-spanska tecknade familjefilmen Katy (på VHS kallad Katy - en liten larvs fantastiska äventyr i den stora vida världen) från 1984:
https://archive.org/details/katy-svenskt-tal

Den japanska familjefilmen Katten Posski och hunden Truls på äventyr (på VHS kallad Pusky & Truls på äventyr) från 1986:
https://archive.org/details/katten-posski-och-hunden-truls-pa-aventyr
(Det som släppts i Sverige verkar vara den omklippta/nedklippta amerikanska versionen från 1989, där en kvart klippts bort gentemot det japanska originalet)

På grund av datorproblem har jag tyvärr inte möjlighet att synka något till bättre bildkällor just nu, så det är inte lika bra kvalitet som det som "Ovanliga dubbningar" har lagt upp, utan det är orestaurerad VHS-kvalitet som gäller tills vidare - men likväl förstås mycket bättre än ingenting alls, då det gäller filmer som aldrig släppts på DVD eller någon streamingtjänst i Norden. Den sistnämnda filmen tror jag aldrig ens har visats på TV i Sverige, utan en VHS-utgåva från 1991 är allt som någonsin funnits (utöver biovisningar).




(*): I och med att tråden heter Ovanliga dubbningar på archive.org och inte "Ovanliga dubbningar" på archive.org (d.v.s. inget citattecken) tycker jag det är okej att uppmärksamma alla slags mer eller mindre ovanliga dubbningar på Archive.org, och inte bara de från just användaren "Ovanliga dubbningar". Villkoret för att skriva om det i tråden eller på det här forumet överhuvudtaget är givetvis att det måste röra sig om filmer/serier som inte finns att tillgå på laglig väg med samma dubbning i dagsläget, för i så fall ska man givetvis använda lagliga medel (DVD/Blu-Ray eller streamingtjänster) för att ta del av filmerna.

Steffan Rudvall

#46
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 april 2022 kl. 12:27:02
I och med att tråden heter Ovanliga dubbningar på archive.org och inte "Ovanliga dubbningar" på archive.org (d.v.s. inget citattecken) tycker jag det är okej att uppmärksamma alla slags mer eller mindre ovanliga dubbningar på Archive.org, och inte bara de från just användaren "Ovanliga dubbningar". Villkoret för att skriva om det i tråden eller på det här forumet överhuvudtaget är givetvis att det måste röra sig om filmer/serier som inte finns att tillgå på laglig väg med samma dubbning i dagsläget, för i så fall ska man givetvis använda lagliga medel (DVD/Blu-Ray eller streamingtjänster) för att ta del av filmerna.
Jag skrev inga citattecken eftersom att det var meningen att vi skulle diskutera alla sorters ovanliga dubbningar...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 april 2022 kl. 12:38:12
Jag skrev inga citattecken eftersom att var meningen att vi skulle diskutera alla sorters ovanliga dubbningar...
Det var precis så jag också tolkade din avsikt. Vilket givetvis är att föredra, då vi inte bör göra "reklam" för en enskild specifik användare genom en hel tråd speciellt riktad till honom/henne.

För enkelhetens skull kan vi väl definiera "ovanliga" dubbningar som allt som inte finns att tillgå med samma dubbning på laglig väg i dagens läge, d.v.s. på nu tillgängliga DVD/Blu-Ray-filmer, digitala hyr- och köpfilmer eller streamingtjänster (med andra ord att sedan länge utgångna DVD-filmer är okej).

Steffan Rudvall

Tror ni det finns någon chans att "Ovanliga dubbningar" eller någon annan användare lägger upp Snobben, Karl å dom?

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 april 2022 kl. 19:58:12
Tror ni det finns någon chans att "Ovanliga dubbningar" eller någon annan användare lägger upp Snobben, Karl å dom?
Den chansen kan nog va hyfsad


Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 april 2022 kl. 19:58:12
Tror ni det finns någon chans att "Ovanliga dubbningar" eller någon annan användare lägger upp Snobben, Karl å dom?
Ärligt talat tror jag att den chansen är väldigt liten. Men för några år sedan trodde jag aldrig att vi skulle kunna få tag i originaldubben av Snövit och de sju dvärgarna heller, så man ska aldrig säga aldrig...

Snobben, Karl å dom har väl inte visats på bio sedan 1969, och det är ju för tidigt för att det ska ha varit möjligt för någon att "piratfilma" från en bioduk. Det är nog också väldigt ovanligt att 35 mm-kopior hamnar i omlopp hos samlare, då filmbolagen vanligtvis alltid varit väldigt noggranna med att kräva tillbaka alla filmrullar från biograferna när de visats färdigt. I de fåtal fall som 35 mm-rullar hamnat hos samlare, så verkar det aldrig vara svenska sådana utan 35 mm-kopior från andra länder; eller åtminstone har jag aldrig hört talats om att någon samlare lyckats få tag i svenska 35 mm-filmer.

Nyckelfrågan i sammanhanget är väl om Snobben, Karl å dom har släppts på 16 mm-film i Sverige med den svenska dubbningen...? I så fall ökar ju chansen, då 16 mm-kopior i alla fall inte regelmässigt krävs tillbaka av filmbolagen; så om någon av de enstaka kopior som gavs ut på 16 mm överlevt tidens tand så kan dessa ha hamnat hos någon samlare vid något skede. Det var ju dock inte jättevanligt med svenskdubbade långfilmer på 16 mm, men ärligt talat glömde jag fråga när jag för ett antal år sedan frågade Swedish Film om vilka 16 mm-filmer de hade i sitt arkiv för uthyrning. Då tänkte jag bara på Disney-filmer, och hade inte en tanke på Snobben-långfilmerna... :-[
(Nuförtiden har Swedish Film inte kvar några 16 mm-filmer, utan har skänkt bort allt de hade till Svenska Filminstitutet)

Som parentes ser jag att en 35 mm-kopia av Snobben, Karl å dom faktiskt finns bevarad hos Svenska Filminstitutet, men det går ju tyvärr inte att få ut något därifrån utan det är väl främst för forskare som det kan vara möjligt att se filmen på plats i deras lokaler.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 april 2022 kl. 02:25:32
Det är nog också väldigt ovanligt att 35 mm-kopior hamnar i omlopp hos samlare, då filmbolagen vanligtvis alltid varit väldigt noggranna med att kräva tillbaka alla filmrullar från biograferna när de visats färdigt. I de fåtal fall som 35 mm-rullar hamnat hos samlare, så verkar det aldrig vara svenska sådana utan 35 mm-kopior från andra länder; eller åtminstone har jag aldrig hört talats om att någon samlare lyckats få tag i svenska 35 mm-filmer.

Jag känner faktiskt flera personer utomlands som har ganska stora privata samlingar av 35mm film och t.o.m. en del 70mm film. Dock har ingen av dem - såvitt jag vet - några svenska filmer. Faktiskt har det blivit lättare att få tag på 35mm-film de senaste åren i och med nerläggningen av biografer och digitaliseringen av de kvarvarande. Det har gjort att många 35mm kopior har blivit kvarglömda ute på nerlagda biografer och tagits om hand av påpassliga samlare när lokalerna har utrymts.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 april 2022 kl. 09:21:27
Jag känner faktiskt flera personer utomlands som har ganska stora privata samlingar av 35mm film och t.o.m. en del 70mm film. Dock har ingen av dem - såvitt jag vet - några svenska filmer. Faktiskt har det blivit lättare att få tag på 35mm-film de senaste åren i och med nerläggningen av biografer och digitaliseringen av de kvarvarande. Det har gjort att många 35mm kopior har blivit kvarglömda ute på nerlagda biografer och tagits om hand av påpassliga samlare när lokalerna har utrymts.
Intressant. Men det är nog vanligare att sådant hänt utomlands, för i Sverige har väl ytterst få biografer lagts ned i och med digitaliseringen. Det är väl i så fall några enstaka fristående landsbygdsbiografer, men de allra flesta biografer i Sverige tillhör ju de stora kedjorna som var ute relativt tidigt med digitalisering.

Jag vet exempelvis att Folkets Hus och Parker åtminstone här i Norrland hade infört digitala lösningar flera år före Filmstaden och Svenska Bio, men hade då kvar 35 mm-projektorer separat. Däremot är det nog någon enstaka fristående mindre biograf i inlandet i Västerbotten och Norrbotten som lagts ned när 35 mm inte längre gick att köra.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 april 2022 kl. 09:33:34
Intressant. Men det är nog vanligare att sådant hänt utomlands, för i Sverige har väl ytterst få biografer lagts ned i och med digitaliseringen. Det är väl i så fall några enstaka fristående landsbygdsbiografer, men de allra flesta biografer i Sverige tillhör ju de stora kedjorna som var ute relativt tidigt med digitalisering.

Det är nog inte bara vid nerläggning av biografer som det har blivit filmkopior över som ingen frågar efter. Det beror förstås på hur väl filmbolagen håller reda på sina filmkopior och ser till att kräva dem tillbaka. Jag kan tänka mig att det just vid övergången till digital filmvisning har funnits en hel massa 35mm kopior ute på biograferna som filmbolagen inte har brytt sig om att kräva tillbaka. Kanske har filmbolagen då sagt till respektive biograf att de själva ska förstöra filmkopian. Det är dyrt att skicka film som fraktgods, så varför slösa pengar på att skicka tillbaka en filmkopia som ändå ska utgå? Då ligger det nära tillhands att misstänka att det är enklare att ge filmen till någon samlare som lovar att hålla tyst än att verkligen destruera filmen.

Som en parentes kan jag nämna att jag känner en familj som drev biografer på ett par mindre svenska orter i flera år. Av dem fick jag höra att de ibland hade fått köpa 35mm kopior av filmbolagen för att de skulle få lov att visa någon het storfilm samtidigt som de stora biografkedjorna inne i storstäderna. Trots att de hade köpt och betalt filmkopiorna ägde de naturligtvis inte visningsrätten, utan fick ändå betala procent på biljettintäkterna. Det blev såklart väldigt dyrt att köpa filmkopior, men de räknade ändå med att gå med vinst eftersom det fyllde salongen att visa de senaste storfilmerna lokalt, så folk slapp åka in till storstan.

Disneyfantasten

Nu fantiserar jag kanske bara och det kanske inte är genomförbart, men kanske att någon på Archive.org i framtiden lägger upp Brisby och NIMHs Hemlighet, Änglahund, Rock-A-Doodle, Ferngully Den Sista Regnskogen, Rex och Hans Vänner, Tummelisa, Trollet i Parken, Den Lilla Pandan, Pingvinen och Lyckostenen, Gordy, Änglahund 2, Ferngully 2 Djuren i Fara, Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot, Lånarna och Järnjätten med svenskt tal...

Dessa finns inte utgivna på DVD med svenskt tal (utom Det Magiska Svärdet och Järnjätten som dock är utgångna sedan länge, den tidiga DVD-utgåvan av Tummelisa har svenskt tal men togs bort till senare nyutgåvor av någon outgrundlig anledning).

Annars har jag alla dessa utom Änglahund-filmerna på VHS även om mitt exemplar av Järnjätten tyvärr hackar, alla är iallafall fixade genom Second Hand affärer!

Sen finns hela filmerna Änglahund, Rex och Hans Vänner, Tunmelisa, Pingvinen och Lyckostenen och Ferngully 2 Djuren i Fara i skrivande stund på YouTube, medan hela filmerna Rock-A-Doodle och Ferngully Den Sista Regnskogen finns uppe på Facebook!

Zebastian

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 april 2022 kl. 12:27:02
I brist på andra trådar lånar jag den här tråden för lite skamlös "egenreklam" (*)... ;) På Dubbningshemsidans sparsamt använda konto på Archive.org har jag nu lagt upp två relativt sällsynta VHS-filmer med svenskt tal - det är inte alls lika ovanligt som merparten av det som "Ovanliga dubbningar" lagt upp, men icke desto mindre filmer som endast släppts på VHS och sista gången 1991 - 1993, varför man kan förmoda att långt ifrån alla i dagens läge har sett dessa filmer. :)

Kanske en dum fråga, Men skulle du kunna lägga ut 1972 års dubbning av Dumbo?

BPS

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 april 2022 kl. 21:56:32
Den tidiga DVD-utgåvan av Tummelisa har svenskt tal men togs bort till senare nyutgåvor av någon outgrundlig anledning).
Tummelisa med svenskt tal.

https://archive.org/details/don-bluths-tummelisa-svenska


Jag antar att den rippad från den första DVD-utgåvan då Jag hittade den på en Youtubekanal som lagt upp filmen på flera andra språk. Det kanske inte är helt korrekt att jag laddar upp en version som jag hittade på Youtube men på archive.org arkiveras den och det finns inte någon stor risk för att den tas ner.


https://youtu.be/oPewLFzcukk


Goliat

Citat från: D3 skrivet 12 april 2022 kl. 09:50:54
Vem sjungr dinna haer?

https://vimeo.com/manage/videos/698503001

Det är Gösta Jonsson med sin orkester kan du inte lägga upp den på Youtube istället för alla har inte en sida på Vimeo och den kräver att man loggar in för att se. Dessutom är klippet bara några sekunder långt.