Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Goliat skrivet 12 april 2022 kl. 13:21:22
Det är Gösta Jonsson med sin orkester kan du inte lägga upp den på Youtube istället för alla har inte en sida på Vimeo och den kräver att man loggar in för att se. Dessutom är klippet bara några sekunder långt.

Det måste vara någon inställning på just det där klippet som gör att man måste logga in. Det finns massor av klipp på Vimeo som ligger lika öppet som på YouTube.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Zebastian skrivet 11 april 2022 kl. 22:16:45
Kanske en dum fråga, Men skulle du kunna lägga ut 1972 års dubbning av Dumbo?
Det skulle vara väldigt uppskattat.

Disneyfantasten


Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 11 april 2022 kl. 22:16:45
Kanske en dum fråga, Men skulle du kunna lägga ut 1972 års dubbning av Dumbo?
Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 12 april 2022 kl. 20:27:26
Det skulle vara väldigt uppskattat.
Inte alls en dum fråga. Just nu har jag tyvärr datorproblem med min stationära dator, och är därför något handikappad. Men när de problemen är lösta, antingen att jag lyckats åtgärda dem eller att jag köpt en ny dator, kan jag absolut lägga ut den. :)

Zebastian

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 april 2022 kl. 20:38:11
Inte alls en dum fråga. Just nu har jag tyvärr datorproblem med min stationära dator, och är därför något handikappad. Men när de problemen är lösta, antingen att jag lyckats åtgärda dem eller att jag köpt en ny dator, kan jag absolut lägga ut den. :)
Hade du inte den digitaliserad som Nalle Puh?

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 12 april 2022 kl. 20:39:58
Hade du inte den digitaliserad som Nalle Puh?
Jo, men jag är inte riktigt säker på var den finns - och mina möjligheter att leta är begränsade i och med datorproblemen.

Men ibland fungerar det att bara leta bland mappar, så jag ska göra ett försök. Och annars får det helt enkelt vänta lite. :)

Disneyfantasten

Citat från: Zebastian skrivet 12 april 2022 kl. 20:39:58
Hade du inte den digitaliserad som Nalle Puh?

Jag förmodar att du åsyftar kortfilmernas originaldubbningar?

En av dem finns iallafall på YouTube upplagd av Oscar Isaksson;  :)


https://m.youtube.com/watch?v=sD5EWe6GJYw

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 april 2022 kl. 20:57:03
Jag förmodar att du åsyftar kortfilmernas originaldubbningar?

En av dem finns iallafall på YouTube upplagd av Oscar Isaksson;  :)


https://m.youtube.com/watch?v=sD5EWe6GJYw
Daniel laddade upp originaldubbningarna av de tre första kortfilmerna som utgör Filmen om Nalle Puh på archive.org. Daniel laddade även upp Nalle Puh och årstiderna medans Nalle Puh: Iors stora dag laddades upp av Barnprogram på svenska eller BPS som han kallar sig här på forumet.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 april 2022 kl. 21:01:18
Daniel laddade upp originaldubbningarna av de tre första kortfilmerna som utgör Filmen om Nalle Puh på archive.org. Daniel laddade även upp Nalle Puh och årstiderna medans Nalle Puh: Iors stora dag laddades upp av Barnprogram på svenska eller BPS som han kallar sig här på forumet.

Hur hittar jag Daniels kanal på Archive.org? För jag kan inte hitta hans kanal.


gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 april 2022 kl. 20:38:11
Inte alls en dum fråga. Just nu har jag tyvärr datorproblem med min stationära dator, och är därför något handikappad. Men när de problemen är lösta, antingen att jag lyckats åtgärda dem eller att jag köpt en ny dator, kan jag absolut lägga ut den. :)

Hur länge har du egentligen haft datorproblem ?!
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 12 april 2022 kl. 22:49:07
Hur länge har du egentligen haft datorproblem ?!
I mer eller mindre varierande grad i några månader. Värst var det i december - januari, då datorn överhuvudtaget inte ens startade.

Men i och med att jag varit sjuk i Covid-19 och sen postcovid, så har jag ärligt talat inte riktigt haft orken att försöka lösa problemen. Jag är fortfarande inte helt återställd, utan har ingen som helst ork längre; därav att jag heller inte orkar hålla på så mycket för att få ordning på datorn... :(

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 april 2022 kl. 21:56:32
Nu fantiserar jag kanske bara och det kanske inte är genomförbart, men kanske att någon på Archive.org i framtiden lägger upp Brisby och NIMHs Hemlighet, Änglahund, Rock-A-Doodle, Ferngully Den Sista Regnskogen, Rex och Hans Vänner, Tummelisa, Trollet i Parken, Den Lilla Pandan, Pingvinen och Lyckostenen, Gordy, Änglahund 2, Ferngully 2 Djuren i Fara, Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot, Lånarna och Järnjätten med svenskt tal...

Dessa finns inte utgivna på DVD med svenskt tal (utom Det Magiska Svärdet och Järnjätten som dock är utgångna sedan länge, den tidiga DVD-utgåvan av Tummelisa har svenskt tal men togs bort till senare nyutgåvor av någon outgrundlig anledning).
De flesta av dessa är ju inte alltför svåra att få tag i, och de flesta har jag redan.

Trollet i parken, Den lilla pandan, Lånarna och Gordy är jag helt säker på att jag ska ha digitaliserat en gång i tiden, men jag hittar tyvärr inte åt dem på hårddisken så de är förmodligen utbrända på DVD någonstans - svårt att säga hur svårt det kommer bli att hitta åt dem, men om och när jag hittar åt dem lägger jag gärna ut dem på Archive.org...

Den sedan länge utgångna första DVD-utgåvan av Tummelisa har jag dock inte lyckats få tag i, trots många års letande... :(

Jag har heller inte lyckats få tag i den stereoutgåva av Änglahund som jag så tydligt minns från min barndom, utan bara VHS-utgåvor med monoljud. Jag kan förstås inte svära på att jag minns rätt att det faktiskt har funnits en utgåva med stereoljud, men jag vet i alla fall att det finns en utgåva som jag inte har lyckats få tag i - jag är nämligen 100% säker på att den film jag hyrde under tidigt 1990-tal hade med hela Hasse Anderssons låt "Änglahund" under eftertexterna (precis som på bio), som efter sluttexterna fortsatte mot en svart bild; men de exemplar jag har fått tag i under senare år har istället kapat av sången när de rullande eftertexterna slutar...

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 april 2022 kl. 21:56:32
Nu fantiserar jag kanske bara och det kanske inte är genomförbart, men kanske att någon på Archive.org i framtiden lägger upp Brisby och NIMHs Hemlighet, Änglahund, Rock-A-Doodle, Ferngully Den Sista Regnskogen, Rex och Hans Vänner, Tummelisa, Trollet i Parken, Den Lilla Pandan, Pingvinen och Lyckostenen, Gordy, Änglahund 2, Ferngully 2 Djuren i Fara, Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot, Lånarna och Järnjätten med svenskt tal...

Dessa finns inte utgivna på DVD med svenskt tal (utom Det Magiska Svärdet och Järnjätten som dock är utgångna sedan länge, den tidiga DVD-utgåvan av Tummelisa har svenskt tal men togs bort till senare nyutgåvor av någon outgrundlig anledning).

Annars har jag alla dessa utom Änglahund-filmerna på VHS även om mitt exemplar av Järnjätten tyvärr hackar, alla är iallafall fixade genom Second Hand affärer!

Sen finns hela filmerna Änglahund, Rex och Hans Vänner, Tunmelisa, Pingvinen och Lyckostenen och Ferngully 2 Djuren i Fara i skrivande stund på YouTube, medan hela filmerna Rock-A-Doodle och Ferngully Den Sista Regnskogen finns uppe på Facebook!

Glömde även nämna Pagemaster Den Magiska Resan, jag har den ännu ej till min ägo...

Plus tre filmer till; Ensam Hemma 3, Familjen Flinta Viva Rock Vegas och Grinchen Julen Är Stulen, den sistnämnda har jag till min ägo medan de två andra är jag fortfarande på jakt efter...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 april 2022 kl. 07:51:35
Glömde även nämna Pagemaster Den Magiska Resan, jag har den ännu ej till min ägo...

Plus tre filmer till; Ensam Hemma 3, Familjen Flinta Viva Rock Vegas och Grinchen Julen Är Stulen, den sistnämnda har jag till min ägo medan de två andra är jag fortfarande på jakt efter...
Jag är lite osäker om jag har Pagemaster - Den magiska resan eller inte, men de andra tre tror jag att jag ska ha i min ägo. Jag ska ta och kolla om jag har digitaliserat någon av dem redan, så att jag i så fall skulle kunna lägga ut på Archive.org ganska snart (det som inte är digitaliserat kommer dröja p.g.a. datorproblemen). :)