Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Lilla Dot och kängurun samt dess uppföljare

Startat av Daniel Hofverberg, 14 december 2022 kl. 22:25:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.


gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 december 2022 kl. 22:25:33Nu har jag digitaliserat och lagt upp den australiensiska familjefilmen Lilla Dot och kängurun från 1977, som visades på bio i Sverige 1982 och släppts på VHS flera gånger; men tyvärr aldrig på DVD i Sverige. :)
https://archive.org/details/lilla-dot-och-kangurun
(Inte färdigbehandlad än av Archive, så går inte att spela online än, men det går ju att ladda hem redan nu)

Jag har inte lyckats ta reda på vilken dubbningsstudio som gjort dubbningen, men det är i alla fall Monica Forsberg, Kerstin Andeby, Bertil Engh, Marrit Ohlsson, Peter Wanngren, Hans Lindgren och Bert-Åke Varg som medverkar. Tyvärr vet jag inte vem som spelar respektive rollfigur.

Det här är den första filmen i en serie om 8 filmer som producerades i Australien om Dot, men jag tror bara att 5 av filmerna dubbats till svenska. Det här verkar vara den enda som visats på bio i Sverige, medan de andra fyra bara släppts på VHS. Filmen består av äkta filmade bakgrunder, men tecknade rollfigurer.
Jag har precis fått S-Video-kabeln jag beställt från Amazon, men har inte hunnit koppla in den än för att se om det gör att Macrovision-eliminatorn fungerar. Jag ska försöka göra det snarast, men det börjar vara hektiska tider inför jul så jag kan inte lova att jag hinner göra det före jul.
Filmen var inget bra.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 december 2022 kl. 09:19:28Det är ju ändå bättre med egna digitaliseringar, då ju allt på YouTube som sagt komprimeras ner och kodas om (både bild och ljud); även om det förstås är bättre än ingenting.

Då återstår Dot och jultomten (Around the World with Dot) från 1981, som även släppts under titeln Dot reser jorden runt - den tror jag att jag ska ha, men är inte 100% säker. Jag tror att den bara ska ha en svensk dubbning, trots två olika svenska titlar, men har inte själv sett den första utgåvan med titeln Dot reser jorden runt (bara omslag på Boavideo) och kan därför inte säga med 100% säkerhet.

De fyra återstående filmerna med Dot hittar jag inget som tyder på att de skulle ha släppts i Sverige, eller åtminstone hittar jag inget vid sökningar i Svensk Mediedatabas eller på Boavideo - men det är ju ingen exakt vetenskap att få fram vilka VHS-utgåvor som getts ut i Sverige, så jag kan inte utesluta möjligheten att någon av dem ändå har släppts som gått mig förbi...

Det rör sig alltså om:
Dot and the Bunny (1983)
Dot and the Smugglers (1987)
Dot Goes to Hollywood (1987)
Dot in Space (1994)

Märkligast av dessa är Dot and the Bunny, som trots allt är den tredje filmen i serien och producerades före Dot och myggan Keato och Dot och valen. Logiskt sett borde den med andra ord ha släppts på VHS och dubbats till svenska, men jag hittar inget uppenbart som tyder på det.

Alla 8 Dot-filmerna regisserades ju för övrigt av Yoram Gross, som också bl.a. låg bakom Blinky Bill. Han gick ju tyvärr bort för några år sedan, men är nästan den enda som satsat på animation i Australien i större skala.
Blinky Bill fick också en film tror jag men den e nog lika underrated som Dot.Australien har nog aldrig varit världskänd för animation.Filmerna e nog enbart kända inom landet & möjligen lite i USA

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 december 2022 kl. 09:19:28Det är ju ändå bättre med egna digitaliseringar, då ju allt på YouTube som sagt komprimeras ner och kodas om (både bild och ljud); även om det förstås är bättre än ingenting.

Då återstår Dot och jultomten (Around the World with Dot) från 1981, som även släppts under titeln Dot reser jorden runt - den tror jag att jag ska ha, men är inte 100% säker. Jag tror att den bara ska ha en svensk dubbning, trots två olika svenska titlar, men har inte själv sett den första utgåvan med titeln Dot reser jorden runt (bara omslag på Boavideo) och kan därför inte säga med 100% säkerhet.

De fyra återstående filmerna med Dot hittar jag inget som tyder på att de skulle ha släppts i Sverige, eller åtminstone hittar jag inget vid sökningar i Svensk Mediedatabas eller på Boavideo - men det är ju ingen exakt vetenskap att få fram vilka VHS-utgåvor som getts ut i Sverige, så jag kan inte utesluta möjligheten att någon av dem ändå har släppts som gått mig förbi...

Det rör sig alltså om:
Dot and the Bunny (1983)
Dot and the Smugglers (1987)
Dot Goes to Hollywood (1987)
Dot in Space (1994)

Märkligast av dessa är Dot and the Bunny, som trots allt är den tredje filmen i serien och producerades före Dot och myggan Keato och Dot och valen. Logiskt sett borde den med andra ord ha släppts på VHS och dubbats till svenska, men jag hittar inget uppenbart som tyder på det.

Alla 8 Dot-filmerna regisserades ju för övrigt av Yoram Gross, som också bl.a. låg bakom Blinky Bill. Han gick ju tyvärr bort för några år sedan, men är nästan den enda som satsat på animation i Australien i större skala.
Gunnar Ernblad översatte 1989 den första filmen för Media Dubb. Den sändes sedan på TV1000. I November-December översatte han även Dot 2 - 4. Har tyvärr ingen av dessa inspelat. :-[

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet 17 december 2022 kl. 01:09:48Gunnar Ernblad översatte 1989 den första filmen för Media Dubb. Den sändes sedan på TV1000. I November-December översatte han även Dot 2 - 4. Har tyvärr ingen av dessa inspelat. :-[
Finns det alltså mer än en dubbning av Lilla Dot och kängurun? För 1989 är ju alldeles för sent för biodubbningen, som bör ha gjorts 1982.

Har de andra filmerna samma dubbning på TV och VHS, eller är det två olika dubbningar där också? Och med 2 - 4, menar du samma filmer som släppts på VHS eller innefattar du Dot and the Bunny, som ju är den tredje filmen i serien?

Erika

Det verkar som TV1000 faktiskt sände den tredje filmen, prövade söka på "Dot och kaninen" och hittade detta:
https://tidningar.kb.se/?q=%22dot%20och%20kaninen%22&sort=asc

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 17 december 2022 kl. 04:05:49Det verkar som TV1000 faktiskt sände den tredje filmen, prövade söka på "Dot och kaninen" och hittade detta:
https://tidningar.kb.se/?q=%22dot%20och%20kaninen%22&sort=asc
Mycket intressant. Då är frågan om det trots allt finnas någon VHS-utgåva av den tredje filmen som gått mig förbi, eller om den bara sänts på TV1000...?

Det är ju tyvärr inte helt enkelt att få säkra belägg för vad som släppts på VHS och inte - i teorin ska ju Svensk Mediedatabas ha allt som har släppts på VHS och DVD (då det hör till pliktexemplarslagen att alla distributörer ska leverera pliktkopior till Kungliga Biblioteket), men i praktiken är ju inte SMDb så komplett som den borde vara. Om det sen är distributörerna som inte brytt sig om att följa lagen, eller om KB fått in material som de sen "slarvat bort" och missat att katalogisera låter jag vara osagt...

MOA

Dot & Myggan Keeto var en könstig film,särskilt kackerlackorna,myran som sjunger om Big Mama(WTF)& Atlantis Pedantis Den Ödmjuke Mantis(Skön skånska)
Gillade att Kängurun återvände.Det mest intressanta e att människorna spelas av riktiga skådespelare,Dot e både riktig & tecknad.Keeto & Butterwalk var bra karaktärer.Bäst av allt var att filmens slut int alls var lika sorligt som i den första.
Trots de tycker jag fortfarande att den första filmen e bättre

MOA

Nu tycker jag att denna filmserie förtjänar ett eget ämne.
Igår såg jag Dot & Koala & de var ingen bra film,protagonisten medverkar 38 minuter in i filmen & Koalan medverkar 13 minuter in.Varför döpa filmen till Dot & Koala när protagonisten har så lite screentime?Filmens moral e int dålig men ingen karaktär var bra,deras enda motiv e att stänga dammen för mer kraft.Borgmästaren lät like som Mikael Roupé men jag e långt ifrån säker.De känns som en helt annan film som dom gjorde om till Dot i sista sekund.
Dot & Myggan Keeto var mer bisarr men mycket bättre,protagonisterna e mer aktiva & Keeto e både rolig & hjälpsam. Gillar att Kängurun e den som räddar Dot.De mest bisarra var sången om Big Mama,jag fattar ingenting,undrar bara vad dom tänkte när dom skrev scenen.Gillar också den unika filmtekniken,de e int alltid man ser animerade karaktärer mot en riktig bakgrund.
Av alla filmer jag sett hittils så e den första bäst.(Tycker jag)

MOA

Tydligen finns de också en musiksaga som jag fick fram när jag sökte efter låtarna i första filmen.Ljudet e autentiskt med en tillagd berättarröst som jag int känner igen.Den släpptes nog kort efter filmens premiär.

Goliat

Citat från: MOA skrivet 18 december 2022 kl. 10:25:32Tydligen finns de också en musiksaga som jag fick fram när jag sökte efter låtarna i första filmen.Ljudet e autentiskt med en tillagd berättarröst som jag int känner igen.Den släpptes nog kort efter filmens premiär.
Länka?



MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 december 2022 kl. 12:39:02Berättaren är ju utan tvekan Monica Forsberg.
Lyssnade int tillräckligt noga,ville bara höra låtarna.
Hörde int heller vem(eller vilka)hon spelade i filmen.