Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lilla Dot och kängurun samt dess uppföljare

Startat av Daniel Hofverberg, 14 december 2022 kl. 22:25:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

Svenska Röster (1982):
Dot - Agneta Bolme-Börjefors
Kängurun - Marrit Ohlsson
Hans Lindgren
Bert-Åke Varg
Sten Carlberg
*Kerstin Andeby
*Bertil Engh
*Monica Forsberg
*Peter Wanngren

regi, bearbetare och översättare: Sten Carlberg
sångtexter: Sten Carlberg

(*)Ritz

MOA

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 18 december 2022 kl. 13:54:02Svenska Röster (1982):
Dot - Agneta Bolme-Börjefors
Kängurun - Marrit Ohlsson
Hans Lindgren
Bert-Åke Varg
Sten Carlberg
*Kerstin Andeby
*Bertil Engh
*Monica Forsberg
*Peter Wanngren

regi, bearbetare och översättare: Sten Carlberg
sångtexter: Sten Carlberg

(*)Ritz
Tack för information!

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 18 december 2022 kl. 13:54:02Svenska Röster (1982):
Dot - Agneta Bolme-Börjefors
Kängurun - Marrit Ohlsson
Hans Lindgren
Bert-Åke Varg
Sten Carlberg
*Kerstin Andeby
*Bertil Engh
*Monica Forsberg
*Peter Wanngren

regi, bearbetare och översättare: Sten Carlberg
sångtexter: Sten Carlberg

(*)Ritz
Tack så mycket. Märkligt att Svensk Filmdatabas inte alls uppger att Agneta Bolme-Börjefors ens medverkar i filmen... ???

Du har inte lyckats ta reda på vilka rollfigurer som de övriga skådespelarna spelar?

Den inledande sången under förtexterna är det ju i alla fall utan tvekan Monica Forsberg som sjunger - hennes röst kan ingen ta miste på.

Någon aning vilken studio som dubben gjordes hos?

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 december 2022 kl. 18:52:25Tack så mycket. Märkligt att Svensk Filmdatabas inte alls uppger att Agneta Bolme-Börjefors ens medverkar i filmen... ???

Du har inte lyckats ta reda på vilka rollfigurer som de övriga skådespelarna spelar?

Den inledande sången under förtexterna är det ju i alla fall utan tvekan Monica Forsberg som sjunger - hennes röst kan ingen ta miste på.

Någon aning vilken studio som dubben gjordes hos?

Jag har inte luskat så mycket i vem som spelar vem, eftersom det kräver röstidentifiering, och tur är väl det att jag vet hur alla medverkande låter. ;)

Jag har en liten anteckning om att dubbningen ska vara utförd vid Mariann i Skara. men har även skrivit (måste utredas), jag vet att de dubbade lite för video bla avsnitt från Felix the Cat och The Mighty Hercules.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 18 december 2022 kl. 20:51:36Jag har en liten anteckning om att dubbningen ska vara utförd vid Mariann i Skara. men har även skrivit (måste utredas), jag vet att de dubbade lite för video bla avsnitt från Felix the Cat och The Mighty Hercules.
Vilka röst skådspelare brukade dom anlita ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oskar

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 18 december 2022 kl. 20:51:36Jag har inte luskat så mycket i vem som spelar vem, eftersom det kräver röstidentifiering, och tur är väl det att jag vet hur alla medverkande låter. ;)

Jag har en liten anteckning om att dubbningen ska vara utförd vid Mariann i Skara. men har även skrivit (måste utredas), jag vet att de dubbade lite för video bla avsnitt från Felix the Cat och The Mighty Hercules.
Var Bert Karlsson inblandade eller inte. Annars fråga bert karlsson eftersom han äger mariann.

MOA


Daniel Hofverberg

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 december 2022 kl. 09:19:28Då återstår Dot och jultomten (Around the World with Dot) från 1981, som även släppts under titeln Dot reser jorden runt - den tror jag att jag ska ha, men är inte 100% säker. Jag tror att den bara ska ha en svensk dubbning, trots två olika svenska titlar, men har inte själv sett den första utgåvan med titeln Dot reser jorden runt (bara omslag på Boavideo) och kan därför inte säga med 100% säkerhet.
Nu har jag hittat åt och tittat på Dot och jultomten (Around the World with Dot), som alltså också ska ha släppts under titeln Dot reser jorden runt. Märkligt nog var den lektordubbad, med en enda skådespelare som gjorde alla röster... :(

Väldigt märkligt, då ju de övriga filmerna i serien har riktiga dubbningar med flertalet skådespelare. Jag har dock inte tillgång till den första utgåvan under titeln Dot reser jorden runt, så jag är inte säker på om den har samma dubbning eller inte - men sannolikheten är nog tyvärr stor.

Jag har försökt att digitalisera den här VHS-filmen, men lyckas tyvärr inte - av någon anledning blir den uppdelad i 10 olika titlar/inspelningar med lite material som saknas mellan varje, så det blir fullständigt oanvändbart... :( Oklart varför, då det händer med enstaka andra VHS-filmer medan merparten fungerar.

MOA


gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: gstone skrivet  8 januari 2023 kl. 22:21:55Dom är ett band.
Som Kerstin Andeby, Bertil Engh ,Monica Forsberg  och Peter Wanngren var med i.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  8 januari 2023 kl. 22:20:19Vad betyder ritz?
Ritz var en musikgrupp, som var ganska kända på 1980-talet och som bl.a. medverkade i Melodifestivalen 1983. Bestod av Monica Forsberg, Kerstin Andeby, Bertil Engh och Peter Wanngren.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ritz_(musikgrupp)

MOA


MOA

Jag tror att den långa grodan spelas av Bertil Engh

MOA

#44
Undrar om Dot & Jultomten/Dot Reser Jorden Runt kommer laddas upp trots lektordubbning