Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Nalle Puh

Startat av Elios, 18 augusti 2009 kl. 20:20:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexander

#15
Jag har skrivit min egna översättning av Nalle Puh sången. Försökte göra min översättning så annorlunda de svenska dubbningarna som jag kunde men samtidigt försökte hålla mig trogen till orginalet. Säg gärna vad ni tycker.  :D

"Sjumilaskogen är en plats,
där Christopher Robin lekt,
en förtrollande värld med vänner från
hans glada barndomsdar.

En åsna vid namn Ior, hans vän så kär
Och Kängu och lille Ru
Här är Kanin och Nasse och Uggla med
Men bästa vännen är Nalle Puh,
Vår Nalle Puh, vår Nalle Puh, en rund liten björn med ett hjärta av guld,
det är vår Nalle Puh, vår Nalle Puh, vår goa men tokiga björn

Vår Nalle Puh, vår Nalle Puh, en rund liten björn med ett hjärta av guld,
det är vår Nalle Puh, vår Nalle Puh, vår goa men tokiga björn. "

Här är de riktiga dubbningarna av sången

https://m.youtube.com/watch?v=EqORTIyf20s

Alexander

I det senaste avsnittet av Dr. Mc Stuffins som visas den 18:e januari i USA, kommer Mc. Stuffins och hennes leksaker resa till Sjumilaskogen för att hjälpa Nalle Puh.  :)


https://m.youtube.com/watch?v=M7kFDuYORUg

Det ska bli intressant sen när avsnittet ska dubbas om Jan Jönsson kommer tillbaka som Nalle Puh här eller om vi får någon helt annan.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 11 januari 2017 kl. 18:17:30
I det senaste avsnittet av Dr. Mc Stuffins som visas den 18:e januari i USA, kommer Mc. Stuffins och hennes leksaker resa till Sjumilaskogen för att hjälpa Nalle Puh.  :)


https://m.youtube.com/watch?v=M7kFDuYORUg

Det ska bli intressant sen när avsnittet ska dubbas om Jan Jönsson kommer tillbaka som Nalle Puh här eller om vi får någon helt annan.

Jag hoppas verkligen att de byter ut Jan Jönsson. Frågan är bara vem som skulle kunna duga som ersättare. Jag hade egentligen helst velat höra Guy De La Berg igen, men han gick bort 2014 så dessvärre kan han inte återkomma i rollen. Nåja, man kan väl hoppas att Rolf Lydahl, Michael Blomqvist och Benke Skogholt återvänder som Tiger, Nasse respektive Ior.

Även om jag inte tycker särskilt mycket om Playhouse Disney/Disney Junior-serierna (med endantag för Boken om Puh, Musses Klubbhus, Mina Vänner Tiger och Nalle Puh, Sofia Den Första, Lejonvakten och Elena av Avalor) så tycker jag det ska bli intressant att höra vem det är som kommer att göra rösten, så för en gångs skull ska jag se avsnittet. Frågan är bara när avsnittet ska komma till Sverige... Jag får vänta och se.

Disneyfantasten

Min bästa gissning är att avsnittet visas på Sverige i påsk, hittills verkar inte trailern ha visats i Sverige än, men jag ser framemot det.  ;)

Disneyfantasten

I beskrivningen på denna trailer så laddades den upp på YouTube den 17 november 2010:
www.youtube.com/watch?v=yljT_io0-Hg

Sen hade filmen biopremiär 21 oktober 2011

I trailern var det inte Guy De La Berg som gjorde rösten, utan någon helt annan, jag tycker iallafall inte att det låter som Jan Jönsson, jag vet att trailers görs innan filmen har premiär och i vissa fall förekommer det "slaskröster", som med andra ord är röster som framträder innan rollbesättningen blivit färdig. Personligen tycker jag att Nalle Puh låter lite som Nassim Al Fakir (snögubben Olof i Frost) i den trailern.

Fast eftersom filmen hade svensk biopremiär i oktober 21 oktober 2011 så betvivlar jag att de skulle ha börjat med rollbesättningen redan i november 2011, utan jag skulle snarare gissa att det var under sommaren som rollbesättningen blev klar, dessutom så blev Guy De La Berg sjuk i samband med rollbesättningen och de måste ha haft bråttom att hitta en ersättare.

Och Guy De La Berg gjorde Nalle Puhs röst i alla avsnitt av TV-serien Mina Vänner Tiger och Nalle Puh 2007-2010, som då blev det sista Nalle Puh sammanhang han var med i (han gjorde rollen under hela perioden 2000-2010).

Alexander

#20
Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 april 2017 kl. 13:06:34
I beskrivningen på denna trailer så laddades den upp på YouTube den 17 november 2010:
www.youtube.com/watch?v=yljT_io0-Hg

Sen hade filmen biopremiär 21 oktober 2011

I trailern var det inte Guy De La Berg som gjorde rösten, utan någon helt annan, jag tycker iallafall inte att det låter som Jan Jönsson, jag vet att trailers görs innan filmen har premiär och i vissa fall förekommer det "slaskröster", som med andra ord är röster som framträder innan rollbesättningen blivit färdig. Personligen tycker jag att Nalle Puh låter lite som Nassim Al Fakir (snögubben Olof i Frost) i den trailern.

Fast eftersom filmen hade svensk biopremiär i oktober 21 oktober 2011 så betvivlar jag att de skulle ha börjat med rollbesättningen redan i november 2011, utan jag skulle snarare gissa att det var under sommaren som rollbesättningen blev klar, dessutom så blev Guy De La Berg sjuk i samband med rollbesättningen och de måste ha haft bråttom att hitta en ersättare.

Och Guy De La Berg gjorde Nalle Puhs röst i alla avsnitt av TV-serien Mina Vänner Tiger och Nalle Puh 2007-2010, som då blev det sista Nalle Puh sammanhang han var med i (han gjorde rollen under hela perioden 2000-2010).

Låter lite som Ole Ornered i slutet. Men vem det egentligen är det är svårt att säga.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 april 2017 kl. 18:09:15
Min bästa gissning är att avsnittet visas på Sverige i påsk, hittills verkar inte trailern ha visats i Sverige än, men jag ser framemot det.  ;)

Det verkar som avsnittet är fördröjt  :( . Undrar när de kommer att visa det...

Ingen trailer har visats än, men jag hoppas verkligen att den kommer förr eller senare...

Disneyfantasten

Idag såg jag avsnittet och upptäckte till min stora besvikelse att Jan Jönsson fortfarande gör rösten efter 6 år...  :( (och istället verkar Tiger, Nasse och Ior ha bytt röster). Åh, vad jag blev ledsen, varför Disney fortfarande godkänner Jönsson är mer än vad jag begriper!

Jag hoppas verkligen att när den kommande spelfilmen Christopher Robin som har premiär nästa år, och som gissningsvis lär få en mer generöst tilltagen budget (i och med att filmen kommer att visas på bio) så inser Disney att han inte alls duger och hittar en mycket bättre passande röst.

Av de röster som gjort Nalle Puh på film så är Jan Jönsson utan tvekan den sämsta man kan tänka sig. Olli Markenros är något bättre, men han står sig slätt mot Guy De La Berg, som enligt min uppfattning alltid kommer att vara den rätta Nalle Puh.

Jag kan iallafall säga att jag tycker att Tor Isedal var helt okej som Puh, men i slutet av 1980-talet märker man att hans röst förändrats en del, han var bättre på 70-talet.

Disneyfantasten

Jag har på senare tid kommit att tänka på en sak; jag tror att Christian Hedlund skulle kunna vara en passande ersättare till Nalle Puh, vad tycker ni?  :)

gstone

Dom har släppet den först trailern för Chrispher Robin. Jag ser jätte mycket framemot filmen. 

http://www.slashfilm.com/christopher-robin-trailer/
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  6 mars 2018 kl. 18:50:22
Dom har släppet den först trailern för Chrispher Robin. Jag ser jätte mycket framemot filmen. 

http://www.slashfilm.com/christopher-robin-trailer/

Äntligen! Som jag har väntat! Jag ser framemot filmen!

Elios

Vad sägs om Reuben Sallader som Nalle Puh?  ;D

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 15 april 2018 kl. 17:26:57
Vad sägs om Reuben Sallader som Nalle Puh?  ;D

Nja, det tror jag knappast, jag känner inte till någon liknande roll han haft... (han gjorde den svenska rösten till Tarzan, han var med i Coco som Miguels Pappa och dessutom var han med i Julkalendern 1997 "Pelle Svanslös", där han gjorde Frösö-Frasse), då skulle jag hellre vilja höra Christian Hedlund!

Varsågod

Citat från: Elios skrivet 15 april 2018 kl. 17:26:57
Vad sägs om Reuben Sallader som Nalle Puh?  ;D

Reuben Sallmander, menar du nog.

Disneyfantasten

#29
Efter Charlie Elvegårds sorgliga bortgång så är alla skådespelare från de Nalle Puh dubbningar gjorda 1989-1998 utom Jörgen Lantz (Nasse) borta ifrån oss, de fyra personer som jag här syftar på är Carl Billquist (Uggla), John Harryson (Ior), Hans Lindgren (Sorken) och nu också Charlie Elvegård (Kanin), dessutom så finns inte heller Guy De La Berg (Nalle Puhs röst 2000-2010) ibland oss...  :'(

Det är kört för framtida Nalle Puh dubbningar, då både Charlie och Guy enligt mig är bland de viktigaste rollerna inom Nalle Puh dubbningar (liksom Hans Lindgren som Sorken, även om karaktären inte medverkat i fler sammanhang på senare tid), men nu är alla tre borta, så därför kommer det aldrig mer att finnas suveräna Nalle Puh dubbningar...

Hoppas att Christian Hedlund får rollen som både Nalle Puh och Kanin...

I värsta fall kan jag tvingas ge upp den nya Nalle Puh spelfilmen, för Kanin blir som sagt aldrig detsamma utan Charlie Elvegård och han blev inte speciellt gammal heller...

Dessutom gillar jag inte Jan Jönsson som Nalle Puh, då hans röst skiljer sig alldeles för mycket från originalrösten och karaktärens andemening, det är också tråkigt att Guy De La Berg inte heller är i livet längre, för liksom med Kanins röst så blir Nalle Puh aldrig detsamma utan Guy...

Må dem alla vila i frid...