Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Frågor till administrationen

Startat av Steffan Rudvall, 16 september 2021 kl. 20:45:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 september 2021 kl. 14:02:39
Jag vill minnas att Mari-Anne sa 1977 till mig, men jag kan minnas fel.

Det är dock i och för sig fullt möjligt att det var 1977...

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 september 2021 kl. 12:32:36
Jo jag håller med, men det är ingen garanti, det har förekommit flera gånger att vissa personer fattas, ibland kan man lösa det genom uteslutningsmetoden (till exempel fallet med Tingeling och Legenden om Önskedjuret, i vilken Myrra Malmberg är den enda som anges under "övriga röster"), i vissa fall går det inte att lösa på något annat sätt än genom röstidentifiering, i vissa fall är personen inte längre i livet eller kanske inte kommer ihåg med säkerhet p.g.a. bl.a. ålder...

Du har fullständigt rätt i det, Alexander Lundahl har bland annat tagit hjälp av forumsmedlemmen Oscar Isaksson som forskar mycket om dubbning när han sammanställt sina rollistor...

Visst får du det, här ska du få av mig;

Kompletta uppgifter till Snövit och De Sju Dvärgarna: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-snovit-och-de-sju-dvargarna-30096869

Kompletta uppgifter till Pinocchio: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-pinocchio-33799080

Kompletta uppgifter till Fantasia: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-fantasia-35154100

Kompletta uppgifter till Dumbo: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-dumbo-34454041

Kompletta uppgifter till Pank och Fågelfri: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-pank-och-fagelfri-37587795

Kompletta uppgifter till Aladdin: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-aladdin-27942149

Kompletta uppgifter till Lejonkungen: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-lejonkungen-28918639

Kompletta uppgifter till Pocahontas: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-pocahontas-29110722

Kompletta uppgifter till Ringaren i Notre Dame: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-ringaren-i-notre-dame-29471647

Kompletta uppgifter till Den Gode Dinosaurien: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-den-gode-dinosaurien-27045202

Kompletta uppgifter till Hitta Doris: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-hitta-doris-34080093

Kompletta uppgifter till Bumbibjörnarna: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-bumbibjornarna-29435919

Kompletta uppgifter till Wuzzlarna: www.nouw.com/magicgold/dubbcredits-wuzzlarna-29471050

(märkligt nog stod inte Acke Svensson med i creditlistan till Wuzzlarna, så frågan är om han medverkar där överhuvudtaget)

Utöver det har jag även källor från Oscar Isaksson på forumet;

Kompletta uppgifter till omdubbningen av Peter Pan: www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=811.msg55353#msg55353

Tillagda uppgifter till omdubbningen av Pongo och De 101 Dalmatinerna: www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=811.msg55556#msg55556

(utöver det har jag även fått uppgifter av Alexander Lundahl att omdubbningen regisseras av både Monica Forsberg och Anders Öjebo, han berättade för mig att han fått uppgifterna från en CD med autentiskt ljud från omdubbningen)

Tillagda uppgifter till Bernard och Bianca i Australien: www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=811.msg31967#msg31967

Värt att nämna också att Bokhandlaren i Skönheten och Odjuret spelas av Jan Sjödin, det kan forumsmedlemmen TonyTonka intyga eftersom han har en CD-skiva med autentiskt ljud från filmen; www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=145.msg22198#msg22198

Kompletta röstuppgifter till Lilo och Stitch (där forumsmedlemmen Eriksson tog hjälp av Oscar Isaksson): www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=1348.msg61781#msg61781

(med reservation för att jag kan ha glömt någon eller några i hastigheten, men när fler rollistor väl kommer till Alexander Lundahls blogg så lovar jag att hjälpa till med att länka dem till dig så du kan ta hjälp av dem)

Hoppas att det var till hjälp!  :)
Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 september 2021 kl. 12:40:36
Och så en sak till, på både Snövit och De Sju Dvärgarna (omdubbningen), Micke och Molle och Musse Piggs Julsaga så anges felaktigt "Barrefelt Produktion AB" på "Svensk version producerad av", men utifrån tidsperioden bör det definitivt vara Svensk Filmindustri, samma sak med Törnrosa där ingenting anges överhuvudtaget, du sa det t.o.m. själv i denna tråd;

www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=720.msg63626#msg63626
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 september 2021 kl. 13:49:03
Ja, det stämmer - alla dessa producerades av Svensk Filmindustri, och det har även Mari-Anne Barrefelt bekräftat för mig. Jag trodde att jag hade korrigerat det från creditlistorna för över ett halvår sedan, men det verkar som att jag glömt bort det; jag ber så mycket om ursäkt... :-[

Jag åtgärdar det snarast. :)

Förmodligen var nog Mästerdetektiven Basil Mus den första dubbningen som Barrefelt Produktion AB gjorde, eller åtminstone den första Disney-filmen. Mari-Anne Barrefelt startade det enmansföretaget efter att Svensk Filmindustri lade ner sin dubbningsavdelning.

Barrefelt Produktion är alltså ett företag som enbart består av Mari-Anne Barrefelt, och där hon i övrigt anlitat personal på frilansbasis för varje enskilt projekt. Hon har heller aldrig haft någon studio, utan har hyrt in sig i ljudstudior efter behov.

Hej, förlåt att jag drar upp detta från igår men jag tänkte bara fråga hur det går eller hur långt du har kommit...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 september 2021 kl. 14:10:14
Hej, förlåt att jag drar upp detta från igår men jag tänkte bara fråga hur det går eller hur långt du har kommit...

nej >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 21 september 2021 kl. 15:38:49
nej >:(

Sluta nu, jag tycker inte att du har anledning att lägga dig i bara för att bli arg, nu pratar jag med Daniel och inte dig, så skärp till dig nu och lär dig att behärska dig!

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 september 2021 kl. 16:20:20
Sluta nu, jag tycker inte att du har anledning att lägga dig i bara för att bli arg, nu pratar jag med Daniel och inte dig, så skärp till dig nu och lär dig att behärska dig!

Ursäkta :-[
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.


Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 september 2021 kl. 14:10:14
Hej, förlåt att jag drar upp detta från igår men jag tänkte bara fråga hur det går eller hur långt du har kommit...
Jag har varit sjuk i ett par dagar, så jag har inte påbörjat något av det - förutom att jag har åtgärdat produktionsbolaget på creditlistorna för Micke och Molle, Musse Piggs julsaga och Snövit och de sju dvärgarna.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 september 2021 kl. 01:04:51
Jag har varit sjuk i ett par dagar, så jag har inte påbörjat något av det - förutom att jag har åtgärdat produktionsbolaget på creditlistorna för Micke och Molle, Musse Piggs julsaga och Snövit och de sju dvärgarna.

Okej, visste inte att du var sjuk, det är väl ingen allvarlig sjukdom?

Hursomhelst, lycka till med resten, du kanske kan höra av dig när du fixat det?  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 september 2021 kl. 09:32:40
Okej, visste inte att du var sjuk, det är väl ingen allvarlig sjukdom?
Mest snuva och ont i halsen. Jag har lämnat in provtagning för Covid-19, men inte fått svar än. Mest troligt lär det dock inte vara det, då jag fortfarande jobbar hemifrån och knappt träffat någon levande människa på minst ett par veckor - således liten risk att ha kunnat bli smittad.

Disneyfantasten

Tänkte säga att jag nyss fixade kontaktuppgifter till Fred Sjöberg!  :) (så nu kan jag alltså få reda på medlemmarna i Örebro Kammarkör bara jag kommer på vad jag ska fråga)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 september 2021 kl. 01:04:51
Jag har varit sjuk i ett par dagar, så jag har inte påbörjat något av det - förutom att jag har åtgärdat produktionsbolaget på creditlistorna för Micke och Molle, Musse Piggs julsaga och Snövit och de sju dvärgarna.

Nu vill jag inte vara sån men jag kollade på sidorna tidigare idag och på alla dessa stod fortfarande Barrefelt Produktion AB...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 september 2021 kl. 20:57:19
Nu vill jag inte vara sån men jag kollade på sidorna tidigare idag och på alla dessa stod fortfarande Barrefelt Produktion AB...
Jag hade ändrat lokalt på min dator sen några dagar tillbaka, och vid uppdateringen av sajten igår kväll hade jag laddat upp alla filer till servern - men tydligen uppstod något tekniskt missöde, så att just de filerna inte laddades upp, utan att uppladdningen istället hoppats över av dessa. Vet inte varför, men bra att du upptäckt det. Nu är det åtgärdat i alla fall. :)

Jag får nog lov att manuellt gå igenom de resterande fem creditlistorna jag lade upp igår kväll, för att se så att alla dessa kom upp korrekt (så att inte samma fel uppstod på fler)...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 september 2021 kl. 21:13:14
Jag hade ändrat lokalt på min dator sen några dagar tillbaka, och vid uppdateringen av sajten igår kväll hade jag laddat upp alla filer till servern - men tydligen uppstod något tekniskt missöde, så att just de filerna inte laddades upp, utan att uppladdningen istället hoppats över av dessa. Vet inte varför, men bra att du upptäckt det. Nu är det åtgärdat i alla fall. :)

Jag får nog lov att manuellt gå igenom de resterande fem creditlistorna jag lade upp igår kväll, för att se så att alla dessa kom upp korrekt (så att inte samma fel uppstod på fler)...

Fört om jag är nyfiken men vilka "resterande fem" är det du syftar på?  :)

Hur mår du just nu?

Förlåt om jag är tjatig men hur går det med resten av de grejer jag nämnde i tråden i måndags?

Och så några saker till;

Hos "Törnrosa" kan du lägga till att Svensk Filmindustri producerat den svenska versionen i omdubbningen!

Hos "Alice i Underlandet" kan du lägga till att Daniel Bergfalk, Anders Öjebo, Thomas Banestål och Lennart Olsson är tekniker samt att slutmixen utförts av Jens Johansen på Sun Studio i Köpenhamn!

Hos "Djungel George" kan du lägga till att Daniel Bergfalk, Anders Öjebo och Thomas Banestål är tekniker samt att Anders Öjebo och Monica Forsberg står bakom "Musikregi"!

(kommer kanske på mera tillägg senare)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 september 2021 kl. 21:29:05
Fört om jag är nyfiken men vilka "resterande fem" är det du syftar på?  :)
De som står på startsidan som tillagda igår (se under "Senaste uppdateringarna"). D.v.s. My Little Pony - En ny generation, Silverdraken, Legenderna, He-Man and the Masters of the Universe (2021 års serie) och Nattsagor. :)

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 september 2021 kl. 21:29:05
Hur mår du just nu?

Förlåt om jag är tjatig men hur går det med resten av de grejer jag nämnde i tråden i måndags?

Och så några saker till;

Hos "Törnrosa" kan du lägga till att Svensk Filmindustri producerat den svenska versionen i omdubbningen!

Hos "Alice i Underlandet" kan du lägga till att Daniel Bergfalk, Anders Öjebo, Thomas Banestål och Lennart Olsson är tekniker samt att slutmixen utförts av Jens Johansen på Sun Studio i Köpenhamn!

Hos "Djungel George" kan du lägga till att Daniel Bergfalk, Anders Öjebo och Thomas Banestål är tekniker samt att Anders Öjebo och Monica Forsberg står bakom "Musikregi"!

(kommer kanske på mera tillägg senare)

Justé, i Den Otroliga Vandringen kan du tillägga att Johan Halldén spelar Jamie, att Ida Nolamo spelar Hope, att Robert Andersson spelar Peter (enligt sidan Svensk Filmdatabas), samt att dubbningen spelades in juni 1993 och att Anders Öjebo och Daniel Bergfalk är tekniker! (dessa två saker anges på VHS-utgåvan)

Källan till Djungel George är hämtad från VHS-utgåvan där creditsen anges efter sluttexterna!