Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 21 september 2021 kl. 11:21:50
Tror ni MUPPETS HAUNTED MANSION dubbas ?
Citat från: Simon Axelsson skrivet 21 september 2021 kl. 11:31:47
Eftersom att Muppets Now dubbades tror jag att chansen är stor att även denna dubbats.
Man vet aldrig med Mupparna...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 september 2021 kl. 11:46:32
Man vet aldrig med Mupparna...

Bland långfilmerna är det endast Mupparnas Julsaga och Mupparna i Rymden som dubbats till svenska, vilket jag kan tycka är synd, då Mupparna På Skattkammarön, Mupparnas Äventyr, Mupparnas Nya Äventyr och Mupparna På Manhattan verkligen hade förtjänat att få varsin svensk dubbning redan på 1990-talet av KM Studio precis som Mupparnas Julsaga också fick plus att Mupparna också definitivt är avsett för familjeunderhållning!  :(

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 21 september 2021 kl. 11:31:47
Eftersom att Muppets Now dubbades tror jag att chansen är stor att även denna dubbats.
Jag skulle också gissa att sannolikheten är ganska god att Muppets Haunted Mansion dubbas till svenska, norska och danska; nu när Muppets Now har dubbats.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 september 2021 kl. 11:53:32
Bland långfilmerna är det endast Mupparnas Julsaga och Mupparna i Rymden som dubbats till svenska, vilket jag kan tycka är synd, då Mupparna På Skattkammarön, Mupparnas Äventyr, Mupparnas Nya Äventyr och Mupparna På Manhattan verkligen hade förtjänat att få varsin svensk dubbning redan på 1990-talet av KM Studio precis som Mupparnas Julsaga också fick plus att Mupparna också definitivt är avsett för familjeunderhållning!  :(
Sant, men ingen av de andra filmerna har beställts av Disney+, och är också producerade långt innan dubbning blev mer etablerat i Sverige (2006 och framåt), och är därmed inte direkt jämförbara i sammanhanget.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 september 2021 kl. 12:44:55
Jag skulle också gissa att sannolikheten är ganska god att Muppets Haunted Mansion dubbas till svenska, norska och danska; nu när Muppets Now har dubbats.
Sant, men ingen av de andra filmerna har beställts av Disney+, och är också producerade långt innan dubbning blev mer etablerat i Sverige (2006 och framåt), och är därmed inte direkt jämförbara i sammanhanget.

Fast många spelfilmer dubbades även innan 2006!

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 september 2021 kl. 13:42:47
Fast många spelfilmer dubbades även innan 2006!
Visst, men före 2006 - 2008 var det fortfarande mer undantag än regel - för att efter det bli mer regel än undantag (vid allt inriktat mot familjer, ungdomar och tonåringar).

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 september 2021 kl. 13:45:40
Visst, men före 2006 - 2008 var det fortfarande mer undantag än regel - för att efter det bli mer regel än undantag (vid allt inriktat mot familjer, ungdomar och tonåringar).

Fast Mupparna är ju inriktat för familjer, faktum är att hur mycket som helst hos Disney är inriktat för familjer!

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 september 2021 kl. 13:46:41
Fast Mupparna är ju inriktat för familjer,
Nu kanske men det var inte meningen från början.

simon.bjornen

Luftens hjältar och Bonkers är på gång in på disney + from onsdag.

Vad tror ni om chanserna att få se Nya äventyr med Nalle puh och Darkwing duck i tjänsten? Det var någon person i ett annat forum som hade hört att Darkwing duck inte kommer att komma till den svenska marknaden.

Om det är sant vet jag inte då jag inte fick någon källhänvisning. Kan historien på 90 talet då serien stoppades ligga till grund för stoppet isåfall?

Erika

Citat från: simon.bjornen skrivet 24 september 2021 kl. 19:12:29
Luftens hjältar och Bonkers är på gång in på disney + from onsdag.

Vad tror ni om chanserna att få se Nya äventyr med Nalle puh och Darkwing duck i tjänsten? Det var någon person i ett annat forum som hade hört att Darkwing duck inte kommer att komma till den svenska marknaden.

Om det är sant vet jag inte då jag inte fick någon källhänvisning. Kan historien på 90 talet då serien stoppades ligga till grund för stoppet isåfall?

Fast Darkwing Duck kom ju att visas på ett flertalet kanaler (t. ex. TV3, Disney Channel och Disney XD) efter SVT:s sändningar, så det har nog inte med den historien med att göra - det är nog något problem med dubbningen (t. ex. man har inte lyckats komma åt ljudbanden).

Steffan Rudvall

Citat från: Erika skrivet 24 september 2021 kl. 19:33:03
Fast Darkwing Duck kom ju att visas på ett flertalet kanaler (t. ex. TV3, Disney Channel och Disney XD) efter SVT:s sändningar, så det har nog inte med den historien med att göra - det är nog något problem med dubbningen (t. ex. man har inte lyckats komma åt ljudbanden).
Det kan ju också bero på att alla avsnitt inte är dubbade.

simon.bjornen

Jag hoppas verkligen isåfall att det blir en tilläggsdubbning av resterande avsnitt som ej dubbades på 90-talet, istället för att dubba om hela serien. Vore otroligt trist.
Men jag skulle inte heller bli förvånad om så blir fallet då de svenska ljudbanden tidigare verkar kommit på villovägar.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 september 2021 kl. 19:36:19
Det kan ju också bero på att alla avsnitt inte är dubbade.

Goliat

Darkwing Duck skulle jag nog tro kommer men om den dubbas om eller med originaldubben eller enbart undertext är ju något vi inte lär veta före det händer något.

Kan ju hända att de försöker ge ut gammalt lite då o då, Luftens hjältar nu när folk haft ett år, kanske kommer nästa år?

Är mer orolig för Aladdin (serien) som inte verkar ha dykt upp på Disney+ i USA än/ens.

(Mitt års gick ut nu och kommer inte skaffa ett nytt på ett tag.)

Daniel Hofverberg

Citat från: simon.bjornen skrivet 24 september 2021 kl. 19:12:29
Vad tror ni om chanserna att få se Nya äventyr med Nalle puh och Darkwing duck i tjänsten? Det var någon person i ett annat forum som hade hört att Darkwing duck inte kommer att komma till den svenska marknaden.

Om det är sant vet jag inte då jag inte fick någon källhänvisning. Kan historien på 90 talet då serien stoppades ligga till grund för stoppet isåfall?
Nya äventyr med Nalle Puh har ju svenskt och danskt tal på Disney+ i USA, så säkerligen kommer den serien släppas även i Norden förr eller senare. Jag gissar att så inte skett än i och med att serien i dagsläget saknar finskt tal eller text, och alla utom den sista säsongen saknar även norskt tal - och säkerligen vill Disney släppa serien samtidigt i hela Skandinavien.

Svårt att säga om de har problem att hitta åt de norska ljudbanden, eller om vissa avsnitt inte dubbats till norska sedan tidigare och därför måste nydubbas...? Jag är faktiskt heller inte säker om serien dubbats till finska eller inte, även om jag i och med barninriktningen skulle gissa att Disney Channel och Playhouse Disney borde ha sänt serien med finskt tal...?

Med tanke på att Darkwing Duck som sagt har finsk text på amerikanska Disney+ sedan ungefär ett år tillbaka (gissningsvis har den inte dubbats till finska?), så vet vi ju med säkerhet att serien åtminstone kommer att släppas i Finland vid något tillfälle. Än så länge har utbudet följts åt väldigt väl i de nordiska länderna, utan avvikelser såvitt jag vet, varför det känns som ganska säkert att serien kommer att släppas även i Sverige, Norge och Danmark förr eller senare. Jag ser ingen logisk förklaring till att man skulle välja att släppa serien i Finland, men inte i resten av Norden.

Citat från: King Owl skrivet 24 september 2021 kl. 23:18:54
Darkwing Duck skulle jag nog tro kommer men om den dubbas om eller med originaldubben eller enbart undertext är ju något vi inte lär veta före det händer något.
Det borde inte bli endast i textad originalversion, för i så fall borde svensk, norsk och dansk text ha dykt upp redan för ett år sedan samtidigt som den finska texten - för skulle serien textas, så bör ju Disney ha anlitat översättningsbyrå samtidigt för alla fyra länderna (då de flesta textningsbyråer översätter till alla nordiska språk, så att det blir billigast och enklast att beställa textning till alla språk samtidigt).

Däremot befarar jag att Disney med ganska stor sannolikhet kommer att dubba om hela serien i både Sverige, Norge och Danmark, eller åtminstone delar av den. Detta av den enkla anledningen att Darkwing Duck fortfarande inte har svenskt, norskt eller danskt ljudspår i USA, trots att det gått över ett år sedan den finska textningen dök upp - om Disney började leta efter svenska ljudband för ett år sedan och ännu inte lyckats, så har de nog gett upp hoppet för länge sedan och beställt nydubb... :(

Dock hade jag inte väntat mig att Luftens hjältar skulle få svenskt tal heller, som funnits med svensk text (men inte svenskt tal) på Disney+ i USA i ungefär ett års tid, så ibland kan även Disney överraska varför man inte kan vara säker...

Vi får bara hålla tummarna att serien får behålla sin befintliga dubbning, och att bara säsong 3 (som aldrig sänts i svensk TV) tilläggsdubbas...

Citat från: King Owl skrivet 24 september 2021 kl. 23:18:54
Är mer orolig för Aladdin (serien) som inte verkar ha dykt upp på Disney+ i USA än/ens.
Ja, det är helt klart lite oroväckande varför Aladdin ännu inte dykt upp på Disney+ någonstans i världen. Finns det någon slags rättighetsproblem med serien, eller anser Disney att den ska prioriteras så pass lågt...?

Jag hoppas verkligen att den dyker upp tids nog, men just nu ser det ju inte så jätteljust ut.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 september 2021 kl. 02:51:36
Däremot befarar jag att Disney med ganska stor sannolikhet kommer att dubba om hela serien i både Sverige, Norge och Danmark, eller åtminstone delar av den. Detta av den enkla anledningen att Darkwing Duck fortfarande inte har svenskt, norskt eller danskt ljudspår i USA, trots att det gått över ett år sedan den finska textningen dök upp - om Disney började leta efter svenska ljudband för ett år sedan och ännu inte lyckats, så har de nog gett upp hoppet för länge sedan och beställt nydubb... :(

Märkligt nog finns det ett par avsnitt av Darkwing Duck som faktiskt har både danskt och norskt ljudspår (men inte svenskt) på Disney+ i USA. De avsnitt jag har hittat med den egenskapen är de två första i andra säsongen, men eftersom jag inte har gått igenom hela serien kan jag inte utesluta att det kan finnas fler.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 september 2021 kl. 04:27:08
Märkligt nog finns det ett par avsnitt av Darkwing Duck som faktiskt har både danskt och norskt ljudspår (men inte svenskt) på Disney+ i USA. De avsnitt jag har hittat med den egenskapen är de två första i andra säsongen, men eftersom jag inte har gått igenom hela serien kan jag inte utesluta att det kan finnas fler.
Oj, det var egendomligt. Är dessa ynka avsnitt de enda som Disney lyckats hitta åt av nordiska ljudband, eller...?