Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Det svenska språket

Startat av Marcusen, 19 januari 2023 kl. 21:42:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 maj 2023 kl. 22:44:09De och dem är det väl nästan inte lönt att lära sig nu när talspråkets "dom" börjar ta över.
Inte minst nu när Språkrådets nya chef förordat att helt ersätta de och dem med dom...

Dubintrested

Hur ska grammatiken funka om man byter ut de och dem? Förstår ni något av den följande meningen?  Dom såg dom. 

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Gustav Jonsson

Citat från: gstone skrivet 31 maj 2023 kl. 21:23:16Är det här så viktigt ?
Grammatiken finns ju för att vi ska förstå, så ja.

Sabelöga

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 31 maj 2023 kl. 22:03:20Grammatiken finns ju för att vi ska förstå, så ja.
Fast, i vilket sammanhang behövs verkligen den distinktionen? I talspråket funkar det bevisligen alldeles utmärkt!
Houba !

Daniel Hofverberg

#35
Citat från: Dubinterested skrivet 31 maj 2023 kl. 21:19:55Hur ska grammatiken funka om man byter ut de och dem? Förstår ni något av den följande meningen?  Dom såg dom.
Meningen ser förvisso egendomlig ut, men av sammanhanget är det väl ganska uppenbart vad som avses. Jag menar, "Dem såg de" blir ju obegripligt, och de andra betydelserna av dom vore inte tillämpbart i sammanhanget, så man förstår att det måste röra sig om "De såg dem".

Då blir det lite värre i och med att det redan finns två andra ord som stavas dom i det svenska språket (med andra uttal) - dels förstås ett domslut i en domstol eller idrottsevenemang, och dels en större kyrkobyggnad (såsom domkyrka) alternativt en kupolformad byggnad. Där kan det finnas risk för förväxling i vissa sammanhang.

Oftast lär man väl av sammanhanget förstå vilket dom som åsyftas (såsom situationen är med banan och banan med olika uttal, d.v.s. frukten och en bana i bestämd form), men det finns situationer där det kan bli otydligt då man ju i skriven form inte vet hur orden ska uttalas.

Tänk exempelvis följande något tillspetsade mening:
"Dom fick sin dom, och åkte därefter till en närliggande församlings dom."

Där måste man nog läsa meningen både en och två gånger innan man förstår vad som avses... ;)

Citat från: Sabelöga skrivet 31 maj 2023 kl. 23:31:49Fast, i vilket sammanhang behövs verkligen den distinktionen? I talspråket funkar det bevisligen alldeles utmärkt!
Skillnaden är att man vid talspråk vet hur ord uttalas, som man inte nödvändigtvis gör i skriven form. Betyder "dom" de/dem, en dom från en domstol eller en byggnad? Alla tre uttalas olika, så i talad form är det inga problem, men när man inte kan veta uttalet blir det i skriven form inte alltid solklart.


Men med det sagt är det förståeligt att folk har problem att skilja på de och dem, i och med att vi inte gjort den distinktionen i talad form på åtskilliga decennier.

Jag har själv haft stora problem med det, och under grundskoletiden lyckas jag aldrig bli klok på lärarnas mer eller mindre obegripliga förklaringar (*). Förmodligen händer det fortfarande att jag gör fel, men efter grundskolan lärde jag mig det enda knep som faktiskt fungerar för mig och blir begripligt: Översätt meningen till engelska. Om det på engelska blir "them" ska det vara "dem" och i övriga fall "de".

(*): Om det beror på att lärarna på Ursviksskolan lärde ut dåligt, eller om min hjärna bara inte lyckades fatta det de menade, låter jag vara osagt...

gstone

Mina mamma säger att det är fult att använda ordet jävlar i en positiv bemärkelse :-\

Vad tycker ni ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lillefot

Citat från: gstone skrivet 11 augusti 2023 kl. 10:56:53Mina mamma säger att det är fult att använda ordet jävlar i en positiv bemärkelse :-\

Vad tycker ni ?
Det är "fult" i en traditionell bemärkelse. Men att använda det ibland om man vill beskriva något som du verkligen gillar tycker jag inte är ett problem.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

MOA

Citat från: Lillefot skrivet 11 augusti 2023 kl. 11:17:37Det är "fult" i en traditionell bemärkelse. Men att använda det ibland om man vill beskriva något som du verkligen gillar tycker jag inte är ett problem.
Som "Så jävla bra" eller nåt,bara positivt menat

Gustav Jonsson

När jag gick i skolan fick jag lära mig att man inte kan börja meningar med och eller men. Stämmer det? Vad i grammatiken säger att det inte går?

Sabelöga

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 18 oktober 2023 kl. 21:08:20När jag gick i skolan fick jag lära mig att man inte kan börja meningar med och eller men. Stämmer det? Vad i grammatiken säger att det inte går?
Ingenting. Det är mest fult om du gör det för ofta.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 18 oktober 2023 kl. 21:08:20När jag gick i skolan fick jag lära mig att man inte kan börja meningar med och eller men. Stämmer det? Vad i grammatiken säger att det inte går?
Självklart kan man börja meningar med och eller men, och det förekommer ibland även i romaner, tidningsartiklar och liknande. Men det ser inte vackert ut om det sker i var och varannan mening, utan bör begränsas och bara där så behövs och tillför något; i synnerhet och som finns en anledning till att man vanligtvis inte inleder meningar med. Men tycker jag inte man behöver vara riktigt lika försiktig med, då det finns fler legitima skäl till att inleda meningar med men.

När jag gick i skolan lärde vi oss för övrigt att man ska vara återhållsam med att inleda meningar med och, men att det är fullt tillåtet grammatiskt och språkligt. Med andra ord: tänk dig för innan du använder och i början av en mening, och se till att det finns en anledning till det.

Zebastian

Man ska inte alltid lita på det man lär sig i skolan på svenska lektionerna som barn fick vi på någon lektion lära oss om femininum neutrum maskulinum och att man skulle använda det.

Steffan Rudvall

Citat från: Zebastian skrivet 19 oktober 2023 kl. 02:00:08Man ska inte alltid lita på det man lär sig i skolan på svenska lektionerna som barn fick vi på någon lektion lära oss om femininum neutrum maskulinum och att man skulle använda det.
När var det?