Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Kim Possible (2019, live-action)

Startat av Artan1528, 26 april 2019 kl. 22:50:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

#15
Nu har jag precis fått svensk, norsk och dansk creditlista till Kim Possible från Disney Character Voices International i Köpenhamn. Jag ska skriva av den svenska rollistan, och publicera på sajten vid nästa uppdatering. :)

Vill någon ha norska och danska credits (d.v.s. med vem som spelar respektive rollfigur, som inte står utsatt på Disney Channel), så säg bara till.

Av någon märklig anledning saknas dock tvillingarna Jim och Tim på både den svenska och danska creditlistan, och de står heller inte med i sammanställningen över originalskådespelarna i samma dokument; medan deras skådespelare däremot står med på den norska creditlistan. Visst hade de väl repliker, är jag nästan stensäker på...?

JRL

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 april 2019 kl. 11:06:18
Av någon märklig anledning saknas dock tvillingarna Jim och Tim på både den svenska och danska creditlistan, och de står heller inte med i sammanställningen över originalskådespelarna i samma dokument; medan deras skådespelare däremot står med på den norska creditlistan. Visst hade de väl repliker, är jag nästan stensäker på...?

Jag tror faktiskt inte att de hade några repliker. De var ju bara med i en kort sekvens (vilket var rätt konstigt).
Kul att du fick creditslistan, jag trodde att de höll rätt hårt på dem. Eller blev det enklare efter att Michael Rudolph tog över...?

Daniel Hofverberg

Citat från: JRL skrivet  1 maj 2019 kl. 00:01:21
Kul att du fick creditslistan, jag trodde att de höll rätt hårt på dem. Eller blev det enklare efter att Michael Rudolph tog över...?
När man väl fick tag i rätt personer på Disney Character Voices International, så var det lätt som en plätt och de delar gladeligen med sig av allting. Ibland tar det visserligen lite tid att få svar, men de är trevliga och hjälpsamma, och har hittills lämnat ut creditlistor till allt som haft premiär (men de har tydligen någon policy mot att lämna ut creditlistor innan premiären; vad det än gäller).

Fast fortfarande har jag efter all denna tid inte fått något svar av självaste Michael Rudolph, utan bara av hans medarbetare - men jag hade turen i höstas att Michael var bortrest och därför (via autosvar) hänvisade vidare till andra personer inom företaget - annars hade jag förmodligen fortfarande inte fått något svar...

Förmodligen hade det varit lika enkelt under Kirsten Saabyes tid om man nu vetat om namnet på de övriga medarbetarna, istället för att försöka vända sig till henne direkt hela tiden. Men det var ju liksom inte så lätt att veta, då ingen annan inom företaget någonsin har crediterats på någon creditlista...

Fredrik

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 april 2019 kl. 11:06:18
Vill någon ha norska och danska credits (d.v.s. med vem som spelar respektive rollfigur, som inte står utsatt på Disney Channel), så säg bara till.

Kan jeg få norske credits? :)

Elios

Trevligt. Är det fortfarande Frida Nilsson eller Ellen Fjaestad som Kim Possible och Gabriel Odenhammar som Ron Stoppable?^^

Daniel Hofverberg

#20
Citat från: Elios skrivet  4 maj 2019 kl. 14:51:42
Trevligt. Är det fortfarande Frida Nilsson eller Ellen Fjaestad som Kim Possible och Gabriel Odenhammar som Ron Stoppable?^^
Som vi redan nämnt i den här tråden är det Matilda Smedius som spelar Kim Possible och Melker Duberg som spelar Ron Stoppable. :)

Det är bara Johan Hedenberg (dr. Drakken) som repriserar sin roll från TV-serien.

Men eftersom filmen utspelas innan TV-serien hade det nog varit helt omöjligt med Frida Nilsson som Kim - hon är idag 40 år gammal, och kan knappast passera som tonåring röstmässigt...

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 april 2019 kl. 18:47:10
Vad menar du...? Rufus var ju absolut med, även om han inte riktigt såg ut som han brukar se ut i den tecknade serien. Däremot var ju inte Rufus med från början, eftersom filmen skildrade hur Ron kom i kontakt med Rufus första gången.

I den svenska dubbningen av långfilmen valde de för övrigt att kalla Rufus för en nakenråtta, medan i TV-serien varierade det ju mellan olika avsnitt mellan nakenmullvad och nakenråtta (mest troligt på grund av olika översättare för olika avsnitt). Själv är jag mest van vid nakenmullvad, som jag tror att han kallades för i nästan hela den första säsongen, men såvitt jag förstår är väl båda begreppen korrekta; även fast djuret numera vanligtvis officiellt brukar kallas för Kalråtta.

Jag menade han var inte med i trailern så då blev jag lite orolig att han inte var med i filmen heller. Tycker man borde väl ha sätt en skymt av honom iallafall.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 maj 2019 kl. 18:56:27
Som vi redan nämnt i den här tråden är det Matilda Smedius som spelar Kim Possible och Melker Duberg som spelar Ron Stoppable. :)

Det är bara Johan Hedenberg (dr. Drakken) som repriserar sin roll från TV-serien.

Men eftersom filmen utspelas innan TV-serien hade det nog varit helt omöjligt med Frida Nilsson som Kim - hon är idag 40 år gammal, och kan knappast passera som tonåring röstmässigt...

Okej det hade jag missat totalt. Hade inte sätt vad ni hade skrivit tidigare.

Citat från: JRL skrivet 28 april 2019 kl. 00:08:16
Angående Drakkens blåa hud så vågar jag påstå att det är en rent ekonomisk fråga. Det görs alltid så kallade maskprov innan man genomför en filminspelning, där regissör, producenter och övriga inblandade ska godkänna hur en karaktär ser ut i bild. Att sminka Drakken som han ser ut i den tecknade serien hade förmodligen tagit flera timmar, och det har man inte råd med för en lågbudgetfilm som bara ska visas på tv. Det går att jämföra med "X-Men: The Last Stand" där den blå karaktären Nightcrawler fick utgå på grund av att sminkningen hade blivit för dyr (och det var ändå en högbudgetfilm!). Jag tycker ändå att Drakken såg helt rätt ut, och det var kul att Johan Hedenberg fick dubba honom igen (tror han var den ende som dubbade både filmen och serien).

Nja. Jag håller faktiskt inte med. För mig ska Drakken vara blå. Förstår väl att det är en lågbudget film men han ska ju vara blå.
Dem kunde kanske ha animerat honom blå eller något. Det kostar väl inte så mycket??
Fast visst nu vid efter spaning ser jag att dem satt in lite blått på Drakken så det får väl duga.
Han verkar ju iallafall ha kvar ärret nedanför ögat.  ;)

gstone

Jag har mycket svårt att förställa mig Mimmi som Shego.

Är du säker på att det är hon ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag tycker Disney Channel borde erbjuda valet att se programmen på engelska också. Det vore välidigt bra och rättvist.

Det måste väl gå att ordna på något sätt.

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Det finns flera distributörer som sänder ut Disney Channel med engelskt ljudspår, bl.a. Canal Digital och Viasat, så att se programmen i originalversion är ingen större konst. Det som saknas däremot är möjligheten att få svenska/norska/danska undertexter om man väljer engelskt ljudspår, för som det är nu är det bara finsk text man kan få som komplement till det engelska ljudspåret (förutom då vid de relativt fåtal program som är dubbade på finska). :(

Citat från: gstone skrivet  5 maj 2019 kl. 13:44:36
Jag har mycket svårt att förställa mig Mimmi som Shego.

Är du säker på att det är hon ?
Ja, visst är det Mimmi Sandén som spelar Shego. En någorlunda komplett rollista från Disney i Köpenhamn finns här:
http://www.dubbningshemsidan.se/credits/kimpossible-2019/

Det som saknas är väl Jim och Tim, om de nu hade några repliker; vilket de borde ha haft eftersom de står med på den norska creditlistan. Plus eventuellt ytterligare någon liten biroll, men fler skådespelare än så här namnges inte på vare sig Disneys creditdokument eller Disney Channels credits i grupp.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 maj 2019 kl. 18:05:03
Det finns flera distributörer som sänder ut Disney Channel med engelskt ljudspår, bl.a. Canal Digital och Viasat, så att se programmen i originalversion är ingen större konst. Det som saknas däremot är möjligheten att få svenska/norska/danska undertexter om man väljer engelskt ljudspår, för som det är nu är det bara finsk text man kan få som komplement till det engelska ljudspåret (förutom då vid de relativt fåtal program som är dubbade på finska). :(
Ja, visst är det Mimmi Sandén som spelar Shego. En någorlunda komplett rollista från Disney i Köpenhamn finns här:
http://www.dubbningshemsidan.se/credits/kimpossible-2019/

Det som saknas är väl Jim och Tim, om de nu hade några repliker; vilket de borde ha haft eftersom de står med på den norska creditlistan. Plus eventuellt ytterligare någon liten biroll, men fler skådespelare än så här namnges inte på vare sig Disneys creditdokument eller Disney Channels credits i grupp.

Men sa du inte tidigare att Shego spelades av Norea Sjöquist?

Hursomhelst, nu är jag inte vidare förtjust i Kim Possible och liknande serier och en spelfilm till dem är heller inget vidare även om jag inte har sett den ännu, men jag tycker det är synd att både Myrra Malmberg och Mimmi Sandén fått spela Shego eftersom hon är skurk och både Myrra Malmberg och Mimmi Sandén är för mig så starkt förknippad med Disney-Prinsessor (i deras fall Jasmine/Ariel/Lena/Megara och Anna) och jag älskar dem så mycket att jag tycker det är synd att de blivit satta som skurkar (känner samma sak med Lizette Pålsson, Molly Sandén och Amy Diamond Deasismont, som givit röst åt Snövit/Askungen/Alice/Törnrosa/Ariel, Rapunzel och Merida, så jag skulle bli lika besviken om dessa också sattes som skurkar eftersom jag verkligen älskar dem och Sanna Nielsen som givit röst åt Alice skulle jag heller inte vilja sätta som skurk, samma sak gäller Wiktoria Johansson som Vaiana och även Dominique Pålsson Wiklund, som jag på senare tid börjat gilla som Rapunzel), dessutom låter Mimmi aningen för ung för att passa rollen enligt mig...

Dock spelar det egentligen ingen roll för mig, eftersom jag som sagt inte gillar Kim Possible och räknar aldrig den...
(kommer därför inte ihåg alla röster i färskt minne, samma sak gäller Phineas och Ferb, Doug, Rasten, Hannah Montana, Violetta, Austin och Ally, m.fl. så jag väljer att inte kommentera rösterna i denna eller dessa serier)

Tror att Annika Herlitz isåfall hade lämpat sig bättre till rollen, eftersom hon ändå har en någorlunda mörk röst och så är ju Elsa ändå yttepyttelite antagonist i filmen även om hon inte alls är någon skurk överhuvudtaget... (när jag tänker på det har hon spelat Marimonda i ett avsnitt av Elena från Avalor som jag ännu inte har sett eftersom jag inte längre har tillgång till Disney-kanalerna)

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 maj 2019 kl. 18:56:27
Som vi redan nämnt i den här tråden är det Matilda Smedius som spelar Kim Possible och Melker Duberg som spelar Ron Stoppable. :)

Det är bara Johan Hedenberg (dr. Drakken) som repriserar sin roll från TV-serien.

Men eftersom filmen utspelas innan TV-serien hade det nog varit helt omöjligt med Frida Nilsson som Kim - hon är idag 40 år gammal, och kan knappast passera som tonåring röstmässigt...

Men Elina Raeder då? Hon var ju med senast i Superhjältarna 2 förra året och hon är ju fortfarande aktiv inom dubbning...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 maj 2019 kl. 18:38:42
Men sa du inte tidigare att Shego spelades av Norea Sjöquist?

Hursomhelst, nu är jag inte vidare förtjust i Kim Possible och liknande serier och en spelfilm till dem är heller inget vidare även om jag inte har sett den ännu, men jag tycker det är synd att både Myrra Malmberg och Mimmi Sandén fått spela Shego eftersom hon är skurk och både Myrra Malmberg och Mimmi Sandén är för mig så starkt förknippad med Disney-Prinsessor (i deras fall Jasmine/Ariel/Lena/Megara och Anna) och jag älskar dem så mycket att jag tycker det är synd att de blivit satta som skurkar (känner samma sak med Lizette Pålsson, Molly Sandén och Amy Diamond Deasismont, som givit röst åt Snövit/Askungen/Alice/Törnrosa/Ariel, Rapunzel och Merida, så jag skulle bli lika besviken om dessa också sattes som skurkar eftersom jag verkligen älskar dem och Sanna Nielsen som givit röst åt Alice skulle jag heller inte vilja sätta som skurk, samma sak gäller Wiktoria Johansson som Vaiana och även Dominique Pålsson Wiklund, som jag på senare tid börjat gilla som Rapunzel), dessutom låter Mimmi aningen för ung för att passa rollen enligt mig...

Dock spelar det egentligen ingen roll för mig, eftersom jag som sagt inte gillar Kim Possible och räknar aldrig den...
(kommer därför inte ihåg alla röster i färskt minne, samma sak gäller Phineas och Ferb, Doug, Rasten, Hannah Montana, Violetta, Austin och Ally, m.fl. så jag väljer att inte kommentera rösterna i denna eller dessa serier)

Tror att Annika Herlitz isåfall hade lämpat sig bättre till rollen, eftersom hon ändå har en någorlunda mörk röst och så är ju Elsa ändå yttepyttelite antagonist i filmen även om hon inte alls är någon skurk överhuvudtaget... (när jag tänker på det har hon spelat Marimonda i ett avsnitt av Elena från Avalor som jag ännu inte har sett eftersom jag inte längre har tillgång till Disney-kanalerna)

Men Elina Raeder då? Hon var ju med senast i Superhjältarna 2 förra året och hon är ju fortfarande aktiv inom dubbning...

Mimmi tycker jag har för snäll röst för att spela en skurk. Anna. Norberg var ju Shego från början. Men när serien förlängdes. Byts hon ut mot Myrra Malmberg också Kims röst byts ut.

Själv torde inte att serien hängdes ihop med filmen alls. Jag trodde filmen inte var samma värd som serien och inte att den utspelade sig före.

Om du gjord en bio film av Kim Possible tycker jag Rose Bryne borde spela Shego och den alltid lika talangfulla Will Arnett Draken.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 maj 2019 kl. 18:38:42
Men sa du inte tidigare att Shego spelades av Norea Sjöquist?
JRL hade tydligen fel där, och blandade ihop Shego och Bonnie. Även i övrigt gjorde han ett par misstag, men hade ändå rätt till största delen.

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 maj 2019 kl. 18:38:42
Men Elina Raeder då? Hon var ju med senast i Superhjältarna 2 förra året och hon är ju fortfarande aktiv inom dubbning...
Hur menar du? Elina har väl aldrig varit med i Kim Possible; vare sig filmen eller TV-serien...?

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 maj 2019 kl. 20:30:10
JRL hade tydligen fel där, och blandade ihop Shego och Bonnie. Även i övrigt gjorde han ett par misstag, men hade ändå rätt till största delen.
Hur menar du? Elina har väl aldrig varit med i Kim Possible; vare sig filmen eller TV-serien...?

Men i creditlistan till TV-serien så står ju faktiskt Elina Raeder med! (och hon tog över i nästa säsong direkt efter Frida Nilsson)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 maj 2019 kl. 20:33:48
Men i creditlistan till TV-serien så står ju faktiskt Elina Raeder med! (och hon tog över i nästa säsong direkt efter Frida Nilsson)
Jag kan inte hitta någon creditlista, vare sig på Dubbningshemsidan eller på annat håll, där Elina Raeder står med i någon roll i Kim Possible.

I säsong 4 ersattes ju däremot Frida Nilsson av Ellen Fjaestad i huvudrollen som Kim, men Ellen har ju tyvärr inte varit med i särskilt många dubbningar på senare år - och Ellen är 33 år gammal i dagens läge, och lär förmodligen inte heller kunna passa som 13 - 14 år gammal längre...

Ska man hårdra saken är väl egentligen Matilda Smedius också aningen för gammal, som är 21 år gammal idag, men hennes röst kan utan tvekan fortfarande passera som tonåring och hon har ju spelat tonåringar i flera sammanhang på senare år; bl.a. Soy Luna och Disney 11/Once (om än kanske huvudsakligen något äldre tonåringar än i Kim Possible). Och som tidigare konstaterats är det ju mer regel än undantag, både i originalproduktioner och dubbningar, att skådespelare får spela rollfigurer som är lite yngre än de själva är.