Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Tradera ovanligheter

Startat av Jonas9881, 25 februari 2024 kl. 00:16:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Här finns några ovanliga filmer som jag tycker ser fina ut.

https://www.tradera.com/item/302149/624491610/kalle-ankas-tokiga-varld
https://www.tradera.com/item/302149/624489929/peter-och-draken-elliott

Men priserna alltså, är det verkligen rimliga priser på EN VHS-kasett?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Lillefot

Priserna får du själv avgöra om du anser de är berättigade eller inte. Hyr-kasetter var tänkta först och främst för uthyrning till privatpersoner, aldrig primärt att de skulle köpas och ägas fullt ut som köpkasetter. Nu är jag inte heller insatt i och om distributörer också ville att hyr-VHSer skulle returneras till de senare, och de kassetter som undkom det är nog en liten andel.

I så fall kan utbudet tänkas att spela roll. Köpkasetter brukar det finnas många exemplar av och de kostar sällan mycket begagnat. En hyrkassett kan dock tänkas finnas i färre exemplar och vara eftertraktad av samlare. Och då kan priserna gå uppåt.

Personligen anser jag att Peter och Draken Elliot är aningen dyrare än vad den borde gå för - den finns trots allt även som köpkassett, så om nu inte hyrutgåvan har något unikt att erbjuda så känns inte den som något värt att prioritera.

Däremot Kalle Ankas tokiga värld ser ut att vara en kortffilmssamling som endast har släppts på hyr-VHS, och sådana kan tänkas vara värda mer om de innehåller äldre dubbningar som exempel.

Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Jonas9881

Citat från: Lillefot skrivet 25 februari 2024 kl. 00:28:40Priserna får du själv avgöra om du anser de är berättigade eller inte. Hyr-kasetter var tänkta först och främst för uthyrning till privatpersoner, aldrig primärt att de skulle köpas och ägas fullt ut som köpkasetter. Nu är jag inte heller insatt i och om distributörer också ville att hyr-VHSer skulle returneras till de senare, och de kassetter som undkom det är nog en liten andel.

I så fall kan utbudet tänkas att spela roll. Köpkasetter brukar det finnas många exemplar av och de kostar sällan mycket begagnat. En hyrkassett kan dock tänkas finnas i färre exemplar och vara eftertraktad av samlare. Och då kan priserna gå uppåt.

Personligen anser jag att Peter och Draken Elliot är aningen dyrare än vad den borde gå för - den finns trots allt även som köpkassett, så om nu inte hyrutgåvan har något unikt att erbjuda så känns inte den som något värt att prioritera.

Däremot Kalle Ankas tokiga värld ser ut att vara en kortffilmssamling som endast har släppts på hyr-VHS, och sådana kan tänkas vara värda mer om de innehåller äldre dubbningar som exempel.
Bra att veta.

Jo visst är det jag själv som får avgöra om det är värt det. Men kändes direkt jättedyrt. Men efter det du förklarade så är det nog värt att köpa den. Men om jag gör det vet jag inte.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 00:16:18Men priserna alltså, är det verkligen rimliga priser på EN VHS-kasett?
Nog för att gamla hyr-VHS-filmer är svåra att få tag i och börjar vara väldigt sällsynta, men jag håller med dig att priserna är i saftigaste laget.

I synnerhet Peter och draken Elliott känns 300 kr för "köp nu" som orimligt dyrt, då filmen släppts på köp-VHS med samma dubbning och såvitt jag vet även samma bildversion - så det enda som kan tänkas skilja sig åt är alltså trailers och liknande före och/eller efter filmen.

Citat från: Lillefot skrivet 25 februari 2024 kl. 00:28:40Däremot Kalle Ankas tokiga värld ser ut att vara en kortffilmssamling som endast har släppts på hyr-VHS, och sådana kan tänkas vara värda mer om de innehåller äldre dubbningar som exempel.
De flesta kortfilmssamlingar på hyr-VHS hade dock inga svenska dubbningar, utan var i textad originalversion. Visst fanns det undantag, med kortfilmssamlingar där vissa kortfilmer hade svenskt tal (det var nog ingen hyr-VHS med kortfilmer som hade helt och hållet svenskt tal), men jag tror inte att Kalle Ankas tokiga värld är en av dessa - och omslaget anger ju också "Svensk text".

Dock är ju textningen med all säkerhet en annan än den översättning som förekommit på eventuella DVD-utgåvor och liknande, men det är väl upp till var och en att bedöma om det verkligen är värt 700 kr - jag tycker inte det, om nu inte utgåvan innehåller någon slags ramberättelse eller liknande som inte förekommit på annat håll, men smaken är som baken...

Samma säljare däremot hade även uppe Vit vildmark, en av de True-Life Adventures från Disney som aldrig släpptes på Disney+, med svenskt tal - den har jag precis slagit till och köpt, för den har jag bokstavligt talat letat efter i 14 års tid utan framgång; varför jag inte räknar med att den ska dyka upp igen i närtid. :)

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 februari 2024 kl. 02:26:29De flesta kortfilmssamlingar på hyr-VHS hade dock inga svenska dubbningar, utan var i textad originalversion. Visst fanns det undantag, med kortfilmssamlingar där vissa kortfilmer hade svenskt tal (det var nog ingen hyr-VHS med kortfilmer som hade helt och hållet svenskt tal), men jag tror inte att Kalle Ankas tokiga värld är en av dessa - och omslaget anger ju också "Svensk text".
Om det är det du säger att det enbart är svensk text och inte tal, så blir jag inte lockad längre, men alltid kul med en VHS men betalar inte 499 för enbart svensk text om den finns via andra väger med svensk tal.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 februari 2024 kl. 02:26:29Samma säljare däremot hade även uppe Vit vildmark, en av de True-Life Adventures från Disney som aldrig släpptes på Disney+, med svenskt tal - den har jag precis slagit till och köpt, för den har jag bokstavligt talat letat efter i 14 års tid utan framgång; varför jag inte räknar med att den ska dyka upp igen i närtid. :)
Tänker du möjligtvis på denna eller?

För kan omöjligt hitta Vit vildmark. Vilket årtal hade filmen

https://www.primevideo.com/-/sv/detail/DEN-VITA-VILDMARKEN/0TTT54RBFMC8LSJLT22HLMF95G

Den är nu ser jag från 1958 när jag sökte på samlingen Ture-Life Adventures men filmen på Prime Video har 1960.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 09:08:56Om det är det du säger att det enbart är svensk text och inte tal, så blir jag inte lockad längre, men alltid kul med en VHS men betalar inte 499 för enbart svensk text om den finns via andra väger med svensk tal.Tänker du möjligtvis på denna eller?

För kan omöjligt hitta Vit vildmark. Vilket årtal hade filmen

https://www.primevideo.com/-/sv/detail/DEN-VITA-VILDMARKEN/0TTT54RBFMC8LSJLT22HLMF95G

Den är nu ser jag från 1958 när jag sökte på samlingen Ture-Life Adventures men filmen på Prime Video har 1960.
Det är samma film, White Wilderness från 1958. Årtalet på Prime Video är uppenbarligen fel. Möjligen kan det ha något samband med att den hade svensk biopremiär 1960.

I Sverige hette den Vit vildmark på hyrvideo, men Den vita vildmarken på bio.

https://www.tradera.com/item/130203/624483431/vit-vildmark

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 februari 2024 kl. 10:00:46Det är samma film, White Wilderness från 1958. Årtalet på Prime Video är uppenbarligen fel. Möjligen kan det ha något samband med att den hade svensk biopremiär 1960.

I Sverige hette den Vit vildmark på hyrvideo, men Den vita vildmarken på bio.

https://www.tradera.com/item/130203/624483431/vit-vildmark
Sedär ja, det var samma.

försökte söka på kontot som sålde dessa VHS men fann inte denna film, kan bero på att den är såld troligen.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 februari 2024 kl. 02:26:29Samma säljare däremot hade även uppe Vit vildmark, en av de True-Life Adventures från Disney som aldrig släpptes på Disney+, med svenskt tal - den har jag precis slagit till och köpt, för den har jag bokstavligt talat letat efter i 14 års tid utan framgång; varför jag inte räknar med att den ska dyka upp igen i närtid. :)

Så då kan man kanske hoppas på att få se en restaurerad version, med svensk tal i framtiden.  ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 25 februari 2024 kl. 10:22:02Så då kan man kanske hoppas på att få se en restaurerad version, med svensk tal i framtiden.  ;)
Det är min ambition, ja. :)

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 februari 2024 kl. 10:00:46I Sverige hette den Vit vildmark på hyrvideo, men Den vita vildmarken på bio.
Ja, av någon märklig anledning döptes filmen om till Vit vildmark på VHS, medan den ju på bio hette Den vita vildmarken. Oklart varför, då övriga True-Life Adventures fick behålla sina ursprungliga titlar på VHS...

Jonas9881

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 25 februari 2024 kl. 10:22:02Så då kan man kanske hoppas på att få se en restaurerad version, med svensk tal i framtiden.  ;)
Isåfall gäller det att Prime Video tar väck sin film så den inte finns någonstans att kolla på den.

Tror du verkligen det är så dålig bild på VHS?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Oscar Isaksson

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 11:10:09Isåfall gäller det att Prime Video tar väck sin film så den inte finns någonstans att kolla på den.

Tror du verkligen det är så dålig bild på VHS?

Jag brukar kunna ana vad Daniels ambition kan vara.  ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 25 februari 2024 kl. 11:10:09Tror du verkligen det är så dålig bild på VHS?
Det beror väl på vad man jämför med, men gamla hyr-VHSer från 1987 brukar ju sällan erbjuda någon superkvalitet...

Jag hoppas bara att VHS-exemplaret är komplett, för jag såg filmen på biblioteket via Svensk Mediedatabas studiekopia, och deras exemplar var ofullständigt då hela filmen avbröts efter en knapp timme... Svårt att säga om just den pliktkopian som KB fick in var ett "måndagsexemplar", eller om det är en hel upplaga som är felaktig, men jag hoppas på det förstnämnda.

Anders M Olsson

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 25 februari 2024 kl. 10:22:02Så då kan man kanske hoppas på att få se en restaurerad version, med svensk tal i framtiden.  ;)
Det kan du väl få se nu direkt om du hyr filmen på Prime Video... :)

Ja, den har svenskt tal på Prime Video!

Oscar Isaksson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 februari 2024 kl. 12:22:46Det kan du väl få se nu direkt om du hyr filmen på Prime Video... :)

Ja, den har svenskt tal på Prime Video!
Fantastiskt, och ganska otroligt att den finns just där! ;D

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 februari 2024 kl. 12:22:46Det kan du väl få se nu direkt om du hyr filmen på Prime Video... :)

Ja, den har svenskt tal på Prime Video!
Mycket intressant, det hade jag inte ens en tanke på...

Är det den gamla biodubben som används där (så att den inte är omdubbad)?