Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Karaktärer som vi INTE gillar

Startat av moviefan, 20 februari 2019 kl. 18:46:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan


jimstrom

Dolores Umbridge i Harry Potter och Fenixorden, en fruktansvärt bra spelad roll, som får mig att avsky hennes karaktär.

andra karaktärer som jag ogillar på ett bra sätt är, Joffrey Baratheon i Game of thrones och Nils Bjurman i män som hatar kvinnor.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Jabberjaw

Claude Frollo från Ringaren i Notre Dame tycker jag är en väldigt dålig karaktär :-\

Styvmor/styvmamman i Askungen likaså  :(

E

Teddy i Toy Story 3 tycker jag inte om alls. Tyckte det var så dumt av honom att ångra sig när han skulle rädda Woody och dom andra från soptippen.

Jag har också aldrig gillat karaktärer som mobbar i filmer. Man tycker så synd om den som blir det på film

Föressten: borde inte detta ämne vara i Filmer och TV-serier eftersom man pratar om FILM-karaktärer här ???

moviefan

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 21 februari 2019 kl. 12:29:18
Teddy i Toy Story 3 tycker jag inte om alls. Tyckte det var så dumt av honom att ångra sig när han skulle rädda Woody och dom andra från soptippen.

Jag har också aldrig gillat karaktärer som mobbar i filmer. Man tycker så synd om den som blir det på film

Föressten: borde inte detta ämne vara i Filmer och TV-serier eftersom man pratar om FILM-karaktärer här ???

Har ingen aning, var detta ämne passar bäst. Jag postade här, för att det kanske är ett off ämne ?  ???  När det gäller karaktärer, så har jag lite svårt för Annie och Glen i Rädda Willy. Tycker inte att dessa karaktärer tillför något särskilt. Hade jag skrivit manuset, så hade jag inte haft med dessa.

(Det blev fel, när jag ändrade inlägget, så jag råkade citera)

moviefan

Citat från: moviefan skrivet 21 februari 2019 kl. 16:29:48
Har ingen aning, var detta ämne passar bäst. Jag postade här, för att det kanske är ett off ämne .  ???  När det gäller karaktärer, så har jag lite svårt för Annie och Glen i Rädda Willy. Tycker inte att dessa karaktärer tillför något särskilt. Hade jag skrivit manuset, så hade jag inte haft med dessa.

Disneyfantasten

Egentligen är detta ett tråkigt ämne, men det går väl att diskutera utan personangrepp...

En person som jag personligen inte gillar alls är han som retar Dumbo och drar och blåser i hans öra...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 februari 2019 kl. 16:31:20
Egentligen är detta ett tråkigt ämne, men det går väl att diskutera utan personangrepp...
Jag tycker inte att det kan klassas som personangrepp när det gäller fiktiva rollfigurer, om de faktiskt inte funnits på riktigt och det inte är själva skådespelaren man har något emot.

Däremot kan jag känna att det är lite svårdefinierat vad man menar med karaktärer som man inte "gillar". Per definition brukar man ju sällan tycka om antagonister i filmer, men det behöver ju inte betyda att de inte likväl måste finnas där för handlingens skull och är nödvändiga för att föra handlingen framåt. De flesta tycker väl exempelvis inte att Shere Kahn i Djungelboken eller Häxan i Snövit och de sju dvärgarna är alltför trevliga, men båda två är ju ändå direkt nödvändiga och livsviktiga för handlingens skull.

Så "karaktärer man inte gillar" blir således ett ganska brett begrepp - syftar man på rollfigurer som man inte tycker om (och inte ska tycka om, för att de är antagonister), syftar man på rollfigurer som inte tillför något till handlingen eller syftar man på rollfigurer som bara är allmänt störande och irriterande...?

Elios

Jag gillar inte riktigt Sid i Toy Story eller för den delen den störige pojken i Dumbo som nämndes. Gillar verkligen inte Queen of hearts som verkar vara en jobbig jävel. Är ju med en störig jävel hon den där Umbridge. Tjatkärring. Likaså fru Bock i Karlsson På Taket.  :-\

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 februari 2019 kl. 16:50:37
Jag tycker inte att det kan klassas som personangrepp när det gäller fiktiva rollfigurer, om de faktiskt inte funnits på riktigt och det inte är själva skådespelaren man har något emot.

Däremot kan jag känna att det är lite svårdefinierat vad man menar med karaktärer som man inte "gillar". Per definition brukar man ju sällan tycka om antagonister i filmer, men det behöver ju inte betyda att de inte likväl måste finnas där för handlingens skull och är nödvändiga för att föra handlingen framåt. De flesta tycker väl exempelvis inte att Shere Kahn i Djungelboken eller Häxan i Snövit och de sju dvärgarna är alltför trevliga, men båda två är ju ändå direkt nödvändiga och livsviktiga för handlingens skull.

Så "karaktärer man inte gillar" blir således ett ganska brett begrepp - syftar man på rollfigurer som man inte tycker om (och inte ska tycka om, för att de är antagonister), syftar man på rollfigurer som inte tillför något till handlingen eller syftar man på rollfigurer som bara är allmänt störande och irriterande...?

Ja, självklart är skurkar nödvändiga för filmens handlings skull, vad hade exempelvis Lejonkungen varit utan Scar...? (likaväl som Kapten Krok i Peter Pan, Onda Fen i Törnrosa, Cruella De Vil i Pongo och De 101 Dalmatinerna, Ursula i Den Lilla Sjöjungfrun, Jafar i Aladdin, Frollo i Ringaren i Notre Dame, Hades i Herkules, Dr Facillier i Prinsessan och Grodan, osv.) (det finns även ett flertal lyckade filmer utan skurkar, däribland Björnbröder, där det största hotet är Denahi och jag har svårt att se honom som skurk)

Disneyfantasten

Jag gillar inte Mertle i Lilo och Stitch, inte nog att hon är elak mot Lilo; hon vägrar att godkänna förlåt... (den där Mertle verkar inte vara någon trevlig unge precis, konstigt hon har ju en snäll mamma)

En annan förskräcklig karaktär är Farmor Abuelita i Coco, inte nog med att hon ogillar musik (det är ju en smaksak), hon går t.o.m. till attack mot musikanter och förstör instrument (hon klår ju t.o.m. George Darling, Kung Triton och Hövding Powhatan, likaväl som Sir Hector, Sir Kay och Tant Sara)

E

#11
Jag gillar inte heller Måns i Pelle Svanslös för att han är så elak mot Pelle

Disneyfantasten

En annan person som jag rentav avskyr är den där prinsen i ett avsnitt ur TV-serien Aladdin (alltså ett barn som kontrollerar väder med sitt humör), han är väldigt jobbig och bara ett barn och så kidnappar han Jasmine och gör allt för att hindra Aladdin från att ta tillbaka henne! (han klår ju t.o.m. den elake killen i Dumbo)

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  6 mars 2019 kl. 19:00:18
Jag gillar inte heller Måns i Pelle Svanslös för att han är så elak mot Pelle. Har aldrig gillat taskiga personer >:(

Så, då gillar du alltså inte heller ex.vis. Mjölkbilschauffören i AristoCats eller Prins Achmed i Aladdin...? (tycker att även Äppelförsäljaren i den sistnämnda filmen är helt förskräcklig)

När jag tänker på det så är också styvsystrarna Gabriella och Petronella superjobbiga (iallafall den förstnämnda) och jag tål verkligen inte scenen där de förstör klänningen, den var ju Askungens mammas, att de hade mage att göra så... (de måste vara världens värsta styvsystrar, iallafall Gabriella)

Hur tycker du då med George Darling, Indianhövdingen, Tant Sara, Sir Hector, Sir Kay, Kung Triton, Hövding Powhatan, Kung Fergus och Farmor Abeulita?

gstone

Jag tycker inte om den här tråden. Det är ett tråkigt ämen !

Var film behöver konflikt. Och om en karatärer har en bra röst så är det ett plus att dom är med i filmen. Fler karatärer betyder trots all fler röstskådespelare får vara med.

En historia utan an skurk vore rätt tråkigt.

Men jag kan erkänna att jag inte gillar Andarna i Björnbröder. Om nu dom kan kallas för en karatärer. För jag tycker det var dåligt att förvandla Kani till en Björn. Det är ett brott mot hans rättigheter.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  8 mars 2019 kl. 23:31:44
Jag tycker inte om den här tråden. Det är ett tråkigt ämen !

Var film behöver konflikt. Och om en karatärer har en bra röst så är det ett plus att dom är med i filmen. Fler karatärer betyder trots all fler röstskådespelare får vara med.

En historia utan an skurk vore rätt tråkigt.

Men jag kan erkänna att jag inte gillar Andarna i Björnbröder. Om nu dom kan kallas för en karatärer. För jag tycker det var dåligt att förvandla Kani till en Björn. Det är ett brott mot hans rättigheter.

Jag är inte heller förtjust i sådana trådar, och jag håller med om att en berättelse blir mer spännande med skurkar och att fler karaktärer innebär fler skådespelare och att karaktärerna har all rätt att vara med i filmen/serien... (varesig man tycker om dem eller inte)

För att ta ett konkret exempel; Jag tycker att Styvfamiljen i Peter och Draken Elliot har all rätt att vara med i filmen även om jag skarpt ogillar dem!

Men vad man tycker om en karaktär har inget att göra med rösten, bara för att man ogillar en karaktär betyder det inte automatiskt även gälla rösten...

Ta inte illa upp nu, men jag tycker faktiskt bäst om Kenai som Björn, det är så jag förknippar honom! (i vilket fall som helst så lär han sig att acceptera sin skepnad som Björn)