Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Vad betyder följande ord och meningar;

- löst sammanhängande sketcher

- mellanfilm

- dussinfilm

- dussinuppföljare

(kommer kanske på fler frågor så småningom)

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 februari 2022 kl. 21:56:52
Vad betyder följande ord och meningar;

- löst sammanhängande sketcher

- mellanfilm

- dussinfilm

- dussinuppföljare

(kommer kanske på fler frågor så småningom)

Någon som kan svara på dessa?

TonyTonka

Löst sammanhängande sketcher:  det finns inte särskilt mycket som binder samman sketcherna

Dussinfilm och dussinuppföljare: Det finns väldigt många filmer eller uppföljare på samma tema, men filmen/uppföljaren sticker inte ut.

Mellanfilm: Inte säker men tror att det betyder att ettan och trean i en filmserie är bättre.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Simon Axelsson

Citat från: TonyTonka skrivet 26 februari 2022 kl. 23:31:01
Mellanfilm: Inte säker men tror att det betyder att ettan och trean i en filmserie är bättre.

Vad jag förstår innebär det en film som är helt okej eller medioker, inget vidare speciell.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

TonyTonka

Citat från: Simon Axelsson skrivet 26 februari 2022 kl. 23:48:20
Vad jag förstår innebär det en film som är helt okej eller medioker, inget vidare speciell.

Aha, filmvärldens svar på mellanmjölk typ?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Vad betyder orden "optisk" och "överlagring"?

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 februari 2022 kl. 08:32:17
Vad betyder orden "optisk" och "överlagring"?

Rent allmänt är "optisk" sådant som har med ljus eller syn att göra.
"Överlagring" är när något läggs över något annat.

Men den exakta betydelsen kan som så ofta variera beroende på sammanhanget. Om du talar om i vilket sammanhang du har hört eller läst orden kanske vi kan ge dig en bättre förklaring.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 27 februari 2022 kl. 10:32:48
Rent allmänt är "optisk" sådant som har med ljus eller syn att göra.
"Överlagring" är när något läggs över något annat.

Men den exakta betydelsen kan som så ofta variera beroende på sammanhanget. Om du talar om i vilket sammanhang du har hört eller läst orden kanske vi kan ge dig en bättre förklaring.

Daniel har nämnt de orden angående 1982-års omdubbning av Snövit och De Sju Dvärgarna.

Såhär; vid både 1982 & 1992-års nypremiärer återgavs det i engelsk originalversion medan på 1994-års VHS-utgåva är det svensk bildversion men förtexterna anger felaktigt regi och översättare från 1938-års originaldubbning trots att det faktiskt är 1982-års omdubbning som används, enligt Daniel som haft samtal med Doreen Denning så trodde Doreen Denning att det var ett sätt att tona ner dubbningen då det hade uppstått bråk då en av skådespelarna ville göra om sina repliker vilket var omöjligt då dubbningen redan var skickad och mixad till optisk överlagring.

Tyvärr hann inte Daniel fråga Doreen Denning mer om saken innan hon gick bort och därför vet han inte om det är att anse som hemligt eller allmänt känt, så för säkerhetens skull väljer han att inte avslöja vem det var det gällde.

Jag kan passa på att förklara de övriga också;

- Simon Axelsson nämnde "uppbyggd av löst sammanhängande sketcher"

- JRL nämnde att Toy Story 3 "inte är någon dussinuppföljare (en gång när vi pratade om Björn Skifs)

- JRL nämnde att Djungelboken "inte är någon dussinfilm" när vi pratade om den planerade omdubbningen till filmens nypremiär mars 1993

- i boken "Sjung Med Disney" som jag fick i julklapp 2016 så står det sida 99 "Aristocats ses av Disneykonnässörer som en mellanfilm, men är rar och gick hem särskilt väl hos den europeiska publiken"

- nu har jag alltså en till fråga; vad är konnässörer?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 februari 2022 kl. 10:52:20
Vad är konnässörer?
Konnässör är en person som är djupare insatt och har mer information om ett visst ämne så man skulle kunna säga en expert.

Anders M Olsson

35mm film (och även 16mm film) har i allmänhet optiskt ljudspår. Det betyder att ljudet är inlagt som synliga kurvor bredvid bilden. Optiskt har ju som jag skrev tidigare med ljus och syn att göra. Mycket riktigt är ljudspåret fullt synligt om man tittar på filmen, och det avläses i projektorn med en ljusstråle.

Vad som menas med överlagring i det här fallet är inte helt solklart. Förmodligen menar man förfarandet när rösterna från dubbningen mixas med musik och ljudeffekter till ett optiskt ljudnegativ som (tillsammans med bildnegativet) används för att framställa visningskopiorna.

Exempel på 16mm film med optiskt ljudspår (bild från Wikimedia Commons):


Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 februari 2022 kl. 10:52:20
- JRL nämnde att Toy Story 3 "inte är någon dussinuppföljare (en gång när vi pratade om Björn Skifs)

- JRL nämnde att Djungelboken "inte är någon dussinfilm" när vi pratade om den planerade omdubbningen till filmens nypremiär mars 1993

Med "dussinuppföljare" och "dussinfilmer" menas väl billiga filmer som "vräks ut" i stort antal ("dussinvis").

Exemplen är alltså bättre och mera påkostade filmer - motsatsen till dussinfilmer.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 februari 2022 kl. 10:52:20
- i boken "Sjung Med Disney" som jag fick i julklapp 2016 så står det sida 99 "Aristocats ses av Disneykonnässörer som en mellanfilm, men är rar och gick hem särskilt väl hos den europeiska publiken"

- nu har jag alltså en till fråga; vad är konnässörer?

Med "mellanfilmer" menas i det här fallet de filmer som Disneystudion producerade lite "på tomgång" efter Walt Disneys död, men innan man hade hittat tillbaka till den riktigt höga kvalitén igen.

Konnässör betyder kännare eller sakkunnig.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 27 februari 2022 kl. 11:59:24
Med "dussinuppföljare" och "dussinfilmer" menas väl billiga filmer som "vräks ut" i stort antal ("dussinvis").

Exemplen är alltså bättre och mera påkostade filmer - motsatsen till dussinfilmer.

Med "mellanfilmer" menas i det här fallet de filmer som Disneystudion producerade lite "på tomgång" efter Walt Disneys död, men innan man hade hittat tillbaka till den riktigt höga kvalitén igen.

Konnässör betyder kännare eller sakkunnig.

Alltså efter Djungelboken och innan Den Lilla Sjöjungfrun?

Disneyfantasten

Fler frågor;

- vad betyder 2-dimensionell?

- vad betyder 3-dimensionell?

- vad betyder flerdimensionell?

- vad är patjänst? (i "Svärdet i Stenen" så säger Arthur/Pysen "jag ska ha min patjänst")

kommer kanske på fler senare...

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 juli 2022 kl. 11:50:15
- vad betyder 2-dimensionell?

- vad betyder 3-dimensionell?

2 dimensioner - Längd och bredd, tänk 2D-film. Platt.

2 dimensioner - Längd, bredd och djup. Tänk 3D-film. Har djup.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 juli 2022 kl. 11:50:15
- vad är patjänst? (i "Svärdet i Stenen" så säger Arthur/Pysen "jag ska ha min patjänst")
Jag är ganska säker på att han säger pagetjänst, d.v.s. tjänstgöring till att bli page. En page var alltså en yngre manlig tjänare vid hovet, och under medeltiden oftast det första steget mot att senare bli riddare.