Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Luca (2021)

Startat av E, 30 juli 2020 kl. 18:17:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 27 februari 2021 kl. 02:03:13
Marcos karaktär verkar ju, i varje fall i trailern, dubbas av Fredrik Hiller märkte jag efter nån omtitt och Saverios karaktär verkar dubbas av Anton Olofsson Raeder om det nu är rätt karaktärer jag tänker på.

Ordentliga förslag å andra sidan, Frank Dorsin som svensk röst åt Grazers Alberto, Lily Wahlsteen som svensk röst åt Bermans Giulia (tror dock inte det var hon i trailern).
Emma Peters kanske hade funkat som svensk röst åt Maya Rudolph, eller vem som nu dubbade henne i Lego-Filmen 2. Dan Ekborg har ju dubbat Gaffigan i Hotell Transylvanien 3, men i den spelade han ju en väldigt gammal gubbe, så det känns inte trovärdigt, kanske Fredde Granberg eller nån sån.
Jag kommer inte på någon passade skådis som svensk röst till Luca själv, men han i trailern lät ju rätt bra.

Ja, Fredde Granberg dubbade ju Gaffigan i Gåspappan.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 27 februari 2021 kl. 17:04:12
Ja, Fredde Granberg dubbade ju Gaffigan i Gåspappan.

Det hade jag inte koll på, men de låter ju rätt lika varandra, så... grymt!
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Luca kommer inte gå på bio, utan kommer bara finnas på Disney Plus .

Dock kommer den vara gratis ! :D :D

Så det är jättebra ! ;D

https://www.thewrap.com/pixars-luca-to-skip-theaters-and-debut-as-disney-exclusive/
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 23 mars 2021 kl. 22:08:22
Luca kommer inte gå på bio, utan kommer bara finnas på Disney Plus .

Dock kommer den vara gratis ! :D :D

Så det är jättebra ! ;D

https://www.thewrap.com/pixars-luca-to-skip-theaters-and-debut-as-disney-exclusive/
Vi vet dock inte om det gäller Sverige.

Simon Axelsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 mars 2021 kl. 22:09:47
Vi vet dock inte om det gäller Sverige.

Visserligen, men det lär säkert gälla även här. Alla tidigare liknande fall (bortsett från Mulan) har ju varit detsamma här som i USA.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 23 mars 2021 kl. 22:16:57
Visserligen, men det lär säkert gälla även här. Alla tidigare liknande fall (bortsett från Mulan) har ju varit detsamma här som i USA.
Med stor sannolikhet, ja - men 100% säkra kan vi ju inte vara förrän det faktiskt är dags.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 23 mars 2021 kl. 22:08:22
Luca kommer inte gå på bio, utan kommer bara finnas på Disney Plus .

Dock kommer den vara gratis ! :D :D

Så det är jättebra ! ;D

https://www.thewrap.com/pixars-luca-to-skip-theaters-and-debut-as-disney-exclusive/

Åh nej, det betyder dåligt för mig, jag är trött på att Disney flyttar över biofilmer till att exklusivt lanseras på streamingstjänster, dels blir det färre biofilmer jag kan se och dels är det knappast ekonomiskt smart att lansera filmer producerade för bio exklusivt för Disney+... (dessutom kommer jag inte att kunna se den på länge dels för att den förmodligen kommer att vara dyr när den väl släpps på DVD & Bluray och kommer så att vara i ungefär ett halvårs tid och dels för att jag bara kommer att ha tillgång till Disney+ i en månads tid så det är i princip hur många långfilmer som helst som jag inte kommer att kunna se alls då det inte är säkert att de släpps på DVD & Bluray)

Det förefaller som att Disney valt att förse samtliga Pixar-filmer sedan Själen att exklusivt lanseras till streaming...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 mars 2021 kl. 22:39:20
jag är trött på att Disney flyttar över biofilmer till att exklusivt lanseras på streamingstjänster, dels blir det färre biofilmer jag kan se och dels är det knappast ekonomiskt smart att lansera filmer producerade för bio exklusivt för Disney+...
Nej, ur ett rent ekonomiskt perspektiv är det inte alls smart att släppa storfilmer direkt på Disney+ - det kan då inte handla om någonting annat än ett sätt att locka fler folk att abonnera på tjänsten, då de på kort sikt omöjligen kan tjäna in produktionskostnaden genom att släppa en film på Disney+ som del av det ordinarie utbudet (d.v.s. utan betaltillägg).

Men i dessa tider är det nog snarare ett nödvändigt ont, då pandemin gör att många biografer världen över har stängt. Till sommaren - då många vaccinerats i åtminstone somliga länder och smittspridningen naturligt går ner vid varmare väder - är väl sannolikheten stor att smittspridningen har lugnat ner sig på de flesta håll; men det finns ju ändå inga garantier för att alla biografer är öppna. Då Luca verkar vara tänkt att släppas ungefär samtidigt i hela världen så är det nog nödvändigt att hitta på alternativa planer, för sannolikheten att biografer är öppna i alla länder i världen torde vara minimal... :(

För ett så pass centralstyrt företag som Disney blir det onekligen mycket mer besvärligt om man ska börja flytta runt premiärdatum mellan olika länder, så att det plötsligt kan skilja flera månader fram och tillbaka mellan olika länder (då lokala restriktioner inte sällan varar i månader). Och även om många biografer världen över är öppna vid det laget, så är frågan om smittspridningen minskat tillräckligt mycket överallt för att folk ska våga gå på bio...? Svaret är långt ifrån givet, och vid en sådan här storfilm vill man nog inte riskera att den blir en flopp genom att nästan ingen vågar gå på bio...

För att planera biopremiärer och ordna DCP-kopior för biografer i en massa länder krävs ju också mycket framförhållning, varför det inte är så lätt att vänta och se om smittspridningen lugnat sig tillräckligt för att våga sig på biopremiär i respektive land. Man måste helt enkelt bestämma sig ganska långt i förväg för att hinna ordna allt, och i dessa tider vet vi ju att smittspridning kan öka eller minska med kort varsel överallt i världen; och att restriktioner och nedstängningar också kan inträffa med kort varsel. Då kan det mycket väl bli smartast att släppa filmen via Disney+ i de länder där tjänsten finns tillgänglig, och bara begränsa biovisningar till de länder som ännu inte fått Disney+.

Vi får istället vara tacksamma över att ännu en stor Pixar-film släpps direkt på Disney+ och blir gratis tillgängligt för alla abonnenter, istället för att som andra filmbolag (eller som Disney gjorde med Raya och den sista draken) släppa via ganska dyra digitala betaltjänster. :)

Trots allt lär nog nästan alla ha råd med 89 kr för att abonnera på Disney+ åtminstone en månad (och gissningsvis kommer många stanna kvar fler månader efter det, vilket förstås är Disneys avsikt med alltihop). Och även fast det onekligen blir en bättre känsla av att se en sådan film på bio, så är det långt ifrån säkert att det kommer vara möjligt överallt i världen i sommar...


Jag är dock övertygad om att Luca även kommer att släppas på DVD och Blu-Ray tids nog, av den enkla anledningen att det bör vara det enda sättet att få in direkta intäkter på kort sikt - för även om fler börjar abonnera på Disney+, så är det inget som går att koppla direkt till en enskild film så att man inte med någon form av visshet kan säga att filmen gått med vinst (man kan ju liksom aldrig veta om folk börjar abonnera på en tjänst för att se just en specifik film, eller om de hade abonnerat hursomhelst men nu väljer att se den filmen)...

Och när pandemin är över är jag också övertygad om att Disney kommer att återgå till att släppa Pixar-filmer på bio - men där är vi inte än, och vi kan heller inte veta när pandemin kommer vara över i någon egentlig mening (det är ju liksom inte så att viruset kommer att försvinna - med stor sannolikhet kommer det aldrig helt försvinna)...

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 28 april 2021 kl. 19:18:05
Här är en ny trailer.


https://www.youtube.com/watch?v=mYfJxlgR2jw

Som jag förstått det så kommer filmen att ha premiär 2021-06-18 direkt på Disney+

Jag undrar när filmen kommer arr ha premiär i Sverige, om det blir exakt samma datum eller om det blir omkring en och en halv månads tid efter, den som lever får se...

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 april 2021 kl. 19:59:21
Som jag förstått det så kommer filmen att ha premiär 2021-06-18 direkt på Disney+

Jag undrar när filmen kommer arr ha premiär i Sverige, om det blir exakt samma datum eller om det blir omkring en och en halv månads tid efter, den som lever får se...

Det är samma datum som gäller. Det har disneyplusse gått ut med på sin Instagram.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet 28 april 2021 kl. 20:06:36
Det är samma datum som gäller. Det har disneyplusse gått ut med på sin Instagram.

Hoppas att de går ut med vilka rösterna är när det väl närmar sig, det skulle förvåna mig om de inte gjorde det...

Simon Axelsson

Den senaste trailern finns svenskdubbad på Disney+ nu, det kan ju dock ha gjort ett tag, men jag hittade den först nu. Det låter som att Orlando Wahlsteen dubbar titelkaraktären, Lina Hedlund verkar dubba hans mamma och Jan Åström tycks dubba Giulias pappa, det vill säga fiskhandlarn. Nån som kan identifiera några andra röster i trailern?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

Nu när det är ungefär en och en halv veckas tid kvar till premiären så hoppas jag att de går ut med rösterna, det enda som sedan förra månaden tillbaka står på Wikipedia är att Fredrik Hiller spelar Massimo (som i original spelas av Marco Barricelli)

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 juni 2021 kl. 10:36:03
Nu när det är ungefär en och en halv veckas tid kvar till premiären så hoppas jag att de går ut med rösterna, det enda som sedan förra månaden tillbaka står på Wikipedia är att Fredrik Hiller spelar Massimo (som i original spelas av Marco Barricelli)

Och det stämmer inte utifrån den senaste trailern. I den hörs Jan Åström i samma roll och tror mer på att Jan dubbar den karaktären i och med att Lina Hedlund medverkar i samma trailer.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats