Josefin

OBS! På grund av missbruk kan gäster inte längre skriva inlägg på forumet. Vi ber dig därför att registrera dig som medlem på forumet - det går på 30 sekunder och är givetvis gratis, och sen kan du fortsätta skriva inlägg som vanligt igen. Tack för visad förståelse.

Författare Ämne: Dubbningshemsidan flyttar till ny server  (läst 6689 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 13 481
  • Kön: Man
  • Jag är Gazelle, välkommen till Zootropolis.
    • Visa profil
SV: VIKTIGT! Dubbningshemsidan flyttar till ny server
« Svar #75 skrivet: 25 april 2021 kl. 08:36:05 »
Om det gäller creditlistor med fler rollfigurer, så brukar jag som regel inte lägga till sådant som bara kommit fram via röstidentifiering; om det inte gäller viktiga stora roller som inte gärna kan utelämnas. Kort sagt vill jag i möjligaste mån kunna verifiera uppgifter som framkommit via röstidentifiering via ytterligare någon källa (såsom kontakt med skådespelare, regissör eller dylikt), så långt det är möjligt.

Gäller det felaktigheter i befintliga creditlistor så är det dock allvarligare, och det brukar jag försöka korrigera så fort som möjligt. Är det något sådant som framkommit, så har det i så fall helt gått mig förbi...

Fråga; varför inte?

Jag menar, en del av dina rollistor här på hemsidan är ju kompletta! (t.ex. Frost, Shrek, ect.) så nog finns det själ att komplettera de andra rollistorna på Dubbningshemsidan...

Angående felaktiga crediteringar, så är ju ett sådant exempel som sagt Konstapel McHorn i Zootropolis vilket jag omnämnt flera gånger, den officiella creditlistan anger felaktigt Benke Skogholt (som dock endast gjorde den rollen i trailern) medan det i själva verket är Adam Fietz som gör rollen för det låter mer som honom!

Inloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 11 588
    • Visa profil
« Svar #76 skrivet: 26 april 2021 kl. 13:20:28 »
Fråga; varför inte?

Jag menar, en del av dina rollistor här på hemsidan är ju kompletta! (t.ex. Frost, Shrek, ect.) så nog finns det själ att komplettera de andra rollistorna på Dubbningshemsidan...
Jag vill givetvis alltid ha så kompletta creditlistor som möjligt - ju fler rollfigurer, desto bättre.

Men generellt sett brukar jag inte publicera uppgifter som bara framkommit via röstidentifiering, utan bara uppgifter som bekräftats från officiellt håll av filmbolag, dubbningsstudio, regissör, tekniker, skådespelare eller annan inblandad - eller åtminstone att det finns något mer att gå på än bara röstidentifiering. Detta av den enkla anledningen att röstidentifiering lätt kan bli fel, och hur duktig man än är på att känna igen röster finns alltid risken att man hört fel och att det i själva verket inte är som man tror.

Ibland får jag lov att göra undantag till regeln - det gäller bland annat äldre dubbningar, där det helt enkelt inte går att få fram officiellt bekräftade uppgifter. Likaså gör jag undantag om det är någon stor roll som saknas i officiella listor, så att det skulle framstå som onaturligt att denna rollfigur saknas - då är det bättre att chansa med röstidentifiering än att hoppa över en viktig huvudroll, då det skulle leda till så många frågor och irritation kring varför hen saknas.

Men om det gäller mindre biroller i en film/serie ser jag vanligtvis ingen anledning att publicera uppgifter om sådant som enbart bygger på röstidentifiering, då risken är för stor att det blir fel, utan främst uppgifter som bekräftats från officiellt håll - jag kan dock ibland göra undantag om flera personer oberoende av varandra kommer fram till samma röster, eller om det av annan anledning finns starka indikationer på hur det förhåller sig, så att risken är mindre att det blir fel.

Men alla uppgifter du har som bekräftats av dubbningsstudio, regissör, tekniker, översättare, skådespelare eller annan som på något sätt varit inblandad publicerar jag mer än gärna. :)

I fallen med Frost och Shrek har jag fått listor från filmbolagen som faktiskr innehåller samtliga rollfigurer, och i dessa fall publicerar jag givetvis alla uppgifter jag fått. Visserligen kan jag nog misstänka att Disney skickat något internt dokument till mig av misstag, och att det inte var menat att utomstående skulle få en så komplett rollista för Frost, men när jag nu fått det så publicerar jag givetvis det jag fått...

Inloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 13 481
  • Jag är Gazelle, välkommen till Zootropolis.
    • Visa profil
« Svar #77 skrivet: 26 april 2021 kl. 20:31:02 »
Jag vill givetvis alltid ha så kompletta creditlistor som möjligt - ju fler rollfigurer, desto bättre.

Men generellt sett brukar jag inte publicera uppgifter som bara framkommit via röstidentifiering, utan bara uppgifter som bekräftats från officiellt håll av filmbolag, dubbningsstudio, regissör, tekniker, skådespelare eller annan inblandad - eller åtminstone att det finns något mer att gå på än bara röstidentifiering. Detta av den enkla anledningen att röstidentifiering lätt kan bli fel, och hur duktig man än är på att känna igen röster finns alltid risken att man hört fel och att det i själva verket inte är som man tror.

Ibland får jag lov att göra undantag till regeln - det gäller bland annat äldre dubbningar, där det helt enkelt inte går att få fram officiellt bekräftade uppgifter. Likaså gör jag undantag om det är någon stor roll som saknas i officiella listor, så att det skulle framstå som onaturligt att denna rollfigur saknas - då är det bättre att chansa med röstidentifiering än att hoppa över en viktig huvudroll, då det skulle leda till så många frågor och irritation kring varför hen saknas.

Men om det gäller mindre biroller i en film/serie ser jag vanligtvis ingen anledning att publicera uppgifter om sådant som enbart bygger på röstidentifiering, då risken är för stor att det blir fel, utan främst uppgifter som bekräftats från officiellt håll - jag kan dock ibland göra undantag om flera personer oberoende av varandra kommer fram till samma röster, eller om det av annan anledning finns starka indikationer på hur det förhåller sig, så att risken är mindre att det blir fel.

Men alla uppgifter du har som bekräftats av dubbningsstudio, regissör, tekniker, översättare, skådespelare eller annan som på något sätt varit inblandad publicerar jag mer än gärna. :)

I fallen med Frost och Shrek har jag fått listor från filmbolagen som faktiskr innehåller samtliga rollfigurer, och i dessa fall publicerar jag givetvis alla uppgifter jag fått. Visserligen kan jag nog misstänka att Disney skickat något internt dokument till mig av misstag, och att det inte var menat att utomstående skulle få en så komplett rollista för Frost, men när jag nu fått det så publicerar jag givetvis det jag fått...

Hur tänker du då med uteslutningsmetoder?

Ett sådant exempel är Tingeling och Legenden om Önskedjuret där det bara är Myrra Malmberg som står angiven under "Övriga röster" och enligt min uppsökning på Behind The Voice Actors så verkar en karaktär saknas i rollistan, nämligen Ivy, så därför borde det rimligtvis innebära att Malmberg spelar Ivy!

Förresten så tycker jag att vi kanske borde diskutera vidare i denna tråd;

www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=2884.15