Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Liza Öhman (1951-2022)

Startat av gstone, 18 januari 2022 kl. 17:24:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

sångerskan Liza Öhman har dött :'(

Liza Öhman var röst i Lejonkungen, Sonic Sat AM och dom gamla smurferna dubbningarana.

Hon var väldigt bra i deb otroliga vandringen.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

#1
Detta är mycket ledsamt att höra hon var en mycket bra röstskådespelerska och sångerska...

Vila i frid...

Anders M Olsson

I versionshistoriken på Wikipedia står

"Skrev in att Liza Öhman avlidit. Osäker på datumet dock: 9 eller 10 januari 2022. Ändrade också några ord i texten från presens till imperfekt. Uppgiften hämtad från hennes musikaliska partner, Örjan Englunds, statusuppdatering på Facebook 16 januari 2022."

Redigeringen är gjord av en person som endast identifieras av sin ip-adress, ingen registrerad användare.

Någon här som har Facebook och kan kolla upp vad som står där? Själv har jag inget konto på Facebook och undviker den tjänsten i möjligaste mån.

Steffan Rudvall

#3
Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 januari 2022 kl. 17:52:40
I versionshistoriken på Wikipedia står

"Skrev in att Liza Öhman avlidit. Osäker på datumet dock: 9 eller 10 januari 2022. Ändrade också några ord i texten från presens till imperfekt. Uppgiften hämtad från hennes musikaliska partner, Örjan Englunds, statusuppdatering på Facebook 16 januari 2022."

Redigeringen är gjord av en person som endast identifieras av sin ip-adress, ingen registrerad användare.

Någon här som har Facebook och kan kolla upp vad som står där? Själv har jag inget konto på Facebook och undviker den tjänsten i möjligaste mån.
"Efter flera års tonårsbråk i olika popband, 200 danskvällar på Lorry i Sundbyberg med Martin Sarws orkester, butiksanställd på det nyöppnade Paus i Enköping bestämde jag mig för att flytta och så blev det. Jag köpte en lägenhet svart på Tegnérgatan 5 i Sthlm. 2 tr in på gården med dusch i källaren. Jag skulle börja i bandet Humlor&Bin där Michael Johansson " Ena halvan av Tom & Mick " var sångare. Bara efter nån månad i den nya bostaden fick jag kontakt med sångerskan Liza som var bosatt i samma stadsdel men några kvarter bort. Jag har henne att tacka för så otroligt mycket och framförallt alla studioinspelningar hon drog med mig till och egentligen hela det dåvarande kontaktnätet jag införskaffade. I mitten av 70 talet bildade vi även ett litet inspelningsprojekt tillsammans med musikproducenten Bo Waldersten. Vi kallade oss för " Zandra" se Spotify. Inspelat och producerat på Studio Decibell med ljudtekniker Anders Oredsson och Stockis Liljeryd. För knappt en vecka sedan sitter jag med min morgoncappuchino på torget i Santa Pola när mobilen ringer och berättar att Liza har avlidit. Min kompis sedan 50 år finns inte längre. Jag visste att hon var sjuk men för bara en månad sedan sa hon att hon skulle peppa upp sig men hon kom aldrig dit. För bara några veckor sedan fyllde hon 70. Jag tänker tillbaka och minns hur fint hela hennes familj tog emot mig som nyinflyttad i Stockholm. Nej jag var ingen pojkvän. Hon hade redan en pojkvän som hette Örjan Kling. Men så klart blev det ofta onödiga förväxlingar. Nej vi var endast vänner och kollegor. När våra inspelningar med ZANDRA kom upp på Spotify förra året minns jag hur glad hon blev. När hon sjunger " Älska dig" får man fortfarande hår-resning. Hur många inspelningar hon medverkat på vet jag ej men det måste röra sig om tusentals och där finns allt från ABBA, Thomas Ledin, Ted Gärdestad m,fl. Min superfina vän under 50 år. Vila i frid du bästaste Liza 🥰🥰🥰❤️❤️❤️"

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Nej vad trist, en så talangfull sångerska plus en så fantastisk medlem i KM-stammen, nog hade jag hoppats på att hon skulle få vara kvar längre även om hon inte dubbat på många år...

Hon gjorde så fantastiska roller som Sarabi i Lejonkungen, Indiankvinnan i Peter Pan, Clara i Mupparnas Julsaga, Marionetten i Pinocchio, Kate i Den Otroliga Vandringen, Bror Hurtig i Tre Små Grisar, m.fl.

Må henne vila i frid...  :'(

Och hälsa din man Tommy Halldén där uppe... (likaså Peter Rangmar, Rikard Wolff och Svante Thuresson)

Disneyfantasten

Förresten borde inte denna tråd döpas om till "Liza Öhman (1951-2022)"?

Skokaka

Åh nej! :'( Hon dog alldeles för tidig. Må hon vila i frid.

Disneyfantasten

Citat från: Skokaka skrivet 18 januari 2022 kl. 18:20:51
Åh nej! :'( Hon dog alldeles för tidig. Må hon vila i frid.

Ja, den andra från KM-stammen att gå ur tiden, sedan Sten Carlberg 1998...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 januari 2022 kl. 18:25:40
Ja, den andra från KM-stammen att gå ur tiden, sedan Sten Carlberg 1998...
Anders Pontén ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.


Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 18 januari 2022 kl. 18:37:58
Anders Pontén ?

Stämmer bra, han gick bort 2009, hans hans bror Thomas enda dubbning (Bambi 2, 2006) dubbades av Sun Studio i Stockholm) och systern Gunvor har senare även dubbat för Sun Studio/SDI Media i Stockholm...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 januari 2022 kl. 19:01:47bades av Sun Studio i Stockholm) och systern Gunvor har senare även dubbat för Sun Studio/SDI Media i Stockholm...

Jag tror inte dom är syskon.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten


Elios

Skit tråkigt nu när man ser vem det var.
Det ända jag kan se henne är att hon spelade Simbas mamma Sarabi.
Trodde hon hade lite längre namn men fortfarande tråkigt.
Var det inte någon här med som nämnde att hon skulle ha spelat mamman i nya Superhjältarna 2 eller att det bara hördes som hon utan i själva verket bara var Sara Lindh som lät som henne då.
Iallafall vila i frid!  :-[ ???