Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Bästa Rösten

Startat av MOA, 9 juni 2022 kl. 19:12:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Jag skriver som sagt om Bästa Rösten på min blogg, e de nån som vill ha de som videoformat?
Ni kan också föreslå vilka karaktärer jag ska ha med men ta inte karaktärer som ni gjort själva. Jag vill vara mer unik i mina inlägg.

Lillefot

Om videor är något du är villig att göra för jämförelserna, så vore det mycket trevligt. Då går det ju att visa korta klipp av karaktären med just den rösten du beskriver och analyserar. Men det väljer du i slutändan själv.

En karaktär jag skulle bli glad att se dig jämföra rösterna på är Sonic The Hedgehog. Främst är det för att han har bytt röster flertalet gånger under spelseriens gång, dels för de skådisar som gestaltat honom i olika TV-serier och dels även hans svenska röster genom åren (särskilt Eric Donell i Sonic X, vars dubb jag minns var mycket välgjord).
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

MOA

Citat från: Lillefot skrivet  9 juni 2022 kl. 20:45:24
Om videor är något du är villig att göra för jämförelserna, så vore det mycket trevligt. Då går det ju att visa korta klipp av karaktären med just den rösten du beskriver och analyserar. Men det väljer du i slutändan själv.

En karaktär jag skulle bli glad att se dig jämföra rösterna på är Sonic The Hedgehog. Främst är det för att han har bytt röster flertalet gånger under spelseriens gång, dels för de skådisar som gestaltat honom i olika TV-serier och dels även hans svenska röster genom åren (särskilt Eric Donell i Sonic X, vars dubb jag minns var mycket välgjord).
Sonic kommer när jag är färdig med Nintendo karaktärerna

Lillefot

Citat från: MOA skrivet  9 juni 2022 kl. 22:02:42
Sonic kommer när jag är färdig med Nintendo karaktärerna
Ok, ser fram emot att läsa dina kommande jämförelser. :)
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Will Siv

Katten Gustaf.

Jag kommer med fler förslag sen.


MOA

Bästa Rösten e snart tillbaks igen, första karaktären blir Link.Jag kommer skriva inlägget här & senare ladda upp en video. Föreslå bara karaktärer som int är Disney

MOA

#7
Link - Hasse
Zelda - Louise Raeder[Avsn 1-10}Mia Hansson[Avsn 11-13]
Ganon - Gunnar Ernblad[Avsn 1-6]Johan Hedenberg[Avsn 7-10]Mattias Knave[Avsn 11-13}
Kommentera om de finns fler karaktärer i Zelda serien som har mer än en röst
Som ni ser begränsar jag mig int bara till hemlandet utan rankar också engelska & japanska röster
Så ni kan också komma med engelska förslag ;) 

MOA

Borde jag uppdatera listorna med nya röster?

MOA

Första nya videon kommer laddas upp 14 Maj

MOA

#10
Bästa Rösten har börjat igen och årets första karaktär är den stora spelhjälten Link. Jag kommer gå igenom alla hans röster och komma fram till vem som är bäst. Jag kommer hoppa över Young Link för att dom rösterna är så lika

Link.png

Jonathan Potts
Den första rösten är Jonathan Potts som spelade Link i Legenden Om Zelda. Han pratar med bra inlevelse men får Link att låta som en stor tönt vilket han också är. Han säger även repliken "Well Excuse Me Princess!" som blivit en stor meme. Jonathan Potts gör en bra insats men han är inte godkänd.

Hasse Jonsson
I den svenska dubbningen av Legenden Om Zelda är det Hasse Jonsson som spelar Link. Han är lik originalrösten och mycket mer tolerabel. Han låter mer trogen och självständig och inte som en stor tönt. Den kan bero på att jag älskar Hasses röst men han är mycket bättre än originalrösten. Detta gör att Hasse spelat dom 3 största spelhjältarna.

Jeffery Rath
Nästa röst är Jeffery Rath som spelade Link i CDI spelen Faces Of Evil och Wand Of Gamelon. Inlevelsen är bra men han får Link att låta som en ännu större tönt än i Legenden Om Zelda. Inte bra, av alla röster som Link haft är Jeffery Rath den jag gillar minst

Nobuyuki Hiyama
Den första officiella rösten i ett spel är Nobuyuki Hiyama som spelade Link i Ocarina Of Time till Soul Calibur 2. Han ger Link sin ikoniska röst med mycket bra inlevelse. Efter 2 töntiga versioner har vi en stark och sjävständig version av Link som han är under spelens gång. Nobuyuki Hiyama var en väldigt stark start på dom officiella rösterna.

Akira Sasanuma
Nästa röst är Akira Sasanuma som spelade Link i Twilight Princess till Super Smash Bros 3DS/Wii U. Detta är utan tvekan Links mest ikoniska röst, riktigt bra inlevelse. Så manlig och så stark, en riktig hjälte. Det kommer nog ta väldigt lång tid innan dom hittar en annan röst som är så bra som Akira Sasanuma, om dom ens gör det alls. Av alla som spelat Link genom åren är detta min favorit.

Takashi Ohara
I Skyward Sword och Mario Kart 8 är det Takashi Ohara som spelar Link. Han låter mer komisk och det passar bra i det sistnämnda spelet. Jag hör denna röst när jag spelar Mario Kart 8 och jag gillar Takashi Ohara. Mycket bra inlevelse, inte lika bra som ovanämnda men ändå en godkänd insats.

Kuji Yaki
Nästa röst är Kaji Yuki som enbart spelat Link i Hyrule Warriors. Mycket bra inlevelse, han är som nästa Akira Sasanuma. Kaji Yuki kunde passat som Link i fler spel, han är den bästa rösten efter ovannämnda skådespelare.

Kengo Takanashi
Den andra skådespelaren som bara medverkat i ett spel är Kengo Takanashi som enbart spelat Link I Breath Of The Wild. Detta är en stor nedgradering från ovannämnda skådespelare, inlevelsen är inte lika bra och han saknar mycket kraft. Av alla officiella röster är detta den svagaste. Till skillnad från Kaji Yuki är det bra att Kengo Takanashi inte spelat Link i fler spel. Han skulle kunna göra det i nästa Zelda spel men jag hoppas inte på det.

Mitsuki Saiga
Den senaste rösten är Mitsuki Saiga som spelat Link i Link's Awakening Remake. Riktigt bra inlevelse, jag gillar denna röst väldigt mycket. Jag vet inte hur gammal Link är i detta spel men dom ville nog ha en kvinnoröst på grund av hans simplifierade design. En vuxen mansröst hade nog varit väldigt opassande.

Så här blir årets första Toplista:
9.Jeffery Rath
8.Jonathan Potts
7.Kengo Takanashi
6.Hasse Jonsson
5.Nobuyuki Hiyama
4.Mitsuki Saiga
3.Takashi Ohara
2.Kaji Yuki
1.Akira Sasanuma

Kommentera om ni har förslag om vem som skulle passa som Link i ett spel eller framtida Zelda film

MOA

Den andra karaktären i årets omgång är den titulära prinsessan Zelda. Jag kommer gå igenom alla hennes röster och berätta vem som är min favorit.

Zelda.png

Cynthia Preston
Den allra första rösten är Cynthia Preston som spelade Zelda i Legenden Om Zelda. Hon pratar med bra inlevelse och gör Zelda till en kompetent hjälte, mer än den riktiga hjälten. Cynthia Preston är mycket godkänd.

Louise Raeder
I den svenska dubbningen är det Louise Raeder som spelar Zelda. Hon pratar med riktigt bra inlevelse och är riktigt lik originalrösten. Älskar Zeldas sarkasm, detta gör att Louise har spelat dom största prinsessorna i spelvärlden. Zelda är även Louise Raeders mest ikoniska roll.

Mia Hansson
Den andra rösten är Mia Hansson som spelade Zelda i VHS dubbningens 3 sista avsnitt. Hennes röst är lite mörkare än originalrösten och inlevelsen är inte så bra heller. Inte i närheten av Louise Raeder. Jag vet inte så mycket om Mia Hansson men hon gjorde nog det bästa hon kunde som Zelda.

Bonnie Jean Wilbur
I CDI spelen Faces Of Evil och Wand Of Gamelon är det Bonnie Jean Wilbur som spelar Zelda. Inlevelsen är inte så bra och hon låter lite som Mia Hansson. Bonnie Jean Wilbur är Zeldas motsvarighet till Leslie Swans insats som Peach, inte bra. Den förstnämnda ger mig även intrycket att vara en 40-Tals skådespelerska.

Mariko Koda
Den första japanska rösten är Mariko Koda som enbart spelat Zelda i BS Legend Of Zelda Stone Tablets. Bra inlevelse med orolig ton, inte det bästa men ändå bra. Jag har ingen aning om vad BS Legend Of Zelda Stone Tablets är för nåt men Mariko Koda är i alla fall bra som Zelda.

Jun Mizusawa
Den första officiella rösten är Jun Mizusawa som spelade Zelda i Ocarina Of Time Till Twilight Princess. Riktigt bra inlevelse och start på dom officiella rösterna. Jun Mizusawa hade nog även passat bra som Peach men det är bara högt tänkande.

Saori Seto
Nästa röst är Saori Seto som enbart spelat Zelda i Hyrule Warriors. Riktigt bra inlevelse som passar till en kompetent prinsessa. Älskar också att hon nynnar Zelda's Lullaby. Likt Kaji Yuki så hade Saori Seto passat som Zelda i fler spel. Hoppas att det händer, av alla japanska röster är detta min favorit.

Yu Shimamura
I den japanska versionen är det Yu Shimamura som spelar Zelda. Detta är nog första gången som Zelda pratar fulla meningar med riktigt bra inlevelse. Olikt Kengo Takanashi så är Yu Shimamura väldigt bra som Zelda och borde spela henne i fler spel.

Patricia Sommersett
I den engelska versionen av Breath Of The Wild är det Patricia Sommersett som spelar Zelda. Hennes röst är lite mörkare än originalrösten och hon pratar brittisk engelska. Riktigt bra inlevelse, det känns nästan. Av alla som spelat Zelda har Patricia Sommersett den mest unika rösten, hoppas hon spelar Zelda i fler spel om hon pratar.

Ayumi Fujimora
Tillbaka i Japan så är det Ayumi Fujimora som spelar Zelda i Super Smash Bros Brawl. Riktigt bra inlevelse, gullig, kompetent, stark. Zelda har även en engelsk replik där hon spelas av Brandy Kopp men jag valde att hoppa över den då det inte verkar finnas en japansk motsvararighet. Ayumi Fujimora är väldigt bra som Zelda

Så här blir Toplistan:
10.Bonnie Jean Wilbur
9.Mia Hansson
8.Cynthia Preston
7.Louise Raeder
6.Mariko Koda
5.Ayumi Fujimora
4.Jun Mizusawa
3.Yu Shimamura
2.Saori Seto
1.Patricia Sommersett

Kommentera om ni har förslag på vem som skulle passa som Zelda i ett spel eller framtida Metroid film

MOA

Tredje karaktären i årets omgång är huvudantagonisten Ganon, jag kommer gå igenom alla hans röster och berätta vilken som är min favorit.
Real Ganon.jpg

Len Carlson
Den första rösten är Len Carlson som spelade Ganon i Legenden Om Zelda. Han pratar med bra inlevelse och hans röst måste vara elektroniskt förvrängd. Detta är inte den första rösten jag tänker på när det kommer till Ganon men Len Carlson gör en bra insats.

Gunnar Ernblad
I den svenska VHS dubbningen är det Gunnar Ernblad som spelar Ganon. Han är inte så lik originalrösten utan ger karaktären mer kraft än en tyst väsande röst. Inlevelsen är riktigt bra men där är Gunnar sällan dålig. Detta gör att han har spelat Nintendos största antagonister.

Johan Hedenberg
I avsnitt 7-10 är det Johan Hedenberg som spelar Ganon. Inlevelsen är riktigt bra och han är mycket mer lik originalrösten, tyst och väsande utan elektronisk förvrängning. Jag har nog aldrig hört Johan Hedenberg prata med liknande röst förut och av alla svenska röster är han den bästa. Detta gör att Johan spelat dom 3 största spel antagonisterna.

Mattias Knave
I dom 3 sista avsnitten är det Mattias Knave som spelar Ganon. Mycket bra inlevelse, hans röst är både kraftfull, tyst och väsande. Ingen elektronisk förvrängning här heller. Mattias Knave är inte lika bra som Johan Hedenberg men mycket bättre än Gunnar Ernblad.

Mark Berry
Nästan röst är Mark Berry som spelade Ganon i CDI spelen Faces Of Evil och Wand Of Gamelon. Han pratar med riktigt bra inlevelse och han säger repliken "Or Else You Will Die" som blivit en stor meme. Mark Berry är både bra och komisk på samma gång, bortsett från alla memes är detta en riktigt bra insats. Detta är också den mest fula designen av Ganon.

Tagashi Nagasako
Den första officiella rösten är Tagashi Nagasako som spelade Ganon i Ocarina Of Time till Super Smash Bros Ultimate. Otrolig röst och inlevelse som en riktig stark antagonist. Otroligt bra start på officiella röster och av alla som spelat Ganon är detta min favorit.

Hironori Miyata
Nästa röst är Hironori Miyata som spelat Ganon i Twilight Princess och Super Smash Bros 3DS/Wii U. Detta är en stor nedgradering från ovanstående. Inte alls lika stark fast inlevelsen är bra. Hironori Miyata gjorde ett bra försök men han är inte lika bra som Tagashi Nagasako.

Taiten Kusonoki
Den senaste rösten är Taiten Kusonoki som enbart spelat Ganon i Hyrule Warriors. Mycket starkare röst och inlevelse som Ganon behöver. Fortfarande inte lika bra som ovanstående men Taiten Kusonoki kan spela Ganon i fler spel.

Så här blir Toplistan:
8.Hironori Miyata
7.Gunnar Ernblad
6.Len Carlson
5.Mattias Knave
4. Mark Berry
3. Johan Hedenberg
2.Taiten Kusonoki
1.Tagashi Nagasako

Kommentera om ni har förslag på vem som skulle passa som Ganon i ett spel eller framtida Zelda film.

Skokaka

Jag har alltid tyckt att Steve Carell kunde passa som Link. Jag tror också att Tara Strong kunde passa som Zelda och Jim Cummings vore bra som Ganon.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 11 maj 2023 kl. 15:10:59Jag har alltid tyckt att Steve Carell kunde passa som Link. Jag tror också att Tara Strong kunde passa som Zelda och Jim Cummings vore bra som Ganon.
Originalröster i en framtida film?Vilka skulle då va dom svenska rösterna?