Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Upp

Startat av Lisa, 17 september 2009 kl. 23:31:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lisa

Upp


Någon som vet vilka som gör rösterna i Disney's nya film "Upp"??

Daniel Hofverberg

De röster som Disney hittills offentliggjort för Upp är:

Carl Fredriksson - STEN LJUNGGREN
Oskar - ELIAS EIDING MÅLAR
Charles Muntz - NILS EKLUND
Dogge - HENRIK DORSIN
Ellie - ZARA LARSSON   
Unge Carl - NICKLAS ROMSON
Alpha - ANDREAS ROTHLIN SVENSSON
Beta - FREDRIK HILLER
Gamma - OLE ORNERED
Journalfilmsberättaren - MAGNUS HÄRENSTAM
m.fl.

Regissör: JOAKIM JENNEFORS

Mer detaljerade credits kommer förhoppningsvis närmare premiären, gissningsvis när det max återstår någon vecka. Trots allt är det ju fortfarande ungefär en månad kvar tills biopremiären (16 oktober).

För övrigt är väl Upp tekniskt sett mer en Pixar-film än en Disney-film, fast nu när Disney äger Pixar så ju skillnaden förstås ganska hårfin...

Lisa


wow bara en tjejroll! Men tack för creditlistan!!
Oskar är den lilla tjocka killen eller? Elias Eiding, är han släkting till Amelie Eiding??

Daniel Hofverberg

Ja, det var minsann väldigt få kvinnliga skådisar med. Vi får väl anta att det bör förekomma fler i mindre roller som inte står med på denna lista...

Tyvärr vet jag inte vem Elias Eiding Målar är, eller om han är släkt med Amelie Eiding. Men sannolikheten bör väl vara ganska stor, då det ju inte är världens vanligaste efternamn...

Citat från: Lisa skrivet 18 september 2009 kl. 21:34:24
Oskar är den lilla tjocka killen eller?
Jag tror det.

Daniel Hofverberg

Jag var på pressvisning igår och såg Upp (som har premiär på fredag), och jag kan nämna att jag tyckte det var en mycket bra film. Dubbningen var också riktigt bra, och dessutom hade filmen en riktigt avancerad svensk bildversion där många textskyltar under filmens gång stod på svenska.

Citat från: Lisa skrivet 18 september 2009 kl. 21:34:24
wow bara en tjejroll! Men tack för creditlistan!!
Jag kan nu konstatera att det faktiskt inte finns några större kvinnliga roller i Upp. Den enda är just Ellie, som bara medverkar under de första fem minuterna av filmen. I övrigt är det bara en kvinnlig polis, som har en enda replik och därutöver finns såvitt jag kunnat avgöra enbart manliga skådisar. Visserligen står Maria Rydberg utsatt på creditlistan under "Övriga röster", men det måste ha varit någon väldigt liten roll, då jag inte vare sig kände igen hennes röst eller uppfattade några fler kvinnliga rollfigurer.

Vid nästa uppdatering kommer i alla fall en komplett creditlista upp, vilket troligen blir idag.

Lisa

Jag vill också verkligen se Upp! Den verkar på nåt sätt lite annorlunda.. kul att den var bra!!

Såg att du lagt upp vem som spelar resp. roll i Sonnys chans! Det var intressant! Hur listade du ut det? Tyckte det verkade vara en del nya namn nämligen? Eller?

Daniel Hofverberg

På senare tid har Disney Channel börjat att visa specifika dubbcredits för varje avsnitt, och därför har det genom uteslutningsmetoden om vilka som varit med i respektive avsnitt varit möjligt att dra förhållandevis säkra slutsatser. Därutöver medverkar Zara Larsson i Upp, så att jag med säkerhet kunnat avgöra att det var samma röst som Zora i Sonnys chans.

De enda jag inte är 100% säkra på nu är Johan Hillberg och Johan Ekelund - de spelar utan tvekan Chad Dylan Cooper respektive Grady, men jag kan inte vara 100% säker på vem som spelar vem. Men om alla angivna creditlistor stämmer för varje avsnitt, så måste det vara Johan Hillberg som spelar Chad Dylan Cooper (han har nämligen inte crediterats i avsnitt där Chad Dylan Cooper inte medverkat).

Disneyfantasten

Vilka spelar Daniel Sjöberg, Emma Ramberg och Maria Rydberg i filmen?

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: gstone skrivet 16 april 2023 kl. 12:58:38Det kommer att visas en kortfilm med Carl före Elementärt på bio.


https://www.instagram.com/p/CquuO4uvJ_J/
Ser fram emot den. Tror du den blir bra? ^^

Dubintrested

Citat från: Elios skrivet 16 april 2023 kl. 21:17:13Ser fram emot den. Tror du den blir bra? ^^
Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 april 2023 kl. 13:51:25Före filmen visas kortfilmen Carls Dejt. Ja alltså samma Carl som är huvudkaraktären i Upp.

Det känns inte riktigt lyckat att Carl ska gå på dejt...
disneysverige-07042023-0001.jpg

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 16 april 2023 kl. 21:17:13Ser fram emot den. Tror du den blir bra? ^^
Jag ser också fram emot den, och trevligt att äntligen återuppta traditionen med förspel på bio; som ju var vanligt en gång i tiden men som inte förekommit alls på flertalet år...

Dubintrested

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 april 2023 kl. 21:44:54Jag ser också fram emot den, och trevligt att äntligen återuppta traditionen med förspel på bio; som ju var vanligt en gång i tiden men som inte förekommit alls på flertalet år...
Det är inget som återupptas nu för Encanto hade också det

Daniel Hofverberg

Citat från: Dubinterested skrivet 16 april 2023 kl. 21:47:11Det är inget som återupptas nu för Encanto hade också det
Jaså, hade den? Vad var det för förspel där, och finns det att se någonstans? Just Encanto är nämligen i stort sett den enda Disney-filmen jag inte sett på bio, då det var mitt under pandemin så att jag inte vågade gå...