Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Fragglarna svensk dubbning

Startat av Oldtvseries, 22 maj 2021 kl. 10:12:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oldtvseries

Finns det någon här på forumet som har alla 24 avsnitt av den Svenska dubbningen av Fragglarna?

Daniel Hofverberg

Jag har alla 24 avsnitt från säsong 1 av Fragglarna med svenskt tal. För flertalet år sedan synkade jag svenskt VHS-ljud från hela säsongen till amerikansk DVD-bild, och gör gärna kopior åt dig. :)

Just nu är jag dock lite handikappad, då jag för ungefär en månad sedan skrapade upp knäna rejält när jag halkade på en kvarvarande isfläck, och har därför lite svårt att röra mig än. Därför kan jag inte göra så mycket just nu, men hjälper dig gärna när knäna läkt.

Hela säsong 1 har för övrigt funnits på någon streamingtjänst i Sverige (minns inte vilken?), men verkar tyvärr ha försvunnit därifrån; för just nu hittar jag inte åt Fragglarna någonstans. :(

Jag tycker för övrigt det är olyckligt att säsong 2 - 5 av Fragglarna aldrig sändes i Sverige eller dubbades till svenska. Det innebär alltså att det finns 72 avsnitt kvar av serien som vi aldrig fått se i Sverige. :( Kanske förståeligt att SVT inte ville köpa in allt detta på 1990-talet, men någon gång därefter hade det ju varit trevligt om åtminstone någon till säsong kunnat släppas eller visas antingen på svensk TV eller på någon streamingtjänst...

Anders M Olsson

En del avsnitt har väl även getts ut på DVD i Sverige med svenskt tal? Enligt Discshop fanns det fyra volymer med fyra avsnitt var, men de är numera utgångna.

Jag är inte helt klar över vem som egentligen äger rättigheterna till serien. Det logiska vore väl om den så småningom kommer upp på Disney+ eftersom de har Mupparna. Men Blu-rayutgåvan som kom ut i USA för ett par år sen är utgiven av Sony.

Oscar Isaksson

#3
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 maj 2021 kl. 11:41:01
Hela säsong 1 har för övrigt funnits på någon streamingtjänst i Sverige (minns inte vilken?), men verkar tyvärr ha försvunnit därifrån; för just nu hittar jag inte åt Fragglarna någonstans. :(

Sist fanns den väl på Nordisk films egen streamingtjänst för barn MIN BIO som nu är nedlagd.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 maj 2021 kl. 11:41:01
Jag tycker för övrigt det är olyckligt att säsong 2 - 5 av Fragglarna aldrig sändes i Sverige eller dubbades till svenska. Det innebär alltså att det finns 72 avsnitt kvar av serien som vi aldrig fått se i Sverige. :( Kanske förståeligt att SVT inte ville köpa in allt detta på 1990-talet, men någon gång därefter hade det ju varit trevligt om åtminstone någon till säsong kunnat släppas eller visas antingen på svensk TV eller på någon streamingtjänst...

Ja, det är väldigt tråkigt att alla avsnitt samt den tecknade serien aldrig kom till Sverige.
Om någon distributör skulle att ta in den i nutid.... skulle det innebära att nya röster behövde rollsättas då de gamla skådespelarna är något överåriga och det är inte lika självklart att de ställer upp, undrar hur pass accepterat det skulle vara med helt nya röster på svenska och då skulle det behövas oerhörda resurser.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 maj 2021 kl. 12:14:32
Jag är inte helt klar över vem som egentligen äger rättigheterna till serien. Det logiska vore väl om den så småningom kommer upp på Disney+ eftersom de har Mupparna. Men Blu-rayutgåvan som kom ut i USA för ett par år sen är utgiven av Sony.

Det är The Jim Henson Company som innehar rättigheterna till Fragglarna mm (väldigt trevliga och tillmötesgående i businessfrågor jag har haft med dem vill jag tilläga).

Oldtvseries

Vad jag vet så var det bara 16 avsnitt som släpptes på dvd, konstigt att man inte släppte hela serien.

Jag tar gärna emot avsnitt när du vart tid och blivit bättre.  ;D

Hasse

Visades verkligen alla avsnitt av första säsongen av Fragglarna när det gick i SVT 1985? Jag minns det som att det bara var högst 10 avsnitt, eller ännu mindre vintern/våren 1985. Men jag tycker musiken i Fragglarna var ovanligt bra, specialskrivna låtar i varje avsnitt. Och jag förmodar att det var Monica Forsberg som gjorde den svenska översättningen. Hon lyckades riktigt bra. Min favoritlåt var den lite kusliga "Balladen som Sir Blunderman", en fraggel som försvann inne i berget och aldrig kom tillbaka. Minns hur skrämd jag blev av det avsnittet som barn. En annan minnesvärd låt är "Ser ett litet kryp uppå ett sten"
Men min absoluta favorit bland fraggel-låtarna visades aldrig i Sverige, eftersom det var i den femte säsongen. En kort men fin och lite vemodig melodi med vissel-slinga som på engelska heter "Just a dream away". Monica Forsberg hade garanterat kunnat skriva en passande svensk text om hon hade fått chansen.


https://youtu.be/lco6QpR5beg

Daniel Hofverberg

Ja, visst var det Monica Forsberg som skrev de överlag mycket lyckade svenska sångtexterna. :)

Citat från: Hasse skrivet 25 juli 2021 kl. 22:09:14
Visades verkligen alla avsnitt av första säsongen av Fragglarna när det gick i SVT 1985? Jag minns det som att det bara var högst 10 avsnitt, eller ännu mindre vintern/våren 1985.
Ja, alla 24 avsnitt av säsong 1 av Fragglarna sändes på SVT - men dock inte vid samma tillfälle. Först visade SVT en omgång bestående av 11 avsnitt under hösten 1984 (mellan 22 september och 1 december). Några månader senare sände SVT en andra "säsong" bestående av 13 avsnitt under våren 1985 (från 16 mars till 8 juni). Tillsammans utgjorde alltså SVTs båda "säsonger" hela den första säsongen på 24 avsnitt. 1986 och 1987 visades därefter den andra (1986) och första (1987) omgången i repris.

Men det var också de enda gångerna som hela den första säsongen har sänts - vid alla repriser från 1995 (på dåvarande Kanal 1) och fram till den hittills sista reprisomgången 2008 (på dåvarande Barnkanalen) är det av någon märklig anledning bara 9 utvalda avsnitt från båda omgångarna som sänts i repris, medan resterande 15 avsnitt lyst med sin frånvaro... :(

Varför har jag ingen aning om, men kanske någon form av rättighetsproblem med resterande avsnitt...? Dubbningen beställdes gemensamt av Sveriges Television och Select Video (som gav ut Fragglarna på VHS på 1980-talet), så därför har jag ingen aning hur kontrakten mellan dessa båda parter såg ut. Men vissa av de 15 "försvunna" avsnitten har alltså släppts på DVD, vilket gör det hela ännu märkligare.

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 22 maj 2021 kl. 12:34:10
Sist fanns den väl på Nordisk films egen streamingtjänst för barn MIN BIO som nu är nedlagd.
Min Bio har jag aldrig haft tillgång till, så Fragglarna måste ha funnits på någon annan streamingtjänst också - minns dock inte vilken...

Hasse

Tack för infon! Mitt minne som bedrar sig. Men att det var så många avsnitt har jag verkligen inget minne av.

När jag tänker efter riktigt noga så måste jag ju ha sett dem även hösten 1984 efter som jag fick små plast-fragglar i julklapp julen 1984. Hittade en bild på nätet:


gstone

Vem spelar mamma och pappa Gorg på svenska ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  4 april 2022 kl. 20:36:50
Vem spelar mamma och pappa Gorg på svenska ?

Christel Körner och Stefan Ljungqvist!  :)

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oldtvseries

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 maj 2021 kl. 11:41:01
Jag har alla 24 avsnitt från säsong 1 av Fragglarna med svenskt tal. För flertalet år sedan synkade jag svenskt VHS-ljud från hela säsongen till amerikansk DVD-bild, och gör gärna kopior åt dig. :)

Just nu är jag dock lite handikappad, då jag för ungefär en månad sedan skrapade upp knäna rejält när jag halkade på en kvarvarande isfläck, och har därför lite svårt att röra mig än. Därför kan jag inte göra så mycket just nu, men hjälper dig gärna när knäna läkt.

Hela säsong 1 har för övrigt funnits på någon streamingtjänst i Sverige (minns inte vilken?), men verkar tyvärr ha försvunnit därifrån; för just nu hittar jag inte åt Fragglarna någonstans. :(

Jag tycker för övrigt det är olyckligt att säsong 2 - 5 av Fragglarna aldrig sändes i Sverige eller dubbades till svenska. Det innebär alltså att det finns 72 avsnitt kvar av serien som vi aldrig fått se i Sverige. :( Kanske förståeligt att SVT inte ville köpa in allt detta på 1990-talet, men någon gång därefter hade det ju varit trevligt om åtminstone någon till säsong kunnat släppas eller visas antingen på svensk TV eller på någon streamingtjänst...

Hej! Glad midsommar

När tror du att du har möjlighet att göra kopior, behöver bara de 8 avsnitt som aldrig släpptes på dvd :)

gstone

Jag ser FRAGGLARNA på dvd och det är kontigt ecko på ett ljusets finger. den massa dialogen hörs två gånger .

Har ni också det ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 23 juli 2022 kl. 19:48:21
Jag ser FRAGGLARNA på dvd och det är kontigt ecko på ett ljusets finger. den massa dialogen hörs två gånger .

Har ni också det ?
De bor ju i en grotta så det kanske är det.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 juli 2022 kl. 19:49:18
De bor ju i en grotta så det kanske är det.

men det är det med doc och resande mac med.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.