Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Beck - De gesloten kamer (Det slutna rummet)

Startat av Beck, 20 maj 2023 kl. 16:01:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Beck

Hej!

Jag undrar varför filmen "Beck - De gesloten kamer" (1993) inte finns på VHS eller DVD i Sverige?
Jan Decleir spelade Martin Beck.

Filmen är baserad på en svensk bok, men har (vad jag vet) aldrig visats i Sverige!
Gösta Ekman spelade huvudrollen i sex Beck-filmer 1993-1994, men hade man inte kunnat göra en svensk version av "Beck - De gesloten kamer" med honom?

Tintin

Citat från: Beck skrivet 20 maj 2023 kl. 16:01:22Hej!

Jag undrar varför filmen "Beck - De gesloten kamer" (1993) inte finns på VHS eller DVD i Sverige?
Enligt Svensk Filmdatabas så verkar en svensk DVD-release skett 2002-09-18, och på Filmtipset finns några recensioner. Tyvärr finns ingen bild på DVD-utgåvan (och troligen är den utgången sedan länge).

Av Beck-filmerna som jag inte sett är De gesloten kamer en av dem (boken har jag dock läst). Däremot såg jag Der Mann, der sich in Luft auflöste (Mannen som gick upp i rök) från 1980 förra sommaren (där de svenska skådespelarna hade blivit dubbade till ett annat språk).

När filmen gick på svenska biografer var det troligen tvärtom. Den dubbningen får nog idag i så fall ses som ovanlig. Även om filmen inte var så bra så hade det varit kul att få veta om de utländska skådespelarna var dubbade och i så fall vem som gjorde rösterna till dem.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 23 maj 2023 kl. 19:34:37Däremot såg jag Der Mann, der sich in Luft auflöste (Mannen som gick upp i rök) från 1980 förra sommaren (där de svenska skådespelarna hade blivit dubbade till ett annat språk).

När filmen gick på svenska biografer var det troligen tvärtom. Den dubbningen får nog idag i så fall ses som ovanlig. Även om filmen inte var så bra så hade det varit kul att få veta om de utländska skådespelarna var dubbade och i så fall vem som gjorde rösterna till dem.
Mannen som gick upp i rök finns referensbandad hos Kungliga Biblioteket, så jag kan ta och beställa studiekopia av den för att kolla upp om de utländska skådespelarna var dubbade och om det i så fall finns angivet dubbcredits. :)

Inte säkert att det hinns med innan sommaren dock, då Campusbiblioteket i Skellefteå har stängt halva juni och hela juli månad (plus början av augusti). :(

Enligt SMDb ska den tydligen ha släppts på VHS också 1981, distribuerad av Europafilm. Att döma av tidsperioden gissningsvis bara hyr-VHS, och är förmodligen inte lätt att få tag i nuförtiden...

Man bör väl kunna förmoda att VHS-utgåvan bör vara likvärdig med de svenska biovisningarna dubbningsmässigt.

Gustav Jonsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 maj 2023 kl. 20:35:14Mannen som gick upp i rök finns referensbandad hos Kungliga Biblioteket, så jag kan ta och beställa studiekopia av den för att kolla upp om de utländska skådespelarna var dubbade och om det i så fall finns angivet dubbcredits. :)

Inte säkert att det hinns med innan sommaren dock, då Campusbiblioteket i Skellefteå har stängt halva juni och hela juli månad (plus början av augusti). :(

Enligt SMDb ska den tydligen ha släppts på VHS också 1981, distribuerad av Europafilm. Att döma av tidsperioden gissningsvis bara hyr-VHS, och är förmodligen inte lätt att få tag i nuförtiden...

Man bör väl kunna förmoda att VHS-utgåvan bör vara likvärdig med de svenska biovisningarna dubbningsmässigt.

Var den dubbad?

Daniel Hofverberg

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 28 augusti 2023 kl. 19:53:20Var den dubbad?
Jag har beställt studiekopia från KB, men de har tyvärr inte skickat den och några andra poster än trots att det gått 2 - 3 veckor. :(