Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Inget Svenskt Tal på DVD

Startat av E, 3 juni 2018 kl. 10:31:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

E

Varför har inte dom här filmerna svenskt tal på DVD-versionerna:

Djungel-George
Änglahund
Änglahund 2
Grinchen
Elmo på äventyr i Grouchland
Babe-filmerna
Casper
Dr Dolittle
Brimsby och NIMHS hemlighet

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  3 juni 2018 kl. 10:31:23
Varför har inte dom här filmerna svenskt tal på DVD-versionerna:

Djungel-George
Änglahund
Änglahund 2
Grinchen
Elmo på äventyr i Grouchland
Babe-filmerna
Casper
Dr Dolittle
Brimsby och NIMHS hemlighet

Brisby och Änglahund filmerna har väl aldrig givits ut på DVD i Sverige överhuvudtaget?

Vad gäller de andra så tror jag det beror på att det bara får vara max 8 språk (ljudspår) per skiva, men jag tycker ändå att det är förbaskat att de inte har svenskt tal på DVD...

moviefan

Rädda Willy 4 dubbades aldrig heller. Likaså Förtrollad.  ???   

TrondM

Citat från: moviefan skrivet  3 augusti 2018 kl. 15:58:44
Rädda Willy 4 dubbades aldrig heller. Likaså Förtrollad.  ???   

Men spørsmålet gjelder vel filmer som har blitt dubbet, men der den svenske dubben ikke finnes på de svenske DVD (eller blu-ray) utgivelsene?

Daniel Hofverberg

Precis. Att börja lista filmer som inte har dubbats till svenska vore ganska poänglöst - det skulle bli en väldigt lång lista, på sisådär 20000 filmer... ;)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 augusti 2018 kl. 20:43:47
Precis. Att börja lista filmer som inte har dubbats till svenska vore ganska poänglöst - det skulle bli en väldigt lång lista, på sisådär 20000 filmer... ;)

Hon kanske menar sådana som man önskar hade dubbats...  :) (såsom Förtrollad, Mupparna på Skattkammarön, osv.)

moviefan

Borde inte Rädda Willy 4 ha dubbats, efter som att de tre första dubbades ?

E

Just nu tittar jag på Babe en gris kommer till stan på Kanal 3 och det är med svenskt tal :D :D

Disneyfantasten

Ursäkta att jag frågar, men när det gäller filmer som saknar svenskt tal på DVD, som från Disney Djungel George, Joe Jättegorillan och Gadget, samt från Universal Babe-filmerna, Casper, Familjen Flinta Viva Rock Vegas och Grinchen och från 20th Century Fox Dr Dolittle; är deras svenska dubbningar gjorda för bio eller VHS?  ???

(jag behöver knappast fråga om Mowglis Äventyr eftersom jag vet att hela filmen är gjord för VHS)

Och hur ligger det till med Katten i Hatten från 2003?

Daniel Hofverberg

Nu när jag befinner mig på Sardinien har jag av förståeliga skäl inte tillgång till mina anteckningar, gamla mail och annat som kan vara till användning för sådana här frågor, så med viss reservation för att jag kan minnas fel i något enstaka fall:

Djungel-George: Bio
Joe - Jättegorillan: VHS
Gadget: Bio
Babe - den modiga lilla grisen: Bio
Babe - en gris kommer till stan: Bio
Casper: VHS
Familjen Flinta i Viva Rock Vegas: Bio
Grinchen - Julen är stulen: Bio
Dr. Dolittle: VHS

(De som dubbades för VHS visades alltså på bio i textad originalversion)

Jag är inte säker hur det låg till med Katten, men jag har ett vagt minne av att den hade svenskt tal på bio; men där är jag inte lika säker som med övriga och jag hittar inga konkreta bevis vare sig för eller emot min teori när jag söker på nätet.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 september 2019 kl. 00:19:42
Nu när jag befinner mig på Sardinien har jag av förståeliga skäl inte tillgång till mina anteckningar, gamla mail och annat som kan vara till användning för sådana här frågor, så med viss reservation för att jag kan minnas fel i något enstaka fall:

Djungel-George: Bio
Joe - Jättegorillan: VHS
Gadget: Bio
Babe - den modiga lilla grisen: Bio
Babe - en gris kommer till stan: Bio
Casper: VHS
Familjen Flinta i Viva Rock Vegas: Bio
Grinchen - Julen är stulen: Bio
Dr. Dolittle: VHS

(De som dubbades för VHS visades alltså på bio i textad originalversion)

Jag är inte säker hur det låg till med Katten, men jag har ett vagt minne av att den hade svenskt tal på bio; men där är jag inte lika säker som med övriga och jag hittar inga konkreta bevis vare sig för eller emot min teori när jag söker på nätet.

Den första filmen om Babe vet jag iallafall finns på SF-Anytime.   ;D

Disneyfantasten

Fråga; har Katten och Stuart-filmerna svenskt tal på DVD? (jag är lite osäker på om de har det så jag frågar för att vara säker)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 oktober 2019 kl. 09:11:47
Fråga; har Katten och Stuart-filmerna svenskt tal på DVD? (jag är lite osäker på om de har det så jag frågar för att vara säker)
Om du syftar på Stuart Little, så har alla de filmerna svenskt tal på DVD (och i förekommande fall på Blu-Ray). Katten hade också svenskt tal på sin hittills enda DVD-utgåva.

Disneyfantasten

När det gäller spelfilmen Peter Pan från 2003; har den filmen svenskt tal på DVD?

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 oktober 2019 kl. 20:52:12
När det gäller spelfilmen Peter Pan från 2003; har den filmen svenskt tal på DVD?
Ja ;)