Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

moviefan

I dag var det Timon och Pumba, verkar som att de sänt klart Trassel. 

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 oktober 2021 kl. 10:14:12
Menar du att själva scenerna är utbytta?

När jag jämför med detta introt som jag hittade på Youtube så ser man tydligt att vissa sekvenser är utbytta.


https://youtu.be/gMczGvyuGv0

Men jag tror att det kan ha något att göra med produktionsorder eller säsonger.

Introt du länkade är ANDRA introt!

Det är ett av introna jag såg som barn men det var definitivt inte det första introt, här är det första introt;

www.youtube.com/watch?v=Rqrj1z-V3G0

Det som visades igår måste således ha varit tredje introt som jag inte ens visste fanns...

Förresten så märkte jag att Johanna Ljungberg crediterats efter avsnitten igår, men det är lite märkligt, dels var hon 21 när serien började dubbas och dels lät rösten till Flygande Ekorr-honan inte ett dugg som henne, jag vill absolut minnas att TonyTonka påpekade att det var Jasmine Wigartz-Göthman...

Anders M Olsson

Citat från: moviefan skrivet  9 oktober 2021 kl. 11:15:40
I dag var det Timon och Pumba, verkar som att de sänt klart Trassel.

Ja, men tyvärr är det ett antal avsnitt från andra säsongen av Trassel som SVT har hoppat över.

När SVT åter började sända Disneyprogram i mars i år efter ett drygt års uppehåll trodde jag att de skulle fortsätta där de slutade i december 2019. Men det verkar istället så att Disney har hållit inne med alla de program som skulle ha sänts 2020 och går vidare med ett nytt års program som om ingenting hade hänt.

Det är inte bara i Trassel som en massa avsnitt har hoppats över mitt i serien. Det är likadant med Doktor McStuffins och Sofia den första.

Vi som abonnerar på Disney+ kan visserligen se de överhoppade avsnitten där, men övriga svenska tv-tittare får nog känna sig blåsta... :(

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 oktober 2021 kl. 10:22:07
Vi som abonnerar på Disney+ kan visserligen se de överhoppade avsnitten där, men övriga svenska tv-tittare får nog känna sig blåsta... :(
Och på Disney+ finns, till skillnad från SVT, ingen svensk text för hörselskadade; så om man önskar eller behöver sådana är man också körd... :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 oktober 2021 kl. 15:17:43
Och på Disney+ finns, till skillnad från SVT, ingen svensk text för hörselskadade; så om man önskar eller behöver sådana är man också körd... :(

Ja, jag håller med. Det är verkligen sorgligt att Disney+ inte kan tillhandahålla både dubbning och textning.

Men SVT har ett annat problem. SVT Plays textning av Disneyprogrammen är fortfarande väldigt opålitlig. Ibland fungerar det, men lika ofta uteblir texterna helt. Så jag har felanmält till SVT igen. Märkligt att det ska behöva ta så lång tid att åtgärda problemet.

Jag tror i.o.f.s. att det fungerar OK så länge man tittar direkt när programmen sänds, men inte om man vill titta i efterhand.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 oktober 2021 kl. 17:34:02
Men SVT har ett annat problem. SVT Plays textning av Disneyprogrammen är fortfarande väldigt opålitlig. Ibland fungerar det, men lika ofta uteblir texterna helt. Så jag har felanmält till SVT igen. Märkligt att det ska behöva ta så lång tid att åtgärda problemet.

Jag tror i.o.f.s. att det fungerar OK så länge man tittar direkt när programmen sänds, men inte om man vill titta i efterhand.
Ja, det är ärligt talat ren och skär skandal att SVT fortfarande inte lyckats lösa textningsproblemen på SVT Play, trots att det gått över ett halvår. :(

Textningen av Disneydags är som sagt väldigt opålitlig och slumpartad, åtminstone via webbläsare och mobilapp - när jag castar till Chromecast får jag nästan aldrig med någon text; där har det bara funkat en enda gång av flera dussin försök...

Via Android-appen får jag ibland inte ens bild, utan då händer det relativt ofta att man bara får en svart skärm och en uppspelning som påbörjas men avbryts efter två sekunder. Så har det varit hela dagen idag, medan det funkade igår. Men om bilden väl fungerar på Android-appen verkar textningen alltid också fungera, så det verkar som att appen är så känslig så att den inte ens spelar upp bild och ljud om texten har ballat ur (eller åtminstone verkar det så hittills)... Men det är bara om man spelar upp på mobilens skärm - om jag istället castar från appen till Chromecast fungerar det alltid med bild och ljud, men nästan aldrig med textning.

På SVTs linjära sändningar fungerar allting bra, och vanligtvis brukar jag spela in Disneydags på min digitalbox och se det i efterhand för att slippa alla problem med SVT Play. Men den här helgen funkade tyvärr inte boxens inspelning, och jag skulle gärna vilja se programmet med textning - men det verkar nästan omöjligt, trots att jag försökt ett stort antal gånger hela helgen... :'(

Anders M Olsson

#861
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 oktober 2021 kl. 02:05:31
Ja, det är ärligt talat ren och skär skandal att SVT fortfarande inte lyckats lösa textningsproblemen på SVT Play, trots att det gått över ett halvår. :(

Om du inte redan har gjort det, kanske jag kan be dig att maila till SVT () och påtala saken igen. Det gäller självklart även alla andra som har sett problemet! Vi måste nog sätta lite press på SVT om det ska bli någon lösning. Om ingen hör av sig till dem tror de kanske att problemet redan är löst.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 oktober 2021 kl. 02:05:31
På SVTs linjära sändningar fungerar allting bra, och vanligtvis brukar jag spela in Disneydags på min digitalbox och se det i efterhand för att slippa alla problem med SVT Play. Men den här helgen funkade tyvärr inte boxens inspelning, och jag skulle gärna vilja se programmet med textning - men det verkar nästan omöjligt, trots att jag försökt ett stort antal gånger hela helgen... :'(

För mig fungerar det att ladda ner programmen med youtube-dl och muxa med mkvtoolnix enligt följande mall:

youtube-dl -f bestvideo+hls-ts-full-stereo-Svenska -k "https://www.svtplay.se/video/32720959/disneydags/disneydags-sasong-1-avsnitt-11-1"
mkvmerge --output "Disneydags 2021-10-09.mkv" "Avsnitt 11-e2DDQ7A.fhls-ts-full-1645.mp4" --language 0:sv "Avsnitt 11-e2DDQ7A.fhls-ts-full-stereo-Svenska.mp4"

(Det går naturligtvis även bra att använda mkvtoolnix grafiska användargränssnitt i stället för mkvmerge på kommandoraden.)

Som option kan man sen konvertera till mp4 med ffmpeg om man hellre vill ha mp4-filer än matroska.
ffmpeg -i "Disneydags 2021-10-09.mkv" -c copy "Disneydags 2021-10-09.mp4"

svtplay-dl har inte fungerat på ett tag.

Undertexterna får man ladda ner separat enligt mina instruktioner här:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=3212.750#msg_99346

Disneyfantasten

Vid förra veckans avsnitt av Timon och Pumbaa som visades så spelades den vita musen av Roger Storm som också spelade elefanten som spelar baseboll och använder musen som boll, de två andra elefanterna minns jag tyvärr inte men tror det kan vara Anders Öjebo som är en av dem...

Idag visades avsnitten Föräldraskap i Florida & The Laughing Hyenas: The Cooked Goose...

I den sistnämnda framträdde Cheetato & Cheetata, den första spelades av Roger Storm, den andra kunde jag inte riktigt placera även fast rösten lät bekant...

Vildgåsen i samma avsnitt spelades av Anders Öjebo!

Disneyfantasten

I dagens avsnitt visades en osedd utropande röst på ett flygplan som spelas av Roger Storm samt en osedd tidningsförsäljare som spelas av Anders Öjebo!

I andra halvan visas Fred och Frida som spelar av Johan Hedenberg respektive Jasmine Wigartz-Göthman!

I båda avsnitten visades Kriminelle Quint som återkommer i flera avsnitt och han spelas av Roger Storm, vilket vi i och för sig redan vet...

Daniel Hofverberg

Är det bara jag som tycker att Bumbibjörnarna haft en sämre bildkvalitet än vanligt de senaste veckorna - egentligen ända sedan de började om för säsongen? Timon & Pumbaa är i det närmaste knivskarp, men Bumbibjörnarna har haft en suddig och oskarp bild som inte ser ut som minsta lilla HD-kvalitet (åtminstone hos Boxer)... :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2021 kl. 12:33:15
Är det bara jag som tycker att Bumbibjörnarna haft en sämre bildkvalitet än vanligt de senaste veckorna - egentligen ända sedan de började om för säsongen? Timon & Pumbaa är i det närmaste knivskarp, men Bumbibjörnarna har haft en suddig och oskarp bild som inte ser ut som minsta lilla HD-kvalitet (åtminstone hos Boxer)... :(

Du har faktiskt rätt. Man ska kanske inte jämföra Bumbibjörnarna med Timon och Pumbaa. Timon och Pumbaa är uppenbarligen restaurerad i HD medan Bumbibjörnarna inte är det. Den serien ligger fortfarande kvar i SD-kvalité om än uppskalad till HD.

Men jag har för skojs skull jämfört dagens avsnitt av Bumbibjörnarna med min inspelning av samma avsnitt när det senast sändes för 11 år sen. Det är utan tvekan suddigare nu än förra gången.

Inspelning från Disneydags 2 oktober 2010:


Inspelning från Disneydags i dag den 30 oktober 2021:

moviefan

Visst har Bumbibjörnarna även svensk bildversion ? 

Steffan Rudvall

Citat från: moviefan skrivet 30 oktober 2021 kl. 17:04:20
Visst har Bumbibjörnarna även svensk bildversion ?
Vissa avsnitt har haft det...

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 30 oktober 2021 kl. 17:04:20
Visst har Bumbibjörnarna även svensk bildversion ?
Fram tills mot slutet av förra säsongen av Disneydags hade de flesta avsnitt svensk bildversion, men den här säsongen har alla avsnitt haft engelsk bildversion med titel och avsnittstitel på engelska samt svenska röster först efter sluttexterna.

Men visst är det väl ändå fel röster som angivits i de avsnitt som sänts under höstsäsongen...? Under de avsnitt som sänts hittills i år står det utsatt rösterna från nydubben från 2000-talet, med Lizette Pålsson som Bibi - men det låter helt klart som att alla avsnitt den här säsongen fortfarande har varit sådana som dubbades tidigare med Anna Nylén som Bibi...?

Citat från: Anders M Olsson skrivet 30 oktober 2021 kl. 13:45:17
Du har faktiskt rätt. Man ska kanske inte jämföra Bumbibjörnarna med Timon och Pumbaa. Timon och Pumbaa är uppenbarligen restaurerad i HD medan Bumbibjörnarna inte är det. Den serien ligger fortfarande kvar i SD-kvalité om än uppskalad till HD.

Men jag har för skojs skull jämfört dagens avsnitt av Bumbibjörnarna med min inspelning av samma avsnitt när det senast sändes för 11 år sen. Det är utan tvekan suddigare nu än förra gången.
Oj, det var faktiskt påtaglig skillnad. Det är också suddigare nu än avsnitten som sändes under våren, så jag förstår inte riktigt vad som har hänt...? Är det någon uppskalning som gått snett, eller vad...?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2021 kl. 21:21:42
Oj, det var faktiskt påtaglig skillnad. Det är också suddigare nu än avsnitten som sändes under våren, så jag förstår inte riktigt vad som har hänt...? Är det någon uppskalning som gått snett, eller vad...?

Då är vi två som inte begriper vad som har hänt. Bara uppskalning skulle knappast kunna ge ett sånt fenomen. De måste ha hittat en annan master som är sämre inscannad.

Jag kollade även upp samma avsnitt på Disney+, och trots att det teoretiskt har sämre upplösning (640x480) än SVTs gamla SD-sändning (720x576) ser det ändå skarpare ut än dagens HD-sändning.

När jag hinner ska jag titta igenom lite fler exempel för att få mer "kött på benen" och sen anmäla felet till SVT.