Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lucia - SD i farten igen...

Startat av Goliat, 14 december 2022 kl. 08:53:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/mattias-eriksson-falk-sd-det-var-inte-traditionellt

Är det här inte maktmissbruk? Tycker synd om eleverna, de har övat i flera veckor. Sedan bara sätta stopp strax innan.

Det finns en del hbtq-personer som går där och många har redan farit illa på grund av fördomar. Så kommer denna tomtenisse fram ut en slemmig sten och ställer in.

Dessa personer kan ju få men för livet, det påverkar mycket unga psykiskt att råka ut för sådana här saker. Det är mycket illa.

Btw, visste ni att den första svenska Lucian kan vart en man?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/okanda-bilden-visar-forsta-lucian-kan-ha-varit-man

Daniel Hofverberg

Ärligt talat borde man väl inte bli förvånad... :'(

Citat från: Goliat skrivet 14 december 2022 kl. 08:53:12Är det här inte maktmissbruk? Tycker synd om eleverna, de har övat i flera veckor. Sedan bara sätta stopp strax innan.
Om inte annat, så är det åtminstone ett solklart brott mot den i Sverige så viktiga principen om armlängds avstånd för politik - d.v.s. politiker ska bara fatta generella beslut på ett övergripande plan, men inte blanda sig i specifika fall.

Det gäller i stort sett allt, men framförallt kultur av alla dess former.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 december 2022 kl. 09:13:42Ärligt talat borde man väl inte bli förvånad... :'(
Om inte annat, så är det åtminstone ett solklart brott mot den i Sverige så viktiga principen om armlängds avstånd för politik - d.v.s. politiker ska bara fatta generella beslut på ett övergripande plan, men inte blanda sig i specifika fall.

Det gäller i stort sett allt, men framförallt kultur av alla dess former.
Ja verkligen. Det är så det ska vara. Men för mig låter detta som ett fall för någon om ombudsman. Fräckt bara timmar innan ställa in också. Så fel på många nivåer.

Steffan Rudvall

Detta gör mig förbannad, då jag vet hur mycket hårt arbete och känslor som ligger bakom... Det tar hårt på eleverna när något man jobbat så hårt för går förlorat bara sådär. 

Men det är tyvärr sånt som händer när Sveriges näst största parti står för både rasism och ignorans.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 december 2022 kl. 10:11:30Detta gör mig förbannad, då jag vet hur mycket hårt arbete och känslor som ligger bakom... Det tar hårt på eleverna när något man jobbat så hårt för går förlorat bara sådär.

Men det är tyvärr sånt som händer när Sveriges näst största parti står för både rasism och ignorans.
Ja verkligen. De har lagt ner kropp och själ i flera veckor.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 december 2022 kl. 10:11:30Men det är tyvärr sånt som händer när Sveriges näst största parti står för både rasism och ignorans.
Jag tycker att lagen borde porta det!

Lillefot

Det var verkligen tråkigt och framförallt förargligt. Det känns ärligt talat som att SD lever inne i en konservburk som aldrig "får" öppnas.

Min omtanke går ut till de elever som nu inte får genomföra det de har övat till.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Lilla My

Folket: Vi är lite trötta på Lucia.
SD: Vi måste stå upp och backa våra gamla utdöende traditioner!!
Folket: Okej då löser vi det genom att göra traditionen levande och intressant, inkluderande och behaglig!
Also SD: INTE SÅ!!!

Will Siv

Jag förstår inte varför skolan och eleverna inte går ut i tåget ändå, i protest.

Hur kan politikern äns "stoppa" det?

Kan inte eleverna eller skolan överklaga?


Vi "vinner inte" om vi bara böjer oss ner för deras retorik.

Om en sd politiker i närheten skulle försöka göra det otillåtet att ha vissa kläder beroende på vem man är ( e: en man får inte ha klänning ) så skulle jag protestera genom att ha på det mitt framför dom ( fast jag är ju icke binär ).

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 december 2022 kl. 10:11:30Detta gör mig förbannad, då jag vet hur mycket hårt arbete och känslor som ligger bakom... Det tar hårt på eleverna när något man jobbat så hårt för går förlorat bara sådär.

Men det är tyvärr sånt som händer när Sveriges näst största parti står för både rasism och ignorans.
Ja, det är fullständigt horribelt att fatta ett sådant beslut; och sen till råga på allt med så kort varsel...

Även om man inte ska dra alla partipolitiker över samma kam, så tror jag nog ändå man kan vara helt säker på att inget annat parti än SD skulle komma på att fatta ett sådant beslut.

Goliat

Citat från: Will Stewart skrivet 14 december 2022 kl. 13:02:05Jag förstår inte varför skolan och eleverna inte går ut i tåget ändå, i protest.

Hur kan politikern äns "stoppa" det?

Kan inte eleverna eller skolan överklaga?


Vi "vinner inte" om vi bara böjer oss ner för deras retorik.

Om en sd politiker i närheten skulle försöka göra det otillåtet att ha vissa kläder beroende på vem man är ( e: en man får inte ha klänning ) så skulle jag protestera genom att ha på det mitt framför dom ( fast jag är ju icke binär ).
Hoppas de fått göra något litet iaf, men mycket trist, speciellt med en "tradition" som är så pass ny som Lucia. Det är ju relativt nyligen man började fira Lucia också här och det tog nästan 100 år innan den fick fäste dessutom sedan 1800-talet. Så "traditionen" är ju egentligen inte riktigt satt än heller.

Jo man måste visa att man ska vara sig själv oavsett vad man identifierar sig, man måste kunna få vara och göra det man tycker om och vill, det ska inte nån gubbe sätta stopp för eftersom han är rädd för att världen inte är så svartvit som han vill att den ska vara.

TonyTonka

Ja, det är förfärligt. Men å andra sidan hade man knappast väntat något annat från SD-clownerna. :(
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Oskar

#12
Prata vi om USA black weekend eller italienska helgon lucia eller Disneys kalle anka och hans vänner önskar god jul/from all of us to all of you disney eller judisk adventsljusstake. Den riktiga svenska jultradition är julbocken i Gävle som vi eldar upp. Vi måste respektera nya tider som kommer.

Goliat

Citat från: Oskar skrivet 14 december 2022 kl. 14:25:29Prata vi om USA black weekend eller italienska helgon lucia eller Disneys kalle anka och hans vänner önskar god jul/from all of us to all of you disney eller judisk adventsljusstake. Den riktiga svenska jultradition är julbocken i Gävle som vi eldar upp. Vi måste respektera nya tider som kommer.
Jultraditionen är ju en salig blandning av olika traditioner och ser olika ut från familj till familj dessutom. Att elda en julbock är ju relativt en ny tradition, men bocken har funnits med i gammalt firande dock, men i den hedniska (bland annat), men den eldades inte upp. TV har ju inte funnits allt för länge heller. Så Kalle Anka är ju relativt en ny tradition också.

A

Detta är helt förfärligt! Är det vanligt att sånt här händer i Sverige? Det här är ju diskriminering på hög nivå kan det verkligen vara tillåtet?