Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Då julen kom till Mumindalen/Snöbarnens julsagor

Startat av Goliat, 14 december 2022 kl. 18:36:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Det kommer en ny serie (troligen) som visar första avsnittet 24:e december i år. :D

Totalt missat, så roligt, ska även få svenskt tal och det blir tydligen rösterna från den datoranimerade (om jag förstod det rätt). Åter kommer så fort jag vet mer.

EDIT: mer info...

Den kommer visas på YLE, DR, NRK och RUV, på julafton men inte SVT *tumme ner*. verkar vara Gugglebug Entertainment bakom. Kanske är denna som ligger bakom också Christmas Comes to Moominvalley


https://www.youtube.com/watch?v=I69ll3V0edY

A

Så vad baserar sig denna på? Julgranen? Eller är den ny skriven?

Steffan Rudvall

Synd att SVT inte kommer vissa den, det kunde annars bli en jultradition kanske på SVT barn där de vid juletiderna ju visar samma "kortfilmer" varje år.

Goliat

Citat från: A skrivet 14 december 2022 kl. 19:07:08Så vad baserar sig denna på? Julgranen? Eller är den ny skriven?
Boken är ju Julgranen, men vi är osäkra. Det är lite hemligt än.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 december 2022 kl. 19:14:21Synd att SVT inte kommer vissa den, det kunde annars bli en jultradition kanske på SVT barn där de vid juletiderna ju visar samma "kortfilmer" varje år.
Ja verkligen. Tror den är riktigt fin. Men de var tydligen inte intresserade på SVT. Vilket är mycket tråkigt då den dubbas till Svenska också.

Sabelöga

Spännande, ska bli kul att följa och se när man nu får chansen.
Houba !

Daniel Hofverberg

Det verkar helt klart intressant, och om filmen/avsnittet släpps på YLE Arenan med svenskt tal borde det inte vara några problem att ladda hem det därifrån. :)

Jag hittade den här artikeln som skriver lite mer om kortfilmsblocket ifråga:
https://svenska.yle.fi/a/7-10023972

En av de sju filmerna i blocket, Astrid Lindgrens Räven och tomten, har ju sänts på SVT de senaste jularna; men de övriga sex känner jag inte till har sänts i Sverige. Och förmodligen är väl själva det här blocket en specifik företeelse för Finland och YLE.

Citat från: Goliat skrivet 14 december 2022 kl. 18:36:42Den kommer visas på YLE, DR, NRK och RUV, på julafton men inte SVT *tumme ner*. verkar vara Gugglebug Entertainment bakom. Kanske är denna som ligger bakom också Christmas Comes to Moominvalley
Vad har du för källa att den kommer att sändas på NRK och DR? För jag hittar inget alls på NRK TV eller DRTV - faktum är att jag inte ens hittar åt något på YLE Arenan, men i och med ovan nämnda artikel kan man väl förmoda att det ändå stämmer att den kommer att finnas på YLE Arenan...

Citat från: Sabelöga skrivet 14 december 2022 kl. 23:48:38Spännande, ska bli kul att följa och se när man nu får chansen.
Det borde inte vara några problem att ladda hem filmen via yle-dl från YLE Arenan, så att man borde kunna göra det på julafton och inte vara beroende av svensk TV. Senast jag provade fungerade nästan allt att laddas hem via yle-dl även utan VPN, trots att det krävs VPN för att se programmen utanför Finland på nätet.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 december 2022 kl. 01:20:37Vad har du för källa att den kommer att sändas på NRK och DR? För jag hittar inget alls på NRK TV eller DRTV - faktum är att jag inte ens hittar åt något på YLE Arenan, men i och med ovan nämnda artikel kan man väl förmoda att det ändå stämmer att den kommer att finnas på YLE Arenan...
Det står på animatörernas officiella sida + att en bakom kulisserna (som varit med i produktionen) har berättat precis samma sak.

Screenshot_20221215-084535~2.png

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 15 december 2022 kl. 08:49:07Det står på animatörernas officiella sida + att en bakom kulisserna (som varit med i produktionen) har berättat precis samma sak.
Hmm, märkligt att den inte har lagts till än på NRK TV eller DRTV då än - även fast den inte ska finnas tillgänglig än, så borde de väl göra som med SVT Play och "förvarna" att någonting dyker upp ett litet tag i förväg...?

För övrigt kan man ju undra hur kort Då julen kom till Mumindalen egentligen kommer att vara, med tanke på att hela kortfilmsblocket ifråga (som åtminstone i Finland ska heta Snöbarnens julsagor) som innehåller 7 kortfilmer bara är en timme långt...? Snittet borde alltså hamna på runt 8 ½ minut per film.

Goliat

#8
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 december 2022 kl. 08:57:27Hmm, märkligt att den inte har lagts till än på NRK TV eller DRTV då än - även fast den inte ska finnas tillgänglig än, så borde de väl göra som med SVT Play och "förvarna" att någonting dyker upp ett litet tag i förväg...?

För övrigt kan man ju undra hur kort Då julen kom till Mumindalen egentligen kommer att vara, med tanke på att hela kortfilmsblocket ifråga (som åtminstone i Finland ska heta Snöbarnens julsagor) som innehåller 7 kortfilmer bara är en timme långt...? Snittet borde alltså hamna på runt 8 ½ minut per film.
Den är runt 7 minuter lång om jag förstått det rätt. Inte riktigt 8 minuter. Men osäker på om då det är inräknat för och eftertext. Så den kan lika väl vara 8-8½ minut. Frågar så får vi se.

Fler frågor föresten som jag ska ställa?

EDIT: ruv.is hittar jag inget heller på, men de har lite program och det kan hända att något förekommer i just ett program eller mellan något också. Múmínálfarnir...kanske något i stilen den skulle kunna heta, ska ha koll på ruv iaf.

Daniel Hofverberg

#9
Jag vet heller inte om YLE Arenan, NRK TV och DRTV kommer att lägga upp de här sju kortfilmerna i samma block som de kommer sändas linjärt (d.v.s. som ett en timme långt program), eller om de läggs upp som sju separata kortfilmer...? Om man läser exakt vad som står i artikeln på YLEs webbplats kan man väl kanske tolka det som det förstnämnda (åtminstone på YLE Arenan), men säker är jag inte.

Det blir för övrigt också intressant att se om YLE har köpt in SVTs svenska dubbning av Räven och tomten, som de sänt de två senaste jularna, eller om den får en ny finlandssvensk dubb...? Trots att den kortfilmen bygger på en berättelse av Astrid Lindgren (utgiven för första gången 2017), så är den ju huvudsakligen norskproducerad varför originalspråket är norska.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 december 2022 kl. 09:48:33Jag vet heller inte om YLE Arenan, NRK TV och DRTV kommer att lägga upp de här sju kortfilmerna i samma block som de kommer sändas linjärt (d.v.s. som ett en timme långt program), eller om de läggs upp som sju separata kortfilmer...? Om man läser exakt vad som står i artikeln på YLEs webbplats kan man väl kanske tolka det som det förstnämnda (åtminstone på YLE Arenan), men säker är jag inte.
Den kan nog visas separat skulle jag tro. Kan hända också att det är något som inte visas på tv'n utan enbart på playkanalen i några länder.


Daniel Hofverberg

Nu har den sammansatta filmen, med ramberättelse och sju kortfilmer, dykt upp som kommande på YLE Arenan - men trots svensk titel står det att den bara ska ha finskt tal... ???
https://arenan.yle.fi/1-62343236

Även på NRK TV har programmet dykt upp som kommande, där under titeln Snøbarnas juletime:
https://tv.nrk.no/program/KMTE41006020

Huruvida ramberättelsen kommer vara identisk mellan Finland, Norge och Danmark, eller nyinspelad för varje land, har jag dock inte lyckats lista ut. Men att det ska vara samma sju kortfilmer verkar väl i alla fall tämligen klart.

Det verkar alltså som att de sju ingående kortfilmerna, inklusive Då julen kom till Mumindalen, sannolikt inte kommer att läggas upp som individuella titlar på respektive Play-tjänst, utan bara som del av det här entimmesblocket.

Goliat

#13
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 december 2022 kl. 09:25:57Nu har den sammansatta filmen, med ramberättelse och sju kortfilmer, dykt upp som kommande på YLE Arenan - men trots svensk titel står det att den bara ska ha finskt tal... ???
https://arenan.yle.fi/1-62343236

Även på NRK TV har programmet dykt upp som kommande, där under titeln Snøbarnas juletime:
https://tv.nrk.no/program/KMTE41006020

Huruvida ramberättelsen kommer vara identisk mellan Finland, Norge och Danmark, eller nyinspelad för varje land, har jag dock inte lyckats lista ut. Men att det ska vara samma sju kortfilmer verkar väl i alla fall tämligen klart.

Det verkar alltså som att de sju ingående kortfilmerna, inklusive Då julen kom till Mumindalen, sannolikt inte kommer att läggas upp som individuella titlar på respektive Play-tjänst, utan bara som del av det här entimmesblocket.
Märkligt det står finskt stereo. Men det kan hända det kanske dyker upp en till med svenskt tal.

Den kommer iaf gå på svenska:

https://svenska.yle.fi/a/7-10023972

Edit: kan hända det är fel för här är länken till den finska. De har nog bara skrivit fel språk.

https://areena.yle.fi/1-62343236

EDIT: Hittat inget på RUV.is än, men kan tänka mig den heter något med jólasögur.

Goliat

Inte mer information men officiella hemsidan:

https://www.moomin.com/en/blog/christmas-cartoon-moomins/

"The one-hour-long show includes seven beloved Christmas stories. In addition to the Moomin story viewers get to enjoy, for example, H.C. Andersen's The Swineherd and a story based on Mauri Kunnas' book Twelve Gifts for Santa Claus.

The programme will be shown in Finland (Yle TV2), Norway (NRK), Denmark (DR) and Iceland (RÚV) on Christmas Eve / Christmas Day"