Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Darkwing Duck

Startat av Beck, 22 september 2009 kl. 20:57:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Citat från: Ale skrivet 14 maj 2022 kl. 20:35:42
Jag är som sagt 100 på att jag såg serien runt 2004 och det var inte Disney Channel för jag hade inte den kanalen då. Är rätt säker det var nån Disneydags! 😛

Men ja jag håller med att det var löjligt o förbjuda serien på SVT på 90 talet. Det är ju märkligt att man tillät Tom och jerry,Oggy och Kackerlackorna, Batman osv men inte just Darkwing duck. Jag är född 1995 så jag fanns inte när den gick 1994. Jag är rätt säker det var nån av de svenska kanalerna jag såg på!

Det finns ju hvs-utgåvor med Darkwing Duck också. Så det kan ha varit så du råkade se den? För efter igenomtitt i tv-listorna på SVT så finner jag ingenting alls om Darkwing Duck efter datumet ovan.

Ale

Kanske inte var på SVT men är hundra på att det var på tv. Hade inte Darkwing på vhs o mina vänner i samma generation mindes också att de såg Darkwing duck runt den tiden.

Goliat

Citat från: Ale skrivet 14 maj 2022 kl. 21:00:39
Kanske inte var på SVT men är hundra på att det var på tv. Hade inte Darkwing på vhs o mina vänner i samma generation mindes också att de såg Darkwing duck runt den tiden.

Kan vara falskt minne också. Det var vi alla, jag minns också saker som säkerligen aldrig hänt eller kanske inte riktigt stämmer. Det är lätt att det blir så.

Jag har faktiskt ett minne av att jag vart på en teater. Kan till och med berätta saker som hände och liknande, men den hade sista föreställningen under 70-talet, innan jag föddes. Så kan inte ha sett.

Finns en film också jag trodde jag sett. Men har kanske sett trailer och efter ett par år förvrängt det där och fyllt i mellan.

Detta är vanligt och inte alls konstigt.

Den har ju dock gått på Disney channel ungefär under den tiden. Minns du exakt var du var när du såg eller händelser eller avsnitt? Har letat mer men kan inte hitta efter 90-talet mer än Disney channel.

Edit: försöker inte dumförklara. Försöker bara hitta en förklaring.

Jag trodde jag hade ett falskt minne om en film som alla påstod jag "fantiserat ihop" visade sig vara en disney-film som inte släppts på VHS eller DVD utan enbart gått på tv. (Finns en tråd om den, minns inte vad den hette nu bara för det...något med not Quite Human tror jag.)

Ale

Ärligt vad vill du komma fram till? Inte dumförklara men är precis det du gör! Jag som sagt till o med har pratat med andra om Darkwing duck för nån vecka sedan o de båda var instämmande på att de såg den på tv runt 2004. Någon sa visserligen att de såg den på Disney Channel men andra sa att de såg på SVT eller om det var tv3 eller något. Jag lägger ned diskussionen nu då vi inte kommer någon vart.

Med all välmening

Hampus.J

Du tänker inte på Ducktales som sändes flitig av SVT 2004? Darkwing Duck sändes defintivt inte av SVT vid den tiden, följde barnprogrammen rätt slaviskt då så det hade jag kommit ihåg isf. Finns inte heller någon uppgift om sändningar i SMDB. Hade inte heller Disney Channel själv vid den tiden även fast man ibland såg hos kompisar b.la. Men att Darkwing sändes där vet jag tack vare en tv-tablå som jag klippte ut vid den tiden och sparade länge. Där sändes DD tidigt på morgonen och det var ganska ofta man kollade tillbaka på den tablån och önskade att man hade tillgång till Disney Channel...  ;D(Sorry för lite OT).
In Donaldismo Veritas

Goliat

#35
Citat från: Ale skrivet 14 maj 2022 kl. 23:48:53
Ärligt vad vill du komma fram till? Inte dumförklara men är precis det du gör! Jag som sagt till o med har pratat med andra om Darkwing duck för nån vecka sedan o de båda var instämmande på att de såg den på tv runt 2004. Någon sa visserligen att de såg den på Disney Channel men andra sa att de såg på SVT eller om det var tv3 eller något. Jag lägger ned diskussionen nu då vi inte kommer någon vart.

Med all välmening

Försöker bara finna en förklaring. La ner två dagar att gå igenom manuellt också för att gå igenom slutet av 2003 till början av 2006 utöver smdb. Så la ner tid för att försöka hitta åt dig vilken kanal. Tittade dock enbart 1-5 och kunde inte finna.

Däremot gick DuckTales 2004 på SVT samt filmen på tv3, som Hampus.J nämner. Så det gick flitigt.

KB har lite fler tjänster, smdb och så finns en avdelning med tidningar.

Aftonbladets tidning 2004-08-19 nämndes Darkwing Duck för första gången (förutom norsk tidning för norsk tv) och där gick Darkwing Duck 06.00 på Disney Channel.


Steffan Rudvall

#36
Citat från: Ale skrivet 14 maj 2022 kl. 20:35:42
Jag är som sagt 100 på att jag såg serien runt 2004 och det var inte Disney Channel för jag hade inte den kanalen då. Är rätt säker det var nån Disneydags! 😛

Du kan inte blanda ihop det med Ducktales då? Det är det närmaste jag kan komma som gått på SVT runt den perioden. Om inte du själv hade tillgång till Disney Channel så kanske du sätt Darkwing Duck hos någon kompis?

Jabberjaw

Citat från: Ale skrivet 14 maj 2022 kl. 23:48:53
Ärligt vad vill du komma fram till? Inte dumförklara men är precis det du gör! Jag som sagt till o med har pratat med andra om Darkwing duck för nån vecka sedan o de båda var instämmande på att de såg den på tv runt 2004. Någon sa visserligen att de såg den på Disney Channel men andra sa att de såg på SVT eller om det var tv3 eller något. Jag lägger ned diskussionen nu då vi inte kommer någon vart.

Med all välmening

Förstår dig. Jag har varit med om samma sak nämligen där jag minns klart och tydligt att jag  haft inspelat med TV1/SVT logga Oliver och Gänget med orginal dubbningen och flera andra. Tyvärr hittade jag bara bandet med Dumbo men när hela familjen minns det så är det svårt att bara säga nej vi minns väl fel.

Min far ÄLSKADE Darkwing Duck när det gick på TV. Och vi hade inte heller Disney Channel när vi bodde i huset... Bara i lägenheten.

Det kan inte vara så enkelt som att man såg serien flitigt när Disney Channel ibland öppnade upp för fri perioder så att man fick in kanalen i några dagar. Det hände vad jag minns rätt ofta för locka till sig fler kunder.

https://tidningar.kb.se/?q=%22darkwingduck%22&from=1996-01-01&to=2014-12-31&sort=asc

På norsk BarneTv gick serien även 1999 i NRK. Men den borde väl varit dubbad på Norska  :-[

Det måste varit i blocket Disneydags på Kanal 5  :)
https://m.youtube.com/watch?v=-kTVGGDH-MQ





Daniel Hofverberg

Citat från: Ale skrivet 14 maj 2022 kl. 21:00:39
Kanske inte var på SVT men är hundra på att det var på tv. Hade inte Darkwing på vhs o mina vänner i samma generation mindes också att de såg Darkwing duck runt den tiden.
Du kan inte ha sett Darkwing Duck på TV3? Jag minns inte när, men jag har ett tydligt minne av att TV3 har sänt serien vid något skede; och närmare bestämt samma avsnitt som tidigare hade sänts på SVT (d.v.s. inte alls hela serien).

Steffan Rudvall

Darkwing Duck gick 1997 i Disneydags på Kanal 5 men det är ju några år för tidigt...

Jabberjaw

2003 - 2004 så sändes Darkwing Duck på TV3 i blocket Disneys Frukostklubb också. Iallafall på Norska TV3 tablå er tror jag det är.

I Sverige visades tecknat på morgonen, men sedan står det bara kryptiskt vid 9 tiden:

Citat"Disney!) Tecknat från Disney Möt några av Disneys allra populäraste figurer, älskade av både barn och vuxna!"

Här är Frukost TV och barntrean referenserna.
https://tidningar.kb.se/?q=%22darkwing%20duck%22&sort=asc&from=1997-01-01&to=2014-12-31&page=16




Ale

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 maj 2022 kl. 10:50:49
Du kan inte ha sett Darkwing Duck på TV3? Jag minns inte när, men jag har ett tydligt minne av att TV3 har sänt serien vid något skede; och närmare bestämt samma avsnitt som tidigare hade sänts på SVT (d.v.s. inte alls hela serien).

Jo det kan mycket väl ha varit på Tv3. Vet bara med 100 att det inte var disney channel. Jag hade erkänt att jag kan ha minns fel om det inte vore för att jag pratat med andra om det som också påstod att de såg det på SVT. Eller ja tv3.

Darkwing

De håller på att dubba de avsnitt som aldrig hann dubbas och sändas när serien plockades bort från Disneydags på 90-talet. Kanske därför den inte dykt upp på svenska Disney+ ännu?

Såg nyss avsnittet där Darkwing blir krympt och jagar myror som rånar banker. Jag kände inte igen någon av rösterna förutom;
Darkwing - Anders Öjebo
Sigge - Per Sandborgh

Monica Forsberg gör inte längre Gåsalin och Christel Körner gör inte Ture. Kände inte igen deras nya röster.

Darkwing

Citat från: Darkwing skrivet 10 september 2022 kl. 10:43:20De håller på att dubba de avsnitt som aldrig hann dubbas och sändas när serien plockades bort från Disneydags på 90-talet. Kanske därför den inte dykt upp på svenska Disney+ ännu?

Såg nyss avsnittet där Darkwing blir krympt och jagar myror som rånar banker. Jag kände inte igen någon av rösterna förutom;
Darkwing - Anders Öjebo
Sigge - Per Sandborgh

Monica Forsberg gör inte längre Gåsalin och Christel Körner gör inte Ture. Kände inte igen deras nya röster.
Kan tillägga att de svenska creditsen till avsnittet var felaktiga då de angav de gamla rösterna, typ Ulf Källvik som Sigge osv.

Darkwing

Upptäckte nu att de dubbat om avsnitt som redan dubbats på 90-talet. Helgerån! Kollade mitt favoritavsnitt där Herr Bananhjärna blir besatt av en demon. I den nya dubben heter han Herr Banantroll istället.  :'(

Detta avsnitt hade inga svenska credits över huvud taget. Precis som myravsnittet så kände jag bara igen Öjebo som Darkwing och Sandborgh som Sigge.