Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Global uppvärmning

Startat av Scoobydoofan1, 3 november 2020 kl. 12:36:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Hur tror ni situationen ser ut när det gäller global värmning? Tror ni att systemet kan ändras till vind, sol och förnybar elektricitet?

Lilla My

Vi måste hitta ett sätt att få det att funka - annars dör vi.

Scoobydoofan1

Citat från: Lilla My skrivet  3 november 2020 kl. 14:02:33
Vi måste hitta ett sätt att få det att funka - annars dör vi.
Problemet är vad är det politikerna och stora företag gör? Dom verkar ha tappat motivationen för att ändra systemet. Små länder verkar kunna byta till förnybara källor av elektricitet men dom stora länderna går väldigt långsamt med det.

Soscla

Det är pengar som styr och kol- och oljeindustrin har mycket pengar som de inte vill sluta casha in på.
Avskaffa konceptet pengar! Alla lär sig att göra saker för att det är det bästa för samhället! Aaaaahhhh (det är min klimatpanik som sätter igång nu, för jag vet inte vad JAG som individ kan göra. Svar: typ inget)

Men jag hoppas att vi snarast kan drastiskt ändra våra system. Preem fick ju avslag här nyligen om att utöka sitt oljeraffinaderi, väldigt bra!
It's so fluffy I'm gonna die!

Scoobydoofan1

#4
Citat från: Soscla skrivet  3 november 2020 kl. 15:46:15
Det är pengar som styr och kol- och oljeindustrin har mycket pengar som de inte vill sluta casha in på.
Avskaffa konceptet pengar! Alla lär sig att göra saker för att det är det bästa för samhället! Aaaaahhhh (det är min klimatpanik som sätter igång nu, för jag vet inte vad JAG som individ kan göra. Svar: typ inget)

Men jag hoppas att vi snarast kan drastiskt ändra våra system. Preem fick ju avslag här nyligen om att utöka sitt oljeraffinaderi, väldigt bra!
Oljepengarna har du rätt om, Norge's oljefond har börjat sälja oljeaktier och investerat i förnybara energi källor, det borde vara en indikation på hur elektricitet produktion utvecklar sig, samma sak med bilar, bussar och tåg.



Eftersom allt det här händer nu, med påverkan av global värmning visar sig i havet, Grönland och sydpolen. Den norra och södra delen av jorden värmer sig 2x mer än resten av planeten. Tror ni att världen kan ändra sig teknologisk innan allting går till skogen?

Adam

#5
Elfordon och fler cykelbanor kommer inte att hjälpa, kan jag ju säga nu.
En del säger ju exempelvis att framtidens flygplan skall gå på solenergi..
NOT gonna happen, om man ska tänka realistiskt. Inget passagerarplan på ca 73 meters längd kommer att kunna lyfta på solenergi eller el. I så fall krävs det enorma batterier, som kan ta flera dygn eller veckor att ladda till 100%, och när det väl är i luften kommer det dra enormt mycket på batteriernas energi. Höghastighetståg för långa utomlandsresor kommer därför inte att funka heller, då det kommer att kosta jättemycket pengar. Vart skall dessutom all el komma från i slutändan?
...och vad det gäller elbilar, om det exempelvis kommer en mycket kall vinterdag på 25 minus (som när jag var uppe i Funäsdalen för 2 ½ år sedan), även om man laddar bilens batteri till 100% över en natt, så skulle det ta lång tid innan bilen värms upp, och det kommer därför dra en hel del på batteriet, det också.

Själv kör min far en dieselbil, som knappt släpper ut några koldioxidgaser alls, och det funkar precis lika bra, om inte 10 gånger bättre än t.ex en elbil.

...och vad de gäller den oerhört höga plastskatten så har ju inte den hjälpt något vidare heller.

Vi får nog helt enkelt fortsätta med bensin (vare sig det påverkar klimatet eller inte), eller satsa på sådana dieseldrivna fordon som min far b.la använder (om man nu åtminstone vill göra ett försök att hindra global uppvärmning, även fastän det inte kommer att gå då det redan händer i nuläget).
...Eller så kan vi satsa på kärnkraft, vilket anses vara det bästa alternativet just nu, och det ämnet är ju inte heller lika miljöfarligt som många påstår. 
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 november 2020 kl. 14:27:19
Problemet är vad är det politikerna och stora företag gör? Dom verkar ha tappat motivationen för att ändra systemet. Små länder verkar kunna byta till förnybara källor av elektricitet men dom stora länderna går väldigt långsamt med det.
Ja, tyvärr är det problematiskt att de största länderna visar litet eller inget intresse av att faktiskt minska utsläppen. Det största orosmomentet är väl USA, i och med att Donald Trump sagt upp Parisavtalet och flera gånger sagt att han anser att klimathotet är en bluff. Om han vinner valet nu - vilket fortfarande är oklart, då valresultatet verkar väldigt jämnt - lär alltså utsläppen säkerligen öka under de närmaste fyra åren, utan minsta intresse av att göra något åt problemet. Och om USA inte gör någonting alls för att minska utsläppen, så kommer andra länders agerande att få högst begränsade och knappt ens mätbara effekter... :(

Citat från: Soscla skrivet  3 november 2020 kl. 15:46:15
Men jag hoppas att vi snarast kan drastiskt ändra våra system. Preem fick ju avslag här nyligen om att utöka sitt oljeraffinaderi, väldigt bra!
Rent tekniskt sett fick Preem inte avslag, utan valde själva att dra tillbaka sin ansökan - enligt de själva p.g.a. coronapandemin (om man nu kan lita på det). Så vi vet ju faktiskt inte vilket regeringens beslut hade blivit. Oavsett den riktiga orsaken är det ju i alla fall positivt, för med de kraftigt utökade utsläppen från oljeraffinaderiet - vilket hade motsvarat betydligt mer än alla flygplan i landet - hade Sverige aldrig haft en chans att klara målet i Parisavtalet.

Citat från: Adam skrivet  4 november 2020 kl. 08:44:07
Elfordon och fler cykelbanor kommer inte att hjälpa, kan jag ju säga nu.
En del säger ju exempelvis att framtidens flygplan skall gå på solenergi..
NOT gonna happen, om man ska tänka realistiskt. Inget passagerarplan på ca 73 meters längd kommer att kunna lyfta på solenergi eller el. I så fall krävs det enorma batterier, som kan ta flera dygn eller veckor att ladda till 100%, och när det väl är i luften kommer det dra enormt mycket på batteriernas energi. Höghastighetståg för långa utomlandsresor kommer därför inte att funka heller, då det kommer att kosta jättemycket pengar. Vart skall dessutom all el komma från i slutändan?
...och vad det gäller elbilar, om det exempelvis kommer en mycket kall vinterdag på 25 minus (som när jag var uppe i Funäsdalen för 2 ½ år sedan), även om man laddar bilens batteri till 100% över en natt, så skulle det ta lång tid innan bilen värms upp, och det kommer därför dra en hel del på batteriet, det också.
Det har ju gjorts försök med elflygplan, som verkar fungera bra på kortare sträckor. Som du säger är det inom överskådlig framtid omöjligt vid utlandsflyg eller ens stora sträckor inom landet, men däremot verkar det redan nu fungera att flyga runt 30 - 40 mil på el. Det skulle alltså kunna vara fullt användbart vid korta sträckor, inte minst mellan orter som saknar tågförbindelser (såsom ganska stora delar av Norrland). Det är alltså inget som kommer lösa krisen, men kan bidra till att minska utsläppen; så många bäckar små...

Rena elbilar fungerar som du säger inte särskilt bra i framförallt delar av landet - framförallt i Norrland blir det periodvis både för kallt och är för stora avstånd för att det ska vara realistiskt med uteslutande eldrift (åtminstone inom överskådlig framtid) - men hybridbilar som kan använda både el och bensin kan däremot göra skillnad på utsläppen och börjar ju bli vanligt förekommande redan idag.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 november 2020 kl. 09:18:43Rena elbilar fungerar som du säger inte särskilt bra i framförallt delar av landet - framförallt i Norrland blir det periodvis både för kallt och är för stora avstånd för att det ska vara realistiskt med uteslutande eldrift (åtminstone inom överskådlig framtid) - men hybridbilar som kan använda både el och bensin kan däremot göra skillnad på utsläppen och börjar ju bli vanligt förekommande redan idag.

Jag tror det är lite av en myt att elbilar inte skulle fungera bra i kallt klimat. Den kände Youtubern Bjørn Nyland (som bor i Oslo) har gjort många turer till de allra nordligaste delarna av både Norge och Sverige mitt i vintern i sin Tesla modell 3. Batterikapaciteten sjunker förvisso något när det blir kallare, men har man bara koll på var snabbladdarna finns möter det inga större hinder att göra längre turer ens i sträng kyla.

Det finns snabbladdare så långt norrut som i Honningsvåg i Norge, och om folk inte hade kört elbil där hade det knappast funnits några laddare heller. (Snabbladdare kan normalt bara användas av rena elbilar, inte av laddhybrider.)

Jag har själv en Hyundai Ioniq elbil och är imponerad av hur snabbt och bra kupévärmen kommer. Mycket snabbare än i någon av mina tidigare bensinbilar, där motorn först ska värmas upp innan den kan börja producera någon värme. Här är det en värmepump som sätter igång att jobba direkt. Jag kan även via appen i min telefon beordra bilen att starta klimatanläggningen så den är varm och go' när jag kommer ut och ska köra. I en äldre bensinbil hade jag en separat bensinvärmare som kunde ställas in med ett tidur. Men med elbil behövs inte det.

Jag bor förvisso i Skåne, men enligt bilsweden.se har det registrerats totalt 483 elbilar i Norrbotten och 709 i Västerbotten. Så även så långt norrut finns det uppenbarligen folk som har "sett ljuset". I Norge är väl elbil närmast att betrakta som folkbil oavsett hur långt norrut man bor. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 november 2020 kl. 12:25:46
Jag tror det är lite av en myt att elbilar inte skulle fungera bra i kallt klimat. Den kände Youtubern Bjørn Nyland (som bor i Oslo) har gjort många turer till de allra nordligaste delarna av både Norge och Sverige mitt i vintern i sin Tesla modell 3. Batterikapaciteten sjunker förvisso något när det blir kallare, men har man bara koll på var snabbladdarna finns möter det inga större hinder att göra längre turer ens i sträng kyla.

Det finns snabbladdare så långt norrut som i Honningsvåg i Norge, och om folk inte hade kört elbil där hade det knappast funnits några laddare heller. (Snabbladdare kan normalt bara användas av rena elbilar, inte av laddhybrider.)
Jag har ingen egen erfarenhet, så det är mycket möjligt att det helt eller delvis är en myt.

Utan att vara alltför insatt misstänker jag dock att det åtminstone i dagsläget kan bli problem att hitta laddstationer - särskilt i Norrland, och framförallt om man kör mycket utanför tätorterna.

Anders M Olsson

#9
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 november 2020 kl. 15:58:28
Jag har ingen egen erfarenhet, så det är mycket möjligt att det helt eller delvis är en myt.

Utan att vara alltför insatt misstänker jag dock att det åtminstone i dagsläget kan bli problem att hitta laddstationer - särskilt i Norrland, och framförallt om man kör mycket utanför tätorterna.

Ja, det finns många faktorer att väga in - hur och var man bor, vilka sträckor man vanligtvis kör och var laddstationerna finns. Men att det är kallt spelar mindre roll än man skulle kunna tro.

Titta på https://www.plugshare.com/ så ser du var det finns laddstationer.

De bruna är snabbladdare som man kan använda om man kör längre sträckor. Då planerar man in pauser för fika, lunch, toalettbesök m.m. med lämpliga intervall och så passar man på att ladda bilen under tiden. Även om man kör på bensin eller diesel behöver man ju pausa då och då. På 15-45 minuter får man batteriet laddat till 80%. Det går att ladda till mer än 80% också, men de där sista 20 procenten brukar gå väldigt långsamt, så därför väljer de flesta som snabbladdar att bara göra det till 80%. Det kan vara dyrt att snabbladda, men som regel är det ändå mycket billigare än att köra på bensin.

De gröna är AC-laddare som tar betydligt längre tid, men är billiga att använda. Där kan man ladda om bilen ändå ska stå parkerad medan man gör annat, t.ex biobesök, middag på restaurang eller hotellvistelse över natten. Beroende på hur länge man laddar kan man antingen få en mindre påfyllning eller ett ordentligt energitillskott.

Så gott som alla som har elbil väljer att även installera en laddare hemma. Då laddar man typiskt över natten, och på morgonen är bilen klar för nästa dags körning. I nödfall kan man ladda i ett vanligt vägguttag, men det rekommenderas inte som permanent lösning.

Om man bor i bostadsrätt eller hyreslägenhet kan det förstås bli knepigare än om man bor i villa. En del styrelser och hyresvärdar är positiva till att installera laddare och vill gärna stödja utvecklingen, medan andra kan vara mer bakåtsträvande.

För att göra en liten uppskattning mellan tummen och pekfingret:
Om man bor i en större tätort, eller mindre än 10 mil därifrån, bör de flesta kunna skaffa elbil förutsatt att man kan installera en laddare hemma där man bor. Nästan vilken elbilsmodell som helst på marknaden duger.

Om man bor 10-20 mil från en större tätort kan man skaffa elbil, men man bör noga se över vilket märke och modell man ska välja för att få tillräckligt lång körsträcka på en laddning.

Bor man längre än 20 mil från en större tätort ska man kanske hellre välja en laddbar hybrid.

Med "större tätort" menar jag ett ställe där det finns ett antal offentliga laddstationer - minst 2 snabbladdare och kanske 2-3 AC-laddare.

Scoobydoofan1

#10
Ändå med allting som pågår så blir man orolig för framtiden när det gallern klimatet, redan nu så börjar havet bete sig annorlunda jämfört med tidigare, det finns mycket skräp där och kemin i havet har förändrats, redan nu så flyttar havsdjur på sig från söder till mer norrut för att undvika den stigande temperaturen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 november 2020 kl. 18:52:44
Ja, det finns många faktorer att väga in - hur och var man bor, vilka sträckor man vanligtvis kör och var laddstationerna finns. Men att det är kallt spelar mindre roll än man skulle kunna tro.

Titta på https://www.plugshare.com/ så ser du var det finns laddstationer.

De bruna är snabbladdare som man kan använda om man kör längre sträckor.
Tack för länken, men det såg minsann inte särskilt bra ut i Norrland. Det verkar finnas en enda snabbladdare i Skellefteå, och närmaste därutöver är i Umeå 13 mil bort (där det också bara verkar finnas en). Bland AC-laddare såg det lite bättre ut, med i alla fall några stycken i centrala Skellefteå (men ingen utanför innerstaden).

Ska elbilar kunna bli någon succé för gemene man, så är det nog där som det behövs satsas på att byggas ut...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 november 2020 kl. 02:05:10
Tack för länken, men det såg minsann inte särskilt bra ut i Norrland. Det verkar finnas en enda snabbladdare i Skellefteå, och närmaste därutöver är i Umeå 13 mil bort (där det också bara verkar finnas en). Bland AC-laddare såg det lite bättre ut, med i alla fall några stycken i centrala Skellefteå (men ingen utanför innerstaden).

Ska elbilar kunna bli någon succé för gemene man, så är det nog där som det behövs satsas på att byggas ut...

Zoomade du in på kartan? Jag tycker tvärtom att det ser ganska hyggligt ut även i Norrland. Jag ser t.ex. tre snabbladdare i Skellefteå och ytterligare två i Boliden. Söderut finns en snabbladdare i Ånäset, bara halvvägs till Umeå och fem i Umeå. Norrut ser jag tre snabbladdare i Piteå och fem i Luleå.

Så personligen skulle jag inte ha några som helst skäl att inte fortsätta köra elbil om jag skulle flytta till dina trakter. Det skulle så klart vara trevligt med ännu bättre utbyggnad, och det kommer säkert efter hand som det blir mer populärt med elbil.

Jag såg förresten nu på morgonen att 77,5% av alla nya bilar som sålts under oktober i Norge var rena elbilar, och 51,7% för hela året 2020 hittills. Den stora vinnaren är Volkswagen ID3.

Scoobydoofan1

Hur tror ni världen hanterar att växla frän olja och fossilbränsle till förnybara energi källor?

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 november 2020 kl. 06:53:28
Zoomade du in på kartan? Jag tycker tvärtom att det ser ganska hyggligt ut även i Norrland. Jag ser t.ex. tre snabbladdare i Skellefteå och ytterligare två i Boliden. Söderut finns en snabbladdare i Ånäset, bara halvvägs till Umeå och fem i Umeå. Norrut ser jag tre snabbladdare i Piteå och fem i Luleå.

Så personligen skulle jag inte ha några som helst skäl att inte fortsätta köra elbil om jag skulle flytta till dina trakter. Det skulle så klart vara trevligt med ännu bättre utbyggnad, och det kommer säkert efter hand som det blir mer populärt med elbil.

Jag såg förresten nu på morgonen att 77,5% av alla nya bilar som sålts under oktober i Norge var rena elbilar, och 51,7% för hela året 2020 hittills. Den stora vinnaren är Volkswagen ID3.
Vore inte det vara bättre att ha el tåg där? Som på globen, dom där på gatan med stationer.