Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Jan Koldenius (1939-2022)

Startat av Oscar Isaksson, 27 augusti 2022 kl. 13:07:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Adam skrivet 27 augusti 2022 kl. 20:52:02:-[
Bernard Bumbi, Baloo, och fladdermusen Ralff är tre roller med Jan Koldenius som jag aldrig kommer att glömma. På tal om den sistnämnda rollen, han och Anders Pontén som spelade fladdermusen Alff i samma serie (Gnottarna) är på ett sätt "återförenade" nu. 💗
(Vet att det står motsatta namn på bägge karaktärer på Wikipedia och så, men jag vill inte minnas att det var så när jag såg på serien, just saying!)

Dessutom är Jan Koldenius den fjärde ur KM-stammen att gå ur tiden, först Sten Carlberg, sedan Anders Pontén, sedan Liza Öhman och nu Jan Koldenius...

Så då får man även säga "hälsa Liza Öhman där uppe" (som spelade Gris 1 i Tre Små Grisar där Janne också medverkade som röst till Stora Stygga Vargen)

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet 27 augusti 2022 kl. 20:58:53vad gjord så han vägdrade att dubba Pongo och de 101 dalmatinerna ?
Egentligen handlade det inte så mycket om att han vägrade dubba just i Pongo, mer det han ogillade principen på att ett stort företag som Disney ville (på pappret) äga en del av honom, och det faktum att han var tvungen att avskriva sig sin egen skådespelarinsats.

Detta sammanföll med ett skede i hans liv då han redan innan hade börjat omvärderat sitt liv och var mitt uppe i att konvertera till buddhismen.

Han kom till slutsatsen att han tyckte att det fanns viktigare saker i livet än att göra röster till tecknade figurer. Han tyckte att detta med dubbning var en bisak som han valde att prioritera bort, till förmån för hans arbete på teaterscenen, som var hans första yrkeskärlek.

Adam Larsson

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 27 augusti 2022 kl. 21:39:17Egentligen handlade det inte så mycket om att han vägrade dubba just i Pongo, mer det han ogillade principen på att ett stort företag som Disney ville (på pappret) äga en del av honom, och det faktum att han var tvungen att avskriva sig sin egen skådespelarinsats.

Detta sammanföll med ett skede i hans liv då han redan innan hade börjat omvärderat sitt liv och var mitt uppe i att konvertera till buddhismen.

Han kom till slutsatsen att han tyckte att det fanns viktigare saker i livet än att göra röster till tecknade figurer. Han tyckte att detta med dubbning var en bisak som han valde att prioritera bort, till förmån för hans arbete på teaterscenen, som var hans första yrkeskärlek.
Så han slutade vara buddhist i början på 2000-talet? För då började han ju dubba igen

Oscar Isaksson

Citat från: Adam Larsson skrivet 27 augusti 2022 kl. 21:43:44Så han slutade vara buddhist i början på 2000-talet? För då började han ju dubba igen
Nej buddhist var han till dagen han dog och så enkelt är det inte, det fanns många faktorer bl.a. det att han då hade blivit pensionär och i och med det blivit frilans, även om det inte vara självklart för honom att börja dubba igen.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 augusti 2022 kl. 21:08:52Dessutom är Jan Koldenius den fjärde ur KM-stammen att gå ur tiden, först Sten Carlberg, sedan Anders Pontén, sedan Liza Öhman och nu Jan Koldenius...

Så då får man även säga "hälsa Liza Öhman där uppe" (som spelade Gris 1 i Tre Små Grisar där Janne också medverkade som röst till Stora Stygga Vargen)
& även dom andra

Elios

Ja det är besynnerligt beklagligt detta.
Han minns jag främst med Obelix men även förstås som Baloo mfl.
Hade en unik röst man verkligen gillade. 

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 27 augusti 2022 kl. 23:45:33Ja det är besynnerligt beklagligt detta.
Han minns jag främst med Obelix men även förstås som Baloo mfl.
Hade en unik röst man verkligen gillade.

Dock var hans prestation som Obelix (i mitt tycke) en av hans svagaste roller...

(faktum är att hela rollbesättningen i Asterix Gallernas Hjälte i mina ögon har några av respektive skådespelares svagare roller, i synnerhet Asterix, Obelix och Miraculix), och jag säger detta även fast jag älskar många av KM Studios dubbningar.

jimstrom

Jag vill gärna lyfta fram två roller som han inte brukar omnämnas i.

Kjesare Ming i Defenders of the earth

och

Shredder i Musiksagan Teenage Mutant Ninja Turtles Tivolidramat, där han gör en utmärkt Shredder som kommer väldigt nära originalrösten James Avery.

Överlag så är det synd att han inte nyttjades mer för skurkroller då han var väldigt bra på den typen av roller.

En legendarisk och unik röst som vi är väldigt glada över att den fått görylla våran barndom.

Vila i frid Jan.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

E

Vila i frid. Gissar att hans sista dubbroll var Berättaren i Grodan och hans vänner (2009-2010)

MOA

Citat från: E skrivet 28 augusti 2022 kl. 13:59:58Vila i frid. Gissar att hans sista dubbroll var Berättaren i Grodan och hans vänner (2009-2010)
De e ändå relativt nyligen

Soscla

Vila bland stjärnorna, kära Jan!
Fint att ni hade en sån vänskaplig relation, Oscar! <3 Men då gör det ju också så mycket ondare. :'(
It's so fluffy I'm gonna die!

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 27 augusti 2022 kl. 21:39:17Egentligen handlade det inte så mycket om att han vägrade dubba just i Pongo, mer det han ogillade principen på att ett stort företag som Disney ville (på pappret) äga en del av honom, och det faktum att han var tvungen att avskriva sig sin egen skådespelarinsats.

Detta sammanföll med ett skede i hans liv då han redan innan hade börjat omvärderat sitt liv och var mitt uppe i att konvertera till buddhismen.

Han kom till slutsatsen att han tyckte att det fanns viktigare saker i livet än att göra röster till tecknade figurer. Han tyckte att detta med dubbning var en bisak som han valde att prioritera bort, till förmån för hans arbete på teaterscenen, som var hans första yrkeskärlek
Buddha var alltså boven i dramat  ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet 29 november 2023 kl. 16:23:32Buddha var alltså boven i dramat  ;D
Jag vet inte om jag ska ursäkta dig. Det är en väldigt onyanserad tolkning du väljer att göra och den uppfattas väldigt ignorant. En människa liv är extremt komplext. Alla gör vi val för bli tillfreds med oss själva. I det här fallet är det inget fundera över och väcka diskussion om.