Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Hajar som. Hajar

Startat av gstone, 11 juni 2019 kl. 00:05:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Man skulle kunna säga att Hajar som Hajar är DreamWorks motsvarighet till Kogänget...

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 september 2021 kl. 19:44:26
Man skulle kunna säga att Hajar som Hajar är DreamWorks motsvarighet till Kogänget...
Ja för båda e skitdåliga

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 september 2021 kl. 19:44:26
Man skulle kunna säga att Hajar som Hajar är DreamWorks motsvarighet till Kogänget...
Fast det är ju en film som utspelar sig i havet så det är väl snarare motsvarigheten till Hitta Nemo. Den verkar iallafall vara gjord för att casha in på Hitta Nemo succén.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 september 2021 kl. 21:40:25
Fast det är ju en film som utspelar sig i havet så det är väl snarare motsvarigheten till Hitta Nemo. Den verkar iallafall vara gjord för att casha in på Hitta Nemo succén.

Om man ser på det viset ja...

Men jag tänkte mera för att båda hade premiär 2004, båda mottogs av negativa recensioner och båda sköttes på svenska av Sun Studios Stockholms-filial och några av rösterna i bägge dessa filmer är delvis gemensamma i bägge dessa filmer, Allan Svensson, Gunnar Ernblad, Dick Eriksson, Adam Fietz, Jennie Jahns, Annica Smedius och Kristian Ståhlgren...

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag tycker Hajar som Hajar är en bra film >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet  8 september 2021 kl. 21:30:41
Ja för båda e skitdåliga
Citat från: gstone skrivet 10 september 2021 kl. 10:24:20
Nej det är dom inte

Jag gillar både.
Citat från: gstone skrivet 10 september 2021 kl. 10:25:21
Jag tycker Hajar som Hajar är en bra film

Det är väl mera smaksak, jag tycker att båda filmerna är helt okej!

Will Siv

#142
Citat från: Lilla My skrivet  7 juli 2019 kl. 17:24:45

Vi lever i en tid som är väldigt medveten om utsatta minoriteter och hur dessa har behandlats igenom tiderna. Att sätta sig på tvären och säga "allt verkar ju uppfattas rasistiskt nu för tiden!" istället för "vilken tur att vi kan vara så öppna för våra medmänniskor" visar mig snarare hur privilegiad du är. Jag önskar av hela mitt hjärta att du aldrig kommer utsättas för det förtryck mörkhyade personer fortfarande utsätts för i dagens samhälle.

Det handlar om att göra utrymme på rätt sätt. Det finns mörkhyade människor, det finns asiater. Att ge roller med dessa typiska utseénden och sätta en vithyad person där tar plats från någon som hade kunnat göra rollen lika bra och som dessutom redan har de typiska attribut som krävs för rollen.

"Blackface" och "yellowface" är dessutom namn på otroliga rasistiska komedi-varianter av mörkhyade människor och asiater. Blackface och yellowface är väldigt fel och väldigt skadligt, och det är ingen opinion jag har, det är fakta.

På tal om att heterosexuella "kan spela" homosexuella kan jag tala om att det igenom tiderna varit precis tvärtom; homosexuella har fått spela straighta. Dessutom; skulle en karaktär vara homosexuell och kille så skulle det vara för humorns skull, med överdriven röst, tajta kläder, färgat hår och intresse för kläder (oftast som alltid spelad av en straight skådespelare). Var det en homo- (eller ännu bättre, bi-) sexuell kvinna så var det för att sex säljer. Hon skulle vara sexig som fan och filmen/serien skulle helst innehålla en scen där hon hånglar med en annan brud.

Inte fören 2010-talet kan vi ha homosexuella och bisexuella karaktärer som verkar vara normala personer, dessutom spelade av HBTQ+-personer själva.

Något som jag har märkt ( konstigt att ingen annan har ) är hur Lenny är uppenbart "queerkodad"

Konflikten han har med sin pappa och bror ser mer ut som en gay persons konflikt med sin förälder, skärskilt med jämförandet till hans "normala" brorsa.

Och när Lenny berättar för Oskar att han är "vegetarian" är det precis som att han "kommer ut" till någon, bytt ut "vegetarian" med "homosexuel", "trans" eller "icke-binär".

Plus att han aldrig "förnedras" eller blir "the butt of the joke" i filmen....   ok lite grann men det vissas tydligt som att det inte är rätt av dom andra att behandla honom så ( Oskar skrattar "nästan" när Lenny Kommer Ut, men sen tar han inte upp det igen ) och jämfört med andra medier från samma epok ( 17 år sen, jösses ) så filmen förvånatsvärt "tolerant" :D


Även om filmen är väldigt "daterad" så är Lenny's del av handlingen faktiskt väldigt "progressiv"



Gstone nämnde att filmen är som en "parodi" av maffia filmer, handlingen skulle ju fungera som
en riktigt drama film:

SPOILERS om du inte har sett filmen, läs inte vidare:

Sonen till en maffiaboss vill inte ta över "familjeaffärerna" och kan inte heller berätta om sin sexualitet, så han rymmer, hans storebror försöker ta honom tillbaka och "straighten him up" men det sker en olycka, en "street hoodie" ( spelad av Will Smith så klart  ;) ) som jobbar på en biltvätt sägs ha gjort och tar åt sig äran, men hjälper även den yngre brodern att gömma sig.

Det skulle dessutom vara en smart "subversion", istället för "The gay friend" och "The black friend" som supporting karaktärer mot en trist, vit och heterosexuel huvudkaraktär ( som förmodligen är en kille ), så är dom huvudpersonerna  :)

Will Siv

#143
Citat från: Lilla My skrivet  7 juli 2019 kl. 00:38:23
Absolut!

- Animationen är fruktansvärd. Speciellt om man jämför med de animerade filmerna som kom samma år. Jag vet inte vad budgeten låg på för filmen men det kan inte ha gått till bra renderingsverktyg i alla fall. T.o.m. Dreamworks EGNA filmer samma år har sjukt högre nivå på kvalité.


Själva animation är inte så dålig egentligen.

Det riktiga problemet är karaktärsdesignerna, det märks att dom tagit utrycken från röstskådespelarna och satt dom på fiskar, hajarna ser bäst ut men alla andra ser bara konstiga ut

Om jag får sno ett skämt från Doug Walker ( inte ett fan av han men vi har några jämensamma åsikter ) så är den bästa beskrivningen av dom:
Will Smith Fisk, René Zelweger Fisk och Martin Scorsese Blåsfisk.

Förresten, varför säger Martin att Marvel inte är "riktigt film" när han tog den här rollen?


Citat från: Lilla My skrivet  7 juli 2019 kl. 00:38:23

- Storyn är dum. Hela grejen med filmen är dum.
- De konfliker som finns är forcerade och känns aldrig trovärdiga.

Det kan man säga om många andra filmer, skärskilt komedier.

Citat från: Lilla My skrivet  7 juli 2019 kl. 00:38:23

- Varför finns filmen från början? För att tjäna cash. Det syns. Det stör.


Återigen, kan man inte säga det om vilken film som helst ( bra eller dålig )?

Det känns förresten lite hårt, vad skulle du säga om någon sa det om din favo film?

Citat från: Lilla My skrivet  7 juli 2019 kl. 00:38:23

- Alla sidepuns är ogenomtänka. Ska du ha visuella puns, lägg lite fantasi i dem.

Ja, Jo, det stämmer.


Citat från: Lilla My skrivet  7 juli 2019 kl. 00:38:23

- Det finns inget som får mig att skratta i den här filmen som är menat att skrattas åt. Jag skrattar ÅT filmen.

Det var vissa skämt, "pratfalls" och ögonblick I filmen som jag tyckte var roliga ( fast inte jättemånga )

Men humor är ju subjektivt.


Citat från: Lilla My skrivet  7 juli 2019 kl. 00:38:23

- Huvudkaraktären Will Smith Fish är inte bara ful, utan också den mest idiotiska och ovärdiga huvudkaraktär jag stött på. Tanken är att vi ska vara på hans sida och heja på honom, men det är det minsta jag vill göra filmen igenom.

Håller inte riktigt med här.

Filmen visade rätt tydligt att han var väldigt egoistisk och självupptagen ( men inte helt självisk ) och han inser att all "fame & glamour" som hans ljungande givit honom inte är värt och han bättrar sig med att erkänna sitt bedrägeri och hjälpa sina vänner.

Vi är på hans sida men vi hejar inte på honom hela tiden, det är inte så lätt.


Plus, jag har sett värre karaktärer ( t.o.m i "hyllade" filmer )

Citat från: Lilla My skrivet  7 juli 2019 kl. 00:38:23

- Sexuell, snudd på sexistisk, humor. Inte kul, bara dumt och så otroligt daterat.

med Lola? ???

Men förutom henne, vilka fler "sexista" skämt märkte du?

Inget "skämt" stack ut som misogonystic till mig.


Angie var ju den smartaste karaktärern och hon var inte alls "sexualiserad"

Fast det är irriterande att hon blir kidnappad, en sexistisk kliché.
Citat från: Lilla My skrivet  7 juli 2019 kl. 00:38:23

- På tal om det; hela filmen är daterad. Jag känner hur jag blir yngre tio år när jag kollar på den för hela filmen OSAR 2004.

Du har inte fel, men jag ser det inte som något
( helt ) negativt.

Citat från: Lilla My skrivet  7 juli 2019 kl. 00:38:23

- De karaktärer som inte är irriterande eller i vägen är så otroligt tråkiga. Inget djup.

Angie och Lenny är dom bästa karaktärerna i filmen.

Citat från: Lilla My skrivet  7 juli 2019 kl. 00:38:23

- Karaktärerna är också fruktansvärt korkade. Det blir tröttsamt i längden.

Jag har sett värre.

Citat från: Lilla My skrivet  7 juli 2019 kl. 00:38:23
- Rasistista stereotyper är inte kul. Bara dumt.

"Stereotyper" förstår jag och jag håller med ( du menar antagligen Maneterna ), men jag skulle inte kalla dem "rasistiska"

Citat från: Lilla My skrivet  7 juli 2019 kl. 00:38:23

Jag har sett filmen en gång som liten och såg halvvägs innan jag var så uttråkad att jag gick och gjorde annat. Redan då tyckte jag den var fruktansvärd. Efteråt har jag sett filmen igen och bitar av den och lyssnat på otaliga videor och recensioner som tycker, precis som jag, att den är fruktansvärd. Kändes otroligt skönt att få bekräftelse på att det inte bara är jag som ogillar filmen ;D För de som är intresserade är här en video som är väldigt bra på att förklara lite vad jag själv känner för filmen:
https://youtu.be/XITR7Nq0EAg

Nu vill jag fråga tvärtom; Vad är det med filmen ni gillar? Snälla förklara så utförligt ni kan för jag förstår verkligen inte...

Det är väl inte rättvist att döma en film utifrån recensioner ( som kan vara missvisande ) och bara enstaka klipp.

Nu har jag sett hela filmen ett par gånger ( på engelska och svenska ) och även om jag förstår ( och faktiskt håller med om ) en del kritik, tycker att filmen i sin helhet är rätt okej, det jag skrev om i inlägget ovan var det som överraskade mig mest och det är just vad jag uppskattar mest om filmen.

PS: har du sett "Haja Läget"? En "rip their tops off" av denna.

MOA

Citat från: Will Stewart skrivet 16 november 2021 kl. 22:37:44
Plus att han aldrig "förnedras" eller blir "the butt of the joke" i filmen....   ok lite grann men det vissas tydligt som att det inte är rätt av dom andra att behandla honom så ( Oskar skrattar "nästan" när Lenny Kommer Ut, men sen tar han inte upp det igen ) och jämfört med andra medier från samma epok ( 17 år sen, jösses ) så filmen förvånatsvärt "tolerant" :D
Ja denna film e lika gammal som jag

Lilla My

Citat från: Will Stewart skrivet 16 november 2021 kl. 23:27:16
Själva animation är inte så dålig egentligen.

Det riktiga problemet är karaktärsdesignerna, det märks att dom tagit utrycken från röstskådespelarna och satt dom på fiskar, hajarna ser bäst ut men alla andra ser bara konstiga ut

Nej, animationen i sig är fett dålig.

Citat från: Will Stewart skrivet 16 november 2021 kl. 23:27:16
Det kan man säga om många andra filmer, skärskilt komedier.

... Ja? Det betyder inte att det inte stämmer in på just denna filmen också.

Citat från: Will Stewart skrivet 16 november 2021 kl. 23:27:16
Återigen, kan man inte säga det om vilken film som helst ( bra eller dålig )?

Alla filmer som görs - speciellt animerade filmer - har alltid i baktanke att de behöver gå med vinst, absolut. Men vissa filmer görs i fett låg budget och lägger krut på sådant som går hem hos den breda publiken (såsom kända röstskådespelare, modern popmusik och "relaterbar" humor. Det är bland annat så Illumination tjänar så jävla mycket pengar på sina skitfilmer.

"Hajar som hajar" är en sådan film. Den har ingen passion i sig, den gjordes för att någon kläckte en ide om att "hej det här kan bli kul, och kan kamma hem en hel drös pengar till företaget".

Citat från: Will Stewart skrivet 16 november 2021 kl. 23:27:16
Det känns förresten lite hårt, vad skulle du säga om någon sa det om din favo film?

Sanningen svider, och folk får säga vad de vill om mina favoritfilmer. Jag har mina anledningar att tycka om dem, alla håller inte med om det. Jag har garanterat andra pengar-dragande halvkassa filmer som jag gillar av personliga anledningar.

Citat från: Will Stewart skrivet 16 november 2021 kl. 23:27:16
Plus, jag har sett värre karaktärer ( t.o.m i "hyllade" filmer )

Att du har sett värre karaktärer betyder inte att denna förtjänar lite extra credd. Jag har också sett värre karaktärer, och mycket värre filmer än "Hajar som hajar", och jag tycker fortfarande det är en skitfilm.

Citat från: Will Stewart skrivet 16 november 2021 kl. 23:27:16
Inget "skämt" stack ut som misogonystic till mig.

Har varken tid eller ork att sitta här och ha en hel föreläsning om hur kvinnor ofta porträtteras i media och hur skadligt det kan vara om det sker på fel sätt.

Citat från: Will Stewart skrivet 16 november 2021 kl. 23:27:16
Angie och Lenny är dom bästa karaktärerna i filmen.

Nej

Citat från: Will Stewart skrivet 16 november 2021 kl. 23:27:16
Jag har sett värre.

Det är fortfarande inget argument för att den här filmen skulle vara bättre på något sätt.

Citat från: Will Stewart skrivet 16 november 2021 kl. 23:27:16
"Stereotyper" förstår jag och jag håller med ( du menar antagligen Maneterna ), men jag skulle inte kalla dem "rasistiska"

Åh jisses...

Citat från: Will Stewart skrivet 16 november 2021 kl. 23:27:16
Det är väl inte rättvist att döma en film utifrån recensioner ( som kan vara missvisande ) och bara enstaka klipp.

Jag sade ju att jag har sett filmen. Såg så långt jag pallade och läste på etc. om hur resten av filmen var och tyckte inte det var värt min tid.

Kollade du igenom hela recensionen? Vad i den tyckte du var missvisande, och varför anser du att det bara var några "enstaka klipp" när han går igenom hela filmen från scen till scen och förklarar varför den suger?

Citat från: Will Stewart skrivet 16 november 2021 kl. 23:27:16
Nu har jag sett hela filmen ett par gånger ( på engelska och svenska ) och även om jag förstår ( och faktiskt håller med om ) en del kritik, tycker att filmen i sin helhet är rätt okej [...]

Du har rätt att göra det, och jag har rätt att tycka den suger snopp.

Citat från: Will Stewart skrivet 16 november 2021 kl. 23:27:16
PS: har du sett "Haja Läget"? En "rip their tops off" av denna.

Nej, och kommer inte göra det heller.

Will Siv

Citat från: Lilla My skrivet 17 november 2021 kl. 17:31:59
Nej, animationen i sig är fett dålig.
Animationen är OK ( inte bäst för 2004 men acceptabel då ), det karaktärsdesignen som inte är bra.

Citat från: Lilla My skrivet 17 november 2021 kl. 17:31:59

... Ja? Det betyder inte att det inte stämmer in på just denna filmen också.

Självklart.

Citat från: Lilla My skrivet 17 november 2021 kl. 17:31:59
Har varken tid eller ork att sitta här och ha en hel föreläsning om hur kvinnor ofta porträtteras i media och hur skadligt det kan vara om det sker på fel sätt.

Jag sa bara att jag inte märkte nåt "sexistisk skämt" i filmen ???

Jag håller faktiskt med dig här, men jag förstår inte vad det har med "Hajar som Hajar" att göra?


Citat från: Lilla My skrivet 17 november 2021 kl. 17:31:59
Nej

Förklara?

Citat från: Lilla My skrivet 17 november 2021 kl. 17:31:59
Det är fortfarande inget argument för att den här filmen skulle vara bättre på något sätt.
Det var inte ett "argument".

Citat från: Lilla My skrivet 17 november 2021 kl. 17:31:59
Åh jisses...
Va?
Citat från: Lilla My skrivet 17 november 2021 kl. 17:31:59

Jag sade ju att jag har sett filmen. Såg så långt jag pallade och läste på etc. om hur resten av filmen var och tyckte inte det var värt min tid.

Kollade du igenom hela recensionen? Vad i den tyckte du var missvisande, och varför anser du att det bara var några "enstaka klipp" när han går igenom hela filmen från scen till scen och förklarar varför den suger?

Jag har inte sett Scharflias recension ( jag menade att du hade sett "enstaka klipp" ) men just såna överdetaljerade recensioner är mest missvisande.

Lilla My

Citat från: Will Stewart skrivet 17 november 2021 kl. 19:58:42
Animationen är OK ( inte bäst för 2004 men acceptabel då ), det karaktärsdesignen som inte är bra.

Håller inte med. Renderingen är minst lika kass.

Citat från: Will Stewart skrivet 17 november 2021 kl. 19:58:42
Förklara?

Förklara vad? Du sade ett påstående, jag håller inte med. Finns inget att förklara. Alla karaktärer suger och får mig att vilja skjuta mig själv.

Citat från: Will Stewart skrivet 17 november 2021 kl. 19:58:42
Jag har inte sett Scharflias recension ( jag menade att du hade sett "enstaka klipp" ) men just såna överdetaljerade recensioner är mest missvisande.

Hur kan det vara missvisande med långa "överdetaljerade" recensioner? Så det är bättre med korta, tafatta och tunna recensioner som inte går in på djupet överhuvudtaget? Eller va?

Vad skulle vara missvisande? Förklara.

Will Siv

Citat från: Lilla My skrivet 17 november 2021 kl. 21:06:32
Hur kan det vara missvisande med långa "överdetaljerade" recensioner? Så det är bättre med korta, tafatta och tunna recensioner som inte går in på djupet överhuvudtaget? Eller va?

Vad skulle vara missvisande? Förklara.

ursäkta att jag svarar så sent.

det händer mest att recensenter missförstår nåt i filmen eller rent av säger nåt som inte alls stämmer, dom läger för mycket energi på argumentationen än att vissa vad argumenten utgår ifrån, det är visserligen helt subjektivt, men ändå....

just här går du ( och Scharilias ) igång på, era "recensioner" blir mer som utskällningar.




Lilla My

Citat från: Will Stewart skrivet  7 maj 2022 kl. 18:37:10
det händer mest att recensenter missförstår nåt i filmen eller rent av säger nåt som inte alls stämmer, dom läger för mycket energi på argumentationen än att vissa vad argumenten utgår ifrån, det är visserligen helt subjektivt, men ändå....

just här går du ( och Scharilias ) igång på, era "recensioner" blir mer som utskällningar.

Håller inte med alls. Om någon fakta pekas ut i en recension som är felaktig är det ju en sak, men det är ju inte det du påpekade. Att peka på något som händer i en film och säga "det här är förskräckligt dåligt" och poängtera VARFÖR det är dåligt genom långa utlägg och grundligt förklara sig är ju det man BÖR göra? Annars blir det ju bara "den här filmen suger tycker jag" utan argument. Blir ju inte mycket till varken recension eller diskussion runt det?

Du får se det som utskällning om du vill, men i mina öron låter det snarast som du blir kinkig för att någon hittar fel i det du tycker om och kan argumentera för varför dessa fel är just fel. Istället för att ta till dig det och acceptera att så är fallet så klagar du på den som hittade felet - som ett "om du inte hade pekat ut detta för mig hade jag tyckt om denna filmen mer, och nu pekar du dessutom ut det inför andra människor. Det gillar jag inte!"