Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Hur skulle din dubbning se ut?

Startat av clash, 21 januari 2006 kl. 01:37:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet  9 november 2022 kl. 16:08:04Personligen tycker jag antingen Anders Öjebo eller Andreas Nilsson hade passat bäst ( för dom är så bra på att förställa rösterna och dom spelar ju 3 ikoniska Disney figurer ),

eller också Steve Kratz eller Nick Atkinson.....
Ursäkta att jag frågar men jag vill bara dubbelkontrollera för att undvika missförstånd.

Du säger att både Anders och Andreas spelar tre ikoniska Disney-karaktärer, och då undrar jag; menar du tre ikoniska för var och en av dem eller att båda två tillsammans spelar tre?

De ikoniska jag kan komma på för båda vardera är Musse Pigg och Kalle Anka respektive, annars kommer jag inte på flera, men för Anders kanske det skulle kunna vara Darkwing Duck, Peter Pan eller Pongo då alla tre är huvudkaraktärer i sina egna filmer, för Andreas kanske Stitch då är också är en av huvudkaraktärerna i sin egna film tillsammans med Lilo.

Anders, Andreas och Steve tror jag också hade kunnat göra bra tolkningar för alla tre är bra på att förställa rösten.

Får man fråga vilka insatser av Nick Atkinson du kommer att tänka på när du tänker på honom som WALL-E? (jag kommer i första hand att tänka på hans insatser som tonårs-pojkar och stora pojkar såsom Max, Taran, osv. även om jag självfallet vet att han gjort många flera roller än så)

Will Siv

#3931
Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 november 2022 kl. 09:45:30Ursäkta att jag frågar men jag vill bara dubbelkontrollera för att undvika missförstånd.

Du säger att både Anders och Andreas spelar tre ikoniska Disney-karaktärer, och då undrar jag; menar du tre ikoniska för var och en av dem eller att båda två tillsammans spelar tre?

De ikoniska jag kan komma på för båda vardera är Musse Pigg och Kalle Anka respektive, annars kommer jag inte på flera, men för Anders kanske det skulle kunna vara Darkwing Duck, Peter Pan eller Pongo då alla tre är huvudkaraktärer i sina egna filmer, för Andreas kanske Stitch då är också är en av huvudkaraktärerna i sin egna film tillsammans med Lilo.

Anders, Andreas och Steve tror jag också hade kunnat göra bra tolkningar för alla tre är bra på att förställa rösten.

Får man fråga vilka insatser av Nick Atkinson du kommer att tänka på när du tänker på honom som WALL-E? (jag kommer i första hand att tänka på hans insatser som tonårs-pojkar och stora pojkar såsom Max, Taran, osv. även om jag självfallet vet att han gjort många flera roller än så)
Inga problem, fråga på. ;)

 
Jag menade Andreas som Kalle och Stitch och Anders som Musse, men du har rätt med Darkwing, så jag borde ha sagt 4.  :)
( sen har ju Anders också spelat Iago och PJ, så kanske "flera" )


Med Nick så tänkte jag inte på nån särskild karaktär som han spelade, men att hans lite pitchade röst hade passat till WALL-E och delvis tycker jag att WALL-Es original röst, av ljud designern Ben Burt, påminner om Nick.

Och vad tycker om mina andra förslag för EVA, Mary och Shelby? ( samt AUTO )

Har du även några förslag för Kaptenen och John?  :)

Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet 10 november 2022 kl. 11:30:18Inga problem, fråga på. ;)

 
Jag menade Andreas som Kalle och Stitch och Anders som Musse, men du har rätt med Darkwing, så jag borde ha sagt 4.  :)
( sen har ju Anders också spelat Iago och PJ, så kanske "flera" )


Med Nick så tänkte jag inte på nån särskild karaktär som han spelade, men att hans lite pitchade röst hade passat till WALL-E och delvis tycker jag att WALL-Es original röst, av ljud designern Ben Burt, påminner om Nick.

Och vad tycker om mina andra förslag för EVA, Mary och Shelby? ( samt AUTO )

Har du även några förslag för Kaptenen och John?  :)
Citat från: Will Stewart skrivet  9 november 2022 kl. 16:08:04Nja...... Jag är inte så säker på Adam Fietz som WALL-E  ???
 
Jag antar att du utgår från hans insats som E.T och Järnjätten, men det känns lite konstigt att ha Kejsare Zurg och Palpatines röst som WALL-E.

Det är ju bara några repliker som behöver dubbas ( såvida du inte tänker att all dialog borde ha dubbats ) och rösten är ju delvis elektroniskt förställd så egentligen kan ( nästan ) vilken röstskådespelare som helst spela WALL-E.

Personligen tycker jag antingen Anders Öjebo eller Andreas Nilsson hade passat bäst ( för dom är så bra på att förställa rösterna och dom spelar ju 4 ikoniska Disney figurer ),

eller också Steve Kratz eller Nick Atkinson.....


Mikaela var fantastisk som EVA, några jag tror också kunde ha passat är Sandra Kassman, Norea Sjöquist, Jasmine Heiruka, Emelie Clausen, Annika Barklund och Vanna Rosenberg.


För Buy N Larges VD Shelby Forthright så är mina andra val Peter Sjöquist, Roger Storm, Jörgen Lantz eller Göran Engman.


För Mary är mina andra förslag Annelie Bhagavan eller Anna Engh.
 

För AUTO hade det bästa varit att använda Apple Macintalk ( eller nåt annat program ), fast på svenska.


Kom tyvärr inte på några för Kaptenen och John....



Det är ju min favorit film så jag försöker vara extra noga.  :) ;)

Jag tror att Norea Sjöquist, Jasmine Heikura, Emelie Clausen och Vanna Rosenberg hade kunnat fungera som EVA, tyvärr har jag inga erfarenheter av Annika Barklunds röst, Sandra Kassman tror jag hade kunnat göra en ganska bra tolkning om man utgår ifrån hennes senare dubbningsroller.

Tyvärr har jag inte Marys röst från filmen i färskt minne (men vet att hon görs av Louise Hoffsten som är gift med nedannämnda Dan Bratt) men utifrån karaktärens utseende tror jag dina förslag hade fungerat.

Tyvärr har jag inte Shelbys röst i färskt minne och hittar heller ingen bild på karaktären hur intensivt jag än googlar och kan därför inte ge konkreta svar, men vet att han spelas av Pontus Gustafsson som genom åren dubbat mycket med start 1968, han brukar förställa rösten på olika sätt.

Tyvärr har jag inga bra konkreta svar för Auto eller Kapten... (jag har inga erfarenheter av Calle Stjernlöfs röst och den enda erfarenhet jag har av Henrik Dorsins röst är Dogge i Upp)

John spelas i filmen av Dan Bratt som jag tycker gör en riktigt bra tolkning, jag tror även att Jonas Malmsjö och Fredde Granberg skulle kunna göra bra tolkningar för karaktären, båda har dubbat John Ratzenberger, likaså tror jag också att Magnus Samuelsson hade kunnat göra en bra prestation, han har dubbat John Ratzenberger flera gånger.

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 november 2022 kl. 15:09:49Tyvärr har jag inte Shelbys röst i färskt minne och hittar heller ingen bild på karaktären hur intensivt jag än googlar och kan därför inte ge konkreta svar, men vet att han spelas av Pontus Gustafsson som genom åren dubbat mycket med start 1968, han brukar förställa rösten på olika sätt.
Sökte du på "Shelby Forthright"?

Sök annars på Fred Willard.

Will Siv

#3934
Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 november 2022 kl. 15:09:49Tyvärr har jag inga bra konkreta svar för Auto eller Kapten... (jag har inga erfarenheter av Calle Stjernlöfs röst och den enda erfarenhet jag har av Henrik Dorsins röst är Dogge i Upp)
AUTOs röst gjordes i original versionen av datorprogramet Macintalk, därför tycker jag det bästa hade varit om man gjorde det på svenska ( fast Calle gjorde ändå en strålande insats, men det märks att han emoterar mer )

https://youtu.be/Cma-WdKsxRs

Will Siv

Citat från: Skokaka skrivet 20 juli 2022 kl. 20:03:22"Skattkammarplaneten":
Jim Hawkins: Peter Viitanen
John Silver: Sven Wollter
Kapten Amelia: My Holmsten
Dr. Delbert Doppler: Roger Storm
B.E.N.: Jakob Stadell
Scroop: Bengt Skogholt
Sarah Hawkins: Sanna Ekman
Mr. Arrow: Torsten Wahlund
Billy Bones: Alf Nilsson
Jim (ung): Erik Berglund
Citat från: Will Stewart skrivet  9 november 2022 kl. 00:32:15Mina andra val för Kapten Amelia är Myrra Malmberg eller Lina Hedlund.

Mina andra val för B.E.N är Johan Ulveson eller Robert Gustafsson.

Mina andra val för Scroop är Jan Åström eller Adam Fietz.

Mitt andra val för Sarah Hawkins är Sharon Dyall.

Mina andra val för Mr. Arrow är Stephan Karlsén, Tommy Blom, Allan Svensson, Olof Thunberg eller Johan Hedenberg.

Nu kom jag på en till:

Mitt andra val för Dr. Doppler är Joakim Jennefors.

Skokaka

Citat från: Will Stewart skrivet 12 november 2022 kl. 15:03:03Nu kom jag på en till:

Mitt andra val för Dr. Doppler är Joakim Jennefors.
Jo, jag antar att han skulle vara spot-on. ;)

Will Siv

Citat från: Will Stewart skrivet  9 november 2022 kl. 00:19:14Jag börjar med mina åsikter nu:

Norea hade kanske passat fast hon är bara ett år yngre än Sandra och har en ljusare röst än hon.

Någon som också kunde funka är Mikaela Ardai Jennefors i.o.m att hon dubbade Cihiro i "Spirited Away" ( som Daveigh Chaze spelade i den engelska dubbningen ) och hennes syster Amanda spelade ju Lilo i "Leroy & Stitch"


Mitt andra val för Stitch ( efter Andreas ) hade varit Anders Öjebo ( han spelade Stitch i en trailer ).

Mina ( alternativa ) förslag för Högsta Rådsdamen är Siw Malmqvist, Irene Lindh och Ewa Fröling.

Mina förslag för Pleakley är Johan Ulveson, Henrik Hjelt eller Robert Gustafsson.

Mitt förslag för Kapten Gantu är Adam Fietz.
Citat från: Skokaka skrivet 20 juli 2022 kl. 20:03:22"Lilo & Stitch" och "Lilo & Stitch 2" samt "Leroy & Stitch":
Lilo Pelekai: Norea Sjöquist
Stitch: Andreas Nilsson
Nani Pelekai: Anna-Lotta Larsson
Dr. Jumba Jookiba: Stefan Ljungkvist
Agent Wendy Pleakley: Jakob Stadell
Cobra Bubbles: Bengt Skogholt
Högsta Rådsdamen: Monica Forsberg
Kapten Gantu: Jan Åström
David Kawena: Johan Svensson
Moses Puloki: Roger Storm
Mildred Pearl "Mertle" Edmonds: Jessica Andersson
Dr. Jacques von Hämsterviel: Eric Donell
Experiment 625/Reuben: Roger Storm
Leroy: Andreas Nilsson

Kom på ännu en:

Mitt andra förslag för Kapten Gantu är Stephan Karlsén.

Skokaka

Citat från: Will Stewart skrivet 13 november 2022 kl. 00:35:22Kom på ännu en:

Mitt andra förslag för Kapten Gantu är Stephan Karlsén.
Han kunde nog bli accepterad i rollen.

Disneyfantasten

Jag kom att tänka på en sak, Askungen blev aldrig omdubbad i Danmark, trots att det egentligen är nödvändigt då den danska originaldubbningen har kass ljudkvalitet;


https://www.youtube.com/watch?v=mLnLvfRLXwo

Så om vi säger att filmen hade blivit omdubbad i Danmark till VHS-releasen januari 1998 (ungefär på samma sätt som att Peter Pan i samma land dubbades om till VHS-utgåvan juni 1998), hur skulle dubbningen kunna se ut då?

Tyvärr är jag personligen alldeles för oerfaren vid danska dubbnings-klimat, danska skådespelare, danska dubbningsregissörer, danska dubbningsstudios, osv. för att själv kunna spekulera, men om någon dansk person här på forumet är tillräckligt insatt i detta så varsågoda!  :)

Disneyfantasten

Om Kingdom Hearts spelen hade dubbats till svenska, vilka skulle då göra rösterna?

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 november 2022 kl. 15:09:49tyvärr har jag inga erfarenheter av Annika Barklunds röst

Idag ser jag om Spy Kids 2, och kom just ihåg att Annika Barklund spelar Alexandra, den filmen har jag sett många gånger, redan som barn faktiskt, då vet jag vem det är, fast å andra sidan så var hon yngre på den tiden.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 november 2022 kl. 22:34:40Om Kingdom Hearts spelen hade dubbats till svenska, vilka skulle då göra rösterna?

Detsamma gäller även Disney Villains Revenge.

gstone

Så skulle min dubbning av Djungelboken (film, 2016) sett ut

Johan Jern - Baloo 

Björn Granath  – Bagheera 

John Alexander Eriksson - Shere Khan 

Sanna Nielsen - Raksha 

Mikaela Tidermark – Kaa 

Bengt Järnblad – Akela 

Johan Hedenberg - King Louie

Ikki - Sharon Dyall

Dvärgsvinet - Steve Kratz

Jätteekorren - Andreas Nilsson

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  2 december 2022 kl. 13:38:55Så skulle min dubbning av Djungelboken (film, 2016) sett ut

Johan Jern - Baloo

Björn Granath  – Bagheera

John Alexander Eriksson - Shere Khan

Sanna Nielsen - Raksha

Mikaela Tidermark – Kaa

Bengt Järnblad – Akela

Johan Hedenberg - King Louie

Ikki - Sharon Dyall

Dvärgsvinet - Steve Kratz

Jätteekorren - Andreas Nilsson
Du glömde Mowgli.