Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Värsta röstskådespelarvalen

Startat av MOA, 30 augusti 2020 kl. 19:51:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jimstrom

Peter Dalle som Julius Caesar, den rösten passar inte alls, särskilt inte efter Mattias Henrikssons suveräna rösttolkning. Dalles röst är inte det minsa intimiderande.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Borde inte Disney och andra bolag vet bäst själva vilka som passar i olika roller ?

Dom är ju vädligt nog med vilka dom väljer ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lillefot

Citat från: gstone skrivet 15 oktober 2022 kl. 16:37:01Borde inte Disney och andra bolag vet bäst själva vilka som passar i olika roller ?

Dom är ju vädligt nog med vilka dom väljer ;)
I teorin så håller jag med dig. Men i praktiken har det trots allt hänt att bolagen godkänt skådespelare som visat sig inte passa de karaktärer de fått spela.

Att de flesta har huvudkontor i USA kan ju också komplicera saker och ting, när det är personal som ska avgöra ifrån språk de kanske inte förstår särskilt bra alls.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Disneyfantasten

Citat från: Lillefot skrivet 15 oktober 2022 kl. 16:40:41I teorin så håller jag med dig. Men i praktiken har det trots allt hänt att bolagen godkänt skådespelare som visat sig inte passa de karaktärer de fått spela.

Att de flesta har huvudkontor i USA kan ju också komplicera saker och ting, när det är personal som ska avgöra ifrån språk de kanske inte förstår särskilt bra alls.

Precis!

Kort sagt har självfallet Disney (alternativt andra bolag, beroende på produktion) godkänt rösterna (självfallet för de stora rollerna då), men det är ju inte alltid som de har fattat de klokaste besluten genom åren...

För mindre roller spelar det mindre roll då de oftast inte behöver godkännas.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 15 oktober 2022 kl. 16:37:01Borde inte Disney och andra bolag vet bäst själva vilka som passar i olika roller ?

Dom är ju vädligt nog med vilka dom väljer ;)
Nej, eftersom Disney inte har någon kreativ personal i Sverige lär knappast huvudkontoret i USA ha någon som helst koll på svenska skådespelare och vilka som passar eller inte passar. För det är de beroende av dubbningsstudiorna i respektive land och till viss del den kreativa ledaren för varje region, som får lämna förslag och skicka in röstprover till Disney i USA så att de utifrån det får ta ställning.

Men Disney i USA känner givetvis inte själva till skådespelare från varenda land i hela världen och har koll på hur de låter - det vore en övermänsklig uppgift - utan de är beroende av inspelade röstprover för varje rollfigur från respektive land för att kunna ta ställning.

Men det råder ju ingen tvekan om att Disney är noga med hur de väljer, även om det som sagt förekommer mindre kloka beslut här och var. Men sett till hela världens dubbningar är det nog en väldigt liten procentuell andel...

gstone

egentligen är inga röstskådespelarvalen dåliga ;)

I alla fall inte från Disney
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag tycker nog inte att Oscar Harryson är ett så bra val att dubba Mel Brooks på svenska.

Jag tycker han är aalldes för ung.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 augusti 2020 kl. 23:42:27>Anna-Lotta Larsson som Jojje: Alldeles för feminin, det hade varit bättre att anlita en pojke att spela honom!
Vem är Jojje?

Du skrev inte varifrån den kom.

MOA

Citat från: Will Stewart skrivet 29 november 2022 kl. 20:06:03Vem är Jojje?

Du skrev inte varifrån den kom.
Dennis kompis i gamla Dennis The Menace(Vet int vem som spelar honom i den senare serien)

Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet 29 november 2022 kl. 20:06:03Vem är Jojje?

Du skrev inte varifrån den kom.

Jojje är med i TV-serien Dennis.

gstone

Citat från: Adam skrivet 16 juli 2022 kl. 11:23:36Mina i urval (än så länge i enbart svenska dubbningar):

* Christer Nerfont som vuxna Kovu i Lejonkungen 2: Simbas skatt
- Motivering: Han lät platt, livlös, och inte det minsta engagerad.

* Jonas Malmsjö som Larry Daley i Natt på museet
- Motivering: Jonas lät i mina öron för ung, återigen, och hade dessutom ett opassande ljust tonläge i rösten för att ens efterlikna Ben Stiller.

* Björn Granath som Reginald i Natt på museet
- Motivering: Björn var utan tvivel en av våra mest begåvade skådespelare och dubbare, men när det gällde att dubba afroamerikaner, som Bill Cobbs i det här fallet, var han i stort sätt en besvikelse, då även han knappast lät en aning lik skådisen.
Jag tycker faktiskt dom tre var rätt bra
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 14 december 2022 kl. 19:33:18Jag tycker faktiskt dom tre var rätt bra

Nu var det ett bra tag sedan jag såg Natt På Muséet (såg film 1 & 2 senast denna vår och gillar dem, men minns inte alla filmens repliker och har dem inte i huvudet) så där kan jag inte uttala mig.

Men jag är nöjd med Christer Nerfront som Kovu.

Will Siv

#118
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 juli 2022 kl. 00:41:58Jag har alltid tyckt att Steve Kratz bör vara det självklara valet för en svensk Homer.
Här är några till som kunde passa som Homer:

Stefan Frelander.

Dan Ekborg.

Tommy Nilsson.

Niclas Whalgren.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.