Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Bluray och DVD

Startat av moviefan, 3 maj 2021 kl. 20:09:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 mars 2022 kl. 01:34:25Visst släpps det fortfarande en del serier på DVD och Blu-Ray, men det börjar helt klart gå lite på sparlåga. Men när försäljningen av fysiska medier minskar, så är det ju ganska logiskt att TV-serier blir det första som filmbolagen drar in på - framförallt äldre serier, där den ekonomiska risken är större. Bland långfilmer ser det lite bättre ut, men även där förekommer det ju tyvärr att nya filmer inte ges ut alls på vare sig DVD eller Blu-Ray.

Utvecklingen är helt klart lite oroväckande, men jag hoppas att det inte är för sent att vända trenden så att försäljningen av DVD och framförallt Blu-Ray börjar öka igen. Framförallt då det helt enkelt inte finns något realistiskt alternativ i dagsläget.

Streamingtjänster är ett utmärkt komplement till Blu-Ray, men är på intet sätt någon ersättning, då man aldrig kan lita på att en film eller serie man vill se faktiskt finns på någon streamingtjänst.

Digitala köpfilmer kan bli intressant som ersättning i framtiden, men då måste filmbolagen först och främst släppa sin besatthet kring DRM-skydd - för så länge de nuvarande skydden och begränsningarna finns kvar, så rör det sig egentligen inte om något regelrätt köp utan snarare om att hyra på obestämd tid men till samma pris som att köpa. Sen är det förstås heller inte direkt optimalt att digitala köpfilmer inte har något som helst andrahandsvärde, där det inte finns något sätt att kunna sälja eller ens ge bort lagligt köpta filmer till någon annan; även om man inte själv kommer vilja se om filmen igen. Plus då att priserna är i saftigaste laget för digitala köpfilmer, som ofta är nästan lika dyra som Blu-Ray trots att filmbolagens utgifter förstås bara är en bråkdel - och att priserna sällan går ner när en film funnits ute ett tag, till skillnad från Blu-Ray-filmer.
Börjar inte det vecka intresse för att ge mer liv eller möjlighet för fysisk media? Med tanken på att det man köper från nätet eller streaming tjänster så är frågan om fysisk media återhämtar sig eller får nytt liv inom sig, dvd och blu ray marknaden är inte helt död så frågan återstår om fysisk media kommer tillbaka? Menar att Vinal records och cd skivor är fortfarande i marknaden och det är samma sak med spel på cd skivor och serier på dvd. Finns det en chans att vända det tillbaka till fysisk exemplar och utgåvor?

moviefan

Enligt cdon släpps svenska filmen Vingar av glas på dvd igen. Varför inte bluray ?  Hade velat ha den på bluray istället.  

Scoobydoofan1

När det gäller vissa av Warner Bros dvd utgåvor i sverige så är frågan när det gäller Justice League serien så har DVD utgåvor med svenska omslag bara engelska medans Volym 4 och Volym 5 hade engelsk omslag och Nordiska ljudspår med engelska? Varför gjorde dom så?

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  6 mars 2023 kl. 06:13:01När det gäller vissa av Warner Bros dvd utgåvor i sverige så är frågan när det gäller Justice League serien så har DVD utgåvor med svenska omslag bara engelska medans Volym 4 och Volym 5 hade engelsk omslag och Nordiska ljudspår med engelska? Varför gjorde dom så?
Jag har inte sett just de här utgåvorna, men på senare år har det blivit allt vanligare hos flera distributörer med gemensamma omslag för alla nordiska länder - och då antingen engelsk text på omslagen eller text på både svenska, norska, danska och finska. Det är förstås av ekonomiska skäl, för att inte behöva trycka upp fyra eller fem olika omslag för alla nordiska länder utan bara behöva göra en gemensam utgåva för alla länderna.

Fred

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 13 november 2022 kl. 22:40:47Börjar inte det vecka intresse för att ge mer liv eller möjlighet för fysisk media? Med tanken på att det man köper från nätet eller streaming tjänster så är frågan om fysisk media återhämtar sig eller får nytt liv inom sig, dvd och blu ray marknaden är inte helt död så frågan återstår om fysisk media kommer tillbaka? Menar att Vinal records och cd skivor är fortfarande i marknaden och det är samma sak med spel på cd skivor och serier på dvd. Finns det en chans att vända det tillbaka till fysisk exemplar och utgåvor?
Kanske blir det retro med DVD om några år. Då kanske det kommer tillbaka. Men strömningstjänster är ett helt annat medium än CD/DVD-skivor, det är väl bekvämt för vissa att slippa gå till affären eller vänta veckor på en produkt som man beställt på nätet, å andra sidan har fysisk media fördelen att man äger produkten och slipper underkasta sig strömningstjänsternas goda vilja. Med det sagt tror jag att båda medier kommer att finnas parallellt för en tid framöver.

Scoobydoofan1

Citat från: Fred skrivet  6 mars 2023 kl. 08:42:02Kanske blir det retro med DVD om några år. Då kanske det kommer tillbaka. Men strömningstjänster är ett helt annat medium än CD/DVD-skivor, det är väl bekvämt för vissa att slippa gå till affären eller vänta veckor på en produkt som man beställt på nätet, å andra sidan har fysisk media fördelen att man äger produkten och slipper underkasta sig strömningstjänsternas goda vilja. Med det sagt tror jag att båda medier kommer att finnas parallellt för en tid framöver.
Som du skrev så har fysisk media en fördel, man äger det jämfört med att man betalar för det varje månad vilket är det streamingtjänster är, en extra kostnad på en, jämfört med fysisk, där man köper 1 gång, medans streamingtjänst är betalning varje månad för att ha tillgång till deras utbud, det är det sämsta som finns, undrar om folk kommer återgå tillbaka till fysisk media om dom inser allt det här, eller så blir man för bekväm och bryr sig inte om det finns på fysisk media.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 mars 2023 kl. 08:39:07Jag har inte sett just de här utgåvorna, men på senare år har det blivit allt vanligare hos flera distributörer med gemensamma omslag för alla nordiska länder - och då antingen engelsk text på omslagen eller text på både svenska, norska, danska och finska. Det är förstås av ekonomiska skäl, för att inte behöva trycka upp fyra eller fem olika omslag för alla nordiska länder utan bara behöva göra en gemensam utgåva för alla länderna.
Men dom som hade engelska omslag hade inte nån av språken, inte norska, inte danska, inte svensk, vad var då poängen med dom utgåvorna som inte har nått Nordisk språk?

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  6 mars 2023 kl. 09:05:12Men dom som hade engelska omslag hade inte nån av språken, inte norska, inte danska, inte svensk, vad var då poängen med dom utgåvorna som inte har nått Nordisk språk?
Nu förstår jag inte, menar du att skivorna inte hade nordiska ljudspår - och heller inte listade nordiska ljudspår på specifikationerna...?

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 mars 2023 kl. 09:06:21Nu förstår jag inte, menar du att skivorna inte hade nordiska ljudspår - och heller inte listade nordiska ljudspår på specifikationerna...?
ja, dom utgåvorna har inte nordiska ljudspår på specifikationerna av dvd utgåvorna och dom är inte listade.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  6 mars 2023 kl. 10:20:04ja, dom utgåvorna har inte nordiska ljudspår på specifikationerna av dvd utgåvorna och dom är inte listade.
Finns det svensk text? Om det varken finns svenskt tal eller text, så låter det som att det är importutgåvor; som inte har släppts i Sverige men som hamnat i butiker via import.

Citat från: Fred skrivet  6 mars 2023 kl. 08:42:02Kanske blir det retro med DVD om några år. Då kanske det kommer tillbaka. Men strömningstjänster är ett helt annat medium än CD/DVD-skivor, det är väl bekvämt för vissa att slippa gå till affären eller vänta veckor på en produkt som man beställt på nätet, å andra sidan har fysisk media fördelen att man äger produkten och slipper underkasta sig strömningstjänsternas goda vilja. Med det sagt tror jag att båda medier kommer att finnas parallellt för en tid framöver.
Jag önskar att jag kunde vara lika säker som du, men det är ett oroväckande tecken att en del nya storfilmer inte alls släpps på DVD eller Blu-Ray utan bara som digital hyr- och köpfilm.

Streamingtjänster är på intet sätt något substitut för DVD/Blu-Ray, men däremot försöker ju filmbolagen att "lansera" digital försäljning och uthyrning som ersättning för fysiska medier - vilket låter bra i teorin (inga leveranstider och bättre för miljön), men som i praktiken omkullkastas av DRM-skydden som gör att man faktiskt inte äger något man lagligen köpt; utan en vacker dag kan man inte längre spela upp filmer man lagligt köpt då leverantörens rättigheter gått ut eller att leverantören gått i konkurs. Och har man lagt ner 200 kr på att köpa en film som man sen aldrig mer kan spela, så lär man ju bli måttligt glad...

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  6 mars 2023 kl. 09:03:54Som du skrev så har fysisk media en fördel, man äger det jämfört med att man betalar för det varje månad vilket är det streamingtjänster är, en extra kostnad på en, jämfört med fysisk, där man köper 1 gång, medans streamingtjänst är betalning varje månad för att ha tillgång till deras utbud, det är det sämsta som finns, undrar om folk kommer återgå tillbaka till fysisk media om dom inser allt det här, eller så blir man för bekväm och bryr sig inte om det finns på fysisk media.
Nej, streamingtjänster är absolut inte "det sämsta som finns". I många fall är det alldeles utmärkt, men det är som sagt något helt annat än fysiska medier och ska heller inte jämföras med det. Med streamingtjänster kan man ju aldrig veta hur utbudet kommer se ut nästa månad, men letar man bara efter något bra att se på så gör det inte så mycket.

Runt 60% av alla filmer och serier som åtminstone jag ser på är sådant som jag vet att jag med stor sannolikhet inte kommer att se om inom överskådlig tid - då det helt enkelt inte är av den typen att man vill se om det flera gånger, utan att det rör sig om kategorin underhållning för stunden som man med stor sannolikhet bara vill se en gång. Ett typiskt exempel är exempelvis vanliga hederliga kriminalserier, som är kul att se en gång men när man väl vet vem mördaren/gärningsmannen är så är det ju meningslöst att se om. Det vore ju vansinne att köpa DVD/Blu-Ray-utgåvor för sådant som jag bara vill se en gång, för att skivan sen ska ligga och samla damm år ut och år in...

Men som sagt, man ska ta streamingtjänster för vad det faktiskt är och inte som någon ersättning för DVD eller Blu-Ray. För att förenkla saker och ting kan man väl dela in människor i två kategorier, även om de flesta av oss inte alltid tillhör samma kategori: Är man ute efter att hitta någon bra film eller serie att se på, eller är man ute efter att se en specifik film/serie som man älskar/hört mycket om/fått bra kritik/vunnit priser o.s.v.? Vid det förstnämnda scenariot är streamingtjänster ett ypperligt påfund, men vid det sistnämnda scenariot duger det inte alls.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 mars 2023 kl. 11:49:03Finns det svensk text? Om det varken finns svenskt tal eller text, så låter det som att det är importutgåvor; som inte har släppts i Sverige men som hamnat i butiker via import.
Jag önskar att jag kunde vara lika säker som du, men det är ett oroväckande tecken att en del nya storfilmer inte alls släpps på DVD eller Blu-Ray utan bara som digital hyr- och köpfilm.

Streamingtjänster är på intet sätt något substitut för DVD/Blu-Ray, men däremot försöker ju filmbolagen att "lansera" digital försäljning och uthyrning som ersättning för fysiska medier - vilket låter bra i teorin (inga leveranstider och bättre för miljön), men som i praktiken omkullkastas av DRM-skydden som gör att man faktiskt inte äger något man lagligen köpt; utan en vacker dag kan man inte längre spela upp filmer man lagligt köpt då leverantörens rättigheter gått ut eller att leverantören gått i konkurs. Och har man lagt ner 200 kr på att köpa en film som man sen aldrig mer kan spela, så lär man ju bli måttligt glad...
Nej, streamingtjänster är absolut inte "det sämsta som finns". I många fall är det alldeles utmärkt, men det är som sagt något helt annat än fysiska medier och ska heller inte jämföras med det. Med streamingtjänster kan man ju aldrig veta hur utbudet kommer se ut nästa månad, men letar man bara efter något bra att se på så gör det inte så mycket.

Runt 60% av alla filmer och serier som åtminstone jag ser på är sådant som jag vet att jag med stor sannolikhet inte kommer att se om inom överskådlig tid - då det helt enkelt inte är av den typen att man vill se om det flera gånger, utan att det rör sig om kategorin underhållning för stunden som man med stor sannolikhet bara vill se en gång. Ett typiskt exempel är exempelvis vanliga hederliga kriminalserier, som är kul att se en gång men när man väl vet vem mördaren/gärningsmannen är så är det ju meningslöst att se om. Det vore ju vansinne att köpa DVD/Blu-Ray-utgåvor för sådant som jag bara vill se en gång, för att skivan sen ska ligga och samla damm år ut och år in...

Men som sagt, man ska ta streamingtjänster för vad det faktiskt är och inte som någon ersättning för DVD eller Blu-Ray. För att förenkla saker och ting kan man väl dela in människor i två kategorier, även om de flesta av oss inte alltid tillhör samma kategori: Är man ute efter att hitta någon bra film eller serie att se på, eller är man ute efter att se en specifik film/serie som man älskar/hört mycket om/fått bra kritik/vunnit priser o.s.v.? Vid det förstnämnda scenariot är streamingtjänster ett ypperligt påfund, men vid det sistnämnda scenariot duger det inte alls.
Det fanns nordiska texter.

Scoobydoofan1

#56
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 mars 2023 kl. 11:49:03Finns det svensk text? Om det varken finns svenskt tal eller text, så låter det som att det är importutgåvor; som inte har släppts i Sverige men som hamnat i butiker via import.
Jag önskar att jag kunde vara lika säker som du, men det är ett oroväckande tecken att en del nya storfilmer inte alls släpps på DVD eller Blu-Ray utan bara som digital hyr- och köpfilm.

Streamingtjänster är på intet sätt något substitut för DVD/Blu-Ray, men däremot försöker ju filmbolagen att "lansera" digital försäljning och uthyrning som ersättning för fysiska medier - vilket låter bra i teorin (inga leveranstider och bättre för miljön), men som i praktiken omkullkastas av DRM-skydden som gör att man faktiskt inte äger något man lagligen köpt; utan en vacker dag kan man inte längre spela upp filmer man lagligt köpt då leverantörens rättigheter gått ut eller att leverantören gått i konkurs. Och har man lagt ner 200 kr på att köpa en film som man sen aldrig mer kan spela, så lär man ju bli måttligt glad...
Nej, streamingtjänster är absolut inte "det sämsta som finns". I många fall är det alldeles utmärkt, men det är som sagt något helt annat än fysiska medier och ska heller inte jämföras med det. Med streamingtjänster kan man ju aldrig veta hur utbudet kommer se ut nästa månad, men letar man bara efter något bra att se på så gör det inte så mycket.

Runt 60% av alla filmer och serier som åtminstone jag ser på är sådant som jag vet att jag med stor sannolikhet inte kommer att se om inom överskådlig tid - då det helt enkelt inte är av den typen att man vill se om det flera gånger, utan att det rör sig om kategorin underhållning för stunden som man med stor sannolikhet bara vill se en gång. Ett typiskt exempel är exempelvis vanliga hederliga kriminalserier, som är kul att se en gång men när man väl vet vem mördaren/gärningsmannen är så är det ju meningslöst att se om. Det vore ju vansinne att köpa DVD/Blu-Ray-utgåvor för sådant som jag bara vill se en gång, för att skivan sen ska ligga och samla damm år ut och år in...

Men som sagt, man ska ta streamingtjänster för vad det faktiskt är och inte som någon ersättning för DVD eller Blu-Ray. För att förenkla saker och ting kan man väl dela in människor i två kategorier, även om de flesta av oss inte alltid tillhör samma kategori: Är man ute efter att hitta någon bra film eller serie att se på, eller är man ute efter att se en specifik film/serie som man älskar/hört mycket om/fått bra kritik/vunnit priser o.s.v.? Vid det förstnämnda scenariot är streamingtjänster ett ypperligt påfund, men vid det sistnämnda scenariot duger det inte alls.
Men det är den biten som är oroande, folk väljer att bli av med fysisk media och föredrar streaming när dom kan ha båda. Vad kommer hända när fysisk media inte är utgiven längre? När den sista DVD och Blu-Ray har ett slutdatum? Det hände med VHS, Vinal, CD skivor för musik. Varför skulle det inte hända DVD och Blu-Ray?

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  6 mars 2023 kl. 12:52:39Men det är den biten som är oroande, folk väljer att bli av med fysisk media och föredrar streame när dom kan ha båda. Vad kommer hända när fysisk media inte är utgiven längre? När den sista DVD och Blu-Ray har ett slutdatum? Det hände med VHS, Vinal, CD skivor för musik. Varför skulle det inte hända DVD och Blu-Ray?
Ja, jag håller med att det är oroväckande - i synnerhet då det ju faktiskt händer då och då nuförtiden att nysläppta storfilmer inte släpps fysiskt utan bara som digital hyr- och köpfilm. Nu ska vi inte måla fan på väggen riktigt än, men visst finns det oroande tendenser.

Framförallt då när den lösning som filmbolagen så tydligt förespråkar - d.v.s. digital hyr- och köpfilm - nästan alltid har så kraftiga DRM-skydd och begränsningar att användningsområdet kraftigt begränsas. Det gör ju att en köpfilm i praktiken inte blir "köp" utan snarare att hyra på obestämd tid, som kan fungera i många år men kan också lägga av efter en månad... Plus då att man i de flesta fall är beroende av ett fungerande Internet och diverse andra begränsningar.

Ska digital försäljning verkligen bli ett någorlunda fullgott substitut för DVD/Blu-Ray, så krävs det att filmbolagen släpper på sin prestige och slutar med alla DRM-skydd, så att man verkligen kan använda filerna fritt. Osynliga vattenstämplar, för att kunna spåra köpta filmer som hamnat i orätta händer, är helt okej; men inte tekniska begränsningar.

Jag skulle ändå föredra Blu-Ray, inte minst då jag faktiskt vill ha omslag att titta på (plus att kvaliteten blir lite bättre och att det faktiskt finns ett andrahandsvärde), men kan ändå se fördelarna med digital försäljning - det är ju bättre för miljön, enklare och smidigare för alla parter och billigare för filmbolagen. Men så länge nästan alla envisas med de idiotiska DRM-skydden och kopieringsskydden så blir digitala köpfilmer knappt ens användbara, och inget jag skulle välja så länge det finns någon form av valmöjlighet.

Däremot förstår jag att hyrfilmer på DVD/Blu-Ray upphört, för där finns det så tydliga fördelar med digital uthyrning att fördelarna överväger nackdelarna. De nackdelar som finns gör helt enkelt inte så mycket när man bara ska se en film en gång, och risken att ens Internet ska dö under de minuter som gått från det att man hyr en film tills man börjar se den är ju liten...

Men jag hoppas att det inte är för sent att vända på utvecklingen kring köpfilmer på DVD/Blu-Ray, för där finns det som sagt än så länge inget värdigt substitut så länge DRM-skydden finns kvar. Så länge de flesta nya filmer släpps på Blu-Ray, så lär ju formatet inte dö ut helt, så då finns fortfarande tid att vända på utvecklingen - men det förutsätter ju att fler inser nackdelarna med digital försäljning och streamingtjänster. Och det är ett ganska stort "men", för det finns flera i min bekantskapskrets, däribland min bror, som på fullaste allvar sagt till mig "Varför skulle man behöva en Blu-Ray-spelare? Allt finns ju på streamingtjänster, så den behövs ju aldrig"...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 mars 2023 kl. 21:37:16Ja, jag håller med att det är oroväckande - i synnerhet då det ju faktiskt händer då och då nuförtiden att nysläppta storfilmer inte släpps fysiskt utan bara som digital hyr- och köpfilm. Nu ska vi inte måla fan på väggen riktigt än, men visst finns det oroande tendenser.

Framförallt då när den lösning som filmbolagen så tydligt förespråkar - d.v.s. digital hyr- och köpfilm - nästan alltid har så kraftiga DRM-skydd och begränsningar att användningsområdet kraftigt begränsas. Det gör ju att en köpfilm i praktiken inte blir "köp" utan snarare att hyra på obestämd tid, som kan fungera i många år men kan också lägga av efter en månad... Plus då att man i de flesta fall är beroende av ett fungerande Internet och diverse andra begränsningar.

Ska digital försäljning verkligen bli ett någorlunda fullgott substitut för DVD/Blu-Ray, så krävs det att filmbolagen släpper på sin prestige och slutar med alla DRM-skydd, så att man verkligen kan använda filerna fritt. Osynliga vattenstämplar, för att kunna spåra köpta filmer som hamnat i orätta händer, är helt okej; men inte tekniska begränsningar.

Jag skulle ändå föredra Blu-Ray, inte minst då jag faktiskt vill ha omslag att titta på (plus att kvaliteten blir lite bättre och att det faktiskt finns ett andrahandsvärde), men kan ändå se fördelarna med digital försäljning - det är ju bättre för miljön, enklare och smidigare för alla parter och billigare för filmbolagen. Men så länge nästan alla envisas med de idiotiska DRM-skydden och kopieringsskydden så blir digitala köpfilmer knappt ens användbara, och inget jag skulle välja så länge det finns någon form av valmöjlighet.

Däremot förstår jag att hyrfilmer på DVD/Blu-Ray upphört, för där finns det så tydliga fördelar med digital uthyrning att fördelarna överväger nackdelarna. De nackdelar som finns gör helt enkelt inte så mycket när man bara ska se en film en gång, och risken att ens Internet ska dö under de minuter som gått från det att man hyr en film tills man börjar se den är ju liten...

Men jag hoppas att det inte är för sent att vända på utvecklingen kring köpfilmer på DVD/Blu-Ray, för där finns det som sagt än så länge inget värdigt substitut så länge DRM-skydden finns kvar. Så länge de flesta nya filmer släpps på Blu-Ray, så lär ju formatet inte dö ut helt, så då finns fortfarande tid att vända på utvecklingen - men det förutsätter ju att fler inser nackdelarna med digital försäljning och streamingtjänster. Och det är ett ganska stort "men", för det finns flera i min bekantskapskrets, däribland min bror, som på fullaste allvar sagt till mig "Varför skulle man behöva en Blu-Ray-spelare? Allt finns ju på streamingtjänster, så den behövs ju aldrig"...
Man behöver inte oroa sig för omdubbningar eller rättighetsproblem när det gäller det man har köpt på DVD jämfört med digitalt köp, t.e.x vad skulle hända om disney gjorde en ny dubb för sina filmer och man har köpt det från itunes? Betyder det att filmerna som finns där kommer också få en ny dubbning och inte behålla det man har köpt med original dubbningen? Samma sak gäller om Warner Bros skulle göra en ny dubbning för Familjen Flinta säsong 1 och säsong 2, det är tur att säsong 2 är tillgänglig och utgiven på DVD.

Fred

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  6 mars 2023 kl. 09:03:54Som du skrev så har fysisk media en fördel, man äger det jämfört med att man betalar för det varje månad vilket är det streamingtjänster är, en extra kostnad på en, jämfört med fysisk, där man köper 1 gång, medans streamingtjänst är betalning varje månad för att ha tillgång till deras utbud, det är det sämsta som finns, undrar om folk kommer återgå tillbaka till fysisk media om dom inser allt det här, eller så blir man för bekväm och bryr sig inte om det finns på fysisk media.
På Disney Plus kan jag se vissa av mina barndoms serier för en någorlunda låg kostnad, det kunde jag inte innan 2020. DVDer fanns men det handlade inte om kompletta serier. Därför tycker jag personligen att strömningstjänster har vissa fördelar. Problemet är när man vill se en viss film så kan man inte bara börja prenumerera på en tjänst som man ändå inte ska använda senare. Saker blir mindre spontant med strömningstjänster eftersom man inte bara kan se en film längre utan att få en massa annat på köpet.