Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

En annorlunda värld (Strange World, 2022)

Startat av Steffan Rudvall, 12 februari 2022 kl. 17:59:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 december 2022 kl. 22:00:07Självklart vet jag det, men i just det här sammanhanget så är "Berättaren" överhuvudtaget INTE ALLS någon "Berättare", utan bara en helt vanlig man som läser upp en tidning om historien med Familjen Clade och då känns det helt egendomligt att kalla den karaktären för "Bärättare" (det är inte som att jag skulle kalla t.ex. Benjamin Syrsa, Pongo, Bagheera, Alan-i-Dalen, Dr Dawson, Försäljaren, Clopin, Muserna, Kuzco, Denahi, Remy, Flynn Rider, Merida, Röjar-Ralf, Glädje, Patou, Jacquimo, Express Marie, Spirit, Po, Ip, m.fl. för "Berättaren" enbart för att de "berättar" i sina egna filmer, det vore ju lite väl långsökt...?)
Dessa exempel är ju dock också karaktärer i filmerna till skillnad från rösten i En annorlunda värld som bara hörs i början.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 december 2022 kl. 22:05:19Dessa exempel är ju dock också karaktärer i filmerna till skillnad från rösten i En annorlunda värld som bara hörs i början.

Det kanske bara är jag men jag tolkade aldrig den där rösten som "berättare" när jag såg filmen på bio och jag brukar i vanliga fall ha stenkoll på vad en berättare i en film är!

Kanske om man kunde kontakta Iyuno-SDI Group och höra med dem...?

Hursomhelst, jag kom ihåg att jag fick beskedet om att Angelika Prick medverkade som röst i denna film, och jag minns att jag också kände igen hennes röst i filmen när kaptenen pratade, hon spelar alltså kaptenen, jag måste säga att rösten verkligen passar karaktären, nu har jag ingen koll på hur originalrösten låter (eller någon av karaktärerna i filmens originalröst), men hon gjorde iallafall ett superbra jobb och det passar karaktärens ledarförmåga, speciellt då Angelika i Sommarlov är förste skuggjägare.

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet  5 december 2022 kl. 21:56:27Den "inledande serietidningsberättaren" syns väl dock aldrig och tekniskt sett läser han ju upp något, så det borde väl inte vara något problem med att simpelt kalla honom "berättare"?
Precis, och kallas han för "Narrator" på engelska så kan man ju vara 99% säker på att även dubbningsstudion bara kallar den för "Berättare" - så det duger ju oavsett om det ska föreställa vara reklamfilm, journalfilm eller något annat.

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 december 2022 kl. 22:16:08Kanske om man kunde kontakta Iyuno-SDI Group och höra med dem...?
Iyuno-SDI Group lämnar ju som sagt inte ut uppgifter till andra än sina kunder, men vi kan ju vara ganska säker på att rösten i deras dubbmanus bara kallas för "Berättare", då de ju bara lär ha översatt det officiella engelska namnet (som är "Narrator"). :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 december 2022 kl. 23:03:17Precis, och kallas han för "Narrator" på engelska så kan man ju vara 99% säker på att även dubbningsstudion bara kallar den för "Berättare" - så det duger ju oavsett om det ska föreställa vara reklamfilm, journalfilm eller något annat.
Iyuno-SDI Group lämnar ju som sagt inte ut uppgifter till andra än sina kunder, men vi kan ju vara ganska säker på att rösten i deras dubbmanus bara kallas för "Berättare", då de ju bara lär ha översatt det officiella engelska namnet (som är "Narrator"). :)
Det är ju riktigt retfullt, att höra av sig till dubbningsstudios är absolut det ultimata sättet att beta av rollistor och låta folk ta del av fakta, och då är det förargligt om de bara lämnar ut uppgifter till kunder...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 december 2022 kl. 23:03:17Precis, och kallas han för "Narrator" på engelska så kan man ju vara 99% säker på att även dubbningsstudion bara kallar den för "Berättare" - så det duger ju oavsett om det ska föreställa vara reklamfilm, journalfilm eller något annat.
Iyuno-SDI Group lämnar ju som sagt inte ut uppgifter till andra än sina kunder, men vi kan ju vara ganska säker på att rösten i deras dubbmanus bara kallas för "Berättare", då de ju bara lär ha översatt det officiella engelska namnet (som är "Narrator"). :)
Känns lite slöesri att konkat dom bara därför.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Jag vet inte om det finns någon sanning i detta men jag har hört att filmen kommer på Disney + senare i december...

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 december 2022 kl. 19:22:19Jag vet inte om det finns någon sanning i detta men jag har hört att filmen kommer på Disney + senare i december...
Ja, närmare bestämt kommer den nu på fredag den 23 december!

Anders M Olsson

Jag ser också att SF Studios har lagt upp en sida om filmen där de anger att den kommer på DVD och Blu-ray under våren 2023:

https://press.sfstudios.se/line-up/home-entertainment/63611c1e2bc52/page

Anders M Olsson

Jag såg nu att En annorlunda värld släpptes på DVD och Blu-ray för drygt två veckor sen, den 13 februari. Det lyckades jag missa totalt, men jag har beställt den nu.

En annan sak som jag också har lyckats missa är att Disneys DVD'er sen ett par år tillbaka är regionsfria. Inte en dag för tidigt! Disneys Blu-rayskivor har varit regionsfria nästan sen starten. Det var bara några få titlar alldeles i början som var regionslåsta när Blu-ray var nytt. Varför fortsatte man då med regionslåsta DVD-skivor under flera år?

En annorlunda värld på DVD är märkt på baksidan med en nolla mot den ovala världskartan för att informera om att skivan är regionsfri. Det gäller även flera andra nyare titlar, t.ex. Lightyear och Encanto.

Luca och Raya och den sista draken är visserligen märkta med en tvåa på omslaget, men skivorna är i verkligheten regionsfria och märkta med en nolla på etiketten.

Mathilda Gustafsson

Kan DVD skivor faktiskt vara regionsfria? Aldrig hört talas om det förut. Hur funkar det med Pal & NTSC?

Anders M Olsson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  1 mars 2023 kl. 13:43:21Kan DVD skivor faktiskt vara regionsfria? Aldrig hört talas om det förut. Hur funkar det med Pal & NTSC?
Ja, DVD-skivor kan mycket väl vara regionsfria. Så har det varit från första början, så det är inget nytt. Det är filmbolagen som ville ha möjlighet att bestämma region, men det har aldrig varit något tvång, även om de flesta DVD-skivor i praktiken är regionslåsta. En skiva kan tillåta uppspelning i en, två, flera eller alla regioner i valfri kombination.

Samma sak med DRM (kryptering och kopieringsskydd). Det är absolut inget tvång att en DVD-skiva måste vara krypterad och skyddad, även om de flesta väljer att använda den möjligheten.

PAL och NTSC har inget med regionslåset att göra. Men man måste självklart ha en spelare och en TV som kan visa samma system som finns på den skiva man önskar spela. Numera tror jag att utrustning som säljs idag nästan undantagslöst klarar båda systemen, men så har det inte alltid varit. Framförallt i USA var det nog inte helt vanligt att spelare och TV-apparater klarade PAL. Då var det vanligare att Europeisk utrustning klarade båda systemen.

Anders M Olsson

Nu har jag fått hem En annorlunda värld på DVD och Blu-ray, och omslagen har klassikernumret 58 på ryggen.

Disney fortsätter alltså klassikerserien, även om det är lite skumt att de hoppade över Frost II och Raya och den sista draken. Frost II kan möjligen räknas bort med motiveringen att det är en uppföljare, men Raya borde ha alla kvalifikationer för att vara med på listan.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 mars 2023 kl. 14:06:35Frost II kan möjligen räknas bort med motiveringen att det är en uppföljare, men Raya borde ha alla kvalifikationer för att vara med på listan.
Precis min tanke...

Hur ser det förresten ut med numreringen av Lightyear? (med Pixar-numreringarna alltså)

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 mars 2023 kl. 14:08:22Precis min tanke...

Hur ser det förresten ut med numreringen av Lightyear? (med Pixar-numreringarna alltså)
Lightyear har inget ryggnummer.

Disneyfantasten