Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Krambjörnarna på TV3

Startat av Beck, 22 oktober 2007 kl. 12:32:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Beck

Hej!

Jag kan inte se klippet på Youtube, länken fungerar inte.
Är det någon som har avsnittet "Cloud Of Uncaring" med Media Dubb från TV3?

Det stämmer att Hasse Jonsson, Steve Kratz, Staffan Hallerstam och Gunnar Ernblad var med, jag minns det.

Citat från: Joakim skrivet 16 november 2016 kl. 03:01:15
1988 visade TV3 Care Bears/Krambjörnarna för första gången, med endast en reprissändning -89. Därefter har Krambjörnarna visats på Filmnet respektive TV3 (igen) samt Kanal Fem med helt andra röstskådespelare. Detta innebär kort och gott att serien fått 3 - 4 olika dubbningar/omdubbar genom åren.

Svenskt intro Media Dubb (saknas en bit i början)

https://www.youtube.com/watch?v=XH-kQI3ZIUs


Översättning:
Gunnar Ernblad

Svenska Röster:

Hasse Johnsson
Steve Kratz
Staffan Hallerstam
Gunnar Ernblad
Mia Benson
Maria Weisby _


Titelsång:
Nils Landgren


Produktion & Regi

Lasse Svensson
Media Dubb

Joakim

Citat från: Beck skrivet 18 november 2016 kl. 20:33:58
Hej!

Jag kan inte se klippet på Youtube, länken fungerar inte.
Är det någon som har avsnittet "Cloud Of Uncaring" med Media Dubb från TV3?

Det stämmer att Hasse Jonsson, Steve Kratz, Staffan Hallerstam och Gunnar Ernblad var med, jag minns det.

Jag tänkte på dig när jag skrev inlägget/bumpen Beck. Men tyvärr så har jag inte hittat åt just det avsnittet.  :(
Den här dubbningen verkar vara ett minne blott med tanke på att så ytterst få minns att Krambjörnarna gick på TV3 i uppstarten. Skall försöka hitta åt ett avsnitt på mina band med längre intro och lägga upp på Dailymotion. Youtube skickade mig ett copyright meddelande, eller påpekade rättare sagt att jag har klipp på min kanal som innehåller upphovsrättskyddade delar/spår.

Minns du vilken månad du såg på avsnitten på TV3 Beck och om det var 1989 eller till och med kanske 1990. Dock tvivlar jag starkt på att den visades enda fram till 1990 eftersom det kom fasligt många nya tecknade serier from 1990 - 1991, därtill Turtles, Fantastiske Max, Räddningspatrullen, m.m.


Beck

Hej Joakim!

Ja, det måste ha varit 1989.

Joakim

Citat från: Beck skrivet 18 november 2016 kl. 21:59:05
Hej Joakim!

Ja, det måste ha varit 1989.

Du kanske även såg på Real Ghostbusters med engelskt tal som gick ungefär sammtidigt som Care Bears isåfall.  :)?
Minns du vilka barnserier överlag som du såg på den tiden på TV3, kanske finns någon man missat att anteckna. Sedan skulle det vara intressant att veta ungefär vilken månad du såg på serien, i början utav året eller mitten, slutet.

Gäst

Jag kan inte heller se på klippet som är länkat.. verkar borttaget. Är det någon som har sparat det och kan lägga upp det på nytt?

Gäst

Jag kommer ihåg att Care Bears (krambjörnar) visades på tv3 när jag var äldre runt 2003 *fnys*  (född -79)  8) men jag minns inte att jag sett dom på tv3 i min barndom.... Om den visades 1989 så var jag 10 år när den gick här i sverige iallafall. Nu är jag 37 och jag älskar fortfarande barnprogram, synd att dagens ungar inte får se allting som jag fick se när jag växte upp  :-\. Är det någon som har krambjörnarna som gick på tv3 på sin dator, och som kan tänka sig att skicka den till mig på något sätt? Annars får jag väl köpa på DVD såg att Discshop har haft krambjörnarna till försäljning men dom verkar vara utgångna och slutsålda.

TBT_STR_QR

Citat från: Gäst skrivet 20 december 2016 kl. 21:04:30
Jag kommer ihåg att Care Bears (krambjörnar) visades på tv3 när jag var äldre runt 2003 *fnys*  (född -79)  8) men jag minns inte att jag sett dom på tv3 i min barndom.... Om den visades 1989 så var jag 10 år när den gick här i sverige iallafall. Nu är jag 37 och jag älskar fortfarande barnprogram, synd att dagens ungar inte får se allting som jag fick se när jag växte upp  :-\. Är det någon som har krambjörnarna som gick på tv3 på sin dator, och som kan tänka sig att skicka den till mig på något sätt? Annars får jag väl köpa på DVD såg att Discshop har haft krambjörnarna till försäljning men dom verkar vara utgångna och slutsålda.

Citat från: Gäst skrivet 20 december 2016 kl. 21:04:30
Jag kommer ihåg att Care Bears (krambjörnar) visades på tv3 när jag var äldre runt 2003 *fnys*  (född -79)  8) men jag minns inte att jag sett dom på tv3 i min barndom.... Om den visades 1989 så var jag 10 år när den gick här i sverige iallafall. Nu är jag 37 och jag älskar fortfarande barnprogram, synd att dagens ungar inte får se allting som jag fick se när jag växte upp  :-\. Är det någon som har krambjörnarna som gick på tv3 på sin dator, och som kan tänka sig att skicka den till mig på något sätt? Annars får jag väl köpa på DVD såg att Discshop har haft krambjörnarna till försäljning men dom verkar vara utgångna och slutsålda.

Minns du vare sig TV-serien hade den här intro:n?

https://www.youtube.com/watch?v=T_r2tBh9Jcw

Eller den här?

https://www.youtube.com/watch?v=7nPG4IzEtVI
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Daniel Hofverberg

Citat från: Gäst skrivet 20 december 2016 kl. 21:04:30
Är det någon som har krambjörnarna som gick på tv3 på sin dator, och som kan tänka sig att skicka den till mig på något sätt? Annars får jag väl köpa på DVD såg att Discshop har haft krambjörnarna till försäljning men dom verkar vara utgångna och slutsålda.
Vilken serie med Krambjörnarna syftar du på? Som tidigare nämnts finns det alltså två serier som båda kallats för just Krambjörnarna i Sverige men som produktionsmässigt är helt olika serier - d.v.s. DICs och American Greetings fransk-amerikanska serie The Care Bears (1985) och Nelvanas kanadensiska serie The Care Bears Family (1986 - 1988).

Av den första serien finns det såvitt jag vet bara en dubbning av serien som helhet, som gjordes för TV3 och som även släppts på DVD. Plus en del avsnitt som släppts på VHS med två olika unika VHS-dubbningar. Ibland brukar även de två specialavsnitten som gjordes innan räknas till den serien, och specialavsnitten finns det två dubbningar av - en VHS-dubb som släpptes av Barnens Videobibliotek och en TV-dubb med samma röster och översättning som till serien.

Av den andra serien finns det ju tydligen två TV-dubbningar; en som TV3 tydligen sänt mot slutet av 1980-talet (som jag dock inte har något minne av och heller inte vet hur många avsnitt som innefattats) och en mer känd dubbning som Kanal 5 sänt och som till viss del släppts på DVD. Plus även där en unik VHS-dubb av några avsnitt.

Ingen av serierna har släppts på DVD i Sverige i sin helhet, men The Care Bears Family har släppts mer av, där de första 8 avsnitten (minus de två specialavsnitten) släppts på DVD med TV3s dubbning.

Av den första serien har jag alla avsnitt (inklusive specialavsnitten) med alla dubbningar som finns, och av den andra serien har jag ett antal avsnitt med Kanal 5s dubb men ingenting med TV3s dubb.


GregKat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 december 2016 kl. 08:43:33
Ingen av serierna har släppts på DVD i Sverige i sin helhet, men The Care Bears Family har släppts mer av, där de första 8 avsnitten (minus de två specialavsnitten) släppts på DVD med TV3s dubbning.

Nu blev det väl ändå lite fel? Du menar väl ändå originalserien nu? ;)

Dessutom så stämmer infon där inte helt. Av originalserien släpptes de första 8 avsnitten, plus specialavsnitten/kortfilmerna. Dock släpptes det i omgångar. Ena rundan släpptes specialavsnitten och de 6 första avsnitten. Den andra rundan släppte de istället de första 8 avsnitten, utan specialavsnitten. Vad som bör tilläggas här att avsnitten släpptes med Mediadubb Internationals dubbning, alltså dubbning en från TV3.

Även den andra serien, The Care Bears Family, har släppts på DVD i Sverige. Där släppte man dock de första 12 avsnitten, med KMs dubbning, som visades på Kanal 5. TV3-dubbningen för just den här serien verkar inte ha släppts någonstans alls, varken på VHS eller DVD. Utöver de fyra DVD:erna som innehåller de första 12 avsnitten, har även några mini-DVD:er släppts med bl.a. avsnitt 13 och 14.

Så jag skulle nog påstå att det har släppts flest avsnitt av The Care Bears Family, inte originalserien. Det kanske var det du menade? ;)

Daniel Hofverberg

Ursäkta, jag menade förstås The Care Bears och inte Care Bears Family. Så går det när man skriver komplicerade inlägg medan man är trött... ;)

De DVD:er som har släppts med The Care Bears Family är ju dock svårtillgängliga och verkar aldrig ha getts ut i någon större upplaga, medan DVD:erna med originalserien har varit relativt lätta att få tag i och funnits i handeln i många år (även om de nu är utgångna).

Gäst

Hur många dvd:er finns totalt med The Care Bears Family (1986-1988) . Sedan undrar jag om någon har några avsnitt inspelade ifrån Kanal5 som de kan dela med sig utav på något sätt?  :) :-[


Alexander

Citat från: Gäst skrivet  3 juli 2017 kl. 12:49:54
Hur många dvd:er finns totalt med The Care Bears Family (1986-1988) . Sedan undrar jag om någon har några avsnitt inspelade ifrån Kanal5 som de kan dela med sig utav på något sätt?  :) :-[

Jag har för mig att det totalt finns 5 stycken DVDer. 4 DVD volymer med avsnitt från TV-serien och 1 DVD med långfilmen Krambjörnarna i Underlandet:)

Emmablomma

Citat från: Alexander skrivet  3 juli 2017 kl. 14:28:13
Jag har för mig att det totalt finns 5 stycken DVDer. 4 DVD volymer med avsnitt från TV-serien och 1 DVD med långfilmen Krambjörnarna i Underlandet:)

Tusen tack! Du har inga avsnitt med Care Bears Family (1986-1988) inspelade från Kanal5 möjligtvis?

Alexander

Citat från: Emmablomma skrivet  3 juli 2017 kl. 14:37:11
Tusen tack! Du har inga avsnitt med Care Bears Family (1986-1988) inspelade från Kanal5 möjligtvis?

Tyvärr inte.  :(

AngelWings86

Jag kan inte heller se på klippet som blivit länkat här i tråden  :( är det någon som sparade videon innan det togs bort av youtube