Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Eurovision Song Contest

Startat av Experten, 2 juli 2012 kl. 07:50:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 10 maj 2022 kl. 14:08:23
Någon som ska titta på första semin av årets Eurovision i kväll? Har lyssnat lite kort på alla årets låtar, och tycker Ukraina, Sverige och Storbritannien har bäst låtar i år av det lilla jag hört. :)
Självklart. Jag har inte missat Eurovision Song Contest en enda gång de senaste 15 åren, och har inte för avsikt att börja nu. :)
(Jag har ett tydligt minne av att ESC för många år sedan arrangerades en eller ett par gånger på Valborgsmässoafton, och då var man så illa tvungen att missa hela eller delar av det - men det var dessbättre länge sedan)

I år har jag dock inte hört något i förväg, då jag inte haft tid att se de lite för utdragna Inför-programmen i norsk eller finsk TV samtidigt som SVT mig veterligen inte haft något av sina sedvanliga program med smakprov på alla låtar i år. Så förutom Sveriges bidrag är jag helt nollställd i år...

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 maj 2022 kl. 14:25:27
Självklart. Jag har inte missat Eurovision Song Contest en enda gång de senaste 15 åren, och har inte för avsikt att börja nu. :)
(Jag har ett tydligt minne av att ESC för många år sedan arrangerades en eller ett par gånger på Valborgsmässoafton, och då var man så illa tvungen att missa hela eller delar av det - men det var dessbättre länge sedan)

I år har jag dock inte hört något i förväg, då jag inte haft tid att se de lite för utdragna Inför-programmen i norsk eller finsk TV samtidigt som SVT mig veterligen inte haft något av sina sedvanliga program med smakprov på alla låtar i år. Så förutom Sveriges bidrag är jag helt nollställd i år...

Om jag går på vad du tyckt om svenska Melodifestivalen så antar jag att du avskydde Lettland, Norge och Moldaviens bidrag i kväll?  ;)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

I kvällens första semifinal tyckte jag bäst om Schweiz, Portugal, Nederländerna, Ukraina och Norge. Men jag tyckte det var ganska många hyfsat bra låtar, om än inte många superbra. Ganska rättvist resultat, även om det var ett par bidrag som jag hade kunnat leva utan till finalen och ett par jag gärna hade sett hade gått vidare - jag tyckte exempelvis att Danmark var bättre än Litauen som faktiskt gick vidare.

Så blev jag lite förvånad över att Island gick vidare - kanske vinner den låten på fler genomlyssningar, men jag tyckte att den kändes ganska menlös trots att den var vacker.

Citat från: TonyTonka skrivet 10 maj 2022 kl. 23:01:01
Om jag går på vad du tyckt om svenska Melodifestivalen så antar jag att du avskydde Lettland, Norge och Moldaviens bidrag i kväll?  ;)
Inte alls. Norges bidrag tyckte jag om - det absolut mest absurda som världen någonsin har skådat, men ändå så absurt och minnesvärt så att det blev bra; och man fick låten på hjärnan...

Lettland och Moldavien är jag lite mer kluven till, även om jag inte tycker att någon av de var usla på något sätt. Lettlands bidrag tycker jag ändå var helt okej och ganska rolig med en minnesvärd text, men det är ju absolut ingen vinnarlåt. Moldavien tyckte jag var sämre, som visserligen hade en ganska bra musik och en bra takt, men som kändes som en sämre version av Lettlands bidrag - kanske beroende på att den låten var huvudsakligen på moldaviska, och ska sådana här mer roliga bidrag fungera så krävs det nog att man förstår vad de sjunger.

Jag hade i och för sig inte haft något emot om Lettland gått vidare, men jag gissar att Lettlands och Moldaviens bidrag riktar sig till ungefär samma målgrupp, så att de därför har "tagit ut varandra" så att säga. Med andra ord, ungefär samma personer som röstar på båda bidragen, så att de därför inte får tillräckligt många röster.

Hampus.J

Tycker att Österrike och Danmark borde gått vidare istället för Armenien och Schweiz. Annars rätt nöjd med utfallet och helt ok startfält.

In Donaldismo Veritas

TonyTonka

Glömde att fråga, vad tyckte ni om torsdagens andra semifinal? Gjorde Cornelia bra ifrån sig? :)

Och vem tror ni vinner på lördag?

Själv tror jag som alla andra att Ukraina tar hem det.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

MOA

Citat från: TonyTonka skrivet 13 maj 2022 kl. 23:19:01
Glömde att fråga, vad tyckte ni om torsdagens andra semifinal? Gjorde Cornelia bra ifrån sig? :)

Och vem tror ni vinner på lördag?

Själv tror jag som alla andra att Ukraina tar hem det.
Hon gick till final

Daniel Hofverberg

Cornelia gjorde väldigt bra ifrån sig - jag tyckte kanske att hennes röst lät något hesare och mer ansträngd än vanligt (men hon har ju tydligen haft problem med rösten, om man får tro på Aftonbladets artiklar), men istället en ännu bättre inlevelse och känsla än i svenska Melodifestivalen.

Förutom Sverige var min absoluta favorit i den andra semifinalen Belgien, som hade en fantastisk låt - mycket minnesvärd och med en oerhört talangfull sångare. Därutöver tyckte jag även mycket om Malta, Australien, Estland och Polen. Och Finlands låt var väl inte så tokig den heller, trots att det inte riktigt är min genre.

Överlag ett hyfsat rättvist resultat. Tråkigt att inte Malta gick vidare - det hade de förtjänat, då det var en fin och minnesvärd låt även om den inte var originell för fem öre. Jag kan heller inte för mitt liv förstå hur Serbiens högst mediokra och egendomliga låt kunde gå vidare; men förutom det var väl de 10 finalisterna ganska rättvisa.

Citat från: TonyTonka skrivet 13 maj 2022 kl. 23:19:01
Och vem tror ni vinner på lördag?

Själv tror jag som alla andra att Ukraina tar hem det.
Ja, Ukraina blir helt klart svårslagna - för oavsett vad man än tycker om låten, så är det svårt att bortse från situationen i Ukraina just nu. Jag tror väl kanske inte att jurygrupper (som ju trots allt består av professionella musiker och/eller låtskrivare) låter sig påverkas så lätt av att man tycker synd om ukrainarna p.g.a. kriget, men för det europeiska folket - som ju står för hälften av poängen - blir det nog i praktiken svårt att bortse från. I synnerhet när Ryssland och Belarus inte är med i år, som väl vore i stort sett de enda i Europa där befolkningen sannolikt inte sympatiserar med folket i Ukraina.

Men i Eurovision Song Contest kan ju allt hända, och i och med att hälften av poängen kommer från jurygrupper i alla länder så är det inte riktigt lika solklart vem som vinner. Jag tror som sagt att folket kommer rösta på Ukraina i hög utsträckning, så det som avgör är väl hur jurygrupperna runt om i Europa (och Australien) röstar; och de kan ju vara ganska oförutsägbara ibland. Av det lilla vi fått höra av Big 5-länderna verkar deras bidrag riktigt lovande, och i synnerhet Storbritannien, Spanien och Italien ligger ju ganska bra till enligt oddsen. Och Sverige kan också mycket väl ta hem det, eller åtminstone borde Cornelia hamna bland de fem bästa.


Men jag tror som sagt ändå att Ukraina kommer bli svårslagna, då det i praktiken är svårt att verkligen vara helt opartisk och helt bortse från politik i dessa tider. Men om de vinner, kommer det finnas något Kiev kvar nästa år att kunna arrangera nästa Eurovision Song Contest i...? :'(

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 maj 2022 kl. 01:39:01
Men om de vinner, kommer det finnas något Kiev kvar nästa år att kunna arrangera nästa Eurovision Song Contest i...? :'(

Andra länder kan ta det om det skulle vara sådana problem. Det har hänt förut vill jag minnas.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 maj 2022 kl. 01:39:01
Jag kan heller inte för mitt liv förstå hur Serbiens högst mediokra och egendomliga låt kunde gå vidare; men förutom det var väl de 10 finalisterna ganska rättvisa.

Serbien ägde!

TonyTonka

Citat från: Lilla My skrivet 14 maj 2022 kl. 20:24:43
Serbien ägde!

Håller med, men iofs brukar jag alltid gilla det som sticker ut. xD
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Adam

#294
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 maj 2022 kl. 01:39:01
Cornelia gjorde väldigt bra ifrån sig - jag tyckte kanske att hennes röst lät något hesare och mer ansträngd än vanligt (men hon har ju tydligen haft problem med rösten, om man får tro på Aftonbladets artiklar), men istället en ännu bättre inlevelse och känsla än i svenska Melodifestivalen.

Jag har personligen inga problem med att rösten lät lite hesare än vanligt. Jag tycker bara att det fick låten att sticka ut lite mer, på ett bra sätt.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 maj 2022 kl. 01:39:01
Ja, Ukraina blir helt klart svårslagna - för oavsett vad man än tycker om låten, så är det svårt att bortse från situationen i Ukraina just nu. Jag tror väl kanske inte att jurygrupper (som ju trots allt består av professionella musiker och/eller låtskrivare) låter sig påverkas så lätt av att man tycker synd om ukrainarna p.g.a. kriget, men för det europeiska folket - som ju står för hälften av poängen - blir det nog i praktiken svårt att bortse från. I synnerhet när Ryssland och Belarus inte är med i år, som väl vore i stort sett de enda i Europa där befolkningen sannolikt inte sympatiserar med folket i Ukraina.

Men i Eurovision Song Contest kan ju allt hända, och i och med att hälften av poängen kommer från jurygrupper i alla länder så är det inte riktigt lika solklart vem som vinner. Jag tror som sagt att folket kommer rösta på Ukraina i hög utsträckning, så det som avgör är väl hur jurygrupperna runt om i Europa (och Australien) röstar; och de kan ju vara ganska oförutsägbara ibland. Av det lilla vi fått höra av Big 5-länderna verkar deras bidrag riktigt lovande, och i synnerhet Storbritannien, Spanien och Italien ligger ju ganska bra till enligt oddsen. Och Sverige kan också mycket väl ta hem det, eller åtminstone borde Cornelia hamna bland de fem bästa.


Men jag tror som sagt ändå att Ukraina kommer bli svårslagna, då det i praktiken är svårt att verkligen vara helt opartisk och helt bortse från politik i dessa tider. Men om de vinner, kommer det finnas något Kiev kvar nästa år att kunna arrangera nästa Eurovision Song Contest i...? :'(


Jag både känner och undrar exakt detsamma. Det är onekligen nästan helt tragiskt, det här med att praktiskt taget allt ska kopplas samman med politik numera  :-[ (i det här fallet har vi förstås självaste Putin att beskylla), och om nu Ukraina kniper vinsten så får vi verkligen se hur det blir i nästa års ESC.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Fred

Mina favoriter var Finland, Norge, Litauen, Moldavien och Estland.

MOA

Citat från: Adam skrivet 14 maj 2022 kl. 21:58:40
Jag har personligen inga problem med att rösten lät lite hesare än vanligt. Jag tycker bara att det fick låten att sticka ut lite mer, på ett bra sätt.

Jag både känner och undrar exakt detsamma. Det är onekligen nästan helt tragiskt, det här med att praktiskt taget allt ska kopplas samman med politik numera  :-[ (i det här fallet har vi förstås självaste Putin att beskylla), och om nu Ukraina kniper vinsten så får vi verkligen se hur det blir i nästa års ESC.
Ja e Putin sjuk eller vad som nu står i nyhetsartiklarna

Hampus.J

Lite väl många sega låtar i mitten. Topp-3 får nog bli Spanien, Nederländerna, Rumänien. Hedersomnämnande till Serbien och Moldavien. Schweiz årets givna nollpoängare.
In Donaldismo Veritas

TonyTonka

Citat från: Hampus.J skrivet 14 maj 2022 kl. 23:43:29
Lite väl många sega låtar i mitten. Topp-3 får nog bli Spanien, Nederländerna, Rumänien. Hedersomnämnande till Serbien och Moldavien. Schweiz årets givna nollpoängare.
[/quote
Du hade rätt, schweiz fick inga poäng av tittarna.

Vad tyckte ni om resultatet? Personligen är jag nöjd. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Hampus.J

Citat från: TonyTonkaDu hade rätt, schweiz fick inga poäng av tittarna.

Vad tyckte ni om resultatet? Personligen är jag nöjd. :)

Jodå, blev ungefär som man tänkte sig på förhand. Sympatiröster till Ukraina, stabilt stöd för de spanska damerna och UK högt upp med en väldigt kompetent låt för en gång skull. Lite roligt att Moldavien fick näst flest tittarröster (om jag uppfattade det hela korrekt). Schweiz var mest en spontan känsla jag fick efter att ha lyssnat på alla låtar, för många ballader som snor röster av varandra och ostarnas stack ut minst.
In Donaldismo Veritas