Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Idol

Startat av E, 10 september 2018 kl. 15:47:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Elios

Vilket jävla skämt alltså!

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 29 november 2019 kl. 23:04:52
VÄLDIGT BESVIKEN över att Dao lämnar Idol >:( >:( >:(, jag kommer inte titta mer (inte dom andra åren heller framöver), så himla tjatigt med killar

Kan ni som jobbar med programmet snälla ta den här fördömda tjejslakten på större allvar

#stoppatjejslakten

#stoppatjejslakten


Det är du inte ensam om.  >:(

Hoppas det här blivit något röstningsfel och att dem ändrar det. Detta var fanimej orättvist så det suger stenhårt!  >:(

Gillade det dock denna skribenten skrev förra ve kan: https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/opyA4W/bara-juryns-logner-ar-varre-an-daos-latslakt

Daniel Hofverberg

Ja, det är väldigt sorgligt och orättvist. Framförallt då det inte känns som riktigt rent spel, då ju Daos utmanarlåt var mycket svårare än både Tusses och Freddies. Varför valde juryn egentligen Zara Larsson-låten som utmaning till henne...? Det känns väldigt orättvist, och tråkigt att vi aldrig kommer få veta hur resultatet hade blivit om alla tre hade fått tävla på någorlunda lika villkor med jämnsvåra låtar... Jag tyckte i och för sig att Dao gjorde låten bra efter omständigheterna, men man kan ju inte förneka att det var en mycket svår låt - detta samtidigt som framförallt Freddie fick en låt som passade honom perfekt som utmaning, och som ärligt talat inte kan ha varit någon alltför stor utmaning.

Om man får lita på Expressens artikel verkar det ju som att Nikki tyckte det var orättvist med den låten till Dao, men blev överkörd av de andra tre i juryn. I så fall kan man ju verkligen undra varför, och hur de andra tre egentligen resonerade...?

Självklart är det omöjligt att få till låtar i exakt samma svårighetsgrad för både utmanarlåten och glänsarlåten till alla tre deltagare, men rimligtvis borde man kunna hitta låtar som är någorlunda lika svårsjungna och en (ungefär) lika stor utmaning för alla tre. Här blev det ju så påtagligt att Dao blev orättvist behandlad kring låtvalen för utmanarlåten, och varför har jag ingen aning om..


Finalen imorgon kommer i alla fall inte bli alltför intressant eller spännande med bara Tusse och Freddie, men givetvis kommer jag se den i alla fall. Jag skulle dock tro att Tusse kommer att vinna, och jag skulle ärligt talat bli förvånad om Freddie har en chans. Inte för att Tusse är bättre, utan för att han känns som mer populär - han har ju trots allt bara hängt löst en enda gång, och har suttit säkert flera gånger då han ärligt talat inte har imponerat alltför mycket; vilket ju talar sitt eget tydliga språk... Dessutom känns det som att juryn har haft honom som favorit hela hösten, och har nästan alltid berömt honom vare sig han förtjänat det eller inte; och det kan säkert också påverka hur tittarna röstar.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  5 december 2019 kl. 13:04:35
Och jag tror inte att jag ska se programmet framöver förrän dom gjort en lösning på tjejslakten
Ja, helt klart måste någonting göras till nästa år - nu fungerar det inte längre att sticka huvudet i sanden och skylla på att "det är tittarna som bestämmer"... :( Frågan är bara vad...?

Jag tror ju liksom knappast att tittarna avsiktligt resonerar: "Jag tänker inte rösta på de kvinnliga deltagarna, även om de är bättre än de manliga" - utan det är ju med all säkerhet undermedvetet. Och hur ska man då lösa problemet, utan att ta till hjärntvätt av svenska befolkningen...? ;)

Men som jag skrev förut tror jag att ett första steg vore att införa en rimlig begränsning på hur många gånger man kan rösta från varje telefonnummer, till säg max 10 - 12 röster per program. Då skulle man i alla fall komma ifrån de unga tittare som ringer/SMSar mängder av gånger på varje person, och det borde bli mer rättvist - trots allt är det ju med all säkerhet främst de yngsta som röstar mängder av gånger, medan många äldre förmodligen bara röstar en gång på en eller två personer. Eftersom många yngre förmodligen har en förkärlek för att rösta på de yngsta deltagarna, ofta av motsatt kön till de som röstar, så borde en sådan förändring göra att inga deltagare får någon uppenbar fördel genom vilka målgrupper de "riktar" sig mot.

Allra mest rättvist hade det varit om det gick att begränsa till att man bara kan rösta en eller två gånger på varje idol, men på hur många idoler som helst. Det vore visserligen lite tråkigt, då man inte själv kan ringa flera gånger och öka chanserna för de man tycker bäst om - men det skulle bli mest rättvist, då man i sådana fall kan vara säker på att de som flest personer röstar på går vidare, istället för de idoler som har sådana fans som röstar upprepade gånger.

Om dessa två förslag sen faktiskt skulle lösa problemet med att kvinnliga deltagare förfördelas enbart på grund av sitt kön istället för sin talang är förstås omöjligt att veta i förväg, men det kan i alla fall inte skada. Jag kommer i alla fall inte på fler lösningar på rak arm, men uppenbarligen måste det att lösa, för i Melodifestivalen kan man ju inte påstå att tjejer röstas ut på samma sätt enbart på grund av deras kön - det var helt klart för länge sedan en kvinnlig artist vann Melodifestivalen, men ser man på vilka som går till Finalen respektive Andra Chansen från varje deltävling kan man i de flesta fall inte tydligt se något uppenbart mönster på samma sätt som i Idol...

Elios

Förr eller senare om det fortsätter såhär lär det ju inte finnas något annat väl än att ha en kvinnlig vinnare samt en manlig vinnare. Eller att dom bara gör så att tjejer får delta i tävlingen framöver.  ???

Simon Axelsson

Citat från: Elios skrivet  5 december 2019 kl. 17:30:48
Förr eller senare om det fortsätter såhär lär det ju inte finnas något annat väl än att ha en kvinnlig vinnare samt en manlig vinnare. Eller att dom bara gör så att tjejer får delta i tävlingen framöver.  ???

Nja, jag tror det är mer sannolikt att tävlingen delas upp mellan könen (könsidentiteterna?) än endast tjejer får delta i framtiden, att de gör så att det måste vara en manlig och en kvinnlig artist i finalen känns lite osannolikt
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

#80
I mina ögon förefaller det högst osannolikt med både könsuppdelning av Idol eller en manlig respektive kvinnlig vinnare. Det skulle kräva för mycket resurser och administration, så det är knappast genomförbart i första taget. Dessutom är jag mycket tveksam till om TV4 ens får genomföra så stora förändringar av Idol, då de ju bara har köpt in ett färdigt format/koncept från Storbritannien och därför inte får göra vad som helst med det.

Men ett första steg att göra tävlingen mer rättvis vore som sagt att begränsa antal röster från varje telefonnummer; antingen per deltagare eller totalt. Det är ju också en så pass minimal förändring, som inte påverkar upplägget eller något annat, att jag omöjligen kan tänka mig att rättighetsinnehavarna för formatet kan ha något emot det.


Precis som jag trodde och redan skrivit var det ju Tusse som vann finalen, vilket som sagt är väldigt väntat. Jag skulle gissa att han vann med god marginal, även fast TV4 inte presenterade några röstsiffror eller procentsatser (som de ju gjort vissa år). Till skillnad från tidigare år sade programledaren heller inte ett ord om att det var jämnt med rösterna under kvällens gång, som han ju påpekat flera gånger under hösten och i tidigare års finaler.

Utifrån kvällens prestationer känns det också logiskt och rättvist i mina ögon. Freddie har absolut bättre sångröst än Tusse, men artisteri handlar ju om så mycket mer än bara sångrösten, och sida vid sida med Tusse kändes Freddie mer slätstruken och anonym. Tusse lyckas också åtminstone ibland att beröra, vilket inte Freddie lyckas med på samma sätt.

Freddie var bättre på det egna valet, då Tusse såg uppenbart nervös och stressig ut vilket påverkade hans prestation; samtidigt som Freddie inte uppvisade några tydliga tecken på nervositet under hela kvällen. Men på tittarnas val "Rise Like a Phoenix" var Tusse klart bättre än Freddie, och vinnarlåten passade också Tusse bättre. Däremot är det ju inget gott tecken inför framtiden att Tusse i flera veckors tid har sett så nervös, stressad och pressad ut...

Men ärligt talat tror jag att både Tusse och Freddie kommer få det tufft att slå igenom som artist på allvar, utan de fördelar och det dragplåster som Idol innebär, även fast Tusse i mina ögon har större chanser än Freddie. Men jag är övertygad om att Dao kommer att slå igenom på allvar före Tusse och Freddie, och jag tror också att hon blir den av årets deltagare som kommer komma längst inom musikkarriären. :)

Daniel Hofverberg

För övrigt tycker jag det är svagt av TV4 och Idol-redaktionen att inte publicera kompletta röstsiffror - med exakt hur många som röstat på respektive deltagare vecka för vecka - på deras webbsida efter finalen. :(

Det borde vara en självklarhet att efter finalen publicera röstsiffror för alla fredagsfinaler under hösten - dels så alla kan se att allting gått rätt till, och dels då det vore mycket intressant att veta vem som fått flest röster olika veckor och hur mycket som skiljt mellan de som legat i botten. I år tycker jag framförallt att det hade varit väldigt intressant att få veta hur mycket mindre röster som Dao fick än Tusse och Freddie under semifinalen, plus hur många fler röster som Tusse fick än Freddie i finalen (förmodligen ganska mycket mer, är min gissning)...

Med Melodifestivalen offentliggörs ju alltid kompletta röstsiffror för alla deltävlingar direkt efter finalen, så varför ska Idol vara sämre...? Det borde vara en självklarhet att gå ut med röstsiffror på alla program/tävlingar som helt eller delvis bygger på tittarröster.

Dessutom har det ju de flesta år förekommit skriverier på bl.a. sociala medier där personer anklagar Idol för att resultatet skulle vara riggat och uppgjort i förväg, så därför borde det ju ligga i TV4s intresse att få stopp på de ryktena genom att publicera röstsiffror, så alla kan se svart på vitt att inga oegentligheter förekommit...

Fram tills finalen är avgjord är det logiskt att inte vilja gå ut med några röstsiffror, för att inte påverka hur folk röstar i finalen, men när den väl är över finns det ju inte längre någon som helst anledning att hemlighålla sådana uppgifter.

Elios

Tänker mest bara och reflekterar om det skulle funka om dem bara hade makten. För där kan det ju med mycket väl vara så att dem inte heller bryr sig om en tjej är bra eller så. Dem går ju direkt på hur bra man sjunger.  ???

Jabberjaw

Och om juryn röstar hur skall då programmet få in pengar hade du tänkt Erik? Skall TV4 också bli inbakat i skatten. Nu är det ju ett demokratiskt val och dom som får röster går vidare?  ??? Dom får in över 600.000:- varje avsnitt, genom folk som ringer och röstar på vad dom tycker skall gå vidare.

Personligen så skulle jag aldrig rösta mer än en gång, och jag tycker det är löjligt att man får ringa och rösta typ 100 gånger per nummer. Hela programmet är ett känslospektakel där släkten och vännerna spammar varje vecka. Klart det blir ett sådant utgångsläge då.  ;D


Elios

Citat från: Jabberjaw skrivet 13 januari 2020 kl. 17:53:35
Och om juryn röstar hur skall då programmet få in pengar hade du tänkt Erik? Skall TV4 också bli inbakat i skatten. Nu är det ju ett demokratiskt val och dom som får röster går vidare?  ??? Dom får in över 600.000:- varje avsnitt, genom folk som ringer och röstar på vad dom tycker skall gå vidare.

Personligen så skulle jag aldrig rösta mer än en gång, och jag tycker det är löjligt att man får ringa och rösta typ 100 gånger per nummer. Hela programmet är ett känslospektakel där släkten och vännerna spammar varje vecka. Klart det blir ett sådant utgångsläge då.  ;D

Haha ja jag läste en gång att det var en som till och med ville ta lån för att den artisten skulle vinna. Tror det var Tove Styrke men är inte säker.  ;D

Daniel Hofverberg

Visst tjänar TV4 pengar utifrån reklamen som sänds, som är beroende av tittarsiffror. Men frågan är väl om hela produktionskostnaden verkligen täcks av reklamintäkterna...?

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 13 januari 2020 kl. 12:49:33
Jag har precis skapat en Facebook-grupp som heter:

Alla som tycker att juryn ska ha makten i Idol istället för tittarna

Jag gjorde det för att röstningssystemet är som sagt väldigt dåligt så om ni också tycker det så får ni gå med i gruppen ;)
Ärligt talat tror jag inte att TV4 och Idol-redaktionen får göra så stora förändringar på Idol, i och med att TV4 bara licensierat ett färdigt format från rättighetsinnehavarna i Storbritannien - de kan ju därför inte göra vad som helst utan att formaträttighetsinnehavarna samtycker. Och sådana här förändringar lär de heller inte vilja göra, i och med minskade intäkter.

Jag är heller inte så säker på att det verkligen är så klokt att ge juryn hela makten, i och med att de ju flera gånger uppenbarligen har verkat vara partiska. Nu senast var det ju ganska uppenbart att juryn ville att Tusse skulle vinna hela hösten, vilket det ju till sist också blev... Så länge man inte kan lita på att juryn verkligen är 100% opartisk, så är det ingen bra idé att ge juryn hela makten - då lär bara tittarna bli missnöjda.

Däremot behöver röstningssystemet som sagt helt klart ses över, men kan man begränsa antalet röster per telefonnummer till en rimlig och rättvis nivå så borde det också resultera i lite mer rättvisa röstningsresultat.

Elios

Undrar hur det kommer att bli med Idol nu i år?^^

Simon Axelsson

Citat från: Elios skrivet  3 april 2020 kl. 01:54:13
Undrar hur det kommer att bli med Idol nu i år?^^

När brukar Idol gå, på hösten nån gång, va?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

E

Citat från: Simon Axelsson skrivet  3 april 2020 kl. 09:04:43
När brukar Idol gå, på hösten nån gång, va?
Men audition spelas in på våren och det skulle köras digitalt

Simon Axelsson

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  3 april 2020 kl. 09:18:25
Men audition spelas in på våren och det skulle köras digitalt

Jaha, okej
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats