Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

From All of Us to All of You

Startat av TrondM, 22 juli 2017 kl. 17:34:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

TrondM

Citat från: paddingtonbear skrivet 26 juli 2017 kl. 13:52:17
Jag kan mycket väl minnas fel men jag tror att julspecial inslaget "All of Us to All of You" jag har inspelat sändes i eller mellan något som TV3 kallade för Sagoteatern. Har även för mig att jag har inspelat långfilmen A Christmas Carol från 1984 på samma band. Nu var det visserligen längesedan jag kollade på inslaget. Men vad jag kommer ihåg så har jag inte hela programmet utan bara (handplockade ur minnet) The Small One, Bambi på isen , Piff & Puff som klär granen och några fler. Men det avslutande tecknade inslaget är bestämt med Piff & Puff iallafall. När jag hittade inspelningen försökte jag hitta information på internet, men gav ganska snabbt upp.

Hmm. Veldig interessant. Jeg fant beskrivelsen av en juleepisode som jeg ikke har sett før i Bill Cotter's bok "The Wonderful World of Disney Television" at episoden A Magical Disney Christmas:

Citat från: The Wonderful World of Disney TelevisionThe Christmas holidays are celebrated through a series of animated clips, including scenes from Lady and the Tramp, Toy Tinkers, The Three Caballeros, On Ice and others. The show concludes with an exerpt from the 1978 theatrical featurette The Small One

Dessverre ikke en 100% match, og den ble dessuten sendt i 1981.

Citat från: paddingtonbearHittade visserligen några filmer på Ebay med vissa likheter av omslag att döma, men tyvärr aldrig det som finns på bandet. När jag tittar på inspelningen igen skall jag försöka komma ihåg att ordna en kopia. Betalning är ingenting som jag ser som alternativ, men byten är högintressant.

Mycket utav det jag söker är väl dock nästintill omöjligt att hitta i sin kompletta ursprungliga form... Men man kanske kan ha tur och hitta delar eller avsnitt utav vissa saker. Ni båda verkar ha en hel del inspelningar från TV-sända program  :)

Et bytte skal vi alltids få til. Du kan sende en PM til meg eller Daniel her, eller så kan du sende meg en mail på . Jeg har også akkurat registrert meg som "trondmm" på flashback.se om du heller vil sende en PM der.

paddingtonbear

Jag måste nog ta och se på julspecialen en gång till för att se vilken ordning inslagen är. Men det stämmer till 100% att följande ingick;Lady and the Tramp, Toy Tinkers, The Three Caballeros, Bambi on Ice och The Small One. Sedan avslutas det som sagt med ett leksakståg med brevet "From all of us to all of you". Credits har jag redan postat i den andra tråden.

Be right back!

TrondM

Jeg fant forresten noen
klipp på Youtube fra reklameinnslagene før, under og etter denne episoden

Vi får ikke se noe fra episoden i seg selv, dessverre, men introen til programmet er med. Denne inkluderer også en kort sekvens med klipp fra kveldens episode. Disse klippene er fra:

- Pluto's Christmas Tree
- Toy Tinkers
- Cinderella (Bippety Boppety Boo)
- Donald's Snow Fight
- On Ice
- Lady and the Tramp (julescenen på slutten av filmen)

Jeg har skrevet til han som lastet opp disse og spurt om det går an å få en kopi av hele episoden, men jeg regner egentlig ikke med å få svar.


paddingtonbear

Jag har nu kollat på min TV3-inspelning närmare och kan konstatera att jag endast har 57minuter av "julspecialen" som sändes 1990 "From All of Us To All of You".

- Pluto's Christmas Tree
- Bambi On Ice
- Donald's Snow Fight
- Lady and the Tramp (fantastisk orginaldubbning förövrigt)
- Toy Tinkers
- The Three Caballeros & Donald
- Cinderella (Bippety Boppety Boo)
- Mickey Mouse - Mickey patine (1935) ... men man har av okänd anledning klippt bort Långben som kommer åkande och hoppat direkt till att Kalle kommer åkande mot Pluto i snön  ???
- The Small One

Med diverse runt omkring alla inslagen dyker olika scener upp exempelvis



TrondM

Ser helt fantastisk ut. Dette er helt ulikt noe annet jeg har sett.

paddingtonbear

Citat från: TrondM skrivet 30 juli 2017 kl. 23:25:26
Ser helt fantastisk ut. Dette er helt ulikt noe annet jeg har sett.

Har du möjligtvis sett A Christmas Gift (VHS) 1984 i sin helhet? Det är iallafall exakt samma bakgrund i videon som på min inspelning här
2:45

https://www.youtube.com/watch?v=Kysn-CY58bw

Är det "A Christmas Gift" som TV3 visat 1990 eller bara ett mystiskt sammanträffande?...


TrondM

Godt sett! Jeg har A Disney Christmas Gift. Her er det mange andre scener med Disney-leker, men jeg husket ikke denne korte scenen med hesten.

Wonderful World of Disney Television sier forresten også om A Magical Disney Christmas

Citat från: The Wonderful World of Disney TelevisionPortions of this show were later used in the episode A Disney Christmas Gift, aired first on 1982-12-04 and as a special on 1983-12-20

Så nå begynner jeg å føle meg ganske sikker på at episoden du har er A Magical Disney Christmas

Det jeg synes er interessant med A Disney Christmas Gift, er at det senere ble laget en spesial som het A Disney Channel Christmas (usikker på om dette er den samme spesialen som boken referer til), som blandet innslag fra A Disney Christmas Gift med innslag fra From All of Us to All of You. Denne spesialen ble senere redigert ned og sluppet på video (med et par små endringer) som Jiminy Cricket's Christmas. Jeg har begge disse, og jeg synes det er veldig interessant å se hvordan programmet gradvis endrer seg fra en versjon til en annen. A Magical Disney Christmas ser ut til å være enda en bit av puslespillet, og det virker også som at flere innslag fra denne episoden har blitt brukt i The New From All of Us to All of You.


Daniel Hofverberg

Citat från: paddingtonbear skrivet 30 juli 2017 kl. 23:42:13
Har du möjligtvis sett A Christmas Gift (VHS) 1984 i sin helhet? Det är iallafall exakt samma bakgrund i videon som på min inspelning här
2:45

https://www.youtube.com/watch?v=Kysn-CY58bw

Är det "A Christmas Gift" som TV3 visat 1990 eller bara ett mystiskt sammanträffande?...
A Disney Christmas Gift var en TV-special som sändes på CBS 1982, och senare släpptes på VHS. Du kan se VHS-filmen på DailyMotion:

http://www.dailymotion.com/video/x3kdc84

Det låter inte alltför likt det du beskriver, plus att eftertexterna du skrivit av tidigare från TV3s sändning avslöjar att produktionsåret var 1980. Det TV3 sände 1990 bör således vara något som sändes i USA 1980, eller senast 1981.

Däremot är det nog troligt att A Disney Christmas Gift har återanvänt vissa delar och inslag från andra program, däribland kanske 1980 års program, vilket förklarar likheten. Disney har gjort väldigt mycket sånt under 1980-talet, då nästan alla julspecialer haft likheter med andra produktioner och återanvänt inslag och/eller mellansegment. Exempelvis är VHS-filmen Benjamin Syrsas jul (som släpptes i Sverige på 1990-talet) en bearbetad och nedkortad version av TV-specialen A Disney Channel Christmas, som sändes första gången på amerikanska Disney Channel 1983. Den har för övrigt samma öppningssång som A Disney Christmas Gift.

TrondM

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 juli 2017 kl. 00:47:32Disney har gjort väldigt mycket sånt under 1980-talet, då nästan alla julspecialer haft likheter med andra produktioner och återanvänt inslag och/eller mellansegment.

Jeg så forresten akkurat et lignende eksempel. Spesialen A Disney Halloween fra 1983 ble satt sammen av klipp fra episodene Disney's Halloween Treat fra 1982 og Disney's Greatest Villains fra 1977.

Daniel Hofverberg

Citat från: TrondM skrivet 31 juli 2017 kl. 02:23:21
Jeg så forresten akkurat et lignende eksempel. Spesialen A Disney Halloween fra 1983 ble satt sammen av klipp fra episodene Disney's Halloween Treat fra 1982 og Disney's Greatest Villains fra 1977.
Så sant, och A Disney Halloween sände ju FilmNet ett flertal gånger mellan 1992 och 1993; dubbat till svenska, norska och danska (om jag inte minns fel sändes filmen i Finland med engelskt tal och finsk text). Tyvärr har ju programmet inte släppts på vare sig VHS eller DVD, och såvitt jag vet heller inte sänts på någon annan kanal i Skandinavien, utan dubbningen verkar ha gjorts speciellt för FilmNet. Huruvida det var Disney eller FilmNet som beställde dubbningarna vet jag dock inte.

Jag har den filmen inspelad med svenskt tal, men tyvärr var jag inte efterklok nog att spela in den med norskt tal; fastän jag hade satellit-TV på den tiden och därmed möjlighet att kunna byta ljudspår på FilmNet. Du råkar inte ha den med norskt tal?

Jag känner dock inte till att Disney's Halloween Treat har sänts i Skandinavien, och heller inte Disney's Greatest Villains; men den sistnämnda ska dock tydligen ha släppts på hyr-VHS i Sverige under 1980-talet.

moviefan

När sändes Kalle Anka på julafton för första gången i Sverige ? Vilket innehåll var det då ? 

TrondM

Citat från: moviefan skrivet  2 augusti 2017 kl. 20:34:59
När sändes Kalle Anka på julafton för första gången i Sverige ? Vilket innehåll var det då ?

Første gang var 24. desember 1960 kl. 16:00, og da sendte de det samme programmet som ble vist i USA i 1958.
Magic Movies har mye informasjon her: http://www.magicmovies.se/texter.asp?id=11
Mye er hentet fra boken Disneys Julafton

Programmet åpner med at Tingelig tryller frem lys i det samme rommet som vi ser i slutten av programmet. Så tryller hun frem Walt Disney som introduserer programmet. Deretter kommer åpningen, slik vi kjenner den i dag. Resten er:

- Jiminy Cricket introduserer Santa's Workshop
- Santa's Workshop
- Jiminy Cricket introduserer Chip'n'Dale
- Toy Tinkers (med ca. 1 minutt ny animasjon)
- Jiminy Cricket synger From All of Us to All of You igjen (andre vers er litt forskjellig, og han synger bl.a. "on with the show" i stedet for "here's our show")
- Jiminy Cricket introduserer Memorable Moments
  - Peter Pan (You Can Fly)
  - Bambi (Ice frolics)
  - Pinocchio (I've Got No Strings)
  - Lady and the Tramp (Bella Notte)
  - Cinderella (The Work Song/A Dream Is a Wish Your Heart Makes)
  - Snow White (The Silly Song)
- Mikke spiller piano (en lengre versjon enn det vi ser i dag)
- Jiminy Cricket synger When You Wish Upon a Star

Alle Memorable Moments introduseres med et julekort.
Innslaget fra Cinderella er lenger enn det som vises i dag. Dette inneholder en sekvens der Jack og Gus leter etter perler til kjolen.
Santa's Workshop er klippet annerledes enn i dag (men piccaninny-dukken som sier "Mammy" var sensurert også i 1958/1960. I Sverige kom denne først med i 1983)

Jeg har redigert sammen en versjon av programmet og lagt det på Youtube.


https://www.youtube.com/watch?v=K-XyCSHaD6s

Innslagene fra Lady and the Tramp, Cinderella og Snow White måtte dessverre sensureres for at Youtube ikke skulle blokkere videoen.
I denne versjonen har jeg forresten ikke klippet Santa's Workshop til å matche originalprogrammet. Jeg har laget en ny versjon der alle klipp i hele programmet matcher originalen, men dette har jeg ikke lastet opp ennå.

moviefan

I år lär det bli klipp från nya cooco. Allt det andra är det vanliga. Var det 16:00 Kalle var förr ? Nuförtiden är det alltid 15:00.

TrondM

Citat från: moviefan skrivet  3 augusti 2017 kl. 09:01:16I år lär det bli klipp från nya cooco. Allt det andra är det vanliga.

Coco er nok selvskrevet, ja. Men, jeg er usikker på hva den andre overraskelsen vil bli. Incredibles, kanskje?

Citat från: moviefanVar det 16:00 Kalle var förr ? Nuförtiden är det alltid 15:00.

Ja, siden 1976 har programmet blitt sendt kl. 15:00

TrondM

Det hender at Disney gjenbruker animasjon, både i filmer og i TV-programmene. Når Benjamin Syrsa synger When You Wish Upon a Star, er nesten all animasjon lånt fra andre filmer. Jeg lagde en liten video for å vise de forskjellige klippene


https://www.youtube.com/watch?v=V38sttZc96w

(hvis noen vet hvor det første klippet kommer fra, gi gjerne beskjed. Jeg har prøvd å finne det i Snehvit og Bambi, uten hell.)


Introduksjonen av årets "Surprise Gift", i årene 1990 til 1996, har også lånt animasjon fra introen til Disney Sunday Movie fra 1986 (akkurat denne animasjonen har også blitt brukt i andre sammenhenger, som introen til Disney Presents / The Wonderful World of Disney)


https://www.youtube.com/watch?v=eksfQUzbkuU