Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Tecknade och Riktiga Versioner

Startat av Elios, 17 april 2019 kl. 20:25:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Elios

Djungel George:

Tydligen så enligt engelska Wikipedia så var det någon kock från andra världskriget som ritade tänkte ut Djungel George som nya roliga Tarzan.

Det började alltså sändas en Tv-Serie om den redan år 1967. Som jag sätt lite av på Youtube iallafall pilotavsnittet.


https://youtu.be/L0KMoFBQ5Zc

Jag kan säga att jag växte ju upp med filmen och den är ju svårslagen i första slaget av det här verket.
Minns att jag såg den på bio när den kom 1997. Då somnade jag vid flertalet tillfällen och minns inte ifall jag såg klart hela eller hur det nu var. Men min mamma tog med mig till hennes jobb och där såg jag klart hela. Då det var en visning med hennes elever skulle kolla denna.
Jag tycker ju att den är så dålig egentligen att den blir bra. Det är faktiskt en Disney Klassiker i mina ögon. Även fast den inte är tecknad eller nånting så är den bara det.
Apan brodern är ju helt klart en bror man vill ha och ja alla karaktärerna är ju skit roliga vad mer kan jag säga. Men den absolut roligaste scenen i filmen måste ju ändå vara den med kaffet.
En på min gamla högskola skojade och limiterade den scenen så bra kommer jag ihåg för att vid en rast skulle vi sätta på kaffe och då helt plötsligt börjar han gå igång på att nämna scenen med Djungel George där han förklarar om den att George ser på Tv:n om kaffe ger dig kärlek och så tar han och springer in till köket och käkar upp hela kaffetunnan och blir helt hög och skriker: kaffe, kaffe, kaffe! Och även hur meteorologen säger till George att jag menar dig. Från den svenska dubben och att han kommer ihåg det gör ju saken bara bättre för han är en sån person som verkligen kunde ha spelat George om den vore en musikal.
Så en kväll tog jag och mina kompisar och firade att han nämnde dem scenen med fin alkohol och bärs.  :D ;D
Jag länkar den scenen här:


https://youtu.be/YQfzrBcjoBs

Tvåan är ju ännu sämre så att den är rolig och ännu bättre med Eric Donell som spelar honom. Inte för att jag tänkte på det första gången men det gjorde jag ju inte heller med att det var nya skådespelare i filmen. Vad jag vet så var det väl bara Thomas Haden Church och John Cleese som återvände från första filmen vara av den sistnämnda gjorde rösten till apan och Haden som Lyle Van Det Groot.
Och just det även berättaren Keith Scott.
Här säkert nämnt det i en tidigare tråd att det är roligt tycker jag att självaste Niclas Ekholm kommer tillbaka till denna filmen och nu spelar Lyle då han i den första spelade Max!?
Jag gillade denna när den kom ut då den verkligen kunde charma mig bra och var roligt äventyr på slutet och jag kan verkligen rekommendera den.

Det måste ju erkännas att dessa filmerna är det ju bara komedi hela filmerna igenom förutom kanske vissa grejer som oftast alltid i alla filmer. Men den lilla apan i ettan är bara för söt.

Så kom med en ny serie på Nickelodeon vill jag minnas som då var tecknad.
Här såg jag typ bara några avsnitt då jag inte tyckte att apan var i närheten av så som han var i filmerna och det är inget positivt kan jag lova. Mer gnällig och tjatig snarare än smart och överskattad.
Var det Tommy Nilsson eller Jan Åström som spelade Apan i serien?
Jag vill iallafall minnas att Linus Wahlgren spelade George.
Var sen med någon ny snygg lite brunn hårig tjej som också dök upp där och spelades av Elina Raeder vill jag minnas och så spelades väl den alltid vackra Ursula av hon Mikaela Tidermark vill jag minnas om mitt minne inte sviker mig, det vill säga! XD
Hade velat undersöka mer om den serien faktiskt för den verkar lite intressant må jag säga med dem nya karaktärerna, även fast apan är under all kritik.

Sedan ska vi heller inte glömma att ta upp titelsången som ju verkligen fastnar. Den är väldigt omtyckt av mig och kan lyssna på den på gymmet och när jag är ute och går. Närsomhelst skulle jag faktiskt vilja säga.
Vilken version av George Of The Jungle
sången tycker ni är bäst? Jag tycker den som är i slutet på ettan.  ;D
Vill med säga att i början och slutet eller hur det nu är visas ju en tecknad version av George hur han lever innan filmen börjar. I ettan hur han som baby hamnar i djungeln från flygplanet och i tvåan hur han och Ursula och George Junior!? (Heter han så!?) Ska göra en tårta eller vad det är och naturligtvis som George alltid är allra mest känd för det är ju att han alltid åker in i trädet. "Akta trädet där!" Klassiker som sagt.  ;D

Den jag gillar: Riktiga.

Elios

Vill även med lägga till här efter att ha talat om Djungel George så tänkte jag förklara att jag funderar nu på att i framtiden också kanske ta med något om Tarzan men att jag just nu inte riktigt vet utifall att men att jag säkert gärna gör det men får se.
Känner ju mest att Disneys klassiker Tarzan är en historia medans dels dem gamla från typ isch 40-talet och framåt som också är riktiga spelfilmsversioner är en helt annan och känns inte så rätt att jämföra faktiskt.
Sen vet jag ju med nu att det finns ju en till lite mer animerad film med Tarzan som inte heller är Disney men som vet jag vet inte är tecknad utan mest animerad men jag känner mestadels att den är också en annan version även om den har en helt annan Clayton än Disneys.
Likaså Skarsgårds Tarzan där han själv heter John Clayton!? Där det verkar vara en helt annan skurk dessutom men ska föreställa vara den Clayton om jag inte minns helt fel.
Här känner jag att det finns precis som med Djungelboken och att det dessutom är i djungeln hehe, för många versioner och alla har varsin historia som handlar om helt andra saker och känner att det finns inget att jämföra med där mer än vilken som är bäst vilket detta ämne inte handlar om.

Likaså är det ju med en del andra så som t.ex. Herkules och andra filmer som Disney filmerna är baserade på men som har en mer naturlig odra än Disneys.  :o

Men kanske jämför något av dem senare. Får se helt enkelt.  ;D

E

Citat från: Elios skrivet 22 april 2019 kl. 02:07:49
Djungelboken:

Ja detta är ju en kul idé nu när Disney på ALLVAR har börjat göra någon typ av ''remakes'' på sina tidigare klassiker.
Den som dem helt klart började med att satsa på den här grejen blev ju då Djungelboken som regisserades av Jon Favreau som också kommer göra den nya Lejonkungen som kommer senare i år.
Själv har jag inte alltid varit jätte så fascinerad att man ska göra om sina klassiker på ett annat vis än dem som var.
Men jag tycker dock det är väldigt spännande och se det från ett ''riktigt'' perspektiv.
Iallafall så har ju Djungelboken gjorts i en massa olika versioner.
Och för att nämna alla jag kan komma på så gjordes ett en redan 1942 tror jag sen kom det en som hette Mowgli & Baloo, Djungelboken en japansk tecknad version, Mowglis Äventyr, Disney TV-Serien Lilla Djungelboken, Sommarlovmorgons egna Djungelboken (TV-Serie) (denna dock undrar jag lite bara om den inte producerats av Disney eller hur det nu ligger till ?), Mowgli Netflix, och för att inte tala om allas våran klassiker Djungelboken från 1967 och Djungelboken från 1994 respektive 2016.
Det har alltså redan gjorts, nu ska vi se här: 10 versioner (varav den uppföljare iform av Djungelboken 2), (men även säkert en version av Dingo Pictures, höhö!) av denna saga, som man verkligen kan undra på namnet borde den inte handla om en bok i en djungel som är värdefull?? Kanske?? Nej, skämt osidå men jag tycker att det nästan är lite för många versioner och ska jag vara ärlig så blir man ju ganska så trött på det till slut.
Men vad jag iallafall vet så har det gjorts fler versioner på t. ex. Oliver Twist, En Julsaga, Skattkammarön etc.
Man blir rejält trött på när sådant här görs om precis hela tiden man orkar liksom inte, iallafall jag!  :P
Däremot dem som jag skrev här tidigare jag fokuserar på är (riktig vs tecknad) Disneys Djungelboken (1967) och den som släpptes (2016) allra mest för där talar ju djuren vilket verkligen är kul för det är ju det som jag tycker gör historien mycket roligare.

Tycker att den tecknade är ju värsta klassikern.
Jag menar alla kan ju låtarna och det är liksom dom som sitter på hjärnan för alltid.  :P
När man hör dem för första gången som minns man dem för alltid.
T: OM: om man typ kanske har Alzheimer och är dement och senil så har man hört dem, det må jag lova. Man får följa liksom en bra snygg story men jag har dock inte sätt denna så många gånger faktiskt.
Jag är ju mer familjär med den på julafton som visas.
Det är en bra film och det tog verkligen lång tid innan man förstod att Shere Khan var skurken då han jag ju växte upp med Lilla Djungelboken där dem var vänner och höll ihop.
För det jag tycker är lite synd här är att man ju gärna där efter Lilla Djungelboken gärna skulle vilja veta vad var det som hände?
Varför blev Shere Khan så ond och likaså Kaa? Hur blev kung Louie en egoistisk kung? Är mest därför jag inte alltid gillat den serien då jag inte fattar varför alla hänger ihop som bästa vännerna för att senare frukta varandra för livet!? ???
Men över till filmerna så den från 2016 är för mig snyggt gjord och jag tycker man får en himla bra rysning i kroppen som är av spänning hela filmen igenom (blev dock sen en bit in i filmen när jag såg den på bio så missade typ lite i början kan man säga!  :-*)
Så ja jag vet inte men har hört att det ska komma kanske en uppföljare på denna och ja det skulle väl inte skada men då blir den ju ÄNNU mer uttjatad och besvärligt irriterande.
Likaså kan jag ha hört av en liten källa att även Mowgli som visas på Netflix nu kanske ska få en likaså.
Jag har dock inte sätt den ännu men där kan dem väl omöjligt sjunga Var nöjd med allt som livet ger och alla de klassiska sångerna där va?
Men jag tycker ju det är snyggare med 2016 års version men jag föredrar alltid den tecknade.

Den jag gillar: Tecknade.

EDIT: Jag vet att djuren talar även i Mowglis Äventyr fast där rör dem ju inte direkt på läpparna men jag tog inte och jämförde den med dem andra här för jag tycker inte den hör till historien lika mycket som Disneys gör och även i nya Mowgli talar dem men det är väl Warner Bros som gjort dem och ville bara hålla mig till Disney här. ;)
Vill ni andra jämföra andra Djungelboken versioner med varandra som är både tecknade och riktiga så är det helt okej för mig.
Men alla har ju inte dem klassiska sångerna som vad nöjd med allt som livet ger & Jag vill ju va som du!

Lejonkungen:

När jag hörde att det skulle göras en ny live-action av även Lejonkungen så jag blev ju inte direkt förvånad men tänker ju mig att dem har redan planerat en massa andra filmer redan och ska dem även lägga till Lejonkungen så får dem ju verkligen ligga i.
Men dem ser väl det som en Hakuna Matata! Hehe! xD
Detta är ju faktiskt utan tvekan min abzoluta favorit film från Disney. Jag föddes det året då denna kom ut 1994 och jag känner bara detta är min barndom som bara beskrivs i ett enda ord!  ;D
Inget kan slå hur mycket denna film är min barndom och så kommer det att vara.
Att det nu ska göras en live-action eller som jag säger den ''riktiga'' Lejonkungen så är det kanske lite synd att jag själv inte haft en son som hade fötts detta året för då hade hen utan tvekan säkert om ytterligare 25 år skrivit här på forumet att det hade varit deras favoritfilm för att dem föddes det året. Hehe, nej men det ska bli väldigt intressant att se denna och jag har väldigt höga förväntningar på den men jag tycker det är lite synd att dem inte verkar ta med sången Var Beredd då jag alltid  sjöng den när jag var liten.
Men den abzoluta favorit låten är ju Känn En Doft Av Kärleken i original Can You Feel The Love Tonight
då den är en av mina totala Disney favorit låtar världen över. Likaså Snart är det väl jag som är Kung ja dem har väldigt många bra låtar i denna filmen.
Det verkar dock som de allra flestas favorit i filmen är Circle Of Life. Inte för att jag alls fattar varför, den är ju inte dålig men långt ifrån samma klass som de andra jag skrev.
Då det gäller trailern så känns det som att dem hade faktiskt kunnat göra Scar lite mer lik originalet då han knappt ser ond ut alls.
Har inte kunnat döma mer hur det är med Timon och Pumbaa osv, eller andra djur men det är ju utan tvekan så att dem ska se så riktiga ut som möjligt och det förstår jag.

Kul med åter James Earl Jones som Mufasa men jag är lite skeptisk dock när det gäller brodern Scar som kommer spelas av Chiwetel Elijofor då han är många år yngre (29) än vad Jeremy Irons från 94-års version, men det blir spännande att se om han kan låta lika gammal som Irons gjorde för att James Earl Jones som kommer spela Elijofors bror är ålders skillnaden på riktigt 46 år och då gäller det ju verkligen att man kan låta jämnåriga.

Den jag gillar: Jag kan på rak arm redan säga här att den nya kommer inte slå originalet från -94.
Den kommer helt klart vara fantastiskt bra och sevärd men inte en chans i samma klass som originalet.  ;D
Djungelboken 2016 är faktiskt en av mina favvofilmer men den tecknade har jag aldrig gillat särskilt mycket

Nya Lejonkungen ser jag fram emot även om den inte kommer slå tecknade

Elios

#48
Jag kan med nu lägga till lite andra filmer som jag tänkte reagera på nu framöver så som:

Kim Possible
Familjen Addams
Hacke Hackspett
Sonic The Hedgehog
Askungen
Alf
Pokémon

Btw, så vet jag som jag nämnde att Kim Possible står på tur men kommit på fler i efter hand sen.  ;D

Här det förresten också släppts en tecknad version av Mupparna? Isåfall lägger jag också till den.  ;D

Elios

Ska se Aladdin snart. Då ska vi se hur bra denna kan prestera jämfört med den tecknade.  :o

Elios

Men även Detektiv Pikachu, fast däremot så funderar jag dock lite på om den här verkligen är att jämföra med just Pokémon Då endast Pikachu är med i denna.  :o 8)

gstone

Här vad jag tycker om nya Aladdin

Den nya Aladdin är mycket sämre än originalet.

Jafar är så tråkig han är som vilken person som helst. Jago ha rkankse 10 repliker i hela filmen

Men jag gillar att sultanen är en mere 3 dimensionell karaktär i originalet var han mest ett skämt.

Anden är inte lika snabb och rolig.men jag tror inte det göra göra anden i live action som han var i den tecknade utan att de ser konstigt ut.

Arabiska natt är ny text och är dubbelt så lång  vilket jag gillar,

Naomi Scott är jättebra som Jasmine och har en fin sångröst.

Nya Aladdin är inte dålig. Men tecknad Aladdin hade mer karisma.

Det är också tyvärr en del cringe humor. Vilket är när man ska skratta år hur Awkaward  någonting är.

Jafar sjunger inte i filmen.

Och dom ändra hur Lampan funkade.

Agrabah ser fint ut men filmen är lite nedtonad färgmässigt.

Dom tog bort jätte ormen. Men jag inte så mycket problem med de. Dom lade dit en ny sång som var bra.

Och det är ingen köpman i början.

Så vi mister Pommes frites skämtet.

Jag önskar att Jago var med mer och att Jafar hade en personlighet.

Och att färgerna var ljusare.

6 av 10.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: Elios skrivet  9 juni 2019 kl. 08:31:23
Men även Detektiv Pikachu, fast däremot så funderar jag dock lite på om den här verkligen är att jämföra med just Pokémon Då endast Pikachu är med i denna.  :o 8)

Med eftertanke ska jag inte vara för dum. Då den här filmen självklart visst har ett helt Pokémon imperium så självklart ska jag summera denna sen också.   ;D

Elios

#53
Pokémon:

Om vi struntar i spelen (även fast jag gillar den Pokémon Go men tyckte att dem på Gameboy var kul då men rätt drygt idag) så är ju Anime-serien helt oslagbar. Man började kolla på första avsnittet sen så har man följt det med slumpvisande avsnitt till avsnitt. Jag minns när man alltid såg det på Tv4 och Lattjo Lajban varje söndag, tror jag det var.
Sedan kom med alla Pokémon kort som man spelade med kompisar osv. Jag var aldrig riktigt haj på det för hade svårt att lyssna och ta in information då. Däremot gillade jag första filmen den med Mweo och Mewtwo.  ;D
Jag vill med minnas den andra var bra den Pokémon 3 tror jag det var. Vet faktiskt inte om jag har sätt Pokémon 2000, så får helt enkelt kolla upp det. Sen har det ju gjorts allt fler och fler med.
Man får ta en sak i taget helt enkelt.
Men nu kom det ju med då en riktig spelfilm nu i vår som väl var baserat på spelet Detective Pikachu som jag nog helt har missat, men jag såg iallafall filmen och den hade ju riktiga människor och ja den var rätt bra tycker jag.
Trodde som sagt från början den bara skulle innehålla Pikachu men ack så fel man kan ha.  :'(
Den slår ju inte serien men ändå klart sevärd.  ;)

Den jag gillar: Tecknade.

Familjen Addams:

Skum. Det ordet passar nog rätt så bra på den tecknade Tv-serien på 70-talet. Eller var det 80-talet!? Iallafall har jag aldrig sätt den men är väldigt sugen på att spana in den. Är det någon som vet om den här dubbats?^^ :o

Sen så har vi ju också den andra tecknade Tv-serien som gick på Cartoon Network eller Fox Kids?  ??? Och det är den jag förknippar mest med detta utomstående verk. Kan ju inte säga att jag är ett jätte fån av Familjen Addams men det är ju mest detta som jag har sätt av det.
Tycker ju att Lurch här påminner otroligt mycket om Krunken i Dexters Laboratorium och det är ju bara en parodi på Hulken Men ja. Dem har båda blå hud. Det är ju det förträffliga med det hela.  ;D
Alltid tyckt att Fester är rätt kuslig i serien men det är ju meningen. Hö, hö! :D
Kan förresten Lurch ens tala!? Jovisst så talar han ju lite av Gunnar Ernblad men inte säger han mycket, inte! ;)

Så här vi ju med också en gammal riktig serie på 50-60 talet har jag för mig som jag knappt vet någonting om alls och heller aldrig sett.

Likaså har jag heller inte sätt 90-talets liveaction serie som då alltså heter The New Addams Family.

Däremot har jag absolut sätt dem två första filmerna med Raul Julìa som fantastiska rollprestation i Gomez. Alla gör ett grymt bra tolkning av Addams Family. Jag vill minnas dom som väldigt roliga och underhållande.
Sen gick ju tyvärr Raul Julía bort där och det gjordes ju med en tredje där Tim Curry tog över rollen som Gomez Addams men den här jag inte sätt ännu.

Men ja summan av kardemumman som man ju säger är detta kanske den svåraste att välja mellan den riktiga och tecknade. Jag tycker om den tecknade men även fast det var ändå ganska så nyligen som jag ändå faktiskt såg dem två första filmerna. (Ja det var väl typ snart 4 år sedan.) Så väljer jag ändå dem.  8)

Den jag gillar mest: Riktiga.

E

Citat från: Elios skrivet 10 maj 2019 kl. 14:01:36
Får någon gång bifoga ett ljudklipp om hur han i den tecknade Kapten Sabeltand låter och se om någon kan identifiera honom.  ???
Här är ett klipp från filmen på svenska
https://www.youtube.com/watch?v=w0qkc0sxs8Q

Jag har dock fortfarande inte listat ut vem rösten är

Han börjar prata vid 0:18

moviefan

Vilken version ser ni hellst, animerade eller live action ? 

Elios

Citat från: moviefan skrivet 23 november 2019 kl. 10:17:00
Vilken version ser ni hellst, animerade eller live action ?

Det beror helt och hållet på.
Är det Disney så är det väl tecknade. Men annars är det nog riktiga.  8)

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 23 november 2019 kl. 10:17:00
Vilken version ser ni hellst, animerade eller live action ?

För Disney är det de tecknade för mig utan tvekan!  ;)

Lilla My

Citat från: moviefan skrivet 23 november 2019 kl. 10:17:00
Vilken version ser ni hellst, animerade eller live action ?

När det gäller Disney-filmerna? De tecknade. De tecknade orginalfilmerna hade en tanke, budskap och år av förberedelse bakom sig. Live Action-versionerna är ett försök att "snygga till dem" och göra dem tillgängliga för en ny CGI-matad generation med samma story som alla älskar, men failar då de tappar orginal-känslan helt och glömmer helt att mycket som gör de gamla filmerna underbara är nostalgi. Dessutom känner jag inte att tekniken är riktigt där ännu. Vet inte vafan de gör för tekniken FINNS men det känns bara fel och ser fortfarande ut som allt är filmad i en green screen för 100 spänn från ÖoB (nu har jag dock inte sett Aladdin ännu som hittills har sett bäst ut, men i alla fall). Blir bara frustrerad ;D

Elios

Skall snart med gå igenom lite andra filmer som jag har sätt den riktiga versionen av och de tecknade.  ;D