Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Spar sockret i mockan

Startat av Anders M Olsson, 30 juni 2011 kl. 16:40:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Medlemmarna här på Dubbningshemsidan brukar ju vara duktiga på att tyda grumliga repliker. Därför tänkte jag att någon kanske kan lösa följande problem:

En gammal låt från en stenkaka:


http://youtu.be/ktILiNQHtoA

Någon som kan tyda textraden:

Min ..... skulle spricka om den blev sockerdricka

Ja, vad är ordet som ska stå där punkterna står på raden ovan?

(Låten heter för övrigt i original "Herr Ober - zwei Mokka!" och finns i otaliga tyska inspelningar. T.ex. den här:

http://youtu.be/1FndBhWO1ZQ  )

Daniel Hofverberg

Det var onekligen inte helt lätt att höra...

Personligen tycker jag att det låter precis som att han sjunger "Min Willy...", men det låter förstås fullständigt ologiskt...

För er som inte orkar lyssna igenom hela låten så infaller det här partiet ganska precis 1 minut in i låten.

Varsågod

#2
"Min livsbild" kanske. Kanske till och med "livstid", i all sin avighet. Någonting med livs- tycker jag mig höra.

Elios

Hörde knappast nånting faktiskt. 

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 juni 2011 kl. 20:11:06Det var onekligen inte helt lätt att höra...

Personligen tycker jag att det låter precis som att han sjunger "Min Willy...", men det låter förstås fullständigt ologiskt...

För er som inte orkar lyssna igenom hela låten så infaller det här partiet ganska precis 1 minut in i låten.

Jag hör också det, och antar att det måste vara ett slang av något sort. 

Steffan Rudvall

Willy betyder ju något på brittisk engelska men om det är det som menas vet jag inte. Jag känner dock inte till att Willy skulle vara slang för något på svenska.

Lilla My

Nä det är absolut inte det brittiska willy som menas - censuren hade stoppat det. Dessutom blev inte termen "willy" slang för penis fören 60-talet.

Det fanns en himla massa ord i svenskan förut som inte finns nu, dessa gamla vinylskivor kryllar av dem. Jag skulle fortfarande gissa på att han sjunger något i stil med villy/lilly/milly och att det bara står för något vi inte längre vet vad. Har testat att googla lite olika gamla slang men hittils inte hittat något som träffat rätt.