Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Disney's kortfilmer

Startat av TonyTonka, 6 januari 2013 kl. 22:55:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eriksson

Gud, vad roligt att få se!

Daniel, hur går det förresten med kopiorna av Saludos Amigos och Tre Caballeros samt de andra filmerna jag skrev om?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

gorehound

Svensk dubbning av Långben-kortfilmen How to be a sailor från 1944.

http://www.youtube.com/watch?v=9CAfObP_4Ek

Daniel Hofverberg

Mycket intressant. Jag har sett kortfilmen med samma dubbning och samma nedklippta version (med de sista minuterna bortklippta) på en gammal kortfilmssamling på bio - närmare bestämt på Kalle Anka, Janne och Pluto på festhumör från 1980 - men jag visste inte om att den hade visats eller släppts i något annat sammanhang. Har How To Be a Sailor kanske funnits med på någon gammal hyr-VHS, eller varifrån kommer det här YouTube-klippet...?

gorehound

Kortfilmen har jag rippat ifrån en av farsans gamla VHS-kassetter som han spelade in någon gång under 80-talet. Enligt honom så ska kortfilmerna komma ifrån en hyrkassett som heter "Kalle och Långben i Toppform". Gjorde en liten google-sökning och det måste ju vara denna eftersom omslaget visar de filmer som jag har.

http://i45.tinypic.com/2qa2sxw.jpg

Och här har ni också kortfilmen "Morris the Midget Moose" med svensk dubb:

http://www.youtube.com/watch?v=9UtikTUUG8I

Daniel Hofverberg

Intressant. Den VHS-filmen har jag inte, men märkligt nog visar ju omslaget "Svensk text" även fast det bevisligen i så fall var helt eller delvis dubbat.

Jag tror att även Morris the Midget Moose har samma dubbning som en gammal biofilm - den låter bekant, och även den verkar vara nedklippt med en eller ett par minuter på liknande sätt (där är det ju bland annat ramberättelsen i "nutid" som saknas).

TonyTonka

Någon som vet vem som gör berättarrösten i Långben-klippet?


Och är det Hans Lindgren som spelar Långben? Annars är det rätt likt  :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

#21
Mycket intressant att se dessa filmer, särskilt How to be a sailor! Vem berättarrösten är där vet jag ej, men han gör ett fantastiskt jobb. Han låter lite som Sven Lindberg på rösten ibland. Långbenrösten, som också är fantastiskt bra, tillhör med största sannolikhet Hans Lindgren.


Vad gäller berättarrösten i Morris the midget moose vet jag inte heller där vem det är, men även denna röst låter som Sven Lindberg.Faktum är att denna person låter mer som Sven Lindberg på rösten än vad berättarösten i Långbenfilmen gör.

Daniel Hofverberg

Jag är ganska säker på att det är Sven Lindberg som är berättarröst i båda filmerna. Och Långben spelas utan någon som helst tvekan av Hans Lindgren.

Oscar Isaksson

Tack för omdubben av Morris the Midget Moose!!! :D
Jag har letat länge efter den för jag har ett paper där det står att Doreen Denning regisserade och översatte den filmen och att den var inspelad vid Europafilm i mitten av 70-talet med Sven Lindberg som berättare.

Originaldubbingen var gjord omkring 1951 vid Svensk Filmindustri i Råsunda med Gardar Sahlberg som översättare, fast det är allt jag vet.

P.S. Har du gorehound något avsitt inspelat med smurfarna från tv3?

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 januari 2013 kl. 15:11:57
Jag är ganska säker på att det är Sven Lindberg som är berättarröst i båda filmerna. Och Långben spelas utan någon som helst tvekan av Hans Lindgren.

Ja, att det är Hans Lindgren som spelar Långben kan man vara säker på. Att jag ändå uttryckte en viss osäkerhet (var lite överförsiktig när jag skrev "med största sannolikhet" )var att hans Långbenröst är lite ljusare där än vad man är van vid. Men nog hörde jag de typiska kännetecknen på Hans Lindgrens i enbart positiv mening unika röst.

Tack Oscar Isaksson, då fick vi svaret på vem berättarrösten i Morris the Midget Moose var! Ja, mycket pekade ju just mot Sven Lindberg, fast faktum är att när jag lyssnade på rösten igen (innan jag såg ditt inlägg) kom jag att tänka på skådespelaren m.m Stig Olin som rösten också påminner om.

Vad gäller berättarrösten i How to be a sailor har jag lyssnat även på den en gång till och nu är jag så gott som  säker på att det är Sven Lindberg även där, kanske gjordes denna dubbning samtidigt som 70-talsdubbningen av Morris the Midget Moose ?

Daniel Hofverberg

Citat från: ddubbning skrivet 30 januari 2013 kl. 19:02:17
Vad gäller berättarrösten i How to be a sailor har jag lyssnat även på den en gång till och nu är jag så gott som  säker på att det är Sven Lindberg även där, kanske gjordes denna dubbning samtidigt som 70-talsdubbningen av Morris the Midget Moose ?
Bra gissat! Faktum är att båda dessa kortfilmer fanns med i samma kortfilmssamling på bio; Kalle Anka, Janne och Pluto på festhumör. Den hade svensk premiär i november 1980, men jag hittar inget som tyder på att den skulle ha gått även på 1970-talet; trots att originalet enligt Svensk Filmdatabas hade amerikansk premiär 1973. Eventuellt kan någon liknande kortfilmssamling ha gått under annat namn på 1970-talet, då det var ganska vanligt med nypremiärer av kortfilmssamlingar i något annorlunda skick (med en eller flera utbytta eller tillagda kortfilmer - ibland t.o.m. under samma titel).

I samma kortfilmssamling 1980 ingick för övrigt även Social Lion och Cold Turkey i dubbad form, plus 6 stycken odubbade kortfilmer med svensk text. Cold Turkey hade samma dubbning som på den senare VHS-filmen Pluto och hans kompisar 1990, men Social Lion har jag hittills inte lyckats hitta på någon VHS-kassett. Den verkar för övrigt också vara något nedklippt, då filmen enligt mina anteckningar räckte just över 5 minuter och jag är nästan säker på att i stort sett alla Disneys kortfilmer varit längre än så. Den filmen hade för övrigt någon annan berättare som definitivt inte lät som Sven Lindberg, och som jag inte kände igen när jag häromåret granskade alla biovisade kortfilmssamlingar från 1980-talet på biblioteket.

ddubbning

#26
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 januari 2013 kl. 01:32:16
Bra gissat! Faktum är att båda dessa kortfilmer fanns med i samma kortfilmssamling på bio; Kalle Anka, Janne och Pluto på festhumör. Den hade svensk premiär i november 1980, men jag hittar inget som tyder på att den skulle ha gått även på 1970-talet; trots att originalet enligt Svensk Filmdatabas hade amerikansk premiär 1973. Eventuellt kan någon liknande kortfilmssamling ha gått under annat namn på 1970-talet, då det var ganska vanligt med nypremiärer av kortfilmssamlingar i något annorlunda skick (med en eller flera utbytta eller tillagda kortfilmer - ibland t.o.m. under samma titel).

I samma kortfilmssamling 1980 ingick för övrigt även Social Lion och Cold Turkey i dubbad form, plus 6 stycken odubbade kortfilmer med svensk text. Cold Turkey hade samma dubbning som på den senare VHS-filmen Pluto och hans kompisar 1990, men Social Lion har jag hittills inte lyckats hitta på någon VHS-kassett. Den verkar för övrigt också vara något nedklippt, då filmen enligt mina anteckningar räckte just över 5 minuter och jag är nästan säker på att i stort sett alla Disneys kortfilmer varit längre än så. Den filmen hade för övrigt någon annan berättare som definitivt inte lät som Sven Lindberg, och som jag inte kände igen när jag häromåret granskade alla biovisade kortfilmssamlingar från 1980-talet på biblioteket.


Tack så mycket och tack för din information, mycket intressant! Ja, kortfilmssamlingar var nog rätt flitigt förekommande på bio förr i tiden, känns som om storhetstiden var på 60-70- och 80-talet sen försvann de väl när vhs:en gjorde sitt intåg. Jag har i alla fall aldrig hört talats om någon kortfilmssamling för bio från 90-talet. Ja, det är nog inte alls omöjligt att dubbningarna med Sven Lindberg ursprungligen gjordes till någon kortfilmssamling på 70-talet och sedan plockades fram igen när Kalle Anka, Janne och Pluto på festhumör skulle ha sin premiär (eller nypremiär för precis som du är inne på så kan ju Kalle Anka, Janne och Pluto på festhumör  vara en äldre kortfilmssamling som fick nypremiär 1980 och kanske då i förändrat skick jämfört med urpremiären ).


Jag tror att Social Lion finns med på en av Disney´s hyr-vhs:er,har ett väldigt vagt minne av det, men jag kan mycket väl minnas fel. Duckfilm.de anger i alla fall att den finns med på en tysk vhs, förmodligen hyr-vhs (omslaget är i den stilen): http://www.duckfilm.de/videodvd/dosupers.htm . Nu ska man förstås inte sätta likhetstecken mellan svenska och tyska utgåvor, det kan ju hända att innehåll och utseende på utgåvorna skiljer sig åt mellan länderna, men jag tycker dock ändå att det är intressant i sammanhanget.Noteras kan att Duckfilm anger att filmen är "gekürtzt" (förkortad) på den här utgåvan. Dessutom är enligt sidan förtexterna bortklippta på kortfilmerna på denna vhs, fast så var det ju ofta på de gamla hyr-vhs:erna om jag inte minns fel.
Fem minuter låter onekligen kort för att vara en klassisk Disneykortfilm, så jag tror också att den är nedklippt i den version du såg. Och tittar man på The Encyclopedia of Disney Shorts anger filmens längd till 6.26 minuter , så det skulle isåfall alltså vara knappt en och en halv minut som är bortklippt http://www.disneyshorts.org/shorts.aspx?shortID=562. Kanske är den nedklippta versionen på den tyska vhs:en samma nedklippta version som den du såg? På The Encyclopedia of Disney Shorts sida om filmen  kan man också se att den finns med på en italiensk vhs-utgåva vars omslag ser bekant ut för mig (vilket inte den tyska vhs:ens omslag gjorde i riktigt samma utsträckning): http://www.disneyshorts.org/homevideo/video.aspx?videoID=333 .

Där ser man , man kan verkligen undra vem den berättarrösten kan vara ?



Daniel Hofverberg

Personligen tycker jag att både det tyska och italienska VHS-omslaget ser bekanta ut, troligtvis från svenska hyr-VHS:er, men jag har ingen aning om vilka VHS-filmer de kan tänkas tillhöra.

Nu vet jag inte om Kungliga bibliotekets studiekopior har sedvanlig 4-procentig PAL-uppsnabbning eller inte, för med uppsnabbning blir ju 6:26 aningen kortare; men i vilket fall som helst så bör filmen vara lite nedklippt.

Den sista kortfilmssamlingen på bio jag hittat åt är från 1986, så vid det laget hade väl VHS slagit igenom för mycket för att det skulle vara lönsamt med fortsatta biofilmer.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 januari 2013 kl. 15:51:11
Personligen tycker jag att både det tyska och italienska VHS-omslaget ser bekanta ut, troligtvis från svenska hyr-VHS:er, men jag har ingen aning om vilka VHS-filmer de kan tänkas tillhöra.

Nu vet jag inte om Kungliga bibliotekets studiekopior har sedvanlig 4-procentig PAL-uppsnabbning eller inte, för med uppsnabbning blir ju 6:26 aningen kortare; men i vilket fall som helst så bör filmen vara lite nedklippt.

Den sista kortfilmssamlingen på bio jag hittat åt är från 1986, så vid det laget hade väl VHS slagit igenom för mycket för att det skulle vara lönsamt med fortsatta biofilmer.

Ja. åtminstone det italienska vet jag säkert har använts för en svensk hyr-vhsutgåva, men jag minns tyvärr inte vad den svenska titeln var.


Intressant med infon om PAL-uppsnabbningen. Ja, det mesta tyder nog som sagt på att filmen är nedklippt.


Aha, där ser man. Ja,vhs hade nog slagit igenom på allvar vid det laget.

Anders M Olsson

Citat från: ddubbning skrivet 31 januari 2013 kl. 12:16:16Jag tror att Social Lion finns med på en av Disney´s hyr-vhs:er,har ett väldigt vagt minne av det, men jag kan mycket väl minnas fel.
Disneyanias kortfilmssida kan du se direkt att den finns på en VHS som heter Kalle Ankas tokiga värld.

Boavideo kan man se hur omslaget ser ut:
http://www.boavideo.com/catalog/product_info.php?products_id=28240